DirectX 12 – nawet dwukrotny wzrost wydajności na PC, XONE i Windows Phone

Firma Microsoft podzieliła się kolejnymi informacjami dotyczącymi ich najnowszego API – DirectX 12. Dwunasta edycja bibliotek DirectX ma zapewnić znaczny wzrost wydajności na wszystkich urządzeniach firmy Microsoft oraz pecetach używających najnowszych wersji systemów operacyjnych Windows. Informacja ta szczególnie ucieszy posiadaczy Xboksa One.

futurebeat.pl

Michał Jodłowski

DirectX 12 - DirectX 12 – nawet dwukrotny wzrost wydajności na PC, XONE i Windows Phone - wiadomość - 2014-04-08
DirectX 12

Jak niedawno informowaliśmy, DirectX 12 potencjalnie może okazać się rewolucyjnym API, zapewniającym znaczny wzrost wydajności, teoretycznie za darmo. Brad Wardell, dyrektor generalny firmy Stardock, pisze w serwisie Neowin o kolejnych szczegółach na temat nadchodzącej dwunastej wersji bibliotek DirectX, zdradzonych w czasie tegorocznej Microsoft Build Developer Conference. Dowiedzieć się można między innymi, że DX12 zapewni znaczny, bo nawet dwukrotny, wzrost wydajności w grach (i innych graficznie wymagających aplikacjach) nie tylko pecetom, ale także Xboksowi One i telefonom z Windows Phone. Związane jest to przede wszystkim z wielowątkowością i lepszym wykorzystaniem wszystkich rdzeni procesorów. Posiadaczy najnowszej konsoli firmy Microsoft z pewnością ucieszy informacja, że ich sprzęt odrobi straty względem PlayStation 4. Gry, które lepiej lub gorzej radzą sobie w niższych rozdzielczościach (np. 720p czy 900p), po aktualizacji DX zapewnią znakomitą rozgrywkę w rozdzielczości 1080p.

Porównanie wydajności aplikacji działającej pod DX11 (górny wykres) i DX12 (dolny wykres) - DirectX 12 – nawet dwukrotny wzrost wydajności na PC, XONE i Windows Phone - wiadomość - 2014-04-08
Porównanie wydajności aplikacji działającej pod DX11 (górny wykres) i DX12 (dolny wykres)

Dla graczy pecetowych mam jednak dwie złe wieści. O ile karty grafiki wspierające DirectX 11 wesprą również DirectX 12 (a przynajmniej tak będzie w przypadku produktów firmy NVIDIA), to wzrost wydajności spowoduje również znaczne zwiększenie wydzielanego ciepła przez owe podzespoły. Posiadacze słabszych systemów chłodzenia mogą mieć zatem problemy z przegrzewaniem się sprzętu, co może objawiać się np. błędami w wyświetlanej grafice (tzw. artefaktami) czy „ratunkowymi” restartami systemu.

Druga zła wiadomość dotyczy gier niezależnych. DirectX 12 daje znacznie więcej kontroli deweloperom, lecz jest przez to trudniejszy do opanowania, dlatego też początkującym twórcom gier trudniej będzie skorzystać z dobrodziejstw nadchodzącego API.

W tej chwili nie znamy daty premiery DirectX 12. Wiemy natomiast, że tytułów zbudowanych w oparciu o te biblioteki należy się spodziewać końcem przyszłego roku. Możliwe, że kolejne szczegóły na temat DX12 poznamy podczas tegorocznych targów E3.

DirectX 12 – nawet dwukrotny wzrost wydajności na PC, XONE i Windows Phone - ilustracja #3DirectX to zestaw bibliotek wspomagających generowanie m.in. grafiki i dźwięku w grach oraz innych aplikacjach multimedialnych. Pierwsza wersja DirectX ujrzała światło dzienne 30 września 1995 roku, zaś najnowsza edycja, wspierająca m.in. Windows 8.1, zadebiutowała 18 października zeszłego roku. DirectX wykorzystują także konsole Xbox oraz telefony z Windows Phone.

Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Android
2014-04-08
15:35

UbaBuba Generał

Do autora newsa - AMD potwierdzilo ze karty na architekturze GCN rowniez beda obslugiwac DX12 (czyli seria 7xxx i R7/R8/R9)

Komentarz: UbaBuba
2014-04-08
15:49

kaszanka9 Legend

kaszanka9

wickywoo [16]

itd poprawialy o 50 czy nawet 100% wydajnosc

Haha, niby gdzie, chyba spowolniły przy przejściu z dx9 => dx10, a potem dx11, te wszystkie aktualizacje spowodowały, że twórcom się łatwiej gry robiło, ale kosztem wymagań czyli użytkownika - gracza, jest masa gier, które w dx9 są sporo wydajniejsze niż na dx11 bez widocznego powodu.

Taki są fakty, bo chłopcom pecetowcom to zawsze można sprzedać ściemę, oni sobie ułatwili, a wymagania wzrosły.

Dopiero teraz, gdy wyszły nowe konsole i co ważniejsze mantle za mocno ich przycisnęło największa bujda od czasów wprowadzenia dx10 wyszła za bardzo na jaw, więc coś trzeba było zrobić.

Komentarz: kaszanka9
2014-04-08
16:37

Bezi2598 Legend

Gry, które lepiej lub gorzej radzą sobie w niższych rozdzielczościach (np. 720p czy 900p), po aktualizacji DX zapewnią znakomitą rozgrywkę w rozdzielczości 1080p.

Trzymam za słowo.

Komentarz: Bezi2598
2014-04-08
16:54

Irek22 Legend

Irek22
📄

Jakkolwiek w przypadku otwartego i nieustannie rozwijającego się PC byłoby to niejako naturalne, tak w przypadku zamkniętej (i do tego za półtora roku już starej) struktury, jaką są konsole (w tym przypadku X1), po prostu w to nie wierzę. Czysta ściema.
M$ widzi, że już teraz jego konsola odstaje od PS4 i chce kolejny raz omamić graczy, którzy przez długi czas będą się łudzić, że "wcale nie jest tak do dupy, no nie?" (czyt. nie chce jeszcze wyraźniej przegrać wyścigu sprzedaży dużych konsol). Kto bowiem w ciągu półtora (!!!) roku sprawdzi prawdziwość tych słów? Ano właśnie - nikt. Ale co się sprzeda przez ten czas w wyniku owych bajdurzeń z newsa, to się sprzeda.

Komentarz: Irek22
2014-04-08
18:55

dj_sasek Legend

dj_sasek

Micro$oft notuje tendencję spadkową swoich produktów i ja mam uwierzyć, że nagle szykuje się rewolucja? Oj bajeczki opowiadają. Tu nawet nie ma takiej możliwości, żeby zobaczyć wzrost wydajności o 200%, już bardziej był uwierzył w 15% lub coś w tym stylu.

Komentarz: dj_sasek

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl