
Data wydania: 11 lutego 1999
Ósma odsłona popularnego cyklu japońskich gier RPG. Tym razem jej bohaterem jest Squall Leonhart - kadet akademii wojskowej, zamieszany w działania wojenne z sąsiednim państwem Galbadia. Walka rozgrywana jest w systemie turowym, a gra kładzie nacisk przede wszystkim na rozbudowaną warstwę fabularną.
GRYOnline
Gracze
Steam
Óśma odsłona bestsellerowego japońskiego cyklu gier RPG, za który od momentu powstania odpowiada studio Square, mające na koncie również takie tytuły jak Chrono Trigger czy seria Front Mission. Gra jest drugą częścią cyklu stworzoną z myślą o konsoli PlayStation oraz domowych komputerach PC i oferującą w pełni trójwymiarową oprawę wizualną.
Główną postacią Final Fantasy VIII na PC, PS3 itd. jest niejaki Squall Leonheart – kadet jednej z trzech słynnych akademii wojskowych, znanej jako Ogród Balamb. Ostatnim zadaniem bohatera przed przyjęciem do elitarnych służb specjalnych SeeD jest sprawdzenie doniesień o agresji militarnej w wykonaniu wojsk sąsiedniej krainy Galbadia. Wkrótce rozpoczyna się wielka wojna, a Squall oraz jego nowo poznani towarzysze wplątani zostają w skomplikowaną intrygę z udziałem samego prezydenta Galbadii oraz tajemniczej czarodziejki, Edei Kramer, która okazuje się główną sprawczynią zamieszania.
Po przełomowej części siódmej, także i „ósemka” wniosła do serii szereg nowatorskich rozwiązań, które – jak się później okazało – wyraźnie podzieliły dotychczasowych fanów Final Fantasy. Mimo że rdzeń rozgrywki pozostał niezmieniony, a zabawa koncentruje się w dalszym ciągu na eksploracji oraz quasi-turowym systemie walki, jednak jej model oraz sposób rozwijania bohaterów uległy całkowitej zmianie.
W porównianiu do dwóch poprzednich odsłon serii, zawierających sporo elementów nurtu steampunk, Final Fantasy VIII idzie jeszcze dalej, zbliżając się w pewnych momentach do klasycznego science fiction (np. podróże i stacje kosmiczne). Po raz pierwszy w historii cyklu na pierwszy plan wysuwa się wątek miłosny, stanowiący jeden z głównych motorów fabuły i przyczynę metamorfozy głównego bohatera.
Jedną z najbardziej zauważalnych zmian w Final Fantasy VIII jest oprawa graficzna, stanowiąca odejście od charakterystycznego dla wcześniejszych odsłon cyklu stylu „super deformed”, w którym głowy postaci są nieproporcjonalnie duże w stosunku do reszty ciała. Zarówno świat gry, jak i postacie bohaterów przedstawione zostały w sposób bardziej realistyczny, choć wciąż w typowo mangowej konwencji. Grafika gry, animacje postaci oraz filmiki przerywnikowe prezentują się znacznie lepiej, niż w wypadku poprzedniczki. Jednym z elementów, które nie uległy zmianie, jest znakomita jak zawsze, epicka ścieżka dźwiękowa autorstwa Nobuo Uematsu.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 26 stycznia 2000Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 3 24 września 2009Angielskie napisy i dialogi
PlayStation Portable 24 września 2009Angielskie napisy i dialogi
PlayStation Vita 28 sierpnia 2012Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 1 11 lutego 1999Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne:



81GIER
Seria gier jRPG, osadzonych w rozmaitych uniwersach łączących elementy fantasy i science fiction. Cykl został wykreowany przez japońskie studio Square i stanowi jedną z najważniejszych marek w portfolio koncernu wydawniczego Square Enix.
Recenzja GRYOnline
Mało kto potrafi pozostać obojętnym na konsolowe RPG-i. Można za nimi przepadać lub je nienawidzić, jednak prawie zawsze wzbudzają jakieś emocje. Czołowym przykładem takich gier jest seria Final Fantasy. Jakie jest jej ostatnie wcielenie? Zobaczcie sami..
17 lutego 2025
Kto wie, czy dzisiaj gry jRPG byłyby tak popularne na Zachodzie, gdyby nie jeden człowiek – Richard Honeywood. Jego wysiłki uratowały niezliczoną liczbę fenomenalnych historii, które w wyniku koślawych tłumaczeń prawdopodobnie utraciłyby swoją magię.
9 maja 2020
W większych grach często pojawiają się mniejsze, stanowiąc przyjemne urozmaicenie standardowej zabawy. Wiedźmin 3, GTA czy Mortal Kombat - łączą je prześwietne minigry, o których Wam dzisiaj więcej opowiemy.
