Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS1
Okładka Breath of Fire IV (PC)

Breath of Fire IV

Czwarta odsłona serii japońskich RPG-ów, których elementem charakterystycznym są ludzie obdarzeni niezwykłą mocą i mogący zmieniać się w smoki.

RPG | manga i anime | smoki | jRPG

Przygotowana przez Capcom czwarta odsłona popularnej serii, która została zapoczątkowana w 1993 roku. Tytuł ponownie wykorzystuje motyw zamiany ludzi w smoki jako element wpływający na mechanikę gry i kształtujący przedstawianą historię.

Fabuła

Podczas poszukiwań księżniczki Eliny, która zaginęła podczas misji dyplomatycznej, jej młodsza siostra Nina i lider wojowniczego klanu Woren Cray przypadkowo trafiają na tajemniczego mężczyznę. Ryu nie pamięta nic poza swoim imieniem. Podróżnicy nakłaniają go, by do nich dołączył i wyruszają dalej ze swoją misją. Z czasem okazuje się, że w ich rękach leży los całego świata, a tajemnicza przeszłość Ryu ma niebagatelne znaczenie dla przyszłości ludzkości. Młody mężczyzna ma bowiem sporo wspólnego z dawnym władcą imperium Fou, Fou-Lu, który niespodziewanie powrócił do świata żywych, by podporządkować sobie wszystko i wszystkich.

Mechanika

Breath of Fire IV to rozbudowany japoński RPG, w którym elementy typowe dla gatunku przeplatają się ze zrealizowanymi na potrzeby produkcji pomysłami twórców. Kamera prezentuje akcję w rzucie izometrycznym, ale można nią swobodnie obracać, by obserwować teren. W trakcie przygody gracze poświęcają czas na zwiedzanie kolejnych obszarów, rozmowy z NPC-ami, toczenie pojedynków z napotkanymi przeciwnikami, rozwijanie zdolności swoich postaci, a także rozmaite aktywności poboczne. Wśród nich jest m.in. tradycyjna dla serii mini-gra, polegająca na łowieniu ryb.

Potyczki w grze toczone są w systemie turowym. Drużyna herosów uczestniczy w nich podzielona na dwa składy po trzy postacie. Pierwszy aktywnie bierze udział w boju, korzystając z ataków fizycznych, czarów, a także zdolności specjalnych. Pozostała trójka odpoczywa w rezerwie, odnawiając posiadane punkty zdrowia i magii. W każdym momencie gracz może swobodnie zmieniać formacje, dostosowując się do sytuacji na arenie. Unikalnym elementem produkcji jest system kombosów – odpalenie ataków w odpowiedniej kolejności powoduje większe obrażenia i zwiększa szanse na sukces gracza.

Każdy z sześciu dostępnych bohaterów ma własną umiejętność specjalną, która nie tylko przydaje się w konfrontacjach z oponentami, ale również w trakcie eksploracji świata. Gracze mogą wpływać na kierunek rozwoju dostępnych herosów, wybierając różnych dostępnych mentorów i wykonując dla nich konkretne misje.

Kwestie techniczne

Breath of Fire IV łączy dwuwymiarowe, ręcznie rysowane sprite’y postaci ze szczegółowymi trójwymiarowymi tłami. Projekty bohaterów przygotował, po raz kolejny w serii, Tatsuya Yoshikawa. Jednym z atutów gry jest ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Yoshino Aokiego.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 CD

Ocena gry 6,6 / 10 na podstawie 305 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 79,90 PLN

Gry podobne do Breath of Fire IV

Wymagania wiekowe Breath of Fire IV

12+

Breath of Fire IV - recenzja gry

Recenzja 1 lipca 2003, 15:12

Zabawa w „Breath of Fire IV” jest rozgrywana na trzech ekranach. Pierwszy z nich to właściwa plansza, którą obserwujemy w rzucie izometrycznym, znanym chociażby z takiego „Diablo”. Widok na planszę można oczywiście obracać, niestety, pomimo płynnych obrotów kamera ustawia się wyłącznie w jednej z czterech pozycji. W bardziej zaludnionych miejscach (na przykład w miastach) utrudnia to podgląd na aktualną sytuację, a to dlatego, że obiekty, które zasłaniają bohaterów, nie robią się przezroczyste. Na szczęście momentów, w których gracz porusza się zupełnie na oślep jest niewiele. Informacje, które komputer podaje na ekranie, są bardzo ograniczone. Widać praktycznie tylko sam kompas, z którego i tak nie trzeba często korzystać, a to dlatego, że większość plansz, na których przyjdzie się poruszać, nie poraża swą wielkością. Jest to niestety jeden z poważniejszych zarzutów, jaki mogę w tym momencie postawić recenzowanej grze. Z racji ograniczeń wersji konsolowej, nawet największe miasta sprawiają wrażenie malusieńkich wiosek. Ot, dwa-trzy budynki, do których można wejść, kilku kupców oraz garstka wałęsających się po ulicach NPC-ów. Eksploracja przedstawionego świata to już czysta przyjemność. W grze nie zabrakło tak oczywistych elementów gier RPG, jak skrzyń wypełnionych skarbami, licznych pułapek, z których nie raz trzeba się będzie uwolnić (manualnie!) czy też zawiłych labiryntów pełnych ślepych zaułków. Minusem recenzowanej gry, jak i zresztą prawie każdej produkcji konsolowej, są występujące w znikomych ilościach dialogi. Może co niektórych PeCetowców to zdziwi, ale prawie nigdy nie wybiera się tu odpowiedzi, a jedynie wysłuchuje, co dana postać ma do powiedzenia! Jeśli już coś możemy powiedzieć, to przeważnie jest to „tak” lub „nie”. Brakuje również nawet najprostszego dziennika, w którym gromadziłoby się informacje o wykonywanych aktualnie questach czy też ważniejszych postaciach, do których wypadałoby później wrócić (na przykład mistrzach szkolących w wybranych dziedzinach magii).

PC
PS1