Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry PlayStation 2

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry na platformę Sony PlayStation 2 ułożone według popularności.

PS2
Tematyki
Czas
LEGO Harry Potter: Years 1-4
LEGO Harry Potter: Years 1-4

Akcji prace wstrzymane

Bazująca na licencji słynnych klocków LEGO przygodowa gra akcji, osadzona w fantastycznym świecie Harry'ego Pottera, wykreowanym przez brytyjską pisarkę J.K. Rowling. Fabuła gry oparta została na motywach pierwszych czterech książek o przygodach młodego czarodzieja oraz nakręconych na ich podstawie filmów wytwórni Warner Bros. Podczas zabawy poznajemy historię Harry’ego Pottera oraz innych bohaterów sagi, zwiedzamy kolejne zakamarki Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie i toczymy pojedynki z różnymi przeciwnikami, w tym największym antagonistą cyklu, złym Lordem Voldemortem. Pod względem mechaniki, LEGO Harry Potter: Years 1-4 łączy cechy wcześniejszych produkcji studia Traveller’s Tales, z charakterystyczną dla nich dawką humoru, oraz elementy poważniejszych produkcji o Potterze, tworzonych np. przez koncern EA. Rozgrywka toczy się w częściowo otwartym świecie, a podczas zabawy czeka nas cała masa zróżnicowanych aktywności, takich jak nauka magii, przygotowywanie mikstur czy latanie na miotle.

Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas

Akcji 25 października 2004

Kontynuacja kontrowersyjnego cyklu Grand Theft Auto – jednej z najpopularniejszych serii wszechczasów, która pozwoliła graczom wcielić się w rolę drobnego rzezimieszka i rozsławiła w świecie gier firmę Rockstar Games. Kolejna odsłona gry to największa z dotychczas wydanych części, w której obszar działania gracza – stan San Andreas - jest niemal trzykrotnie większy od tego ukazanego w Vice City. Wśród wielu wprowadzonych przez twórców nowości warto wymienić przede wszystkim ulepszone AI mieszkańców, możliwość rekrutowania do współpracy innych członków gangu, większą interakcję z rozmaitymi budynkami, wprowadzenie współczynnika głodu, możliwości pływania czy wykorzystania nowych środków lokomocji (np. rower). Wszystko to uzupełniono masą różnorodnych aktywności dodatkowych, podkreślających sandboksowy charakter rozgrywki. Całości dopełnia spektakularna oprawa graficzna, utrzymana w klimacie lat 90-tych oraz masa przebojowej muzyki, dostępnej dzięki wielu tematycznym stacjom radiowym.

Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City

Akcji 27 października 2002

Kontynuacja bestsellerowego cyklu gier akcji, stanowiąca swoiste rozwinięcie wydanej w 2001 roku trzeciej części serii. Za jej powstanie odpowiadają niezmiennie twórcy oryginału, którzy po wykupieniu przez amerykańskiego giganta przekształcili się w studio Rockstar North. Akcja gry przenosi nas do zupełnie nowego miasta Vice City i pamiętnych lat 80-tych XX wieku. Wcielamy się w niejakiego Toma Vercetti, który zostaje wysłany przez swojego szefa, by zrobić porządek z miejscowymi gangami oraz skorumpowaną policją. Rozgrywka bazuje na identycznej mechanice co poprzedniczka i sprowadza się do wykonywania szeregu nieliniowych misji fabularnych. Nie obyło się rzecz jasna bez szeregu usprawnień, wśród których wymienić warto m.in. dostępność motocykli, łodzi motorowych, a nawet helikoptera. Gra oferuje znacznie ulepszoną oprawę graficzną, utrzymaną w stylistyce lat 80-tych, a naszym zmaganiom towarzyszy zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, nadawana przez kilka odmiennych rozgłośni radiowych.