31 marca 2018
Po co spędzać dziesiątki godzin na pieczołowitym rozwijaniu postaci i poznawaniu niuansów systemu walki gry RPG, jeśli szczur piwniczny stanowi takie samo wyzwanie na początku, jak i na końcu gry?
Być może na myśl przychodzi Wam teraz Johnny Silverhand, ale to nie jedyny taki przykład - oto sylwetki kilku najlepszych moim zdaniem muzyków z gier, na których koncert z pewnością kupiłbym bilet w prawdziwym życiu.
opinie
Adam Adamczyk
24 października 2024 16:49
Muzyka zawsze była jedną z mocniejszych stron serii Final Fantasy, a niektóre kompozycje doskonale odgrywają zawodowe orkiestry. Oto kilka tego typu utworów, które możecie usłyszycie na żywo, jeśli się pospieszycie.
gry
Adam Adamczyk
13 sierpnia 2024 12:05
Koncert Final Symphony 2 odbędzie się 21 września we Wrocławiu. Tuż przed nim będzie miał miejsce panel dyskusyjny poświęcony muzyce z serii Final Fantasy i jej wpływowi na branżę gier.
Materiały promocyjne
Marcin Bukowski
9 sierpnia 2024 12:00
Firma Square Enix zapowiedziała na swojej konferencji Final Fantasy VIII: Remastered. Odświeżona wizualnie ósma odsłona cyklu trafi na PC oraz konsole Xbox One, PlayStation 4 i Nintendo Switch jeszcze w tym roku.
gry
Jakub Błażewicz
11 czerwca 2019 04:30
Na początku tego roku gra Final Fantasy VII przekroczyła pułap miliona sprzedanych kopii w serwisie Steam. Równie dobrze radzą sobie inni przedstawiciele cyklu obecni w sklepie Valve, np. Final Fantasy XIII znalazło ponad pół miliona nabywców.
gry
Michał Kułakowski
7 stycznia 2016 22:00
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: EA największym wydawcą w Europie, Final Fantasy VIII w ofercie amerykańskiego PSN, dziesięciu nowych wojowników w Super Street Fighter IV i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
21 grudnia 2009 13:19
Japońskie studio Square Enix, znane przede wszystkim z wspaniałej serii gier rpg – Final Fantasy, szykuje graczom kolejną niespodziankę. Jaką? Wszystko okaże się za cztery dni ...
gry
Przemysław Bartula
13 listopada 2008 09:26
Japońska korporacja Square Enix pracuje nad internetowym sklepem dla fanów. Już niebawem zostaną utworzone japońskie i amerykańskie oddziały, ale przedstawiciele firmy myślą też o Europie.
gry
Bartłomiej Kossakowski
19 czerwca 2007 16:40
Firma Square Enix poinformowała, że latem 2007 roku wyda na terenie Ameryki Płn. konwersje dwóch pierwszych odsłon serii Final Fantasy. Poprawione i wzbogacone Final Fantasy oraz Final Fantasy II powstają z myślą o przenośnym PSP.
gry
Piotr Doroń
18 kwietnia 2007 09:16
Blisko siedemdziesiąt milionów sprzedanych gier – takim wynikiem może poszczycić się kultowa seria Final Fantasy, składająca się jak dotąd z dwunastu odsłon głównych i licznych epizodów pobocznych. Dokładnie 18 grudnia bieżącego roku minie dwadzieścia lat od chwili premiery pierwszej części "Ostatecznej Fantazji". Z tej okazji korporacja Square Enix sprawi nam prezent-niespodziankę.
gry
Radosław Grabowski
12 stycznia 2007 09:44
Popularne pliki do pobrania do gry Final Fantasy VIII.
mod Final Fantasy VIII - character editor - 31 maja 2001
trainer Final Fantasy VIII - v1.0 +6 Trainer - 19 grudnia 2013
trainer Final Fantasy VIII - - 12 lutego 2001
mod Final Fantasy VIII - Hyne Save Editor v.1.1.1.1 - 19 lipca 2021
mod Final Fantasy VIII - Tonberry: Enhanced v.2.04 - 16 lutego 2019
mod Final Fantasy VIII - FF8 High Res Patch - 24 marca 2021
mod Final Fantasy VIII - FFVIII Crystal v.1.5.1 - 2 listopada 2021
mod Final Fantasy VIII - Enhanced Dynamic Audio mod to v.16032021 - 1 kwietnia 2021
Wymagania sprzętowe gry Final Fantasy VIII:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, akcelerator 3D.
PlayStation 3
Wspiera:
PlayStation Network
PlayStation Portable
Wspiera:
PlayStation Network
PlayStation Vita
Wspiera:
PlayStation Network
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1412 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 9213 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Fajek
Recenzent GRYOnline.pl
2000.12.21
Mało kto potrafi pozostać obojętnym na konsolowe RPG-i. Można za nimi przepadać lub je nienawidzić, jednak prawie zawsze wzbudzają jakieś emocje. Czołowym przykładem takich gier jest seria Final Fantasy. Jakie jest jej ostatnie wcielenie? Zobaczcie sami..
