Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Fantasy - Gry Zręcznościowe PC Windows

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku zręcznościowe o tematyce fantasy na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Gry zręcznościowe. Gatunek wymagający szczególnej sprawności manualnej. Produkcje te inaczej zwane są grami arcade. Głównym zadaniem gracza jest dotarcie do wyznaczonego celu lub pokonanie przeciwników, wykazując się przy tym sprawnym kontrolowaniem prowadzonej postaci lub pojazdu. Zręcznościówki zazwyczaj pozbawione są fabuły lub występuje ona w postaci szczątkowej. Do tej kategorii należą m.in. popularne platformówki.

Po premierze 63 Przed premierą 10
PC
Zręcznościowe
fantasy
Czas
Clicker Heroes 2
Clicker Heroes 2

Zręcznościowe 2020 (wczesny dostęp od 16 lipca 2018)

Stworzone przez studio Playsaurus Clicker Heroes 2 jest grą zręcznościową z elementami RPG. Tytuł zalicza się do podgatunku tzw. klikerów, czyli prostych produkcji, w których wkład gracza ogranicza się najczęściej do naciskania jednego przycisku.

Ori and the Will of the Wisps
Ori and the Will of the Wisps

Zręcznościowe 2019

Kontynuacja udanej gry typu metroidvania Ori and the Blind Forest. W produkcji poznajemy dalsze losy Oriego, który stara się odkryć swoje prawdziwe przeznaczenie.

Rime
Rime

Zręcznościowe 26 maja 2017

Trzecioosobowa gra zręcznościowa autorstwa hiszpańskiego studia Tequila Works, które w 2012 roku udanie zadebiutowało postapokaliptyczną platformówką Deadlight. Głównym bohaterem Rime jest mały chłopiec, który próbuje wydostać się z tajemniczej wyspy, skrywającej mroczny sekret z przeszłości. Aby mu się udało, najpierw musi rozwiązać serię zróżnicowanych zagadek. Pod względem mechaniki mamy tu do czynienia z grą akcji z silnymi akcentami platformowymi. Protagonista przemierza rozległy świat podzielony na kilka mniejszych sekcji, wspinając się po urwistych krawędziach i przeskakując nad przepaściami. Podczas zabawy musimy jednak wykazać się nie tylko zręcznością, ale także spostrzegawczością, gdyż niezwykle istotną rolę w grze pełni światło, dźwięk oraz dotyk (realizowany dzięki wykorzystaniu funkcji konsolki PS Vita oraz kontrolera DualShock 4). Całość wyróżnia się w pełni trójwymiarowym środowiskiem oraz kolorową oprawą wizualną w komiksowej stylistyce.

Trine 2
Trine 2

Zręcznościowe 7 grudnia 2011

Kontynuacja gry logiczno-platformowej studia Frozenbyte, której akcję osadzono w barwnym, bajkowym świecie fantasy. W Trine 2 ponownie splatają się losy maga Amadeusa, złodziejki Zoyi oraz rycerza Pontiusa, których połączył tajemniczy artefakt o nazwie Trine. Tym razem trójka bohaterów trafia do baśniowej krainy zamieszkanej przez gobliny, a ich zadaniem jest odkrycie skrywanej przez nie tajemnicy i zapobieżenie zagrożeniu ze strony złośliwych stworów. Podobnie jak w wypadku pierwowzoru, rozgrywka zrealizowana została w dwóch wymiarach, a zabawa sprowadza się zarówno do elementów zręcznościowych (jak skakanie po platformach i walka), jak i rozwiązywania zróżnicowanych łamigłówek logicznych. Nasi bohaterowie zyskali jednak kilka zupełnie nowych umiejętności, a dodatkowo podczas rozgrywki mają oni możliwość zbierania specjalnych butelek z doświadczeniem i odnajdywania ukrytych skarbów. Nowością jest też opcja zabawy kooperacyjnej za pośrednictwem sieci.

