Data wydania: 17 kwietnia 2014
Wargame: Red Dragon to trzecia odsłona cyklu RTS, który w 2012 roku zapoczątkowała gra Wargame: European Escalation. Deweloperzy z Eugen Systems pozostali wierni tematyce hipotetycznych konfliktów zbrojnych z okresu Zimnej Wojny, przenosząc jednak akcję do Azji Wschodniej.
GRYOnline
Gracze
Steam
Wargame: Red Dragon jest trzecią częścią uznanej serii strategii czasu rzeczywistego poruszających temat fikcyjnych konfliktów zbrojnych na tle autentycznych wydarzeń historii najnowszej. Twórcy postanowili raz jeszcze poruszyć temat zimnej wojny, lecz tym razem przenieśli działania w zupełnie inny rejon – do Azji Wschodniej – a jednocześnie wprowadzili liczne nowości w mechanice rozgrywki. Za przygotowanie tytułu ponownie odpowiada studio Eugen Systems, znane też z takich RTS-ów jak R.U.S.E. czy Act of War: Direct Action.
W Red Dragon mamy do czynienia z tym samym konfliktem, co w przypadku poprzednich dwóch odsłon serii, lecz tym razem akcja toczy się w latach 1975-1991. Uczynienie areną działań Azji Wschodniej zaowocowało dodaniem do gry pięciu nowych nacji – są to Korea Północna i Południowa, Japonia, Chiny i ANZAC (sojusz Australii i Nowej Zelandii). Co więcej, z racji zmiany miejsca akcji walka nie toczy się już między NATO a Układem Warszawskim, lecz między szeregiem koalicji składających się z mniejszej liczby państw.
Deweloper przygotował 4 kampanie o różnej długości, trudności i skali działań. Każda z nich jest osadzona w innych latach i koncentruje się na konflikcie wybranych państw, nierzadko stanowiąc wariację na temat rzeczywistych wydarzeń, które w grze – inaczej niż w historii – zakończyły się wybuchem wojny. Dzięki temu gracz może przeprowadzić inwazję na Japonię wojskami ZSRR, czy stoczyć drugą wojnę koreańską. W dalszym ciągu rdzeniem kampanii jest tryb strategiczny, w którym gracz ma do dyspozycji podzieloną na obszary mapę, na której decyduje o przebiegu działań, rekrutując i przesuwając wojska oraz tocząc bitwy celem zdobywania kontroli nad strategicznymi punktami.
Twórcy wzięli sobie do serca krytykę pod adresem opisanego wyżej trybu w poprzednich odsłonach i wprowadzili do niego pewne poprawki. Przede wszystkim umożliwiono koncentrację sił, czyli użycie więcej niż jednej grupy bojowej w pojedynczym starciu – już nie trzeba toczyć bitwy za bitwą, jeśli na danym obszarze znalazła się więcej niż jedna formacja. Niestety, taka zmiana nie oznacza znacznego zwiększenia skali bitew – jej wprowadzenie musiało bowiem zostać okupione zmniejszeniem ilości jednostek wchodzących w skład pojedynczej grupy bojowej i rozbiciem oddziałów przemieszczanych po mapie strategicznej na mniejsze jednostki. Co za tym idzie, siły powietrzne zostały całkowicie odseparowane od reszty wojsk, służąc teraz przede wszystkim jako wsparcie dla zespołów naziemnych (lub nawodnych). Również przystanie, lotniska i inne obiekty tego typu w pewnym stopniu zmieniły swoje funkcje.
Liczba dostępnych jednostek uległa drastycznemu zwiększeniu – z około 750, które znalazły się w Wargame: AirLand Battle, do ponad 1200. Zmiana wynika przede wszystkim z uzupełnienia dotychczasowego asortymentu (który został w całości zachowany w Red Dragon) o sprzęt należący do pięciu nowych nacji, wydłużenia czasu trwania kampanii o kilka lat, jak również z dodania całkowicie nowego rodzaju wojsk.
