Seria gier Dying Light
Seria sandboksowych gier akcji, rozgrywających się w świecie opanowanym przez zombie. Za cyklem stoi polskie studio Techland, które wcześniej stworzyło między innymi Dead Island i jego kontynuację – Dead Island Riptide czy choćby serię Call of Juarez.
Krótka historia serii Dying Light
Pierwsze Dying Light ukazało się w 2015 roku na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One (z czasem trafiło również na Nintendo Switch, a także PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S). Na przestrzeni wielu lat tytuł był rozwijany poprzez aktualizacje i dodatki, z których największy, czyli Dying Light: The Following, miał premierę w 2016 roku.
W lutym 2022 roku zadebiutowała kontynuacja tej produkcji pt. Dying Light 2, wydana na komputery osobiste, PlayStation 4, Xboksa One, PlayStation 5 i Xboksy Series X/S. Podobnie jak pierwsza odsłona cyklu, również to dzieło doczekało się wsparcia po premierze. Największym z otrzymanych przez nie dodatków było Bloody Ties, wydane w listopadzie 2022 roku.
Dying Light 2 miało również doczekać się samodzielnego rozszerzenia, jednak z czasem urosło ono do rozmiarów osobnej gry. Mowa o Dying Light: The Beast, zapowiedzianym na targach gamescom 2024.
Fabuła i świat gier z cyklu Dying Light
Świat przedstawiony w produkcjach spod szyldu Dying Light zmaga się z epidemią tajemniczego wirusa zamieniającego ludzi w zombie. W pierwszej odsłonie cyklu protagonistą jest Kyle Crane, czyli agent, który udaje się do objętego kwarantanną miasta Harran. Jego zadaniem jest odzyskanie skradzionego pliku, wykorzystywanego do szantażowania jego pracodawcy — organizacji GRE. Dodatek Dying Light: The Following stanowi zwieńczenie swego rodzaju „pierwszego rozdziału” historii Crane’a i skupia się na infiltracji siedziby tajemniczego kultu.
Akcja drugiej części ma miejsce 20 lat po wydarzeniach z pierwowzoru. Niebezpieczny wirus, badany przez naukowców w celach komercyjnych, wydostaje się z laboratorium, rozprzestrzenia się na cały glob w przeciągu dwóch lat i doprowadza do upadku cywilizacji. Główny bohater, Aiden Caldwell, przybywa do ostatniego miasta na świecie, Villedoru, by odnaleźć swoją zaginioną siostrę.
Dying Light: The Beast pozwala nam raz jeszcze wcielić się w Kyle’a Crane’a, który stał się hybrydą człowieka i zombie. Protagonista odzyskuje wolność po 13 latach niewoli, a jego nadrzędnym celem staje się dokonanie zemsty na swoich oprawcach. W tym celu bohater udaje się do regionu Castor Woods, gdzie oprócz żywych trupów i zwaśnionych frakcji, grasuje potężna bestia.
Gameplay w grach z serii Dying Light
W grach z serii Dying Light akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). W trakcie zabawy pierwsze skrzypce odgrywa parkour oraz walka z przeciwnikami. Wśród nieprzyjaciół prym wiodą żywe trupy, które za dnia są słabe i powolne, ale po zmroku rosną w siłę, zmieniając się z ofiar w polujących na nas łowców. Wrogów eliminujemy, korzystając głównie z szerokiego wachlarza broni białej (którą znajdujemy lub samodzielnie konstruujemy i ulepszamy na podstawie schematów). System parkouru pozwala zaś na płynne pokonywanie przeszkód terenowych i wspinaczkę na elementy otoczenia; poza tym niektóre ruchy pomagają między innymi szybciej eliminować przeciwników (np. wykonując wślizgi czy kopniaki z wyskoku).
Motorem gry są zadania, a za ich wykonywanie (oraz za inne aktywności) otrzymujemy punkty doświadczenia niezbędne do ulepszania postaci. Dying Light 2 rozwija formułę poprzedniczki, między innymi za sprawą systemu wyborów moralnych (rzutujących na przebieg opowieści oraz wygląd świata przedstawionego), a także nowych możliwości związanych z przemieszczaniem się po mieście, na czele z lotnią.
Sukces serii Dying Light
Cykl Dying Light odniósł sukces artystyczny i komercyjny. Do premiery kontynuacji jego pierwsza odsłona znalazła około 16 milionów nabywców na całym świecie. Druga część serii zwróciła się natomiast po miesiącu od premiery.
Ponadto w 2015 roku ukazała się powieść Dying Light: Aleja koszmarów autorstwa Raymonda Bensona, opowiadająca o początku epidemii w mieście Harran i bohaterce, która musi stawić jej czoła.
Ewolucja serii Dying Light
2025
Dying Light: The Beast
2022
Dying Light 2
2018
Dying Light: Bad Blood
2015
Dying Light

Dying Light: The Beast
18 września 2025
Akcji, Elementy RPG, FPP, Internet, Kooperacja, Multiplayer, Parkour, Polskie, Postapokalipsa, Sandbox, Singleplayer, Zombie, singleplayer, multiplayer.
Spin-off serii gier akcji FPP od polskiego studia Techland. Dying Light: The Beast przenosi nas do wiejsko-przemysłowego Castor Woods. Głównym bohaterem gry jest Kyle Crane znany z pierwszej części, będący hybrydą człowieka i zombie.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze

