Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Eksperymentalne/artystyczne - Gry Apple iOS

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry o tematyce eksperymentalne/artystyczne na platformę Apple iOS ułożone według popularności.

Po premierze 57 Przed premierą 9
iOS
eksperymentalne/artystyczne
Czas
Akcji1 Zręcznościowe12
Bijatyki
RPG
Strategiczne
Przygodowe29
Sportowe
Wyścigi
Symulacje5 Logiczne19
Towarzyskie
MMO
Papers, Please
Papers, Please

Logiczne 12 grudnia 2014

Nietypowa gra logiczna, stanowiąca swoistą satyrę na ustrój komunistyczny i będąca pierwszym komercyjnym projektem dewelopera Lucasa Pope’a. Akcja gry toczy się w fikcyjnym socjalistycznym państwie o nazwie Arstotzka, które niedawno zakończyło trwającą kilka lat wojnę z sąsiednią Kolechią, a nowo ustalona granica między państwami przechodzi przez sam środek miasta Grestin. Gracze wcielają się w postać nowego pracownika lokalnej służby celnej, którego zadaniem jest kontrolowanie podróżnych, celem wyłapania potencjalnych przemytników, szpiegów oraz terrorystów. Aby wydać ewentualne pozwolenie na wjazd do kraju, musimy przeprowadzać nie tylko skrupulatną kontrolę dokumentów i weryfikację prymitywnej bazy danych, ale także zarządzać rozmaite inspekcje oraz przeszukania. Mimo stosunkowo prostej mechaniki, gra Papers Please oferuje dość rozbudowaną kampanię fabularną, w której dokonywane przez nas wybory prowadzą do jednego z kilku alternatywnych zakończeń.

To the Moon
To the Moon

Przygodowe 10 maja 2017

Oryginalna gra przygodowa, opracowana przez niezależne kanadyjskie studio Freebird Games. W To The Moon kierujemy poczynaniami dwójki naukowców z firmy Sigmund Corp., oferującej ludziom możliwość przeniesienia się do własnych wspomnień i pokierowania swoim życiem w taki sposób, aby przeżyć największe, niespełnione marzenia. W ten właśnie sposób, para bohaterów trafia do umysłu schorowanego staruszka imieniem Johnny, którego marzeniem życia była zawsze podróż na księżyc, a zadaniem graczy będzie mu to umożliwić. Podczas rozgrywki nieustannie przeplatają się elementy świata rzeczywistego oraz wspomnień, a zabawa sprowadza się do eksploracji kolejnych lokacji i gromadzenia specjalnych kul, symbolizujących kluczowe wspomnienia starca. W tym celu rozmawiamy z napotkanymi postaciami i gromadzimy przeróżne przedmioty, które pozwolą nam przenieść się do najmłodszych lat Johnny’ego. Całość łączy sporą dawkę humoru z dramatem i momentami tragicznymi, związanymi z życiem staruszka.

Homo Machina
Homo Machina

Logiczne 17 maja 2018

Dwuwymiarowa gra, w której poruszamy się po… ludzkim ciele, ukazanym jako olbrzymia, zmechanizowana fabryka. Ta pełna humoru produkcja jest inspirowana m.in. medycznymi ilustracjami dr Fritza Kahna.

Sky: Light Awaits
Sky: Light Awaits

Przygodowe listopad 2018

Sky to artystyczna przygodowa gra społecznościowa stworzona przez studio thatgamecompany, znane miłośnikom elektronicznej rozrywki m.in. z takich projektów jak Podróż (Journey) i Flower. Podczas zabawy trafiamy do podniebnej krainy, a raczej tego, co z niej zostało. Miejsce to zamieszkiwała bowiem niegdyś wielka cywilizacja, która z nieznanych powodów upadła. Naszym zadaniem jest poznanie tajemnic skrywanych przez poszczególne lokacje, a dokonujemy tego wraz z innymi graczami. Produkcja została od początku zaprojektowana z myślą o multiplayerze. Podczas rozgrywki chodzimy i latamy z kilkoma innymi graczami, pomagając sobie nawzajem, chroniąc się czy też rywalizując. Deweloperzy dają nam pełną swobodę rozgrywki i to od nas zależy, jak będziemy postępować. Warty odnotowania jest również fakt, że świat gry z czasem się zmienia, oferując nowe przygody i tajemnice. Sky ukazało się najpierw na platformach firmy Apple (iPhone, iPad i Apple TV).