Jedną z największych nowości w omawianej grze jest bowiem wprowadzenie jednostek morskich. Seria została wzbogacona zarówno o niszczyciele, zdolne do bombardowania morskiego wybrzeża, jak i o mniejsze jednostki – np. korwety, łodzie patrolowe czy amfibie – wśród których są i takie, które mogą wpływać w rzeki i oferować wsparcie w głębi lądu (zrezygnowano jednak z umieszczenia łodzi podwodnych i lotniskowców na polu walki). Co za tym idzie, nie zabrakło map, na których nie ma nic poza oceanem, a starcia toczą się jedynie przy użyciu jednostek morskich i powietrznych. Ponadto opisana wyżej nowość odbiła się na trybie strategicznym w kampanii – mowa tu o wprowadzeniu nawodnych grup bojowych (składających się z lotniskowców i transportowców), które, umieszczone u brzegu obszaru, na którym zgromadziliśmy inne siły, dostarczają nam jednostki na wybrzeże podczas starcia. Grupy te mogą również blokować floty stacjonujące we wrogich portach.
Osadzenie akcji w realiach azjatyckich pozwoliło na większe zróżnicowanie i urozmaicenie map, na których toczą się boje. Twórcy postanowili przeprowadzić pewne eksperymenty i nieco naruszyli dotychczasowe zrównoważenie aren, wprowadzając dozę asymetrii – na przykład może się zdarzyć, że jedna strona konfliktu po swojej stronie mapy będzie miała dostęp do wody i poruszających się w niej jednostek, a inna nie.
Mechanika toczenia bitew lądowych pozostała w dużej mierze bez zmian. Nadal ogromnie istotnym czynnikiem jest poziom morale, który przede wszystkim odzwierciedla czas, jaki jednostki są w stanie spędzić w boju, zanim pójdą w paniczną rozsypkę na skutek poniesionych strat. Podstawowym sposobem na zapewnianie sobie wysokich morale i inicjatywy jest używanie dobrze wyszkolonych oddziałów, a nie rekrutów.
Inna nowość to możliwość manipulowania tempem, w jakim toczą się wydarzenia na ekranie – czas można zarówno przyspieszać, jak i zwalniać. Szczególnie druga z wymienionych opcji może okazać się przydatna, pozwalając na bardziej rozważne planowanie kolejnych posunięć.
Mniejsze lub większe zmiany nie ominęły również innych aspektów omawianej produkcji, takich jak składanie talii kart (ułatwione dzięki paru usprawnieniom w wyszukiwaniu i porównywaniu jednostek) czy tryb potyczki ze sztuczną inteligencją (oferujący bardziej rozbudowane opcje dostosowywania warunków starcia). Na uwagę zasługuje również oprawa graficzna, w pewnym stopniu podrasowana względem poprzedniej części.
W Red Dragon nie brakuje również trybu rozgrywki wieloosobowej, który był jednym z bardziej zachwalanych elementów AirLand Battle. Jedną z nowości jest tutaj możliwość dzielenia się taliami kart jednostek z innymi graczami, która nowicjuszom upraszcza wspięcie się na wyższy poziom zaawansowania, a klanom ułatwia ujednolicenie swoich szeregów.
Autor opisu gry: Marcin Skierski
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy i dialogi
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Wszystko, co jest ważne dla serii Wargame, zostało w Red Dragon rozwinięte lub poprawione. Deweloper wprowadził do gry okręty, ale niestety akurat to się nie sprawdziło, a szkoda – dla wielu była to najważniejsza nowość. Na szczęście całość jest zdecydowanie powyżej przeciętnej i po raz trzeci zapewnia masę frajdy wirtualnym generałom
22 czerwca 2014
Inauguracja sezonu letniego pozwala nam trzeźwo ocenić tytuły wydane wiosną bieżącego roku i wybrać spośród najciekawiej prezentujące się tytuły. Po długich naradach udało nam się wyłonić pierwszą dziesiątkę. Czy pokrywa się ona z Twoimi typami?
1 kwietnia 2014
Kwiecień plecień, bo przeplata trochę hitów, trochę... Jak co miesiąc serwujemy Wam konkretną listę najciekawiej zapowiadających się produkcji, wybranych w drodze głosowania przez redaktorów i współpracowników naszego serwisu.