Trine
Trine

Zręcznościowe 2 lipca 2009

Osadzona w barwnym świecie fantasy gra przygodowo-platformowa z elementami logicznymi, za której powstanie odpowiada fińskie studio Frozenbyte, znane wcześniej za sprawą serii izometrycznych strzelanek Shadowgrounds. W grze przejmujemy kontrolę nad trójką bohaterów: magiem, złodziejką oraz rycerzem, którzy muszą uratować zagrożone przez nieumarłych królestwo, wykorzystując moc tajemniczego narzędzia o nazwie Trine. Mechanika rozgrywki czerpie z klasycznych platformówek, a podczas zabawy zajmujemy się eksploracją kolejnych poziomów, unikaniem pułapek, rozwiązywaniem zagadek oraz walką z napotkanymi przeciwnikami. Możemy też dowolnie przełączać się między postaciami, z których każda odznacza się swoimi unikalnymi zdolnościami: mag może za pomocą czarów tworzyć rozmaite przedmioty, złodziejka specjalizuje się w działaniu z dystansu, zaś rycerz dysponuje potężną siłą fizyczną. Pod względem wizualnym gra odznacza się mocno bajkowym klimatem oraz niezwykle soczystą paletą kolorów.

Hob
Hob

Zręcznościowe 26 września 2017

Gra przygodowo-zręcznościowa stworzona przez Runic Games, amerykańskie studio znane z serii hack’n’slashy Torchlight. W Hob wcielamy się w bohatera, który budzi się w pięknym, lecz niebezpiecznym świecie stojącym na krawędzi zagłady. Nasz protagonista nie pamięta, jak znalazł się w tym miejscu, a odpowiedzi na stawiane sobie pytania pozna dopiero w miarę postępów w grze. Co ciekawe, produkcja nie zawiera żadnych tekstów ani dialogów, dzięki czemu fabuła zostawia spore pole do interpretacji. Sedno platformowej rozgrywki stanowi eksploracja otwartego świata i interakcja z napotkanymi istotami oraz samą planetą, w tym rozwiązywanie zagadek logicznych. Pomocne w przetrwaniu w niebezpiecznym i stale zmieniającym się środowisku są znajdowane przedmioty oraz odkrywane w toku gry umiejętności bohatera, dzięki którym możemy przedostać się w niedostępne wcześniej miejsca. Hob odznacza się oryginalną oprawą graficzną, wykonaną w technologii cel-shading.

Gauntlet (2014)
Gauntlet (2014)

Zręcznościowe 23 września 2014

Uwspółcześniony remake legendarnego dungeon crawlera, którego pierwsza wersja ukazała się jeszcze w 1985 roku. Gra doczekała się mniej lub bardziej udanych naśladowców oraz kilku kontynuacji, dostępnych na niemal wszystkich platformach sprzętowych. Za kolejną odsłonę tytułu odpowiada studio Arrowhead, które zyskało popularność dzięki serii Magicka. Pod względem mechaniki mamy do czynienia z ukazaną w perspektywie top-down klasyczną grą zręcznościową z elementami RPG. W grze wcielamy się w śmiałków przemierzających rozległe lochy, zamieszkiwane przez rozmaite rodzaje potworów oraz duchów. Do wyboru mamy 4 klasy postaci: wojownik, walkiria, elf i czarnoksiężnik, zaś każda z nich cechuje się nieco odmiennym stylem walki i zdolnościami specjalnymi. Autorzy położyli spory nacisk na wieloosobowy tryb kooperacyjny, w którym za pośrednictwem internetu bądź w wariancie lokalnym bawić się może do 4 graczy. Całość okraszono nowoczesną oprawą graficzną, utrzymaną w klimacie oryginalnej produkcji.

Shovel Knight
Shovel Knight

Zręcznościowe 26 czerwca 2014

Osadzona w realiach fantasy, klasyczna dwuwymiarowa platformówka z elementami gier przygodowych i RPG. Tytuł jest debiutem niezależnego Yacht Club Games, w skład którego weszli m.in. byli pracownicy doświadczonego na gruncie gier zręcznościowych studia Way Forward. W grze wcielamy się w tytułowego rycerza, który z pomocą legendarnego, przypominającego łopatę oręża, staje do walki z członkami tajemniczego zakonu The Order of No Quarter. Podczas przemierzania kolejnych, urozmaiconych lokacji nasz bohater zmierzy się z zastępami wrogów, wśród których znajdą się także i wymagający bossowie. Wchodząc w interakcję z niektórymi elementami otoczenia, rozwiąże też szereg zagadek logicznych, ułatwiających ukończenie poszczególnych poziomów. Styl rozgrywki wzorowany jest na klasycznych platformówkach pokroju Mega Mana czy Castlevanii, a oldskulowość produkcji podkreśla pixel-artowa oprawa graficzna. Gra pozwala na zabawę w pojedynkę lub w lokalnym trybie wieloosobowym dla maksymalnie 4 graczy.