Monument Valley
Monument Valley

Logiczne 3 kwietnia 2014

Gra logiczna, w której prowadzimy niemą księżniczkę Idę przez surrealistyczny śwat tytułowych monumentów, pomagając jej poprzez manipulowanie otoczeniem i tworzenie iluzji optycznych. Monument Valley wyróżnia się artystyczną, minimalistyczną oprawą graficzną, inspirowaną japońskim malarstwem i malowidłami Mauritsa Cornelisa Eschera.

Her Story
Her Story

Przygodowe 24 czerwca 2015

Oryginalna gra detektywistyczna, opracowana przez Sama Barlowa – twórcę, który był głównym projektantem i scenarzystą Silent Hill: Origins oraz Silent Hill: Shattered Memories. Produkcja reprezentuje rzadko spotykany dzisiaj gatunek przygodówek FMV – większość oprawy stanowią nagrane sekwencje wideo z aktorami. Fabuła Her Story koncentruje się na Brytyjce imieniem Hannah, której mąż zaginął w tajemniczych okolicznościach. Na podstawie materiałów ze złożonych przez nią w 1994 roku zeznań, musimy ułożyć fragmenty fabularnej układanki i poznać prawdę kryjącą się za tymi wydarzeniami. W grze zaimplementowano interesujący system wyszukiwania kluczowych haseł, pozwalający szybko odszukać moment, w którym kobieta użyła konkretnego sformułowania. Same materiały opatrzono rozmaitymi efektami, odtwarzającymi wygląd nieostrych taśm VHS, a całości towarzyszy minimalistyczny interfejs udający stare komputery wykorzystywane przez policję. Na uwagę zasługuje fakt, że w rolę Hannah wcieliła się profesjonalna aktorka – Viva Seifert.

My Child Lebensborn
My Child Lebensborn

Symulacje 18 maja 2018

Nietypowa produkcja, która stawia gracza w roli opiekuna adoptowanego dziecka. Akcja tej produkcji toczy się w Norwegii, w latach 50-tych XX wieku. Maluch, którym się opiekujemy to tzw. Lebensborn – dziecko, które przyszło na świat w ramach specjalnego programu mającego zwiększyć liczebność Aryjczyków na świecie i jest powszechnie poniżane w związku z faktem posiadania niemieckiego ojca.

Human Resource Machine
Human Resource Machine

Logiczne 1 czerwca 2016

Kolejna produkcja studia Tomorrow Corporation, łącząca założenia gry logicznej z rzadko spotykaną w gatunku, poważną tematyką oraz specyficzną oprawą wizualną. W Human Resource Machine wcielamy się w pracownika korporacji, który objąwszy najniższe stanowisko na pierwszym piętrze, rozpoczyna długą ścieżkę kariery na sam szczyt. Poszczególne poziomy gry odpowiadają kolejnym latom pracy w korporacji, podczas których nasz protagonista musi wypełnić konkretne polecenia przełożonego. Aby to jednak uczynić, konieczne będzie zautomatyzowanie określonych czynności z wykorzystaniem typowych sztuczek programistycznych. Te zaś sprowadzają się do układania puzzli z wartościami liczbowymi oraz tworzenia z nich konkretnych połączeń w celu osiągnięcia potrzebnego wyniku. Całość wyróżnia zaś nie tylko oryginalny pomysł, ale także surrealistyczna oprawa graficzna oraz sama historia, przedstawiająca w krzywym zwierciadle współczesny, korporacyjny świat.

The Room
The Room

Logiczne 12 września 2012

Opracowana przez niezależne studio Fireproof Games niezwykle oryginalna produkcja, łącząca elementy gier logicznych i przygodówek typu „hidden object”. Akcja gry The Room rozgrywa się w tytułowym pokoju, gdzie umieszczono niezwykle skomplikowany sejf. Zadaniem gracza jest dostanie się do jego zawartości, co wymaga rozwikłania całego szeregu zagadek logicznych. Mechanika zabawy sprowadza się głównie do przesuwania poszczególnych elementów zamka oraz dopasowywania klucza do odpowiadających mu zagłębień, a także poszukiwania skrytek, w których schowano rozmaite przedmioty. Niektóre z elementów łamigłówki nie są jednak widoczne gołym okiem i dostrzeżemy je tylko za pomocą specjalnego szkiełka. Cechami wyróżniającymi grę są dopracowana oprawa graficzna, mroczny klimat rozgrywki oraz oryginalny (zwłaszcza na platformach mobilnych) system sterowania, imitujący rzeczywiste ruchy rąk.