Po prawie 3 latach przerwy strategia czasu rzeczywistego Wargame: Red Dragon otrzyma nowe DLC. Do rozgrywki trafi wyposażenie włoskiej armii.
gry
Maciej Gaffke
23 sierpnia 2024 13:35
Dziś o godzinie 17:00 czasu polskiego na platformie Epic Games Store udostępniona za darmo zostanie gra Wargame: Red Dragon. Swój egzemplarz będzie można odebrać do 11 marca.
promocje
Miłosz Szubert
4 marca 2021 17:00
Dziś piszemy m.in. o nowych bohaterach w grze Heroes of the Storm, czwartym dodatku DLC do Obcy: Izolacja oraz wyprzedaży serii Wargame. Witamy w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Łukasz Szliselman
11 lutego 2015 14:26
Dziś piszemy m.in. o nowej paczce zawartości do PayDay 2, obsuwie Natural Doctrine oraz debiucie dodatku Second Korean War do gry Wargame: Red Dragon. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Łukasz Szliselman
3 września 2014 11:45
Dziś piszemy m.in. o nowych DLC do Mario Kart 8, dacie premiery Anomaly 2 na PlayStation 4 oraz darmowym dodatku do Wargame: Red Dragon. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Łukasz Szliselman
27 sierpnia 2014 13:09
Wargame: Zimna Wojna, Wargame: AirLand Battle oraz Wargame: Red Dragon sprzedały się do tej pory w łącznej liczbie ponad miliona egzemplarzy. Z tej okazji studio Eugen Systems udostępniło za darmo dodatek DLC do najnowszej odsłony cyklu - Wargame: Red Dragon.
gry
Marcin Skierski
25 lipca 2014 11:20
Do sprzedaży trafiła gra Wargame: Red Dragon, czyli trzecia odsłona popularnego cyklu strategicznego studia Eugen Systems. Produkcja dostępna jest wyłącznie na pecety i oferuje opcję włączenia polskich napisów.
gry
Adrian Werner
17 kwietnia 2014 20:53
Studio Eugen Systems sprzedało 500 tysięcy egzemplarzy strategii Wargame: AirLand Battle. Producent nie kryje zadowolenia z popularności tytułu i szykuje jego następną odsłonę – Wargame: Red Dragon. Poznaliśmy kilka szczegółów nowej gry.
gry
Szymon Liebert
26 sierpnia 2013 20:58
Na targach gamescom studio Eugen Systems prezentuje grę Wargame: Red Dragon. To trzecia odsłona cyklu strategii czasu rzeczywistego, której ostatnia część (Wargame: AirLand Battle) ukazała się na rynku pod koniec maja bieżącego roku.
gry
Marcin Skierski
23 sierpnia 2013 09:22
Popularne pliki do pobrania do gry Wargame: Red Dragon.
trainer Wargame: Red Dragon - v14.04.04.24 Trainer +8 - 23 kwietnia 2014
trainer Wargame: Red Dragon - Trainer +8 - 23 kwietnia 2014
mod Wargame: Red Dragon - All Out War v.4.102a - 23 marca 2021
mod Wargame: Red Dragon - Sandbox Mod v.1.1.1 - 22 listopada 2022
mod Wargame: Red Dragon - Wargame: 1991 v.59638 (Steam version) - 15 października 2021
mod Wargame: Red Dragon - Wargame: Crimean Escalation v.0.1.30a - 3 września 2017
mod Wargame: Red Dragon - Uralgraznomod v.2.0 - 22 czerwca 2015
trainer Wargame: Red Dragon - v14.04.01.24 Trainer +7 - 23 kwietnia 2014
mod Wargame: Red Dragon - Wished Dreams v.1.75b - 16 grudnia 2017
mod Wargame: Red Dragon - Vanilla Campaigns+ v.3 - 19 sierpnia 2021
Wymagania sprzętowe gry Wargame: Red Dragon:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.5 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 7600 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP(SP3)/Vista(SP2)/7(SP1)/8.
