Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Playdead

Firma producent wydawca

Niezależne duńskie studio deweloperskie z siedzibą w Kopenhadze. Playdead tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a światową sławę przyniosła mu już jego debiutancka produkcja, czyli mroczna platformówka pod tytułem Limbo.

Historia

Dzieje studia Playdead rozpoczynają się w 2006 roku, kiedy to firma została założona przez Arnta Jensena (byłego pracownika IO Interactive) oraz Dino Pattiego. Jako że Playdead powstało dzięki wsparciu inwestorów, w początkowym okresie działalności nie było studiem niezależnym. Dopiero sukces jego debiutanckiego projektu pozwolił założycielom na wykup pozostałych udziałów w firmie i uzyskanie pełnej kontroli nad jej działalnością.

Prace nad Limbo, bo takie miano nosiła pierwsza gra stworzona przez Playdead, Arnt Jensen rozpoczął jeszcze w 2004 roku. Po założeniu studia proces produkcji tego tytułu ruszył pełną parą, a w szczytowym okresie pracowało nad nim szesnaście osób (z których połowę stanowili tak zwani wolni strzelcy). Gra będąca mroczną platformówką z unikalną, monochromatyczną grafiką zadebiutowała na Xboksie 360 w 2010 roku i odniosła spektakularny sukces artystyczny oraz komercyjny. Po rocznej ekskluzywności dla konsoli Microsoftu trafiła również na inne platformy.

Sukces Limbo pozwolił zespołowi nabrać wiatru w żagle i rozpocząć pracę nad drugim projektem, będącym swego rodzaju duchowym następcą Limbo. Część finansowania Inside, bo takie miano ostatecznie nosiła owa produkcja, wziął na siebie Duński Instytut Filmowy. W przeciwieństwie do Limbo opartego na autorskim silniku graficznym, Inside korzystało z technologii Unity. Gra zadebiutowała w 2016 roku na komputerach osobistych, Xboksie One oraz PlayStation 4; z czasem trafiła również na inne platformy.

Niedługo po premierze Inside Dino Patti sprzedał swoje udziały w Playdead Arntowi Jensenowi i odszedł z firmy, by założyć własne studio deweloperskie – Jumpship. Co ciekawe, było to pokłosie rozłamu pomiędzy nim i Jensenem, który miał miejsce w okolicach 2015 roku. Jensen omyłkowo zinterpretował wówczas rezygnację Pattiego ze stanowiska dyrektora kreatywnego jako jego odejście z firmy, co doprowadziło do konfliktu, w którego rozwiązanie zaangażowali się prawnicy obu zainteresowanych oraz duński Urząd ds. Przedsiębiorstw. Mimo wszystko po odejściu z Playdead Patti nie chował urazy do Jensena i opisywał go jako „dobrego przyjaciela oraz partnera biznesowego”.

W styczniu 2017 roku Playdead zapowiedziało swój trzeci projekt. Owa enigmatyczna produkcja miała porzucić widok z boku na rzecz perspektywy trzeciej osoby. W marcu 2020 roku firma Epic Games ogłosiła, że zajmie się wydaniem tego tytułu, a także pokryje koszty jego stworzenia w zamian za połowę udziału w zyskach z jego sprzedaży.


Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Playdead

Limbo

Limbo

Inside

Inside