Trine 3: The Artifacts of Power
Trine 3: The Artifacts of Power

Zręcznościowe 20 sierpnia 2015

Trzecia część bestsellerowej serii osadzonych w realiach fantasy gier platformowych studia Frozenbyte. Śledzimy w niej dalsze losy znanych z poprzednich odsłon cyklu postaci: maga Amadeusa, rycerza Pontiusa i złodziejki Zoyi, którzy znudzeni życiem bohaterów postanawiają zwrócić swe niezwykłe zdolności tytułowemu artefaktowi o nazwie Trine. Coś jednak idzie nie tak i moce bohaterów zostają poplątane, co przyczynia się do całej masy niepożądanych wydarzeń. Trójka przyjaciół wyrusza w kolejną podróż z zamiarem naprawienia nieopatrznie wyrządzonych szkód. Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, w kolejnych etapach gry korzystamy z unikalnych umiejętności poszczególnych bohaterów, pokonując liczne przeszkody i pułapki, walcząc z napotkanymi wrogami oraz rozwiązując proste zagadki logiczne. W odróżnieniu od poprzednich odsłon cyklu, Trine 3 odznacza się w pełni trójwymiarową oprawą graficzną, która przekłada się na nieco inną mechanikę rozgrywki.

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate HD
Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate HD

Zręcznościowe 27 marca 2014

Osadzona w realiach fantasy platformówka studia MercurySteam, będąca produkcją poboczną w stosunku do Castlevania: Lords of Shadow. Gra powstała pierwotnie z myślą o użytkownikach konsolki 3DS, ale jej odświeżona wersja trafiła także na pecety i konsole stacjonarne. Fabuła Mirror of Fate rozpoczyna się 25 lat po wydarzeniach ukazanych w grze macierzystej, kiedy szukający zemsty Dracula pragnie zgotować ludzkości prawdziwe piekło, a powstrzymać może go tylko jego własny syn. Akcja gry ukazana została z perspektywy kilku niezależnych postaci: młodego łowcy wampirów Simona Belmonta, jego ojca Trevora (który po przemianie w wampira stał się Alucardem), oraz dziadka Gabriela, który po wydarzeniach z Lords of Shadow przeobraził się w samego księcia ciemności. Mechanika zabawy stanowi powrót do korzeni serii, a rozgrywka kładzie nacisk na eksplorację półotwartych poziomów oraz walkę, podczas której każdy z bohaterów posługuje się nieco inną bronią oraz umiejętnościami.

Yooka-Laylee
Yooka-Laylee

Zręcznościowe 11 kwietnia 2017

Trójwymiarowa platformówka autorstwa studia Playtonic Games, w skład którego weszli doświadczeni deweloperzy, odgrywający kluczowe role podczas produkcji największych przebojów studia Rare. Tytuł gry Yooka-Laylee stanowi zlepek imion głównych bohaterów. Pierwszy z nich to kameleon obdarzony wyjątkowo długim językiem, który może przylepiać się do różnorodnych powierzchni, co pozwala zwierzakowi łatwo pokonywać nawet duże dystanse. Drugi zaś to nietoperz, potrafiący wykonywać soniczne ataki, a także unieść swojego towarzysza i wykonać wraz z nim krótki lot. Podczas rozgrywki eksplorujemy rozległe trójwymiarowe lokacje, gdzie dostanie się do wielu miejsc wymaga sprytnego wykorzystywania unikalnych umiejętności każdego z bohaterów. Na graczy czeka zaś spora różnorodność wyzwań – od sekwencji typowo platformowych z zagadkami logicznymi i zbieraniem przedmiotów, poprzez potyczki z przeciwnikami oraz bossami, aż po ukryte w każdym ze światów minigry.

