Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Riot Games

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie i wydawca gier wideo. Firma istnieje od 2006 roku, a od grudnia 2015 roku w całości należy do chińskiego konglomeratu Tencent. Siedziba główna Riot Games mieści się w Los Angeles; poza tym firma posiada ponad 20 oddziałów na całym świecie. Największym hitem tego zespołu jest wydana w 2009 roku produkcja typu MOBA pod tytułem League of Legends.

Riot Games jako producent gier

Riot Games tworzy gry wideo przeznaczone na komputery osobiste i urządzenia mobilne. Największym hitem studia jest wydana w 2009 roku MOBA zatytułowana League of Legends. Ponadto zespół ma w swoim portfolio takie pozycje, jak wydane w 2020 roku: Valorant, Legends of Runeterra oraz Teamfight Tactics.

Riot Games jako wydawca gier

Od początku działalności Riot Games samodzielnie wydaje swe dzieła w dystrybucji cyfrowej. Wyjątek stanowi rynek chiński, gdzie wydawcą gier tworzonych przez tę firmę jest Tencent, a także północno-wschodnia Azja, w której dzieła Riotu są wydawane przez firmę Garena.

W grudniu 2019 roku utworzono Riot Forge, czyli dywizję wydawniczą firmy, która miała współpracować z mniejszymi studiami deweloperskimi tworzącymi gry osadzone w uniwersum League of Legends. Pierwszymi tytułami, które miały ujrzeć światło dzienne nakładem Riot Forge, były Ruined King: A League of Legends Story od Airship Syndicate oraz Convergence: A League of Legends Story, opracowane przez Double Stallion Games.

e-sport

Od 2011 roku Riot Games organizuje oficjalne mistrzostwa świata w League of Legends. Choć pierwsze wydarzenie tego typu było dość kameralne, już kolejne mogło się pochwalić profesjonalną oprawą i pulą nagród w wysokości miliona dolarów. W 2015 roku rozmaici inwestorzy zaczęli kupować udziały w drużynach biorących udział w tych turniejach, a także tworzyć własne zespoły. Poza tym w listopadzie 2020 roku odbyły się pierwsze mistrzostwa o zasięgu globalnym w grze Valorant, czyli Valorant Champions Tour.

Historia

(nie tak bardzo) skromne początki

Firma Riot Games oficjalnie rozpoczęła działalność we wrześniu 2006 roku. Jej założycielami byli Brandon Beck oraz Marc Merrill, którzy poznali się na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. 1,5 miliona dolarów, którym duet dysponował na starcie, pochodziło od rodzin deweloperów oraz zewnętrznych inwestorów. Siedziba firmy mieściła się w wyremontowanym warsztacie w kalifornijskim Santa Monica, a pierwszym zatrudnionym przez nią pracownikiem był Steve Feak, który wcześniej współtworzył modyfikację DotA Allstars. Ów mod stanowił podwaliny całego gatunku MOBA, co miało o tyle duże znaczenie, że debiutanckim projektem firmy miała być reprezentująca go gra League of Legends. Na potrzeby stworzenia swego pierwszego dzieła zespół otrzymał od różnych inwestorów łącznie 8 milionów dolarów. Wśród nich była firma Tencent, która później miała w ważny sposób zapisać się na kartach historii Riot Games.

Legendarny hit

League of Legends zadebiutowało 27 października 2009 roku. Produkcja odniosła gigantyczny sukces artystyczny i komercyjny, toteż po jej premierze studio mogło nabrać wiatru w żagle i spokojnie pracować nad jej rozwojem, jednocześnie rosnąc w siłę.

W maju 2010 roku Riot Games otworzyło nowe europejskie biuro w Dublinie. Ponadto w latach 2010-2011 zespół odkrył potencjał drzemiący w możliwości organizacji profesjonalnych turniejów w League of Legends. Pierwsze, kameralne mistrzostwa świata zorganizowano jeszcze w 2011 roku. Chcąc uczynić z kolejnych edycji profesjonalne wydarzenia e-sportowe, zainwestowano w sprzęt do transmisji, zatrudniono producentów programów sportowych i zajęto się szkoleniem graczy, by byli gotowi na występy przed kamerami. W efekcie już w 2012 roku na turnieju w Kalifornii pula nagród wynosiła już milion dolarów. W ten sposób rozpoczęło się szaleństwo na skalę globalną, a oficjalne turnieje League of Legends odbywały się między innymi w nowojorskim Madison Square Garden, Berlinie, Seulu, Pekinie i Los Angeles. Warto przy tym zauważyć, że w lutym 2011 roku zespół zaczął tracić swą niezależność; konglomerat Tencent nabył w nim bowiem 93 procent udziałów za 400 milionów dolarów.