Dying Light 2
4 lutego 2022
Akcji, Elementy RPG, FPP, Internet, Kooperacja, Multiplayer, Parkour, Polskie, Postapokalipsa, Sandbox, Singleplayer, Zombie, singleplayer, multiplayer.
Kontynuacja gry akcji FPP z otwartym światem autorstwa polskiego studia Techland, w której eksplorujemy miasto zniszczone przez wirus zmieniający ludzi w zombie. Dying Light 2 odróżnia się od poprzednika większym naciskiem na elementy RPG, z wyborami moralnymi na czele.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze
Dodatki:
- Dying Light 2: Bloody Ties 10 listopada 2022

Dying Light: Bad Blood
13 września 2018, Wczesny dostęp
Akcji, Battle royale, FPP, Internet, Multiplayer, Parkour, Polskie, TPP, Zombie.
Dying Light: Bad Blood jest skupionym na rozgrywce wieloosobowej w stylu battle royale samodzielnym dodatkiem do wydanej w 2015 roku gry z otwartym światem, w której jedną z głównych ról odgrywają zombie. Za stworzenie tej produkcji odpowiada znane m.in. z Dead Island polskie studio Techland.
Steam

Dying Light
27 stycznia 2015
Akcji, FPP, Zombie, Horror, Elementy RPG, Polskie, Kooperacja, Parkour, Singleplayer, Multiplayer, Internet, LAN.
Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska firmy Techland, znanej chociażby z Dead Island oraz serii Call of Juarez. Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów. Twórcy położyli nacisk na takie elementy jak emocjonująca walka z użyciem rozmaitych rodzajów broni (w tym także produkowanej samodzielnie) oraz pokonywanie przeszkód terenowych w parkurowym stylu. Poza kampanią fabularną trybu jednoosobowego Dying Light oferuje również czteroosobową kooperację za pośrednictwem sieci Internet.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze
Dodatki:
- Dying Light: The Following 9 lutego 2016
- Dying Light: Bad Blood 13 września 2018
- Dying Light: Hellraid 13 sierpnia 2020
Newsy o grach z serii Dying Light

Pracował nad Far Cry i stawia odważną tezę. Twierdzi, że swoboda w Dying Light: The Beast jest większa niż w grach Ubisoftu
Reżyser Dying Light: The Beast uważa, że swoboda w polskiej grze jest lepsza niż w serii Far Cry. Pozwala ona podejść do walki na wiele różnych sposobów.
gry
Marcin Bukowski
2 października 2025

Techland osłabia chwytne zombie w Dying Light: The Beast, ale za to poprawia wydajność i potwierdza, że gracze nie odkryli jeszcze wszystkich sekretów
Techland udostępnił patch, który poprawia jedną z najbardziej denerwujących wad Dying Light: The Beast oraz wydajność. Twórcy zdradzili także, że w grze nadal kryją się nieodkryte jeszcze easter eggi.
gry
Adrian Werner
30 września 2025

„Stworzenie dobrej gry już nie wystarcza”. Jason Schreier punktuje wielki problem branży, który zagląda w oczy wszystkim deweloperom, małym i dużym
Rok 2025 obfituje w znakomite premiery, ale według Jasona Schreiera branża gier znalazła się w punkcie krytycznym. Dziennikarz Bloomberga zwraca uwagę, że nawet najlepsze produkcje mogą dziś przepaść w tłumie – bo gier jest po prostu za dużo.
gry
Kamil Kleszyk
27 września 2025

Gracze Dying Light: The Beast ślepnęli, mokli i tracili orientację. Techland bardzo szybko się nimi zaopiekował i ma prezent dla niektórych z nich
Techland dostarczył poprawki dwóch irytujących błędów w Dying Light: The Beast. Produkcja osiągnęła również nowy rekord aktywności graczy na Steamie.
gry
Marcin Bukowski
23 września 2025

Dying Light: The Beast jest tak brutalne, że zostało ocenzurowane w Japonii, i to mocno. Najwyższa możliwa kategoria wiekowa nie wystarczyła
Polskie Dying Light: The Beast musiało zostać ocenzurowane w Japonii. To kolejna „ofiara” surowego CERO.
gry
Zuzanna Domeradzka
22 września 2025

Gracze pokochali Dying Light: The Beast od pierwszego wejrzenia. Uważają, że Techland „odkupił swoje winy”
Dying Light: The Beast wystartowało z mocnym przytupem. Nowa produkcja Techlandu zbiera znakomite recenzje i oceny od graczy. Wykresy popularności również mogą napawać optymizmem.
gry
Kamil Kleszyk
19 września 2025

Premiera i pierwsze recenzje Dying Light: The Beast. Techland stworzył świetny survival horror dla fanów postapokalipsy, który ma jedną, poważną wadę
Dziś zadebiutowało Dying Light: The Beast, a wraz z premierą pojawiły się pierwsze recenzje gry. Krytycy chwalą klimat i system walki, ale wytykają monotonię i słabą fabułę.
gry
Kamil Kleszyk
18 września 2025

Polska gra, którą jeszcze przed premierą kupiło milion osób. Dying Light: The Beast debiutuje na rynku
Dzisiaj odbędzie się premiera Dying Light: The Beast. To najbardziej wyczekiwana polska produkcja tego roku.
gry
Adrian Werner
18 września 2025

Nowości na Steam, a wśród nich prawdopodobnie największa polska premiera roku
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie produkcje, jak Dying Light: The Beast, Daymare Town, Fata Deum, LEGO Voyagers, skate., Ratatan, Trails in the Sky 1st Chapter, Mars Attracts, No, I'm not a Human oraz Assassin's Creed: Shadows - Claws of Awaji.
gry
Adrian Werner
15 września 2025

Premiera Dying Light: The Beast przesunięta! Ale spokojnie, na odrobinę wcześniejszy termin
Techland zaskoczył graczy – spin-off serii Dying Light trafi w nasze ręce szybciej, niż się spodziewaliśmy.
gry
Kamil Kleszyk
12 września 2025