Wyszukiwarka gier
Pathfinder: Wrath of the Righteous

Pathfinder: Wrath of the Righteous

PCPlayStationXboxNintendo
po premierze

Data wydania: 2 września 2021

RPG, Fantasy, Widok izometryczny, Elementy strategiczne, Crowdfunding, Indie, Klasyczne RPG, PS Plus Premium, PS Plus Extra, Singleplayer

Niebezpośrednia kontynuacja Pathfinder: Kingmaker, klasycznej gry RPG autorstwa rosyjskiego studia Owlcat Games, które ponownie współpracowało z Chrisem Avellone’em. W Pathfinder: Wrath of the Righteous udajemy się w mroczne regiony Golarionu i sam środek Otchłani.

9.1

GRYOnline

7.5

Gracze

8.4

Steam

OCEŃ
Oceny

Pathfinder: Wrath of the Righteous jest kolejną produkcją rosyjskiego studia niezależnego Owlcat Games, założonego przez byłych pracowników firm Nival Interactive (Silent Storm, Heroes of Might and Magic V) i My.com (Armored Warfare). Mamy do czynienia z niebezpośrednią kontynuacją Pathfinder: Kingmaker, klasycznego RPG-a z widokiem izometrycznym opartego na systemie papierowej gry fabularnej Pathfinder, który jest zmodyfikowaną wersją Dungeons & Dragons 3.5. Twórcy ponownie współpracowali przy produkcji z legendarnym weteranem branży, Chrisem Avellone’em, twórcą m.in. Planescape Torment i Knights of the Old Republic II - The Sith Lords.

Fabuła

Pathfinder: Wrath of the Righteous nie kontynuuje bezpośrednio fabuły debiutanckiej gry studia Owlcat Games. Tym razem jako grupa śmiałków przemierzamy nowy, mroczniejszy region Golarionu, odwiedzając m.in. pustkowie opanowane przez demony, oblegane miasto krzyżowców oraz niebezpieczną Otchłań. Historia skupia się na walce pomiędzy dobrem (ludźmi i aniołami) a złem (demonicznymi sługusami lorda Deskari).

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows 2 września 2021

Xbox One

Xbox One 29 września 2022

Nintendo Switch

Nintendo Switch 29 września 2022

PlayStation 4

PlayStation 4 29 września 2022

Producent: Owlcat Games

Wydawca: Owlcat Games

Gry z serii

Pathfinder: Wrath of the Righteous
Pathfinder: Wrath of the Righteous

2GRY

Gry z serii Pathfinder

Seria izometrycznych gier RPG z elementami strategicznymi, opartych na systemie narracyjnego RPG-a pod tytułem Pathfinder Roleplaying Game, czyli rozszerzonej i zmodyfikowanej wersji systemu Dungeons & Dragons 3.5. Cykl został wykreowany przez Owlcat Games, rosyjskie studio deweloperskie założone przez twórców, którzy wcześniej pracowali między innymi nad takimi projektami, jak Etherlords czy Heroes of Might and Magic V.

Gry z serii Pathfinder

Publicystyka

Opinie

13 października 2025

Hipnotyzowała miliony graczy w Baldur’s Gate 3, ale nie tylko... Gdzie jeszcze można usłyszeć uwielbianą narratorkę?

Narrator: „Rozpoczynasz lekturę artykułu zainteresowany nazwą popularnej gry w jego tytule. Znasz głos, o którym mowa. Kojarzy ci się z przyjemnymi odczuciami podczas wielu sesji rozgrywki. Zaciekawiony, gdzie jeszcze możesz go usłyszeć, czytasz dalej...”