W 2013 roku League of Legends zostało okrzyknięte „największą” produkcją wszech czasów, natomiast w 2016 roku tytuł mógł się pochwalić olbrzymią bazą 100 milionów graczy. W międzyczasie Riot Games nie tylko rozwijało swój flagowy projekt, lecz również w całości znalazło się pod skrzydłami Tencenta, który w grudniu 2015 roku nabył pozostałe 7 procent udziałów w firmie. Ponadto w 2015 roku studio przeniosło się do nowej siedziby w Zachodnim Los Angeles. W marcu 2016 roku Riot Games nabyło natomiast ekipę Radiant Entertainment.

W 2017 roku Riot Games pozwało firmę Moonton Technology pod zarzutem naruszenia praw autorskich. Drugie z wymienionych studiów opracowało bowiem grę Mobile Legends: Bang Bang, której tytuł, zdaniem Riotu, był zbyt podobny do League of Legends. Początkowo sprawa została umorzona przez kalifornijski sąd, jednak kiedy firma Tencent złożyła „u siebie” pozew w imieniu Riot Games, chiński sąd przyznał jej 2,9 miliona dolarów odszkodowania.

Nie tylko League of Legends

13 października 2017 roku dwaj założyciele studia, czyli Brandon Beck oraz Marc Merrill, ogłosili, że chcą na powrót zająć się tworzeniem gier wideo, a zadanie kierowania firmą składają na barki Dylana Jadeja'i, Scotta Gelba i Nicolo Laurenta. W temacie nowych projektów Riot Games nabrało wody w usta aż do października 2019 roku, kiedy to firma zapowiedziała mobilne League of Legends: Wild Rift, grę Teamfight Tactics reprezentującą gatunek auto battler i karciane Legends of Runeterra. Poza tym firma wspomniała o bardziej enigmatycznych tworach – taktycznej strzelance Project A, bijatyce Project L oraz multiplayerowej produkcji noszącej kodowe miano Project F. Z czasem okazało się, że Project A to Valorant, czyli multiplayerowy FPS niepowiązany z League of Legends, który zadebiutował w czerwcu 2020 roku. W listopadzie 2020 roku zorganizowano pierwszy turniej o zasięgu globalnym, czyli Valorant Champions Tour.

Kolejną inicjatywą Riot Games było Riot Forge, czyli dywizja wydawnicza, która miała współpracować z mniejszymi deweloperami nad projektami osadzonymi w uniwersum League of Legends. Mowa o takich pozycjach, jak Ruined King: A League of Legends Story od Airship Syndicate czy Convergence: A League of Legends Story od Double Stallion Games. W styczniu 2020 roku ogłoszono powstanie Riot Tabletop, czyli dywizji mającej zajmować się tworzeniem gier stołowych, z których pierwszą była wydana w tym samym roku Tellstones: King's Gambit.

W październiku 2019 roku Riot Games pozwało kolejną firmę. Tym razem padło na Riot Squad Esports, której opisywane studio zarzuciło naruszenie znaku towarowego „Riot”. W międzyczasie Riot Games pomagało finansowo ekipie Hypixel Studios, która pracowała nad grą Hytale. W kwietniu 2020 roku opisywana firma zdecydowała się nabyć to studio. W tym samym miesiącu firma ogłosiła utworzenie singapurskiego biura. W październiku 2021 roku pod skrzydłami Riotu znalazła się jeszcze firma Kanga.

Kontrowersje i zmiany

W 2018 roku wokół Riot Games zaczęły narastać kontrowersje. Serwis Kotaku donosił bowiem, że kobiety pracujące w firmie spotykały się z dyskryminacją i molestowaniem seksualnym. Chcąc wprowadzać zmiany i ratować swój wizerunek, firma zatrudniła Frances X. Frei, która objęła stanowisko starszej doradczyni ds. różnorodności, przywództwa i strategii. Poza tym na PAX West w 2018 roku studio organizowało spotkania dla przyszłych deweloperów, przeznaczone wyłącznie dla kobiet i osób niebinarnych. W grudniu 2018 roku Nicolo Laurent poinformował pracowników, że Scott Gelb (pełniący funkcję dyrektora operacyjnego) został zawieszony na dwa miesiące za nieprofesjonalne zachowanie i wysłany na specjalne szkolenie. Ponadto firma po raz pierwszy od 2012 roku zaktualizowała dostępną na jej oficjalnej stronie internetowej listę wyznawanych przez nią wartości.

