Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS3X360
Okładka Final Fantasy XIII-2 (PC)

Final Fantasy XIII-2

Oficjalna kontynuacja wydanego pierwotnie w 2009 roku Final Fantasy XIII, opowiadająca o dalszych losach poznanych tam bohaterów. Akcja gry toczy się kilka lat po oswobodzeniu Cocoon, kiedy główna bohaterka, Lightning, znika w niewyjaśnionych okolicznościach.

RPG | TPP | fantasy | science fiction | podróże w czasie | jRPG

Okładka Final Fantasy XIII-2 (PC)

data premiery gry:

15gru2011

PS3 X360

11gru2014

PC

Final Fantasy XIII-2 to kolejna część niezwykle popularnego cyklu reprezentującego gatunek jRPG. W przeciwieństwie do większości odsłon serii, tym razem nie mamy do czynienia z odrębną historią. Zamiast tego, studio Square Enix postanowiło kontynuować wątki rozpoczęte w Final Fantasy XIII i jeszcze raz zaprezentować graczom doskonale znanych bohaterów. Głównymi producentami najnowszej produkcji pozostali Motomu Toriyama oraz Yoshinori Kitase, odpowiadający za stworzenie pełnoprawnej „trzynastki”.

Akcja Final Fantasy XIII-2 rozpoczyna się kilka lat po tym, jak Lightning wspólnie ze swoimi towarzyszami uratowała Cocoon. Ludzie na nowo zaczęli zaludniać Gran Pulse i zniszczony świat powoli się odbudowuje. Lightning w tajemniczych okolicznościach została jednak uznana za zmarłą – w co wierzą wszyscy, oprócz jej siostry, Serah. Bohaterka pamięta inną wersję wydarzeń i wierzy w to, że jej siostra wciąż żyje i potrzebuje pomocy. Przypuszczenia Serah potwierdza Noel, podróżnik w czasie, który pojawia się w momencie, gdy miasto Neo Bodhum zostaje zaatakowane przez potwory. Po poradzeniu sobie z zagrożeniem, Noel zabiera Serah w podróż do przyszłości, chcąc wyeliminować anomalie czasowe zagrażające światu oraz odnaleźć Lightining.

Istotnym elementem budującym Final Fantasty XIII-2 są podróże w czasie, możliwe dzięki użyciu Historia Crux. To tajemnicze zjawisko przypomina zbiór powiązanych ze sobą portali, prowadzących do różnych epok historii. Przewodnikiem po zawirowaniach czasowych jest zabawnie wyglądający Moogle. Twórcy posłuchali krytycznych uwag fanów i tym razem w czasie rozgrywki zwiedzamy bardziej rozległe lokacje, z rozbudowanymi miastami i licznymi mieszkańcami. Poza tym zabawa nie jest już tak liniowa jak w Final Fantasy XIII – wiele lokacji i alternatywnych światów możemy odwiedzić po to, by zdobyć dodatkowe przedmioty, informacje lub doprowadzić do alternatywnego zakończenia gry.

Kolejne nowinki dotyczą zachowania postaci NPC, które reagują na pogodę w bardziej dynamiczny sposób – dla przykładu, gdy zaczyna padać, ukrywają się w zadaszonym miejscu. Same dialogi są teraz bardziej nieliniowe, co prowadzi do jednego z kilku dostępnych zakończeń. Wprowadzony został także system Live Trigger, polegający na tym, że zestaw możliwych do wypowiedzenia kwestii różni się z każdym podejściem do zabawy.

System walki działa w praktycznie ten sam sposób co w trzynastej odsłonie. Gracze nadal wybierają w trakcie gry paradygmaty klasowe postaci. Jedyną różnicą jest to, że kontrolujemy bezpośrednio jedynie dwóch członków drużyny, którymi są Serah i Noel. Trzecim towarzyszem jest jeden ze złapanych przez nas potworów. Wybrana bestia zbiera doświadczenie poprzez udział w walkach. Każdą z nich rozwijamy na podobnych zasadach jak postacie główne. Warto dodać, że w trackie zwykłych potyczek oraz walk z bossami pojawiają się quick time eventy, które zwykle są przypisane do ataków specjalnych oswojonych potworów lub specjalnych "filmowych" akcji bohaterów.

Oprawa graficzna nie zmieniła się zbyt mocno w stosunku do Final Fantasy XIII i dalej stoi na podobnym poziomie. Za stworzenie muzyki ponownie odpowiada Masashi Hamauzu, kompozytor ścieżki dźwiękowej do poprzedniej odsłony. Warto zauważyć, że soundtrack jest znacznie bardziej zróżnicowany niż przyzwyczaiła nas do tego seria. W trakcie rozgrywki usłyszymy więc np. typowe rapowe i popowe piosenki oraz ballady, a nawet posiadający tekst heavymetalowy cover popularnego motywu muzycznego Chocobo.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7,9 / 10 na podstawie 420 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,8 / 10 na podstawie 156 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 69,90 PLN

Gry podobne do Final Fantasy XIII-2

Klasyfikacja PEGI Final Fantasy XIII-2

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Final Fantasy XIII-2

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core 2 Quad 2.66 GHz/AMD Phenom II X4 2.8 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460/Radeon HD 5870 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows Vista/7/8
Minimalne: Dual Core 2 GHz, 1.5 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8600 GT/Radeon HD 4650 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows XP(SP2)/Vista/7/8

Naprawiając błędy przeszłości – recenzja Final Fantasy XIII-2

Recenzja 16 lutego 2012, 15:31

Tytuł w dalszym ciągu korzysta z patentu zwanego Paradigm Shift, czyli klas i schematów działania. Dzięki temu walki z najprostszymi wrogami, którzy tym razem nie włóczą się po świecie, ale są generowani losowo, jak w starszych Final Fantasy, są szybkie i bezproblemowe. Zmagania z bossami przynoszą za to wyzwania czy raczej konieczność skupienia się na chwilę. Na normalnym poziomie trudności gra jest zaskakująco łatwa – właściwie regularnie rozwijane postacie radzą sobie świetnie do samego końca. Wynika to po części z faktu, że na znaczeniu straciło wytrącanie wrogów z równowagi (tzw „staggerowanie”). Często wystarczy brutalna siła, co trochę rozczarowuje. Przydałoby się więcej momentów stopujących gracza i wymuszających poszukiwanie głębszej taktyki – takich jak np. finalna scena z „żyrafami” i paroma innymi zaskakująco przebiegłymi bestiami.

PS3
X360
PC