Night in the Woods
Night in the Woods

Przygodowe jeszcze nie ogłoszona

Narracyjna gra przygodowa z elementami zręcznościowymi, stworzona przez niezależne studio Infinite Fall. Gracz wciela się w rolę Mae – dwudziestoletniej kotki (wszyscy bohaterowie gry to humanoidalne zwierzęta), która porzuciła studia i wróciła do rodzinnego miasteczka Possum Springs, by cieszyć się towarzystwem dawnych przyjaciół. Miejsce to podupadło po zamknięciu ostatniej kopalni, dającej pracę jego mieszkańcom, a na domiar złego okoliczny las zdaje się kryć pewną mroczną tajemnicę. Produkcja koncentruje się na przedstawieniu powolnego umierania prowincjonalnego miasteczka, a na jego tle - codzienności i lęków młodych ludzi. Rozgrywka polega na obfitującej w przeskakiwanie po platformach eksploracji oryginalnego środowiska i rozwiązywaniu prostych zagadek środowiskowych, lecz większość czasu opływa na rozmowach z napotkanymi postaciami niezależnymi, a także na oddawaniu się czynnościom pokroju gry na gitarze czy zabawy ze znajomymi. Cechą charakterystyczną Night in the Woods są świetnie napisane, pełne humoru dialogi, utrzymana w oryginalnej stylistyce oprawa graficzna będąca dziełem Scotta Bensona oraz unikalna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Aleca Holowkę.

Thomas Was Alone
Thomas Was Alone

Zręcznościowe 15 maja 2014

Minimalistyczna platformówka 2D ukazująca losy grupki prostokątów będących pierwszymi przedstawicielami sztucznej inteligencji posiadającej uczucia. Wykorzystujemy charakterystyczne cechy poszczególnych bohaterów poznając jednocześnie ich osobowości, problemy oraz przemyślenia.

Year Walk
Year Walk

Przygodowe 20 lutego 2013

Year Walk to opracowana przez zespół Simogo gra przygodowa oparta na kanwie starych szwedzkich legend. Wcielamy się w młodego mężczyznę przemierzającego zaśnieżony las, pełen sekretów i istot nadnaturalnych, a rozgrywka polega głównie na eksplorowaniu złożonego z potężnych drzew labiryntu oraz rozwiązywaniu zagadek.

ICEY
ICEY

Akcji 19 października 2017

Oryginalna, dwuwymiarowa bijatyka autorstwa chińskiej firmy Shanghai FantaBlade Network Technology. Fabuła ICEY koncentruje się na losach tytułowej wojowniczki, która, prowadzona przez tajemniczego narratora, przemierza pełen wrogów świat. Pod względem mechaniki produkcja stanowi dość klasyczną, chodzoną bijatykę z rozbudowanym systemem combosów oraz elementami RPG. Podstawę zabawy stanowi więc odpowiednie wykorzystanie poszczególnych zdolności bohaterki, która nie tylko wyprowadza potężne ataki, ale dzięki swej zwinności potrafi także skakać, wykonywać ślizgi itp., co bardzo pomaga jej zwłaszcza w pojedynkach przeciwko bardziej wymagającym bossom. Urozmaicenie rozgrywki stanowi jednak wspomniana osoba narratora, która z niewiadomych przyczyn wskazuje nam drogę i naprowadza na kolejnych przeciwników. Co ciekawe, możemy jednak ignorować te porady, co z jednej strony irytuje opowiadającego, jednak z drugiej pozwala nam odkrywać rozmaite sekrety, skrywane przez kolejne lokacje.