Wszystkie te działania nie uchroniły Riot Games przed pozwami sądowymi od byłych pracowników studia. W sierpniu 2019 roku zaproponowano ugodę polegającą na wypłaceniu przez Riot co najmniej 10 milionów dolarów zadośćuczynienia poszkodowanym kobietom, jakie pracowały w firmie przez ostatnie pięć lat. W styczniu 2021 roku Nicolo Laurent został pozwany pod zarzutem dyskryminacji seksualnej. Wewnętrzne dochodzenie przeprowadzone w firmie wykazało jednak „brak dowodów” na prawdziwość stawianych mu zarzutów. Jako że powyższe kontrowersje odbiły się negatywnie na wizerunku Riot Games, w marcu 2021 roku firma Alienware, która sponsorowała e-sportowe wydarzenia związane z League of Legends, zdecydowała się zakończyć z nią współpracę.

Rok 2021 przyniósł również pozytywne wieści dla Riot Games. W listopadzie na platformie Netflix zadebiutował bowiem osadzony w uniwersum League of Legends serial animowany Arcane, który doczekał się ciepłego przyjęcia. W marcu 2022 roku Riot Games ujawniło, że zainwestowało w odpowiedzialne za stworzenie serii studio Fortiche; ponadto opisywana firma zdecydowała się zatrudnić byłych pracowników Netfliksa, Paramount i HBO Max do pracy przy rozmaitych projektach filmowych, telewizyjnych i muzycznych, opartych na markach znajdujących się w jej rękach. W październiku 2022 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że Riot Games przejęło studio Wargaming Sydney, które przemianowano na Riot Sydney.

W marcu 2023 roku ogłoszono, że na branżowej mapie pojawiło się nowe studio deweloperskie, czyli The Believer Company, tworzone między innymi przez byłych pracowników Riot Games, którzy piastowali tam wysokie stanowiska (Michael Chow – były wiceprezes i producent wykonawczy League of Legends: Wild Rift, Steven Snow – były producent wykonawczy League of Legends i jeden z założycieli Riot Games, Landon McDowell, Tim Hsu, Shankar Gupta-Harrison, Grace Park oraz Jeff Jew). Co ciekawe, Riot Games znalazło się wśród inwestorów, których środki miały posłużyć do stworzenia przez The Believer Company „gry nowej generacji z otwartym światem”.

Ofensywa Riot Forge

Od 2021 roku zaczęły ukazywać się poboczne projekty osadzone w uniwersum League of Legends, wydawane przez dywizję Riot Forge. Pierwszym z nich był Ruined King: A League of Legends Story, który zadebiutował w listopadzie 2021 roku. Dzieło studia Airship Syndicate doczekało się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy (bardzo pozytywne recenzje na platformie Steam) oraz recenzentów (według serwisu Metacritic, w zależności od platformy, średnia ocen przyznanych temu tytułowi przez branżowe media mieściła się w przedziale 77-84/100). Niedługo później na sklepowych półkach pojawił się rytmiczny auto runner pod tytułem Hextech Mayhem: A League of Legends Story, będący dziełem ekipy Choice Provisions, który cieszył się podobnym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów.

Na kolejne dzieła innych deweloperów osadzone w uniwersum League of Legends trzeba było jednak zaczekać do kwietnia 2023 roku. Wówczas na sklepowych półkach pojawiła się gra RPG akcji pod tytułem The Mageseeker: A League of Legends Story, opracowana przez studio Digital Sun Games – autorów ciepło przyjętego Moonlightera. Podobnie jak poprzednie spin-offy flagowej produkcji Riot Games, omawiany tytuł przypadł do gustu zarówno graczom, jak i recenzentom. W maju natomiast w ręce fanów oddano platformówkę 2D pod tytułem Convergence: A League of Legends Story, stworzoną przez zespół Double Stallion Games. Jako że Riot Forge przyzwyczaiło już wówczas graczy do wysokiego poziomu wydawanych przez siebie gier, ta pozycja również została przyjęta entuzjastycznie.

Oprócz tego w maju 2023 roku dobiegła końca sprawa dyskryminacji kobiet w Riot Games. Opisywana firma zawarła ugodę, na mocy której zobowiązała się wypłacić obecnym i byłym pracownicom 100 milionów dolarów odszkodowania; ponad 1,5 tysiąca poszkodowanych kobiet mogło liczyć na zadośćuczynienia wynoszące od 5000 do 156 056 dolarów. Niedługo później ze stanowiska dyrektora generalnego Riot Games ustąpił Nicolo Laurent, którego miejsce zajął Dylan Jadeja.