Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry PlayStation 2

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry na platformę Sony PlayStation 2 ułożone według popularności.

PS2
Tematyki
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City

Akcji 27 października 2002

Kontynuacja bestsellerowego cyklu gier akcji, stanowiąca swoiste rozwinięcie wydanej w 2001 roku trzeciej części serii. Za jej powstanie odpowiadają niezmiennie twórcy oryginału, którzy po wykupieniu przez amerykańskiego giganta przekształcili się w studio Rockstar North. Akcja gry przenosi nas do zupełnie nowego miasta Vice City i pamiętnych lat 80-tych XX wieku. Wcielamy się w niejakiego Toma Vercetti, który zostaje wysłany przez swojego szefa, by zrobić porządek z miejscowymi gangami oraz skorumpowaną policją. Rozgrywka bazuje na identycznej mechanice co poprzedniczka i sprowadza się do wykonywania szeregu nieliniowych misji fabularnych. Nie obyło się rzecz jasna bez szeregu usprawnień, wśród których wymienić warto m.in. dostępność motocykli, łodzi motorowych, a nawet helikoptera. Gra oferuje znacznie ulepszoną oprawę graficzną, utrzymaną w stylistyce lat 80-tych, a naszym zmaganiom towarzyszy zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, nadawana przez kilka odmiennych rozgłośni radiowych.

Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas

Akcji 25 października 2004

Kontynuacja kontrowersyjnego cyklu Grand Theft Auto – jednej z najpopularniejszych serii wszechczasów, która pozwoliła graczom wcielić się w rolę drobnego rzezimieszka i rozsławiła w świecie gier firmę Rockstar Games. Kolejna odsłona gry to największa z dotychczas wydanych części, w której obszar działania gracza – stan San Andreas - jest niemal trzykrotnie większy od tego ukazanego w Vice City. Wśród wielu wprowadzonych przez twórców nowości warto wymienić przede wszystkim ulepszone AI mieszkańców, możliwość rekrutowania do współpracy innych członków gangu, większą interakcję z rozmaitymi budynkami, wprowadzenie współczynnika głodu, możliwości pływania czy wykorzystania nowych środków lokomocji (np. rower). Wszystko to uzupełniono masą różnorodnych aktywności dodatkowych, podkreślających sandboksowy charakter rozgrywki. Całości dopełnia spektakularna oprawa graficzna, utrzymana w klimacie lat 90-tych oraz masa przebojowej muzyki, dostępnej dzięki wielu tematycznym stacjom radiowym.

Neighbours from Hell
Neighbours from Hell

Logiczne 1 listopada 2004

Pełna specyficznego humoru gra strategiczna z elementami przygodówki, w której zadaniem graczy jest uprzykrzanie życia sąsiadom. Wcielamy się tutaj bowiem w uczestnika reality show, którego zadaniem jest zaprezentowanie szerokiemu gronu publiczności negatywnych relacji pomiędzy mieszkańcami jednego bloku mieszkalnego. Akcja Neighbours From Hell prezentowana jest od boku, a produkcja składa się z czternastu scenariuszy, zróżnicowanych pod kątem poziomu trudności i typu czekających na zrealizowanie zadań. Gracz musi nie tylko zastawiać na sąsiadów liczne pułapki i robić im wyrafinowane psikusy (choćby psuć artykuły gospodarstwa domowego), lecz także uważać na czyhające na bohatera niebezpieczeństwa. Niektóre mieszkania są na przykład strzeżone przez psy, które skutecznie utrudniają nam wykonanie polecenia. Podczas zabawy nieustannie jesteśmy zmuszani do kombinowania i odkrywania nieznanych właściwości pozornie nieprzydatnych przedmiotów. Humorystyczny wydźwięk gry Sąsiedzi z Piekła Rodem potęguje ładna, kreskówkowa oprawa graficzna i wpadająca w ucho ścieżka dźwiękowa. Całości dopełnia prosty, intuicyjny interfejs.

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

Final Fantasy XII
Final Fantasy XII

RPG 31 października 2006

Final Fantasy XII to dwunasta odsłona bestsellerowego cyklu jRPG, który stworzony został przez firmę Square Enix. Producenci gry odrzucili wiele stałych elementów serii, oferując nowy system walki, unikalny sposób rozwoju bohaterów, a także ogromny i fantastycznie wyglądający trójwymiarowy świat.