Lista małych dodatków do gry Wargame: Red Dragon:
DLC Nation Pack: South Africa 30 września 2021
DLC Double Nation Pack: REDS 1 grudnia 2016
DLC Nation Pack: Israel 1 grudnia 2016
DLC Russian Roulette [10vs10 Map] 8 listopada 2016
DLC Nation Pack: Netherlands 19 maja 2016
DLC Norse Dragons 10 lutego 2015
DLC Second Korean War 2 września 2014
DLC The Milionth Mile 24 lipca 2014
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 285 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 15492 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Adam Kusiak
Recenzent GRYOnline.pl
2014.04.22
Po wzbogaceniu serii Wargame o samoloty, deweloperzy z Eugen System doszli do wniosku, że kolejnym logicznym krokiem będzie dodanie okrętów. Na ile był to dobry pomysł?
papież Flo IV
Ekspert
2021.05.11
Przepiękna giera, co prawda głównie był grany u mnie multiplayer, ale po tak przyjemnych tam rozgrywkach kampania na pewno byłaby chętnie grana. Multum jednostek, bitwy wyglądające jak z hollywodzkiej megaprodukcji wojennej, fajne mapy, czego tu chcieć więcej? Szkoda, że piechota ma tutaj małe pole do popisu, jak się jej nie da do miasta to ginie od każdego pojazdu. No i są jeszcze bitwy morskie, ale jedna gra wystarczyła i wiem, że nie warto więcej.Jest to też jeden z niewielu RTSów, gdzie bot nie jest debilem. Czasem przesadza z jednostkami, ale jeszcze nie powstał taki komputer, który by nie robił czegoś takiego.
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
wormpattern Legionista
Mimo setek godzin w serii Wargame wciaż gramy Red Dragon, zapraszam na moje ostatnie nagrania:
https://youtu.be/YSFxal8ly4c
Maniek9012 Generał
Mimo kilku lat na karku gierka ponoć ma dostać nowego DLCka wprowadzającego do gry nowy kraj do trybu multiplayer Południową Afrykę.
Developerzy udostępnili kilka wpisów odnośnie samego DLC na forach Steam: https://steamcommunity.com/games/251060/announcements/detail/4928599729828748879
Osobiście podejrzewam że po udostępnieniu gierki na EGS i dopływie nowych graczy postanowiono wykorzystać okazję do zarobku, ale kto wie może następna będzie komunistyczna Rumunia lub Kuba tak dla równowagi.
papież Flo IV Senator
Przepiękna giera, co prawda głównie był grany u mnie multiplayer, ale po tak przyjemnych tam rozgrywkach kampania na pewno byłaby chętnie grana. Multum jednostek, bitwy wyglądające jak z hollywodzkiej megaprodukcji wojennej, fajne mapy, czego tu chcieć więcej? Szkoda, że piechota ma tutaj małe pole do popisu, jak się jej nie da do miasta to ginie od każdego pojazdu. No i są jeszcze bitwy morskie, ale jedna gra wystarczyła i wiem, że nie warto więcej.
Jest to też jeden z niewielu RTSów, gdzie bot nie jest debilem. Czasem przesadza z jednostkami, ale jeszcze nie powstał taki komputer, który by nie robił czegoś takiego.
M.F. Centurion
Witam. Czy ktoś mądry mógłby mi powiedzieć, czy jest jakaś możliwość obracania jednostek podczas ich przeglądania, podczas tworzenia talii?
W grze nie działa mi przyciskanie kółka myszy (zbliżanie i oddalanie kółkiem już tak). Podczas starć mogę obracać kamerę przytrzymując Ctrl, ale to nie działa przy tworzeniu talii. Najpierw oglądałem wybierane jednostki tylko po skosie od przodu, teraz jedynie po skosie od tyłu:/ (jakoś kamera "w talii" sama zmieniła kąt, po rozgrywce).
Jeśli twórcy uzależnili ten obrót jedynie od kółka myszy, to trochę lipa, bo nie ja jeden mam chyba z tym problem.
karolz25 Junior
Czy już wiesz jak opanować tą kamerę? Mam ten sam problem