Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS3X360
Okładka The Last Remnant (PC)

The Last Remnant

Japońska gra role-playing, przygotowana przez firmę Square-Enix. Zajmujemy się eksploracją krainy fantasy oraz bierzemy udział w dużej liczbie walk rozgrywanych w systemie turowym. Gra napędzana jest przez nowoczesny Unreal Engine 3.

RPG | TPP | fantasy | turowe | taktyczne | elementy strategiczne | jRPG

Okładka The Last Remnant (PC)

data premiery gry:

anulowana

PS3

20lis2008

X360

20mar2009

PC

The Last Remnant to kolejna gra słynnego japońskiego wydawcy, Square Enix, znanego między innymi dzięki doskonałym seriom, takim jak Final Fantasy czy Dragon Quest. Podobnie jak wspomniane gry, tytuł ten również należy do gatunku jRPG, choć na jego potrzeby stworzono zupełnie nowe uniwersum. Gra ma dwóch głównych bohaterów – jednego stworzonego z myślą o rynku japońskim, drugiego dla Amerykanów i reszty świata. Pierwszy z nich to młody, energiczny chłopak, znany jako Rush Sykes. Ma 18 lat i doskonale włada mieczem. Druga postać, w którą można wcielić, to mroczny, długowłosy The Conqueror. The Last Remnant to opowieść osnuta wokół tajemniczych, starożytnych artefaktów – magicznych przedmiotów, potrafiących zmieniać swój kształt oraz wielkość i przybierać postać broni, maszyn, a nawet potworów. Spotykamy tu wiele przedziwnych ras, choć cztery z nich odgrywają kluczową rolę. Ta nazwana Mitra najbardziej przypomina ludzi. Yama to gigantyczne i przerażające swym wyglądem, ale w gruncie rzeczy całkiem przyjazne, rybopodobne stwory. Sovanni mają cztery ręce i kocie głowy. Są jeszcze Qsiti, czyli humanoidalne jaszczurki – magowie.

Tytuł przeznaczony jest dla jednego gracza, a walki odbywają się w systemie turowym. Nasz heros podróżuje wraz z drużyną. Jednym z atutów gry są wielkie, zrealizowane z rozmachem bitwy, w których biorą udział nawet setki przeciwników. Główny protagonista może używać komend ataku, obrony, przywoływania oraz wykorzystywać przedmioty. Jest też opcja Quick Time Event, czyli szybkie wciskanie kombinacji przycisków w określonym momencie – jeśli się uda, można zadać potężniejszy cios. Nie zabrakło możliwości wydawania prostych komend współtowarzyszom broni (na przykład oddziałowi magów), jest też wskaźnik morale – jeśli dobrze nam idzie, to i ich ogólna kondycja jest nieco lepsza.

Doskonałą oprawę wizualną zapewnia silnik graficzny Unreal Engine 3, wykorzystany wcześniej między innymi w Gears of War. Warto pochwalić niesamowite projekty postaci i lokacji, łączące w sobie elementy wielu znanych nam kultur. Są tu zarówno azjatyckie miasteczka z markizami i powiewającymi tkaninami, japońskie domostwa z papierowymi shoji czy chińskie ekrany i pagody. Zobaczymy formy bliskie kopułom, kolumnom i minaretom Bliskiego Wschodu oraz Azji Mniejszej, ale też zamki w stylu europejskiej arystokracji i tajemnicze budowle starożytnych cywilizacji. Warto dodać, że prace nad grą nadzorował Hiroshi Takai, twórca doskonale znany fanom japońskich produkcji. To on jest współodpowiedzialny za sukces takich gier, jak Final Fantasy V czy Legend of Mana.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 2 DVD

Ocena gry 7,7 / 10 na podstawie 605 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,1 / 10 na podstawie 170 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI The Last Remnant

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe The Last Remnant

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Xbox Live

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 15 GB HDD, Windows XP SP2/Vista SP1

The Last Remnant - recenzja gry

Recenzja 31 marca 2009, 13:43

Po zainicjowaniu walki przenosimy się na oddzielną planszę. Zamiast jednak skupiać uwagę tylko na naszej postaci, naszym zadaniem jest kontrolowanie i koordynowanie działań całych oddziałów. Z początku tylko swojego, podczas gdy pozostałe kontroluje A.I., później jednak, wraz ze wzrostem Battle Rank i budżetu, również pozostałych. Na początku każdej tury w zależności od posiadanych punktów akcji komputer pokazuje różne możliwości działania. Możemy więc wykonać zwyczajny atak, a wtedy każda z postaci naszego oddziału po prostu rzuci się na przeciwnika. Możemy wykonać atak specjalny. Wtedy, w zależności od wcześniej poczynionych przez nas ustawień, każdy z wojaków zaatakuje którymś z wyuczonych ciosów specjalnych. Możemy zdecydować się poświęcić turę i pozwolić jednej lub na przykład dwóm postaciom na rzucenie czaru leczenia. Jeżeli oddział liczy więcej osób, pozostałe w tym samym czasie wykonają np. swoje ataki. System ten jest dość czytelny, tym bardziej, że wciskając na padzie lub klawiaturze odpowiedni klawisz, zostajemy powiadomieni dokładnie, co kto zrobi. Od czasu do czasu na liście pojawią się też specjalne akcje. Niestety, nie jest to system doskonały. Często zdarza się, że chcielibyśmy wykonać konkretną akcję, ale komputer, nie wyświetlając odpowiedniej opcji, po prostu nam to uniemożliwia.

PS3
X360
PC