God of War II
God of War II

Akcji 13 marca 2007

Kontynuacja bestsellerowego slashera firmy Sony z 2005 roku, którego fabuła luźno nawiązuje do postaci i wydarzeń znanych z mitologii greckiej. W God of War II wcielamy się ponownie w postać szukającego zemsty spartańskiego wojownika Kratosa, który po zabiciu Aresa stał się nowym bogiem wojny. Dręczony koszmarami z przeszłości heros, mimo ostrzeżeń bogini Ateny, zstępuje ponownie na Ziemię, aby pomóc Spartanom opanować Rodos. Fakt ten budzi wzburzenie Zeusa, który osłabia i zabija naszego bohatera. Trafiając do Hadesu, Kratos dowiaduje się, że aby móc cofnąć się w czasie i odmienić swoje przeznaczenie, musi odnaleźć i zabić trzy mityczne Siostry Przeznaczenia. Pod względem mechaniki druga odsłona od of War nie odbiega znacząco od swojego pierwowzoru. Twórcy oddali jednak do dyspozycji graczy szereg zupełnie nowych ataków i zaserwowali Kratosowi masę zagadek natury logicznej, wymagających oprócz zręcznych palców także wysilenia szarych komórek.

Red Dead Revolver
Red Dead Revolver

Akcji 3 maja 2004

Utrzymana w westernowej stylistyce trzecioosobowa gra akcji, za której powstanie odpowiada znana m.in. z serii Grand Theft Auto i Midnight Club firma Rockstar Games. Akcja gry rozpoczyna się pod koniec XIX wieku, a my wcielamy się w postać niejakiego Reda, który w młodości był świadkiem śmierci rodziców z rąk meksykańskich bandytów, ostrzących sobie zęby na odnalezioną na ich ziemiach żyłę złota. Po latach nasz protoplasta powraca w rodzinne strony wiedziony chęcią zemsty, a jego głównym celem jest posłanie do piachu możliwie jak największej ilości rzezimieszków. Określana jako Grand Theft Auto na Dzikim Zachodzie rozgrywka polega w głównej mierze na realizacji kolejnych zadań fabularnych i licznych pojedynkach rodem z najlepszych filmowych westernów. Autorzy zadbali o charakterystyczny klimat Dzikiego Zachodu, odwzorowując typowe dla gatunku lokacje, budynki i postacie. W ręce graczy oddano też bogaty arsenał ok. 30 zróżnicowanych broni, takich jak rewolwery, strzelby, karabiny i ładunki wybuchowe.

Mafia: The City of Lost Heaven
Mafia: The City of Lost Heaven

Akcji 28 stycznia 2004

Trójwymiarowa gra akcji, przenosząca graczy do Ameryki lat 30. XX wieku, w czasy rozkwitu przestępczego podziemia. Twórcą gry Mafia: The City of Lost Heaven jest czeskie studio Illusion Softworks. Fabuła przedstawia historię początkującego gangstera, Tommy’ego Angelo, który, wykonując zlecenia wpływowej mafijnej rodziny, stawia pierwsze kroki w przestępczym półświatku. Rozgrywka sprowadza się do eksploracji wirtualnego miasta i realizacji kolejnych misji fabularnych, wzbogaconych licznymi wątkami pobocznymi. Podczas zabawy nie brakuje ulicznych strzelanin, napadów na banki, pościgów samochodowych czy nawet morderstw na zlecenie. Twórcy zadbali o sugestywne odtworzenie klimatu Ameryki lat 30., nie zapominając o charakterystycznych dla tego okresu modelach broni czy samochodów. Dzięki zaawansowanemu silnikowi graficznemu Insanity 2 wykreowano interaktywne, tętniące życiem miasto z ruchem ulicznym i zmieniającymi się porami roku.