Mafia: The City of Lost Heaven
Mafia: The City of Lost Heaven

Akcji 28 stycznia 2004

Trójwymiarowa gra akcji, przenosząca graczy do Ameryki lat 30. XX wieku, w czasy rozkwitu przestępczego podziemia. Twórcą gry Mafia: The City of Lost Heaven jest czeskie studio Illusion Softworks. Fabuła przedstawia historię początkującego gangstera, Tommy’ego Angelo, który, wykonując zlecenia wpływowej mafijnej rodziny, stawia pierwsze kroki w przestępczym półświatku. Rozgrywka sprowadza się do eksploracji wirtualnego miasta i realizacji kolejnych misji fabularnych, wzbogaconych licznymi wątkami pobocznymi. Podczas zabawy nie brakuje ulicznych strzelanin, napadów na banki, pościgów samochodowych czy nawet morderstw na zlecenie. Twórcy zadbali o sugestywne odtworzenie klimatu Ameryki lat 30., nie zapominając o charakterystycznych dla tego okresu modelach broni czy samochodów. Dzięki zaawansowanemu silnikowi graficznemu Insanity 2 wykreowano interaktywne, tętniące życiem miasto z ruchem ulicznym i zmieniającymi się porami roku.

Final Fantasy XII
Final Fantasy XII

RPG 31 października 2006

Final Fantasy XII to dwunasta odsłona bestsellerowego cyklu jRPG, który stworzony został przez firmę Square Enix. Producenci gry odrzucili wiele stałych elementów serii, oferując nowy system walki, unikalny sposób rozwoju bohaterów, a także ogromny i fantastycznie wyglądający trójwymiarowy świat.

God of War II
God of War II

Akcji 13 marca 2007

Kontynuacja bestsellerowego slashera firmy Sony z 2005 roku, którego fabuła luźno nawiązuje do postaci i wydarzeń znanych z mitologii greckiej. W God of War II wcielamy się ponownie w postać szukającego zemsty spartańskiego wojownika Kratosa, który po zabiciu Aresa stał się nowym bogiem wojny. Dręczony koszmarami z przeszłości heros, mimo ostrzeżeń bogini Ateny, zstępuje ponownie na Ziemię, aby pomóc Spartanom opanować Rodos. Fakt ten budzi wzburzenie Zeusa, który osłabia i zabija naszego bohatera. Trafiając do Hadesu, Kratos dowiaduje się, że aby móc cofnąć się w czasie i odmienić swoje przeznaczenie, musi odnaleźć i zabić trzy mityczne Siostry Przeznaczenia. Pod względem mechaniki druga odsłona od of War nie odbiega znacząco od swojego pierwowzoru. Twórcy oddali jednak do dyspozycji graczy szereg zupełnie nowych ataków i zaserwowali Kratosowi masę zagadek natury logicznej, wymagających oprócz zręcznych palców także wysilenia szarych komórek.

God of War (2005)
God of War (2005)

Akcji 22 marca 2005

Trzecioosobowa przygodówka akcji w konwencji hack-and-slash, opracowana ekskluzywnie na konsolę PlayStation 2. Fabuła God of War skupia się na perypetiach Kratosa, legendarnego spartańskiego wojownika, pełniącego obecnie na Olimpie niewdzięczną rolę specjalisty od tzw. mokrej roboty. Kiedy grecki bóg wojny Ares rozpętuje w Atenach prawdziwe piekło, wypuszczając na świat setki żołnierzy-zombie oraz innych przerażających bestii, Kratos zostaje wysłany na Ziemię celem odnalezienia puszki Pandory i zgładzenia przy jej pomocy oszalałego Aresa. Istotą rozgrywki są widowiskowe pojedynki naszego protagonisty, dysponującego w swoim arsenale dwoma śmiercionośnymi ostrzami, pozwalającymi na wykonywanie efektownych kombosów. W trakcie rozgrywki zbieramy też magiczne artefakty, które pozwalają nam wykorzystywać szereg przydatnych zaklęć o kilku poziomach mocy. Całość uzupełniona została okazjonalnymi zagadkami logicznymi, dzięki którym gracze muszą też od czasu do czasu wysilić swoje szare komórki.