Modi i Nanna: Sprytne Smyki
Modi i Nanna: Sprytne Smyki

Zręcznościowe 15 listopada 2002

Zręcznościowa gra przygodowa z elementami logicznymi, przeznaczona dla młodszych i starszych odbiorców. Całość charakteryzuje się dużą dynamiką akcji, rozbudowanym światem gry oraz starannie dopracowaną grafiką, taką która odzwierciedli baśniową (z legend i podań ludów skandynawskich) i magiczną stronę środowiska.

Skylanders: Spyro's Adventure
Skylanders: Spyro's Adventure

Zręcznościowe 14 października 2011

Zręcznościowa platformówka z fioletowym smokiem Spyro i jego kompanami w rolach głównych. Tym razem nasi bohaterowie zostają przeniesieni do świata ludzi, w wyniku knowań głównego antagonisy, Kaosa. Za grę odpowiada studio Toys for Bob, a przy tworzeniu warstwy muzycznej twórców wspomógł znany kompozytor Hans Zimmer.

Shantae: Half-Genie Hero
Shantae: Half-Genie Hero

Zręcznościowe 20 grudnia 2016

Przygotowana przez ekipę studia Way Forward Technologies dwuwymiarowa platformówka, stanowiąca kolejną odsłonę serii zapoczątkowanej w 2002 roku na konsolce Game Boy Color. Akcja gry Shantae: Half-Genie Hero toczy się w krainie, zainspirowanej Baśniami Tysiąca i Jednej Nocy. Będąca w połowie człowiekiem, a w połowie dżinem główna bohaterka przenosi się do innego wymiaru, aby stoczyć walkę z nieopatrznie uwolnionym, prastarym złem. Rozgrywka wzorowana jest na produkcjach z cyklu Castlevania oraz Metroid i sprowadza się do eksploracji, rozwiązywania zagadek i walki z przeciwnikami oraz wymagającymi bossami. Główną bronią bohaterki są zaś niezwykle mocne włosy oraz umiejętność przeobrażania się w różne magiczne bestie, wywoływana poprzez wykonywanie ściśle określonych ruchów tanecznych. W miarę postępów nasza protagonistka gromadzi punkty doświadczenia, które służą jej do odblokowywania kolejnych umiejętności – czyli przemiany w różne rodzaje bestii.

Sacred Citadel
Sacred Citadel

Zręcznościowe 17 kwietnia 2013

Opracowana przez studio SouthEnd Interactive poboczna odsłona popularnej serii Sacred, zrealizowana w formie prostej, chodzonej bijatyki w realiach fantasy. Fabuła gry osadzona została w znanej fanom cyklu krainie Ancarii, która padłą ofiarą ataku złowrogiego imperium Ashen. Kiedy chroniący krainy Serafini zostają pokonani, obowiązek obrony królestwa spada na barki gracza, który przejmuje kontrolę nad bohaterem należącym do jednej z trzech odmiennych klas postaci. Akcja gry ukazana została w klasycznym widoku z boku, a zabawa sprowadza się do parcia w prawą stronę ekranu i eliminowania kolejnych hord przeciwników za pomocą dwóch rodzajów ataków oraz zdolności specjalnych. Zabici wrogowie pozostawiają na polu bitwy swój ekwipunek, dzięki czemu w toku zabawy zyskujemy także dostęp do nowych narzędzi mordu oraz pancerzy. Sacred Citadel zaprojektowane zostało pod kątem rozgrywki kooperacyjnej i w porównaniu z pełnoprawnymi odsłonami serii odznacza się mocno kreskówkową oprawą graficzną.

Artur i Minimki
Artur i Minimki

Zręcznościowe 12 stycznia 2007

Arthur and the Minimoys jest zręcznościówką z wyraźnie wyeksponowanymi motywami przygodowymi, bazującą na kinowym przeboju, rozpowszechnianym w Polsce pod tytułem Artur i Minimki. Filmowy pierwowzór stworzył słynny Luc Besson, czyli reżyser pamiętnego dzieła o nazwie The Fifth Element (Piąty Element), na podstawie książki dla dzieci swojego autorstwa.