Ghost Master
Ghost Master

Strategiczne 27 sierpnia 2004

Oryginalna gra strategiczna czasu rzeczywistego opracowana przez studio Sick Puppies. W trakcie zabawy wcielamy się w tytułowego Mistrza Duchów sprowadzonego do miasteczka Gravenville w celu terroryzowania i straszenia mieszkańców. Do naszej dyspozycji oddano dwadzieścia trzy rodzaje zjaw, duchów i innych bytów astralnych. Każdy z nich posiada energię psychokinetyczną, indywidualną moc i umiejętności, jakie wykorzystuje przeciwko ludziom; ci z kolei są podatni na cztery rodzaje bodźców, tj. wzrok, węch, słuch i temperaturę. Możemy zatem między innymi przenikać przez ściany, tworzyć fizyczne i duchowe osobliwości, czy choćby manipulować temperaturą otoczenia. Warto nadmienić, że nasze ofiary zróżnicowano pod kątem stylu bycia, charakteru i upodobań, toteż w trakcie zmagań zajmują się one codziennymi czynnościami – sprzątają, pracują lub oglądają telewizję. Na Ghost Master składa się dwadzieścia misji, w których twórcy stawiają przed nami rozmaite zadania polegające między innymi na wypędzeniu ludzi z danej lokacji czy też pomocy niedoświadczonym okultystom w odnalezieniu Księgi Śmierci. Całość charakteryzuje się przyjemną dla oka, kolorową grafiką utrzymaną w humorystycznej stylistyce.

God of War (2005)
God of War (2005)

Akcji 22 marca 2005

Trzecioosobowa przygodówka akcji w konwencji hack-and-slash, opracowana ekskluzywnie na konsolę PlayStation 2. Fabuła God of War skupia się na perypetiach Kratosa, legendarnego spartańskiego wojownika, pełniącego obecnie na Olimpie niewdzięczną rolę specjalisty od tzw. mokrej roboty. Kiedy grecki bóg wojny Ares rozpętuje w Atenach prawdziwe piekło, wypuszczając na świat setki żołnierzy-zombie oraz innych przerażających bestii, Kratos zostaje wysłany na Ziemię celem odnalezienia puszki Pandory i zgładzenia przy jej pomocy oszalałego Aresa. Istotą rozgrywki są widowiskowe pojedynki naszego protagonisty, dysponującego w swoim arsenale dwoma śmiercionośnymi ostrzami, pozwalającymi na wykonywanie efektownych kombosów. W trakcie rozgrywki zbieramy też magiczne artefakty, które pozwalają nam wykorzystywać szereg przydatnych zaklęć o kilku poziomach mocy. Całość uzupełniona została okazjonalnymi zagadkami logicznymi, dzięki którym gracze muszą też od czasu do czasu wysilić swoje szare komórki.

Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground 2

Wyścigi 17 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.

Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited

Wyścigi 20 lutego 2007

Nowe wcielenie popularnej serii samochodowej, zapoczątkowanej jeszcze w 1987 roku przez studio Distinctive Software i firmę Accolade. Test Drive Unlimited powstał pod egidą firmy Atari, a za jego powstanie odpowiada studio Eden Games, znane dotąd głównie za sprawą zręcznościowego cyklu rajdowego V-Rally. Główną zmianą w stosunku do poprzednich odsłon serii jest oddanie do dyspozycji graczy rozległego, otwartego świata, jakim jest wiernie odwzorowana, hawajska wyspa Oahu. Jej teren możemy swobodnie eksplorować, podejmując szereg zróżnicowanych wyzwań wyścigowych i zarabiając gotówkę, pozwalającą na stopniową rozbudowę garażu o nowe modele pojazdów – łącznie ponad 90 licencjonowanych samochodów oraz motocykli. Podczas zabawy możemy modyfikować swojego awatara, ubierając go w ciuchy znanych projektantów, a także zakupić nowy dom z bardziej pojemnym garażem. Całość uzupełnia nowatorski tryb multiplayer, pozwalający – niczym w grach MMO – na rywalizację tysięcy graczy w tym samym momencie.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Akcji 6 czerwca 2006

Spin-offowa odsłona kultowej serii Grand Theft Auto. Akcja gry toczy się na kilka lat przed wydarzeniami ukazanymi w GTA 3, na ulicach tej samej metropolii Liberty City. Podczas zabawy wcielamy się w postać Tony’ego Ciprianiego, który po przybyciu do miasta zostaje wciągnięty w bagno korupcji, mafijnych porachunków i handlu narkotykami. Naszym zadaniem jest praca dla mafijnej rodziny Leone, celem zapewnienia jej wpływów oraz zbudowania własnej reputacji w przestępczym półświatku. Mechanika GTA: Liberty City Stories korzysta ze sprawdzonych rozwiązań cyklu, oferując złożony z trzech dzielnic otwarty świat z całą masą zadań głównych i aktywności pobocznych. Nie zapomniano też o tradycyjnie szerokiej gamie pojazdów (w tym także motocykli, motorówek, pociągów czy promów) oraz odpowiednio dużym arsenale.