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Akcji 6 czerwca 2006

Spin-offowa odsłona kultowej serii Grand Theft Auto. Akcja gry toczy się na kilka lat przed wydarzeniami ukazanymi w GTA 3, na ulicach tej samej metropolii Liberty City. Podczas zabawy wcielamy się w postać Tony’ego Ciprianiego, który po przybyciu do miasta zostaje wciągnięty w bagno korupcji, mafijnych porachunków i handlu narkotykami. Naszym zadaniem jest praca dla mafijnej rodziny Leone, celem zapewnienia jej wpływów oraz zbudowania własnej reputacji w przestępczym półświatku. Mechanika GTA: Liberty City Stories korzysta ze sprawdzonych rozwiązań cyklu, oferując złożony z trzech dzielnic otwarty świat z całą masą zadań głównych i aktywności pobocznych. Nie zapomniano też o tradycyjnie szerokiej gamie pojazdów (w tym także motocykli, motorówek, pociągów czy promów) oraz odpowiednio dużym arsenale.

Destroy All Humans! (2005)
Destroy All Humans! (2005)

Przygodowe 19 czerwca 2005

Jest wredny, ma duży spodek, pochodzi z kosmosu i każe na siebie mówić: WAŻNIAK! Kto to? Crypto! Nie słyszałeś? Bez obaw, na pewno usłyszysz niejednokrotnie! Ten upiorny kosmita upodobał sobie naszą Ziemię. Mówi, że znajdzie na niej swoje zgubione DNA. Kto go tam wie. Ale uważajcie na niego!

Ojciec chrzestny
Ojciec chrzestny

Akcji 21 marca 2006

Gra akcji stworzona w oparciu o prozę Maria Puzo oraz filmu Francisa Forda Coppoli o tym samym tytule. Gracz wciela się w rolę złodziejaszka, który trafia w objęcia rodziny Corleone. Wykonując dla niej rozmaite zlecenia, pnie się po szczeblach mafijnej kariery i zyskuje coraz większy szacunek przestępczego światka. Akcja gry Ojciec chrzestny ma miejsce w Nowym Jorku z przełomu lat czterdziestych i pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Nieliniowy charakter rozgrywki pozwala graczom na dobór misji wedle własnego uznania. Podobnie jak ma to miejsce w serii Grand Theft Auto, całość rozgrywa się w otwartym świecie, a zabawa obfituje w efektowne pościgi i strzelaniny. Rodzina Corleone ma bowiem wielu wrogów, takich jak choćby Tattagalia, Cuneo czy Stracci. Postacie występujące w grze mają swoje odpowiedniki w filmowym oryginale, a głosów użyczyli im znani z kina aktorzy, w tym Marlon Brando, James Caan i Robert Duvall. Obrazu całości dopełnia wysokiej jakości oprawa graficzna oraz muzyka, wzorowana na tej z filmu.

Grand Theft Auto: Vice City Stories
Grand Theft Auto: Vice City Stories

Akcji 6 marca 2007

Poboczna odsłona legendarnej serii sandboksowych gier akcji firmy Rockstar Games. Jak sugeruje tytuł gry, jej akcja powiązana została z GTA: Vice City, a opowiedziana historia toczy się w roku 1984, czyli dwa lata przed ukazanymi tam wydarzeniami. Głównym bohaterem gry jest niejaki Victor Vance – były żołnierz piechoty morskiej i obecnie gangster, który realizując kolejne zlecenia mafijnych bossów pnie się w przestępczej hierarchii. Rozgrywka nie odbiega w znacznym stopniu od rozwiązań znanych z poprzedniczki, choć autorzy wprowadzili wiele ulepszeń, takich jak możliwość pływania, latania helikopterem czy wchodzenia do wnętrza budynków, przez co całość jeszcze bardziej zbliżyła się do mechaniki pełnoprawnych odsłon serii. Grand Theft Auto: Vice City Stories to oczywiście także szeroki arsenał broni i gadżetów oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, towarzysząca nam podczas jazdy samochodami.