Hipnotyzowała miliony graczy w Baldur’s Gate 3, ale nie tylko... Gdzie jeszcze można usłyszeć uwielbianą narratorkę?
Hipnotyzowała miliony graczy w Baldur’s Gate 3, ale nie tylko... Gdzie jeszcze można usłyszeć uwielbianą narratorkę?
Opinie

26 lipca 2025

„Hej, szefie, dobrze się czujesz?” O znanych i mniej znanych wytworach wyobraźni autora Morte’a z Planescape: Torment

Kto odpowiada za tworzenie gier? Studia gamingowe? Tak, to prawda. Za nimi kryją się jednak pojedyncze osoby i często fanami właśnie ich twórczości jesteśmy. Nawet o tym nie wiedząc.

„Hej, szefie, dobrze się czujesz?” O znanych i mniej znanych wytworach wyobraźni autora Morte’a z Planescape: Torment
„Hej, szefie, dobrze się czujesz?” O znanych i mniej znanych wytworach wyobraźni autora Morte’a z Planescape: Torment
Opinie

4 kwietnia 2025

Najlepsze gry cRPG ostatniej dekady. Top 12 klasycznych gier fabularnych

Klasyczne gry fabularne wcale nie odeszły; gracze wciąż łakną rozbudowanego systemu rozwoju postaci i bogatej warstwy narracyjnej. Jeśli i Wy jesteście w tym gronie, zapraszamy na przegląd 12 najlepszych klasycznych gier RPG ostatnich 10 lat.

Najlepsze gry cRPG ostatniej dekady. Top 12 klasycznych gier fabularnych
Najlepsze gry cRPG ostatniej dekady. Top 12 klasycznych gier fabularnych
Opinie

10 października 2021

7 nowych gier RPG, w które warto zagrać

Długie jesienne wieczory to idealny czas na granie – zwłaszcza w erpegi. A wiecie, że ostatnio ukazało się kilka świetnych pozycji w tym gatunku? Przypadek? Nie sądzę! Dlatego dziś zabieram Was w krótką podróż po najnowszych produkcjach RPG.

7 nowych gier RPG, w które warto zagrać
7 nowych gier RPG, w które warto zagrać
Opinie

30 sierpnia 2021

Premiery gier - we wrześniu 2021 każdy znajdzie coś dla siebie

Wrzesień to idealny czas, aby wybrać sobie jeden tytuł i się w niego zagrywać. Miesiąc ten przynosi nam miks gatunkowy w którym każdy powinien się odnaleźć. Tak zróżnicowanie dawno nie było, chociaż pewnie większość osób rzuci się na pewnego remastera…

Premiery gier - we wrześniu 2021 każdy znajdzie coś dla siebie
Premiery gier - we wrześniu 2021 każdy znajdzie coś dla siebie

Wiadomości

Rozwój Pathfinder: Wrath of the Righteous dobiegł końca. Gra otrzymała aktualizację 2.5 i doczekała się wydania GOTY

Rozwój Pathfinder: Wrath of the Righteous dobiegł końca. Gra otrzymała aktualizację 2.5 i doczekała się wydania GOTY

Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzymał ostatnie nowości w aktualizacji 2.5, przede wszystkim odświeżoną ścieżkę Złotego smoka. Do sprzedaży na PC i konsolach trafiło też wydanie GOTY.

gry

Jakub Błażewicz

19 listopada 2024

Rozwój Pathfinder: Wrath of the Righteous dobiegł końca. Gra otrzymała aktualizację 2.5 i doczekała się wydania GOTY
Znakomite RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzymało aktualizację i dodatek The Lord of Nothing

Znakomite RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzymało aktualizację i dodatek The Lord of Nothing

RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous dostało duży dodatek i nową aktualizację. Ponadto na PC zorganizowano promocje gry.

gry

Adrian Werner

22 listopada 2023

Znakomite RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzymało aktualizację i dodatek The Lord of Nothing
Mimo Warhammera za rogiem, uznane RPG Pathfinder: WotR rozwija się w najlepsze

Mimo Warhammera za rogiem, uznane RPG Pathfinder: WotR rozwija się w najlepsze

Zapowiedziano The Lord of Nothing, czyli piąty dodatek do gry RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous.