LEGO Harry Potter: Years 1-4
LEGO Harry Potter: Years 1-4

Akcji prace wstrzymane

Bazująca na licencji słynnych klocków LEGO przygodowa gra akcji, osadzona w fantastycznym świecie Harry'ego Pottera, wykreowanym przez brytyjską pisarkę J.K. Rowling. Fabuła gry oparta została na motywach pierwszych czterech książek o przygodach młodego czarodzieja oraz nakręconych na ich podstawie filmów wytwórni Warner Bros. Podczas zabawy poznajemy historię Harry’ego Pottera oraz innych bohaterów sagi, zwiedzamy kolejne zakamarki Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie i toczymy pojedynki z różnymi przeciwnikami, w tym największym antagonistą cyklu, złym Lordem Voldemortem. Pod względem mechaniki, LEGO Harry Potter: Years 1-4 łączy cechy wcześniejszych produkcji studia Traveller’s Tales, z charakterystyczną dla nich dawką humoru, oraz elementy poważniejszych produkcji o Potterze, tworzonych np. przez koncern EA. Rozgrywka toczy się w częściowo otwartym świecie, a podczas zabawy czeka nas cała masa zróżnicowanych aktywności, takich jak nauka magii, przygotowywanie mikstur czy latanie na miotle.

Harry Potter i Więzień Azkabanu
Harry Potter i Więzień Azkabanu

Akcji 29 maja 2004

Harry Potter i Więzień Azkabanu to czwarta gra oparta na książkach J.K. Rowling opowiadających o przygodach tytułowego ucznia czarodziejskiej akademii Harry’ego Pottera oraz dwójki jego przyjaciół - Rona Weasley’a i Hermiony Granger.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Akcji 17 listopada 2004

Trzecia pełnoprawna odsłona cyklu skradankowych gier akcji firmy Konami. Akcja gry osadzona została w roku 1964 w ZSRR, a podczas zabawy wcielamy się ponownie w żołnierza oddziałów specjalnych o kryptonimie Snake, którego zadaniem jest tym razem przechwycenie odkrytej właśnie technologii, pozwalającej na przenoszenie ładunków nuklearnych. Metal Gear Solid 3: Snake Eater po raz pierwszy w historii cyklu przenosi akcję z terenów industrialnych do dżungli, co zaowocowało m.in. zupełnie nowym wachlarzem ruchów naszego bohatera, który walczy teraz nie tylko z ludźmi, ale także ze zwierzętami. Twórcy zaimplementowali też nowy system walki wręcz oraz usprawniony model poruszania się z przeciwnikiem wykorzystywanym w formie żywej tarczy. W warstwie fabularnej znalazło się zaś sporo odniesień do poprzednich części, wyjaśniających nurtujące fanów fakty z życiorysu Snake’a.

Forbidden Siren
Forbidden Siren

Przygodowe 12 marca 2004

Kolejny survival horror autorstwa twórcy “Silent Hill” - Keiichiro Toyamy. W grze, zawierającej 78 etapów, dziesiątka bohaterów stara się ocalić własne życie i uciec z przeklętej, nadmorskiej wioski.

Grand Theft Auto III
Grand Theft Auto III

Akcji 23 października 2001

Kolejna część kontrowersyjnego cyklu gier akcji, zapoczątkowanego w 1997 roku. Za jej powstanie odpowiadają twórcy oryginału ze szkockiego studia DMA Design, działający obecnie pod skrzydłami firmy Rockstar. Trzecia odsłona gry wprowadza do serii istną rewolucję, po raz pierwszy przenosząc graczy do otwartego i tętniącego życiem, w pełni trójwymiarowego świata, stworzonego dzięki technologii RenderWare. W grze przenosimy się do miasta Liberty City, stanowiącego wirtualną adaptację Nowego Jorku. Bohaterem gry jest młody chłopak imieniem Claude, który marzy o tym by stać się bossem przestępczego świata i dokonać zemsty na ludziach, którzy o mało co nie wpędzili go do więzienia. Fabuła jest nieliniowa i sprowadza się do realizacji kolejnych zadań, zlecanych przez kilkunastu mafijnych szefów. W ich wykonaniu pomoże nam całkiem spory arsenał broni, a także dziesiątki pojazdów, którymi - wzorem poprzednich odsłon - możemy poruszać się bez żadnych ograniczeń.

Driver 3
Driver 3

Akcji 20 czerwca 2004

Kolejna odsłona popularnej serii trójwymiarowych gier akcji, zapoczątkowanej w 1999 roku na konsoli Sony PlayStation. Ponownie kierujemy poczynaniami bezkompromisowego policjanta nazwiskiem Tanner, który przenika do struktur przestępczych celem zniszczenia ich od środka.

