futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 8 kwietnia 2014, 12:05

autor: Michał Jodłowski

DirectX 12 – nawet dwukrotny wzrost wydajności na PC, XONE i Windows Phone

Firma Microsoft podzieliła się kolejnymi informacjami dotyczącymi ich najnowszego API – DirectX 12. Dwunasta edycja bibliotek DirectX ma zapewnić znaczny wzrost wydajności na wszystkich urządzeniach firmy Microsoft oraz pecetach używających najnowszych wersji systemów operacyjnych Windows. Informacja ta szczególnie ucieszy posiadaczy Xboksa One.

DirectX 12 - DirectX 12 – nawet dwukrotny wzrost wydajności na PC, XONE i Windows Phone - wiadomość - 2014-04-08
DirectX 12

Jak niedawno informowaliśmy, DirectX 12 potencjalnie może okazać się rewolucyjnym API, zapewniającym znaczny wzrost wydajności, teoretycznie za darmo. Brad Wardell, dyrektor generalny firmy Stardock, pisze w serwisie Neowin o kolejnych szczegółach na temat nadchodzącej dwunastej wersji bibliotek DirectX, zdradzonych w czasie tegorocznej Microsoft Build Developer Conference. Dowiedzieć się można między innymi, że DX12 zapewni znaczny, bo nawet dwukrotny, wzrost wydajności w grach (i innych graficznie wymagających aplikacjach) nie tylko pecetom, ale także Xboksowi One i telefonom z Windows Phone. Związane jest to przede wszystkim z wielowątkowością i lepszym wykorzystaniem wszystkich rdzeni procesorów. Posiadaczy najnowszej konsoli firmy Microsoft z pewnością ucieszy informacja, że ich sprzęt odrobi straty względem PlayStation 4. Gry, które lepiej lub gorzej radzą sobie w niższych rozdzielczościach (np. 720p czy 900p), po aktualizacji DX zapewnią znakomitą rozgrywkę w rozdzielczości 1080p.

Porównanie wydajności aplikacji działającej pod DX11 (górny wykres) i DX12 (dolny wykres) - DirectX 12 – nawet dwukrotny wzrost wydajności na PC, XONE i Windows Phone - wiadomość - 2014-04-08
Porównanie wydajności aplikacji działającej pod DX11 (górny wykres) i DX12 (dolny wykres)

Dla graczy pecetowych mam jednak dwie złe wieści. O ile karty grafiki wspierające DirectX 11 wesprą również DirectX 12 (a przynajmniej tak będzie w przypadku produktów firmy NVIDIA), to wzrost wydajności spowoduje również znaczne zwiększenie wydzielanego ciepła przez owe podzespoły. Posiadacze słabszych systemów chłodzenia mogą mieć zatem problemy z przegrzewaniem się sprzętu, co może objawiać się np. błędami w wyświetlanej grafice (tzw. artefaktami) czy „ratunkowymi” restartami systemu.

Druga zła wiadomość dotyczy gier niezależnych. DirectX 12 daje znacznie więcej kontroli deweloperom, lecz jest przez to trudniejszy do opanowania, dlatego też początkującym twórcom gier trudniej będzie skorzystać z dobrodziejstw nadchodzącego API.

W tej chwili nie znamy daty premiery DirectX 12. Wiemy natomiast, że tytułów zbudowanych w oparciu o te biblioteki należy się spodziewać końcem przyszłego roku. Możliwe, że kolejne szczegóły na temat DX12 poznamy podczas tegorocznych targów E3.

DirectX 12 – nawet dwukrotny wzrost wydajności na PC, XONE i Windows Phone - ilustracja #3DirectX to zestaw bibliotek wspomagających generowanie m.in. grafiki i dźwięku w grach oraz innych aplikacjach multimedialnych. Pierwsza wersja DirectX ujrzała światło dzienne 30 września 1995 roku, zaś najnowsza edycja, wspierająca m.in. Windows 8.1, zadebiutowała 18 października zeszłego roku. DirectX wykorzystują także konsole Xbox oraz telefony z Windows Phone.