Orzech
Ekspert
2023.11.01
Nie pamiętam kiedy ostatnio miałem styczność z grą na którą narzekałbym tak dużo pomimo tego, że grało mi się w nią bardzo dobrze... ale po kolei, dzieląc przemyślenia na związane z rozgrywką i na te odnoszące się do opowiadanej historii.Dyskusja odnośnie rozgrywki w przypadku FF8 w głównej mierze sprowadza się do budzącego skrajne opinie systemu Junction. Osobiście jestem gdzieś pośrodku sporu i tak jak w wielu aspektach tej gry system ten składa się z elementów które irytują i takich które sprawiają że mechanika ta daje dużo frajdy.Zirytowany lub nawet zniechęcony w pierwszych godzinach gry może czuć się dosłownie każdy, zaczynając od beznadziejnie zaplanowanych tutoriali których częstotliwość może przytłoczyć i które mogą dawać wrażenie, że mechaniki w tej grze są dużo bardziej skomplikowane niż ma to miejsce w rzeczywistości. Kolejnym mankamentem jest fakt, że od samego początku jeśli chcemy mieć odpowiednio wysoko podbite statystyki i/lub zaklęcia do wielokrotnego użytku to długimi momentami będziemy zdani na stanie w miejscu i przeklikiwanie komendy Draw (tyczy się to pierwszych godzin gry, później gracz zyskuje więcej sposobów na pozyskiwanie magii i kwestią pozostaje to czy nauczy się z nich korzystać). Wspomniane podwyższanie statystyk rodzi kolejny problem, gdyż jeśli chcemy mieć je na jak najwyższym poziomie to musimy przypisać do nich często najlepsze zaklęcia jakie mamy, a gryzie się to z używaniem tychże zaklęć podczas walki ponieważ robiąc to zmniejszamy ich liczbę co osłabia statystyki przypisane pod dane zaklęcie (w dużym skrócie, np. używanie zaklęcia Fire której jednocześnie jest przypisane do atrybutu SIŁA sprawia że wartość SIŁY będzie nam spadać). Oczywiście po każdej walce możemy uzupełnić ubytek w zaklęciach które używaliśmy podczas potyczki tym samym przywracając statystykom ich poprzednie wartości, jednakże zmusza to gracza do przeklikania kilku dodatkowych okienek lub pozyskania materiałów/zaklęć przy pomocy dostępnych metod. Czy to komuś bardzo przeszkadza to pewnie kwestia indywidualna, w moim przypadku zwyczajnie zniechęcało mnie to do używania wielu mocniejszych zaklęć które wolałem utrzymywać w najwyższych ilościach.Od strony mechaniki kilka pierwszych godzin potrafi być odpychające, nie wszystkie problemy znikają w dalszych etapach jednak gdy już zrozumie się jak ta gra działa można zacząć czerpać przyjemność z tej jasnej strony rozgrywki. Przede wszystkim uwielbiam customizację i elastyczność jaką gra oferuje w ramach zabawy z Guardian Forces. Możemy każdego GF-a rozwinąć w takiej kolejności i tempie jakim chcemy, podpinać ich w dowolnej ilości i konfiguracji pod każdego bohatera. Można by zarzucić takiemu rozwiązaniu, że to sprowadza walczące postacie do roli skinów różniących się jedynie Limit Breakiem (zresztą podobne zależności były w FF6 czy też FF7), jednak to co przypisaliśmy do grywalnych postaci wpływa na rozwój ich statystyk, więc nieustanna żonglerka GF-ami będzie mieć gorszy dalekosiężny skutek niż zaplanowanie i dostosowanie połączeń. Przypisywanie zmiany statusu, żywiołów do ataku/obrony to również świetne narzędzie bawiąc się którym możemy wykorzystywać słabości i mocne strony rywali. Do tego nawet z pozoru prostej karcianki która wydawać by się mogło jest tylko stratą czasu twórcy gry uczynili bardzo wynagradzające zajęcie. Triple Triad to oryginalna alternatywa dla pozyskiwania zasobów która przez całą grę potrafi przynosić korzyści, a poświęcenie jej odpowiednio dużo czasu może nawet sprawić, że gra przestanie być jakimkolwiek wyzwaniem... wszystko w rękach gracza.Z warstwą fabularną i wszystkim dookoła wcale nie jest prościej. Przede wszystkim Final Fantasy 8 miało być wielką historią miłosną i jest to motyw przewodni całej gry. Osobiście kompletnie nie czuję chemii między Squallem i Rinoą. Wręcz przez pierwsze 2 płyty odniosłem wrażenie że Squall zwyczajnie nie jest