Tekken 5
Tekken 5

Bijatyki 24 lutego 2005

Kolejna odsłona jednej z najbardziej znanych serii bijatyk w historii gier wideo, której wydawcą od lat jest firma Bandai Namco Entertainment. W piątym Turnieju Żelaznej Pięści występuje szereg znanych wojowników oraz troje nowych: Asuka, Raven oraz Feng. Każda z nich ma swoje motywacje i cele, które stanowią tło fabularne dla efektownych walk. Pod względem mechaniki Tekken 5 powiela rozwiązania poprzedników. Gracz wybiera jednego z dostępnych wojowników i staje do pojedynku z przeciwnikiem. Wciąż mamy do czynienia z systemem walki opartym na rozłożeniu: silna-słaba ręka, silna-słaba noga, intuicyjnie rozplanowanym na przyciskach pada. Starcia rozgrywają się na trójwymiarowych arenach, gdzie znajdziemy po kilka interaktywnych elementów (np. ściany, kolumny, posągi) dających się wykorzystać w walce. Oprócz głównego trybu turniejowego, Tekken 5 oferuje takie warianty zabawy jak versus, trening czy też tryb przygodowy, w którym gracz przedziera się przez zastępy nadbiegających przeciwników.

FIFA 12
FIFA 12

Sportowe 27 września 2011

Kolejna odsłona jednej z najbardziej znanych i cenionych serii piłkarskich symulacji. Gra została stworzona na bazie oficjalnej licencji FIFA, dzięki czemu na wirtualnych boiskach możemy oglądać zawodników znanych z ligowych zmagań.

True Crime 2
True Crime 2

Akcji 15 listopada 2005

Kontynuacja słynnej gry akcji z 2003 roku. Wcielamy się w postać czarnoskórnego policjanta Marcusa i wyruszamy na ulice tytułowego "Wielkiego Jabłka". Gracz może wykonywać zadania związane z głównym wątkiem lub liczne misje dodatkowe.

The Sims 2
The Sims 2

Symulacje 24 października 2005

Kontynuacja bijącej rekordy popularności gry symulacyjnej The Sims (2000). Dewelopingiem The Sims 2 zajęło się studio Maxis (SimCity, EA Land i inne) we współpracy z koncernem Electronic Arts. Gracze ponownie mają okazję zaopiekować się wirtualnymi postaciami, kierując ich poczynaniami przez niemal całe życie – od wczesnego dzieciństwa aż do późnej starości. Celem zabawy jest osiągnięcie możliwie jak najwyższego wyniku Life Score, obrazującego intensywność ważnych wydarzeń w życiu bohatera. W porównaniu z pierwowzorem, The Sims 2 oferuje bardziej rozbudowany system tworzenia Simów, a także znacznie większy asortyment przedmiotów, jakie wprowadzić można do ich otoczenia. Zastosowanie wydajnego silnika graficznego pozwoliło natomiast zaprezentować wirtualne życie Simów w pełnym trójwymiarze.

Deus Ex
Deus Ex

RPG 25 marca 2002

Utrzymane w stylistyce cyberpunk pierwszoosobowe RPG akcji, opracowane przez studio Ion Storm pod wodzą legendy branży Warrena Spectora – współautora tak kultowych marek, jak Ultima czy Wing Commander. Akcja Deus Ex toczy się w połowie XXI wieku, w świecie przepełnionym terroryzmem, korupcją oraz biedą i opanowanym przez tajemniczą zarazę, zwaną Szarą Śmiercią. Wcielając się w postać agenta JC Dentona, odkrywamy, że za śmiertelnym wirusem stoi sekretna organizacja Majestic 12, mająca na celu przejęcie kontroli nad światem. Mechanika zabawy łączy elementy strzelaniny FPS, skradanki oraz gry RPG. Dzięki specjalnym nanowszczepom, nasz protagonista obdarzony jest nadludzkimi umiejętnościami, rozwijanymi sukcesywnie w miarę postępów rozgrywki. Do dyspozycji bohatera oddano też spory arsenał broni, którą w toku zabawy możemy dodatkowo modyfikować. Fabuła gry jest nieliniowa i w zależności od podejmowanych przez gracza wyborów, prowadzić może do jednego z trzech alternatywnych zakończeń.