Ghost Master
Ghost Master

Strategiczne 27 sierpnia 2004

Oryginalna gra strategiczna czasu rzeczywistego opracowana przez studio Sick Puppies. W trakcie zabawy wcielamy się w tytułowego Mistrza Duchów sprowadzonego do miasteczka Gravenville w celu terroryzowania i straszenia mieszkańców. Do naszej dyspozycji oddano dwadzieścia trzy rodzaje zjaw, duchów i innych bytów astralnych. Każdy z nich posiada energię psychokinetyczną, indywidualną moc i umiejętności, jakie wykorzystuje przeciwko ludziom; ci z kolei są podatni na cztery rodzaje bodźców, tj. wzrok, węch, słuch i temperaturę. Możemy zatem między innymi przenikać przez ściany, tworzyć fizyczne i duchowe osobliwości, czy choćby manipulować temperaturą otoczenia. Warto nadmienić, że nasze ofiary zróżnicowano pod kątem stylu bycia, charakteru i upodobań, toteż w trakcie zmagań zajmują się one codziennymi czynnościami – sprzątają, pracują lub oglądają telewizję. Na Ghost Master składa się dwadzieścia misji, w których twórcy stawiają przed nami rozmaite zadania polegające między innymi na wypędzeniu ludzi z danej lokacji czy też pomocy niedoświadczonym okultystom w odnalezieniu Księgi Śmierci. Całość charakteryzuje się przyjemną dla oka, kolorową grafiką utrzymaną w humorystycznej stylistyce.

Harry Potter i Komnata Tajemnic
Harry Potter i Komnata Tajemnic

Akcji 14 listopada 2002

Druga część przygód Harry’ego Pottera, małego czarodzieja, który uczy się w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Tytuł bazuje na licencji filmu i przedstawia drugi rok nauki chłopca.

Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
Harry Potter and the Sorcerer’s Stone

Akcji 9 grudnia 2003

Trójwymiarowa gra przygodowa bazująca na bestsellerowej powieści J.K. Rowling o młodym adepcie magii Harrym Potterze i jego nauce w niezwykłej szkole dla młodych czarodziejów.

Resident Evil 4
Resident Evil 4

Akcji 25 października 2005

Resident Evil 4 to survival horror ze znanej serii studia Capcom. W pełnej akcji produkcji wcielamy się w agenta Leona S. Kennedy’ego z misją uratowania córki prezydenta USA. Trop prowadzi do niewielkiej hiszpańskiej wioski, w której prym wiedzie tajemnicza sekta, zaś jej mieszkańcy zarażeni zostali tajemniczym, powodującym mutacje wirusem. Podczas zabawy stawimy więc czoła kolejnym hordom zombie oraz bardziej wymagającym bossom, takim jak ogromne potwory czy potężny przywódca sekty, Osmund Saddler. W Resident Evil 4 zachowano mroczny klimat wcześniejszych odsłon cyklu i konieczność rozwiązywania zagadek logicznych, choć mechanika rozgrywki uległa sporym zmianom, a nowy silnik pozwolił na wprowadzenie znacznie szybszej i bardziej dynamicznej akcji. Uzupełniają ją liczne sekwencje zręcznościowe tzw. quick-time events.

Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground 2

Wyścigi 17 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.

Silent Hill 2
Silent Hill 2

Przygodowe 28 września 2001

Silent Hill 2 to kontynuacja wydanej w 1999 roku przygodowej gry akcji w konwencji survival-horroru. Gra wyprodukowana została przez studio deweloperskie firmy Konami. Głównym bohaterem jest James Sunderland, który nieoczekiwanie otrzymuje list od swojej dawnej ukochanej z prośbą o spotkanie w tytułowym miasteczku. Z uwagi na bardzo mroczny klimat i przerażające sceny tytuł adresowany jest do odbiorców powyżej 16 lat.

