DirectX 12, najnowsza wersja API firmy Microsoft, została oficjalnie zapowiedziana podczas konferencji GDC 2014. Nowa technologia ma znacznie usprawnić wykorzystywanie podzespołów i zmniejszyć zużycie zasobów, będąc jednocześnie wspierana przez znaczą część sprzętu obsługującego obecnie DirectX 11. Ponadto DirectX 12 będzie dostępny nie tylko na pecetach i Xboksach One, ale także na telefonach i tabletach. Na konfrontację zapowiedzi z rzeczywistością poczekamy jednak do końca 2015 roku.
Michał Jodłowski

Podczas dorocznej Game Developers Conference (GDC) w San Francisco, firma Microsoft w osobie Anuja Gosalii, kierownika rozwoju DirectX, oficjalnie zapowiedziała DirectX 12. Najnowsze API od Microsoftu jest odpowiedzią na rosnące potrzeby deweloperów. Mowa tutaj o lepszym, bardziej bezpośrednim wykorzystaniu dostępnych zasobów sprzętowych i na tym polu DirectX 12, tworzony od zera, ma spisywać się wyjątkowo dobrze. Przedsmak nadchodzących zmian można obejrzeć na demie technologicznym z Forza Motorsport 5, a także na wynikach testów DX12.
Na blogu deweloperów DirectX dostępne są w/w wyniki, które wyglądają naprawdę imponująco. Testy przeprowadzono w programie 3DMark przy użyciu DX11, a następnie DX12. Rezultaty benchmarku 3DMark przeportowanego na używanie DirectX 12 pokazują pięćdziesięcioprocentową poprawę w wykorzystywaniu zasobów procesora, a także lepsze rozkładanie pracy na poszczególne rdzenie.

Rzeczone demo technologiczne z Forza Motorsport 5, działające w 60 klatkach na sekundę przy rozdzielczości 1080p, uruchomione zostało na pececie wyposażonym w kartę grafiki NVIDIA GeForce Titan Black. Obejrzeć można je poniżej.
Wszystko to brzmi i wygląda wspaniale, lecz rodzi także pytania, które dla nas, graczy, są fundamentalne. Dobre wieści płyną z obozu firmy NVIDIA, współpracującej z Microsoftem przy DX12 od czterech lat, która zapowiedziała, że wszystkie jej karty grafiki obsługujące DX11, obsłużą i DX12. Należą one do rodzin Fermi, Kepler i Maxwell. Ponadto według NVIDII obecnie 70% pecetów do grania bazuje na sprzęcie wspierającym DX11. Istotny jest również fakt, że z dobrodziejstw DirectX 12 skorzystają nie tylko komputery osobiste. Najnowsze biblioteki pojawią się też na Xboksie One, tabletach, a nawet telefonach.
Złe wieści są dwie. Pierwsza to brak jasności co do wsparcia DX12 przez karty graficzne firmy AMD. Druga to podobna sytuacja z Windowsem 7 – nie wiadomo, czy ten system w ogóle będzie obsługiwał najnowsze biblioteki DirectX.
Premiery DirectX 12 spodziewać możemy się końcem 2015 roku, w okolicach świąt Bożego Narodzenia. Gry z tego okresu będą prawdopodobnie używać dwunastej wersji bibliotek firmy Microsoft. Pozostaje jedynie czekać na kolejne informacje i materiały dotyczące nowego API.
DirectX to zestaw bibliotek wspomagających generowanie przede wszystkim grafiki czy dźwięku w grach i innych aplikacjach multimedialnych. Pierwsza wersja DX została wydana 30 września 1995 roku, zaś najnowsza odsłona, wspierająca m.in. Windows 8.1, swoją premierę miała 18 października ubiegłego roku.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google