Shovel Knight: Plague of Shadows
Shovel Knight: Plague of Shadows

Zręcznościowe 17 września 2015

Darmowy dodatek do ciepło przyjętej gry Shovel Knight, stworzony przez studio Yacht Club Games. Tym razem do naszej dyspozycji oddano zupełnie nowego bohatera – Plague Knighta, którego miłośnicy marki znają jako jednego z głównych przeciwników w podstawowej wersji gry. Po przegranej z Shovel Knightem, protagonista postanawia odwrócić się od dotychczasowych sojuszników i wyruszyć w podróż, celem odnalezienia składników wymaganych do stworzenia tajemniczej, potężnej mikstury. Schemat rozgrywki w Shovel Knight: Plague of Shadows nie różni się od tego, do czego przyzwyczaił nas pierwowzór. Mamy zatem do czynienia z mieszaniną gry akcji, RPG oraz platformówki – zabawa opiera się na eksploracji dwuwymiarowych poziomów i walce z napotkanymi oponentami. Obecność nowego bohatera stawia graczy przed koniecznością opracowania zupełnie nowej taktyki – pomimo że większość przygody rozgrywa się na znanych z oryginału etapach, heros nie posiada charakterystycznego szpadla, a zamiast tego robi użytek z bomb oraz umiejętności latania na krótkim dystansie. Listę nowości zamykają debiutujący w omawianym rozszerzeniu wrogowie i bossowie.

Moss
Moss

Zręcznościowe 7 czerwca 2018

Przygotowana przez firmę Sony trójwymiarowa gra platformowa, zaprojekowana pod kątem zestawów rzeczywistości wirtualnej PlayStation VR. Moss zaprasza graczy do bajkowego świata fantasy, w którym tajemniczy kamień powoduje przebudzenie starożytnej istoty. Stawić czoła zagrożeniu próbuje zaś mysia bohaterka imieniem Quill, która wyrusza w niebezpieczną podróż po pełnej zagadek, leśnej krainie oraz rozległych lochach i jaskiniach. Pod względem mechaniki produkcja czerpie z klasycznych platformówek 3D, kładących nacisk na eksplorację, pokonywanie przeszkód środowiskowych, rozwiązywanie zagadek logicznych oraz zręcznościową walkę z przeciwnikami. Całość zrealizowana została w technologii VR i odznacza się kolorową i klimatyczną oprawą wizualną.

Wonder Boy: The Dragon's Trap
Wonder Boy: The Dragon's Trap

Zręcznościowe 8 czerwca 2017

Opracowany przez studio Lizardcube uwspółcześniony remake klasycznej, 8-bitowej platformówki Wonder Boy III: The Dragon’s Trap z 1989 roku. W grze wcielamy się w postać tytułowego chłopca, który ma za zadanie zabić przyczajonego w jaskini smoka. Niestety, wykonanie tej misji ściąga na niego tajemniczą klątwę, przeobrażającą go w człekokształtnego jaszczura, a celem bohatera staje się próba odwrócenia tego zaklęcia. Pod względem mechaniki produkcja jest klasycznie zrealizowaną platformówką, w której zajmujemy się głównie eksplorowaniem lokacji, gromadzeniem przedmiotów, unikaniem pułapek oraz walką z przeciwnikami. Cechą wyróżniającą rozgrywkę jest fakt, że po każdym pokonanym bossie nasz protagonista przechodzi transformację, nadającą mu wygląd innego zwierzęcia oraz zestaw powiązanych z nim umiejętności. W porównaniu z pierwowzorem największą zmianę stanowi oczywiście oprawa graficzna, stworzona od podstaw w wysokiej rozdzielczości.

Abyss Odyssey
Abyss Odyssey

Zręcznościowe 15 lipca 2014

Osadzona w realiach fantasy side-scrollowa platformówka, za której powstanie odpowiada chilijskie studio ACE Team, mające na swoim koncie m.in. Zeno Clash i Rock of Ages. W grze wcielamy się w jednego z trzech bohaterów, różniących się indywidualnymi zdolnościami oraz preferowaną techniką walki i ruszamy na wyprawę w głąb tytułowej otchłani, aby pokonać zamieszkujące ją zło i dostąpić nagrody w postaci wiecznego życia. Kluczowym elementem rozgrywki jest walka oraz możliwość przejmowania dusz wrogów i wcielania się w nich podczas dalszej gry. Twórcy oddali do naszej dyspozycji spory wachlarz ciosów i umiejętności, a na naszej drodze stają zróżnicowani przeciwnicy, z których każdy wymaga nieco innej taktyki walki. Zarówno same poziomy, jak i rozmieszczenie poszczególnych przejść oraz handlarzy generowane jest losowo, co zapewnia niepowtarzalność każdej rozgrywki. Dodatkowym atutem gry jest oryginalny, artystyczny styl oprawy graficznej.

