Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Dying Light - seria gier

Dying Light to seria postapokaliptycznych sandboksowych survival horrorów, w których gracz musi przetrwać w świecie zmagającym się z epidemią zmieniającą jego mieszkańców w zombie. Za grę odpowiedzialne jest polskie studio Techland, które swoją przygodę z branżą gier video rozpoczęło w 2000 roku, wydając Crime Cities, by następnie samemu zająć się tworzeniem gier. Ich debiut miał miejsce w 2003 roku w formie pierwszoosobowej strzelanki Chrome, na której potrzeby studio stworzyło swój autorski silnik Chrome Engine, rozwijający się dalej w późniejszych latach. W 2006 roku Techland trafia na usta wszystkich interesujących się branżą za sprawą przedstawionego na Electronic Entertainment Expo trailera do gry Dead Island, który wzbudził wiele kontrowersji; na premierę samej gry przyszło czekać parę lat, bo do 2011 roku.

Ponownie głośno na arenie międzynarodowej mówi się o studiu w 2015 roku za sprawą gry Dying Light, która podobnie jak Dead Island rozgrywa się w postapokaliptycznym uniwersum zainfekowanym przez wirus zamieniający ludzi w zombie. Za inspirację do jej powstania posłużyły Jądro Ciemności Josepha Conrada i Dżuma Alberta Camus. W grze wcielamy się w specjalnego agenta, który udaje się do objętego kwarantanną miasta Harran. Za zadanie ma odebrać skradziony przez niejakiego Kadira Suleimana plik, który wykorzystywany jest do szantażowania naszego pracodawcy — organizacji GRE. Całe miasto zmaga się z tajemniczym wirusem i jest pełne niebezpieczeństw, dlatego nasz bohater w wielu sytuacjach zmuszony jest korzystać z różnorakiej broni i uciekać przed zagrożeniem, wykorzystując do tego sztukę parkouru.

Gra w pierwszym tygodniu rozeszła się w nakładzie 1.2 miliona kopii i trafiła na pierwsze miejsca najlepiej sprzedających się gier w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii w danym okresie, detronizując w tym takie produkcje jak Grand Theft Auto V czy Evolve. Tym samym pobiła też rekord sprzedaży w pierwszym miesiącu w kategorii survival horrorów, który wcześniej należał do The Evil Within. Gra zebrała dobre recenzje zarówno ze strony graczy, jak i krytyków, jednak nie obyło się bez kontrowersji w postaci opóźnienia premiery gry w wersji pudełkowej czy akcji marketingowej mającej rzekomo wykorzystywać słowa PewDiePie. Finalnie gra trafiła na PC oraz konsole PS4 i XOne.

Rok później, bo 9 lutego 2016, zostaje wydany dodatek Dying Light: The Following. Wzbogaca on tytuł o możliwość prowadzenia buggy’ego i opcję przystosowania go do mordowania truposzy, ale też przedstawia lokację dwa razy większą od tej z podstawowej wersji, nowe zestawy broni i drzewko umiejętności. Ponownie wcielamy się tu w agenta Crane’a, który tym razem wyrusza poza terytorium Harran, aby wkupić się w łaski tajemniczej sekty, wydającej się odporną na działanie wirusa. Dodatek został równie dobrze przyjęty co podstawka, zarówno przez graczy, jak i krytyków i w USA trafił na piąte miejsce najlepiej sprzedających się dodatków.

Podczas konferencji na E3 2018 Techland ogłosił prace nad nowym projektem - Dying Light 2. W grze nie wcielamy się już co prawda w Kyle’a Crane’a, lecz Aidena Caldwella i zwiedzamy nie Harran, a The City, jednak rdzeń rozgrywki pozostaje ten sam. Wspomniane The City jest czterokrotnie większe od terenów Harran i podzielone jest na 7 dzielnic z charakterystycznym dla siebie klimatem i budownictwem. W każdej z nich napotkamy inne frakcje, u których zdobywać będziemy punkty reputacji w zależności od naszych działań i podjętych decyzji. W tej części Techland zdecydował się na danie graczowi więcej swobody i o wiele więcej znaczących wyborów, które mają realny wpływ na fabułę. W tym celu zatrudnił weterana Chrisa Avellone’a do stworzenia angażującej i trudnej moralnie historii. Dyrektor projektu, Adrian Ciszewski, deklaruje, że dzięki temu podczas jednego przejścia gry gracze ominą około 25% jej zawartości.

Uniwersum Dying Light doczekało się również książki Dying Light: Aleja Koszmarów napisanej przez Raymonda Bensona, opowiadającej o początku epidemii w mieście Harran i kompletnie nieprzygotowanej do takiego obrotu spraw bohaterce.

Dying Light 2
Dying Light 2

Akcji jeszcze nie ogłoszona

Kontynuacja gry akcji FPP z otwartym światem autorstwa polskiego studia Techland, w której eksplorujemy miasto zniszczone przez wirus zmieniający ludzi w zombie. Dying Light 2 odróżnia się od poprzednika większym naciskiem na elementy RPG, z wyborami moralnymi na czele.

PCPS4XONE

Dying Light
Dying Light

Akcji 27 stycznia 2015

Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska firmy Techland, znanej chociażby z Dead Island oraz serii Call of Juarez. Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów. Twórcy położyli nacisk na takie elementy jak emocjonująca walka z użyciem rozmaitych rodzajów broni (w tym także produkowanej samodzielnie) oraz pokonywanie przeszkód terenowych w parkurowym stylu. Poza kampanią fabularną trybu jednoosobowego Dying Light oferuje również czteroosobową kooperację za pośrednictwem sieci Internet.

PCPS4XONEX360PS3