The Sims 2
The Sims 2

Symulacje 24 października 2005

Kontynuacja bijącej rekordy popularności gry symulacyjnej The Sims (2000). Dewelopingiem The Sims 2 zajęło się studio Maxis (SimCity, EA Land i inne) we współpracy z koncernem Electronic Arts. Gracze ponownie mają okazję zaopiekować się wirtualnymi postaciami, kierując ich poczynaniami przez niemal całe życie – od wczesnego dzieciństwa aż do późnej starości. Celem zabawy jest osiągnięcie możliwie jak najwyższego wyniku Life Score, obrazującego intensywność ważnych wydarzeń w życiu bohatera. W porównaniu z pierwowzorem, The Sims 2 oferuje bardziej rozbudowany system tworzenia Simów, a także znacznie większy asortyment przedmiotów, jakie wprowadzić można do ich otoczenia. Zastosowanie wydajnego silnika graficznego pozwoliło natomiast zaprezentować wirtualne życie Simów w pełnym trójwymiarze.

Persona 4
Persona 4

RPG 10 lipca 2008

Shin Megami Tensei: Persona 4 to kolejna część japońskiego cyklu gier z rodzaju cRPG, tworzona i wydawana przez firmę Atlus. Rozgrywka, która jest dłuższa, bardziej skomplikowana i intrygująca niż poprzednie odsłony serii, rzuca nas w wiejskie krajobrazy Japonii.

Call of Duty: World at War - Final Fronts
Call of Duty: World at War - Final Fronts

Akcji 11 listopada 2008

Zrealizowana z rozmachem pierwszoosobowa strzelanina (FPS) w realiach II wojny światowej. Gra wyprodukowana została przez należące do koncernu Activision studio Treyarch. Podzielona na trzy części kampania główna toczy się w latach 1942-1945, a areną działań stanowią wyspy południowego Pacyfiku oraz front wschodni. Wydarzenia prezentowane są z perspektywy trzech żołnierzy (dwóch Amerykanów i Rosjanina), uczestniczących w słynnych operacjach militarnych jak oblężenie Stalingradu czy bitwa o Okinawę. Zgodnie ze schematem serii Call of Duty, przebieg poszczególnych misji jest mocno oskryptowany, co jednak zapewnia dużą widowiskowość akcji. Rozgrywka opiera się głównie na sekwencjach strzeleckich z wykorzystaniem rozmaitych rodzajów historycznego uzbrojenia. Uzupełnieniem zabawy jednoosobowej jest sieciowy multiplayer z nowymi trybami – co-op oraz Nazi Zombie.

Tomb Raider: Legend
Tomb Raider: Legend

Akcji 7 kwietnia 2006

Siódma pełnoprawna odsłona cyklu Tomb Raider, której opracowanie – po nieco słabszym przyjęciu ostatnich części serii – powierzono zupełnie nowemu deweloperowi, studiu Crystal Dynamics, mającemu w swych szeregach oryginalnego twórcę marki, Toby’ego Garda. Pod względem mechaniki, gra stanowi powrót do korzeni cyklu i jego najbardziej charakterystycznych elementów, czyli eksploracji rozsianych po świecie starożytnych grobowców i katakumb. W grze Tomb Raider: Legenda odwiedzamy szereg zróżnicowanych lokacji, takich jak Himalaje, Boliwia, Peru, Japonia, Ghana, Malezja, Anglia czy Kazachstan. Podczas zabawy czynimy użytek nie tylko z nowych umiejętności i broni, ale także całej masy przydatnych i niedostępnych wcześniej gadżetów. Wyraźnej odmianie uległ też sposób kreacji głównej bohaterki, zarówno pod kątem psychologii, jak i wyglądu zewnętrznego. O warstwę wizualną gry zadbał zaś nowy engine graficzny, zapewniający m.in. większą interaktywność świata i zmienne warunki atmosferyczne.

Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i stara szafa
Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i stara szafa

Przygodowe 14 listopada 2005

Pozycja łącząca w sobie elementy przygodówek oraz gier akcji. Stworzono ją w oparciu o film o tym samym tytule zrealizowany wspólnymi siłami przez firmy Walt Disney Pictures i Walden Media.

Yakuza
Yakuza

Akcji 5 września 2006

Yakuza to gra akcji, będąca japońską odpowiedzią na serię Grand Theft Auto. Tytuł powstał we współpracy z wielokrotnie nagradzanym projektantem o nazwisku Toshihiro Nagoshi i opowiada o losach mafiosa, który pragnie wyrwać się z więzów przestępczej organizacji.