Shantae and the Pirate's Curse
Shantae and the Pirate's Curse

Zręcznościowe 23 kwietnia 2015

Shantae and the Pirate's Curse to dostępna na pecety platformówka 2D. Podczas zabawy gracz przemierza obszerne poziomy, rozwiązuje zagadki, pokonuje przeszkody oraz walczy z przeciwnikami. Istotną rolę odgrywa także gromadzenie różnorodnego ekwipunku i uzbrojenia, a wiele z posiadanych przedmiotów można ulepszać. Wszystko to wykonano w stylistyce wzorowanej na produkcjach z 32-bitowych konsol.

Shadwen
Shadwen

Zręcznościowe 17 maja 2016

Utrzymany w konwencji fantasy nietypowy miks gry przygodowej i skradanki, opracowany przez znane z takich serii jak Trine czy Shadowgrounds studio Frozenbyte. W grze wcielamy się w postać doświadczonej zabójczyni Shadwen, która otrzymuje zadanie zamordowania króla. W trakcie misji bohaterka spotyka jednak sierotę imieniem Lily, co w istotny sposób wpływa na mechanikę rozgrywki: musimy decydować, czy narażać dziecko na widok krwi, czy skorzystać z alternatywnych metod eliminacji przeciwników. Kierowana przez nas zabójczyni odznacza się sporymi umiejętnościami w kwestii akrobatyki, pozostawania w ukryciu i ataków z zaskoczenia, choć otwarta konfrontacja z reguły kończy się jej śmiercią. Cechą charakterystyczną Shadwen jest jednak fakt, że czas w grze biegnie tylko wtedy, gdy nasza protagonistka znajduje się w ruchu. Pozwala to na spokojne i precyzyjne zaplanowanie kolejnych akcji oraz przygotowanie misternych pułapek z wykorzystaniem szeregu interaktywnych obiektów.

Spiral Knights
Spiral Knights

Zręcznościowe 4 kwietnia 2011

Spiral Knights to rozpowszechniana na zasadzie "free to play" sieciowa zręcznościówka wyprodukowana przez studio Three Rings Design. Gracze wcielają się w kosmicznych rycerzy, którzy trafiają na zamieszkałą przez różnej maści kosmitów planetę Cradle. Rozgrywka łączy elementy wielu gatunków, w tym zręcznościówki, przygodówki i gry akcji.

Monster Boy and the Cursed Kingdom
Monster Boy and the Cursed Kingdom

Zręcznościowe sierpień 2018

Nieformalna siódma odsłona cyklu Wonder Boy / Monster World, opracowana przez studio Game Atelier. Choć deweloperzy nie posiadają praw do marki, produkcja rozgrywa się w tym samym uniwersum, a historia została dopasowana do jego specyfiki. Gracze trafiają zatem do fantastycznego świata, po którym podróżują w skórze tytułowego Monster Boya – zadaniem głównego bohatera jest pozbycie się potężnej klątwy. Realizacja misji wymaga przemierzenia szeregu poziomów i wykorzystania niecodziennych mocy protagonisty, pozwalających mu na przemianę w pięć istot – z ich zróżnicowanych zdolności robimy użytek zarówno w trakcie starć z przeciwnikami, jak i podczas rozwiązywania zagadek. Pomimo że Monster Boy and the Cursed Kingdom nawiązuje do kultowych platformówek z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, rozgrywkę urozmaicają elementy zaczerpnięte z gatunku RPG. Obrazu oldskulowej całości dopełnia dwuwymiarowa oprawa graficzna, przywodząca na myśl legendarne tytuły z ery szesnastu bitów.