That Dragon, Cancer
That Dragon, Cancer

Przygodowe 6 października 2016

Niebanalna, narracyjna gra przygodowa z interfejsem point-and-click, przygotowana przez debiutujące studio Numinous Games przy wydatnym wsparciu użytkowników serwisu Kickstarter. Fabuła gry That Dragon, Cancer oparta jest na osobistych przeżyciach i tragedii, jaka dotknęła założycieli studia – małżeństwo Ryana i Amy Green. Opowiada ona o losach rodziny wychowującej chorujące na raka dziecko, któremu zostało kilka miesięcy życia. Sama mechanika rozgrywki nie wymaga od graczy zręczności ani inteligencji i sprowadza się do wykonywania szeregu prostych czynności, np. zabawy z dzieckiem. Celem samym w sobie jest tu bowiem stworzenie wrażenia uczestnictwa w ostatnich miesiącach życia dziecka i cieszenia się każdą spędzoną razem chwilą we wszelkich sytuacjach, które czasem napawają nas nadzieją i radością, a czasem są niezwykle przygnębiające. Gra studia Numinous Games to zarazem swoisty hołd, złożony zmarłemu dziecku twórców oraz wszystkim dzieciom zmagającym się z chorobą nowotworową.

Monument Valley 2
Monument Valley 2

Logiczne 30 maja 2017

Druga część serii popularnych gier logicznych, nad którą pieczę sprawuje niezależny zespół ustwo. Produkcja opowiada zupełnie nową historię, w której gracz poznaje losy matki podróżującej ze swoim dzieckiem po fantastycznym świecie. Rozgrywka zasadza się na schemacie wypracowanym na potrzeby pierwszej odsłony cyklu – naszym zadaniem jest przeprowadzenie obu postaci z jednego miejsca w drugie, czego dokonujemy poprzez manipulowanie otoczeniem, zabawę perspektywą czy choćby tworzenie iluzji optycznych torujących im dalszą drogę. Warto nadmienić, że dzięki obecności dwóch postaci zagadki w Monument Valley 2 rozwiązuje się nieco inaczej niż poprzednio – niemniej, osoby, które grały we wcześniejszą produkcję, poczują się tutaj niczym ryba w wodzie. Całość ponownie charakteryzuje się wysokiej jakości oprawą graficzną – źródłem inspiracji dla jej oryginalnego stylu były grafiki Mauritsa Cornelisa Eschera.

Mountain
Mountain

Symulacje 1 lipca 2014

Trudna do jednoznacznego sklasyfikowania produkcja niezależna z pogranicza gry komputerowej i artystycznego eksperymentu. Zabawa ogranicza się do obserwowania wygenerowanej proceduralnie, wirtualnej góry i zachodzących na niej przemian. Gracze mogą jedynie zmieniać perspektywę widoku i korzystając z prostego wirtualnego pianina przyspieszać lub spowalniać bieg wydarzeń.

Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder
Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder

Zręcznościowe 28 lutego 2018

Kontynuacja niezwykle oryginalnej gry studia Shiro Games, stanowiącej swoistą podróż sentymentalną przez historię gier komputerowych. Koncepcja scenariusza Evoland II bazuje na popularnym motywie podróży w czasie, a podczas zabawy wcielamy się w masę zróżnicowanych postaci, z których każda posiada swoją własną historię i motywację, a także unikalny styl rozgrywki. Podobnie jak pierwowzór, całość ujęto w ramy szeroko pojmowanego RPG, jednak sama rozgrywka stanowi połączenie wielu gatunków gier, takich jak klasyczne bijatyki, gry logiczne i przygodowe, dynamiczne platformówki, gry akcji oraz typowe strzelaniny. Zgodnie z tendencją, zapoczątkowaną w części pierwszej, mnogość gatunków idzie tu w parze ze stylem oprawy wizualnej. Podczas zabawy odwiedzamy więc zarówno proste lokacje 2D, jak i w pełni trójwymiarowe i bardziej zaawansowane scenerie. Całość stanowi zaś swoisty hołd twórców, złożony wielu kultowym produkcjom oraz popularnym gatunkom gier.

Storm Boy: The Game
Storm Boy: The Game

Przygodowe grudzień 2018

Gra przygodowa stanowiąca adaptację powieści australijskiego pisarza Colina Thielego. Storm Boy: The Game opowiada historię chłopca i uratowanego przez niego pelikana. Gracze towarzyszą temu nietypowemu duetowi nie tylko podczas zabaw nad brzegiem morza, lecz także w trakcie najważniejszych momentów ich życia.