zainteresowany na poziomie uczuciowym, bo to że Rinoa ma wpływ na rozwój jego osobowości nie ulega wątpliwości, jednak relacja ta długo wydaje się jednostronna i nieodwzajemniana TYM BARDZIEJ że gracz wie co myśli Squall, więc nie można tego wytłumaczyć tym że ma introwertyczny charakter. Przez to niesamowicie nieautentyczna jest ta nagła zmiana w podejściu Squalla wraz ze startem trzeciej płyty, zwyczajnie przez połowę gry nic nie zwiastowało takiego zwrotu w jego podejściu i wszystko wygląda bardzo nienaturalnie.Kolejnym mankamentem są stereotypowi, do bólu tekturowi bohaterowie: Zell, Selphie, Irvine, Quistis, Seifer... pierwszą trójkę można opisać jednym krótkim zdaniem, nikt z nich nie przechodzi żadnej drogi, kończą dokładnie tak bezbarwnie jak zaczynali. Qusistis i Seifera nie wrzuciłem do tego samego worka ponieważ tutaj sytuacja jest minimalnie lepsza - Qustis nieźle zaczyna, wydawać by się mogło że pojawi się chociaż jakiś mały osobisty wątek poświęcony jej osobie, natomiast Seifer mimo że przez niemal całą grę jest jaki jest, to chociaż na końcu w krótkiej cutscence(wspominałem, że sytuacja jest MINIMALNIE korzystniejsza...) widzimy że odnalazł spokój. Niestety, ale przez to oni wszyscy stają się mało znaczącym tłem i funkcjonują bardziej jak pojemniki na GF-y niż pełnoprawne postacie. Dla porównania w takim FF7 również większość postaci po czasie usuwała się w cień i pełniła marginalną rolę, jednak chyba każda (może poza Vincentem) miała swój osobisty wątek i problemy do rozwiązania w konkretnych etapach lub lokacjach, każdy miał chociaż krótki moment dla siebie. Wracając do ósemki, co do reszty - Rinoę siłą rzeczy poznajemy trochę lepiej, Laguna to postać z krwi i kości o ciekawej historii z którą zapoznajemy się w dużej mierze z retrospekcji i to chyba pierwsza postać którą dobrze wspominam, a drugą jest oczywiście Squall - najbardziej złożony charakter który faktycznie ewoluuje pod wpływem wydarzeń i spoczywającej na jego barkach odpowiedzialności.Narracyjnie bywa dość...zawile, jak to bywa w Final Fantasy. Zaczyna się dość "przyziemnie", odnosiłem wrażenie, że z każdą kolejną płytą robi się coraz większym bałagan, cały zarys fabularny nie kłuł mnie w oczy jako całość jednak gra miewa tak absurdalne, infantylne momenty że nie sposób nie wspomnieć chociaż o kilku:Tyle jeśli chodzi o marudzenie, pora na kilka aspektów w których ósmy Final Fantasy błyszczy:-Tempo, tempo i jeszcze raz tempo. Coś fantastycznego, cały czas dużo się dzieje i przez to nawet nie ma potrzeby na zastanawianie się co dalej robić, oczywiście można zatrzymać się gdzieś na dłużej, ale jeśli ktoś nie czuje takiej potrzeby to wątek główny płynnie przechodzi od wydarzenia do wydarzenia-Od strony wizualnej - piękne lokacje, realistyczne i dopracowane modele, świetne designy postaci(Edea, mój faworyt), jak na 1999 rok czapki z głów-Świetne cutscenki, praca kamery, płynne przejścia między przerywnikami i rozgrywką, taka parada, od realizacji po muzykę, zrobiła na mnie duże wrażenie i to chyba mój ulubiony, najbardziej ikoniczny moment w Final Fantasy 8.
Butryk89
Ekspert
2017.06.26
Jak dla mnie najlepsza część z Final Fantasy, jeśli chodzi o te w 3D. FF 7 zachwalana przez wszystkich, sam uważam, że wybitna, ale to "ósemkę" pokochałem (chociaż 7 i 8 na 10 bez dwóch zdań).
zjazd
Ekspert
2016.06.10
Zdecydowanie najsłabszy final w historii serii. Wszystko poszło źle, od historii, przez postacie, do rozgrywki. Jedna z mechanik rozgrywki pod nazwa "draw" to najgorszy zabieg jaki widziałem w tej serii. Dobrze, że chociaż wersja pc ma magic booster''a. Nie wiem kto pomyślał że będzie ciekawie przedłużać na siłę walkę żeby wyssać potrzebne nam zaklęcia. Najlepsze w tej grze to moment w którym się kończy i możemy zabrać się za 9tke jeżeli ogrywamy finale w kolejności.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (9 213)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,