Zero Age
Zero Age

Logiczne 9 października 2014

Zero Age to gra logiczna, której autorami są Hosni Auji i Majd Akar. Produkcja przenosi nas do surrealistycznego świata dryfujących w powietrzu struktur, które musimy pokonać jako bohater posiadający moc manipulowania elementami otoczenia.

Prune
Prune

Logiczne 23 lipca 2015

Gra logiczna o minimalistycznym charakterze, stworzona przez niezależne studio Polyculture, na którego czele stoi Joel McDonald. Rozgrywka opiera się na przycinaniu gałęzi drzewa i kształtowaniu go w taki sposób, by jego korona sięgnęła w miejsce o jak największym nasłonecznieniu. Zadanie utrudnia obecność przeszkód i zagrożeń, zatem priorytetem nie jest tempo wzrostu, a bezpieczeństwo rośliny. Dwuwymiarowa oprawa graficzna Prune została utrzymana w eleganckim, minimalistycznym stylu, a zabawie towarzyszy uspokajająca, ambientowa muzyka. Całości dopełnia proste, intuicyjne sterowanie.

Ghosts of Memories
Ghosts of Memories

Logiczne 16 października 2015

Opracowana przez polskie studio Paplus International abstrakcyjna gra logiczna, inspirowana popularnym Monument Valley. Fabuła Ghosts of Memories opowiada o losach samotnego podróżnika, który wchodzi w posiadanie starożytnego berła. Artefakt przemawia doń głosem zniewolonej niewiasty, która w zamian za pomoc oferuje bohaterowi uwolnienie mocy drzemiących w berle. Dzięki jego mocy, podróżnik może manipulować rzeczywistością i przechodzić między wymiarami, co pozwala mu radzić sobie z kolejnymi przeciwnościami losu oraz czyhającymi na niego pułapkami. Podczas zabawy akcję obserwujemy z perspektywy izometrycznej, a rozgrywka koncentruje się na rozwiązywaniu kolejnych zagadek środowiskowych, wykorzystujących rozmaite mechanizmy i zjawiska fizyczne, np. iluzje optyczne. Całość oferuje stosunkowo niewiele, bo 15 poziomów, jednak liczbę tę rekompensuje stopień dopracowania i rozbudowania napotykanych łamigłówek.

Fracter
Fracter

Logiczne 13 lipca 2018

Fracter to nietypowa, przygodowa gra akcji z elementami logicznymi, w której wędrujemy po dziwnym labiryncie i rozwiązujemy zagadki związane z lustrzanymi odbiciami i działaniem światła. Tytuł stworzyło niezależne studio 4L Games.

Flower
Flower

Zręcznościowe 28 września 2017

Kolejna nietypowa propozycja studia thatgamecompany, znanego z wyjątkowo oryginalnych produkcji pokroju Cloud czy flOw. Tym razem zabawa koncentruje się na możliwości dowolnej eksploracji otoczenia, a także obserwacji zmian dokonujących się w nim pod wpływem sił natury. W grze Flower dysponujemy możliwością kontrolowania podmuchów wiatru, co pozwala nam wchodzić w interakcje z rozmaitymi elementami środowiska. Rozgrywka podzielona została na kilka odmiennych poziomów, pomiędzy którymi oglądamy proste animacje wprowadzające. W zależności od przemierzanej strefy i postępów rozgrywki, gra stawia przed nami zróżnicowane wyzwania, polegające głównie na zbieraniu płatków z tytułowych kwiatów - co z kolei powoduje szereg zmian w świecie gry. Całość kładzie spory nacisk na wykorzystanie żyroskopowych możliwości kontrolera Sixaxis.

Brothers: A Tale of Two Sons
Brothers: A Tale of Two Sons

Przygodowe 22 października 2015

Baśniowa gra przygodowo-zręcznościowa, za której powstanie odpowiada szwedzkie studio Starbreeze, znane z takich tytułów jak Kroniki Riddicka, czy Syndicate. Produkcja opowiada o dwóch braciach przemierzających malownicze krainy w poszukiwaniu lekarstwa dla chorego ojca. Podczas gry kontrolujemy równocześnie obie postacie, a większość stawianych przed nami wyzwań wymaga ich ścisłej współpracy.