gry

Adrian Werner

30 września 2023

Mimo Warhammera za rogiem, uznane RPG Pathfinder: WotR rozwija się w najlepsze
Humble Choice na luty zadowoli fanów RPG, w tym Wiedźmina [Aktualizacja]

Humble Choice na luty zadowoli fanów RPG, w tym Wiedźmina [Aktualizacja]

Oferta Humble Choice na luty 2023 roku jest już dostępna. W paczce znalazło się w sumie osiem gier, w tym trzy znakomite RPG, m.in. Pathfinder: Wrath of the Righteous i jedno z dzieł studia CD Projekt Red.

gry

Hubert Śledziewski

7 lutego 2023

Humble Choice na luty zadowoli fanów RPG, w tym Wiedźmina [Aktualizacja]
Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzyma nowe dodatki, znamy zawartość

Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzyma nowe dodatki, znamy zawartość

Popularne RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzyma drugi sezon dodatków. Wśród nich znajdzie się DLC z nową kampanią fabularną.

gry

Adrian Werner

27 października 2022

Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzyma nowe dodatki, znamy zawartość
Pathfinder: Wrath of the Righteous dostał masę ulepszeń z Enhanced Edition

Pathfinder: Wrath of the Righteous dostał masę ulepszeń z Enhanced Edition

Pecetowa wersja gry Pathfinder: Wrath of the Righteous doczekała się szeregu usprawnień wraz z debiutem edycji rozszerzonej. Po roku od oficjalnej premiery tytuł zadebiutował również na konsolach.

gry

Krzysztof Kałuziński

2 października 2022

Pathfinder: Wrath of the Righteous dostał masę ulepszeń z Enhanced Edition
Pathfinder: Wrath of the Righteous rusza tropem Pillars of Eternity 2 [Aktualizacja]

Pathfinder: Wrath of the Righteous rusza tropem Pillars of Eternity 2 [Aktualizacja]

Wiemy, kiedy Pathfinder: Wrath of the Righteous trafi na PS4, XOne i Switcha w rozszerzonej wersji. Wcześniej czeka nas jednak trzecie duże DLC. Niczym Pillars of Eternity 2 będzie ono osadzone w pirackich klimatach.

gry

Hubert Śledziewski

3 sierpnia 2022

Pathfinder: Wrath of the Righteous rusza tropem Pillars of Eternity 2 [Aktualizacja]
Pathfinder: Wrath of the Righteous po polsku. Fani znowu pokazali moc

Pathfinder: Wrath of the Righteous po polsku. Fani znowu pokazali moc

Pathfinder: Wrath of the Righteous otrzymał fanowskie spolszczenie. Dzięki niemu zagracie w RPG studia Owlcat także bez znajomości angielskiego.

gry

Przemysław Dygas

9 czerwca 2022

Pathfinder: Wrath of the Righteous po polsku. Fani znowu pokazali moc
RPG Pathfinder WotR upodobni się do This War of Mine w nowym dodatku [Aktualizacja]

RPG Pathfinder WotR upodobni się do This War of Mine w nowym dodatku [Aktualizacja]

Drugie rozszerzenie do gry RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous jest już dostępne. W programie: oblężone miasto, śmiertelnie niebezpieczne walki i survivalowa (?) rozgrywka. Przy okazji premiery deweloper zapowiedział kolejne trzy DLC.

gry

Jakub Błażewicz

21 kwietnia 2022

RPG Pathfinder WotR upodobni się do This War of Mine w nowym dodatku [Aktualizacja]
Tales of Arise króluje na Steamie

Tales of Arise króluje na Steamie

W ubiegłym tygodniu Steam należał do gier RPG. Imponujący debiut zaliczyło Tales of Arise, a Pathfinder: Wrath of the Righteous nadal sprzedaje się jak ciepłe bułeczki.

gry

Adrian Werner

13 września 2021

Tales of Arise króluje na Steamie

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Pathfinder: Wrath of the Righteous.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Pathfinder: Wrath of the Righteous:

PC Windows

PC / Windows

Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-2310M 2.1 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce 940M lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 7 64-bit.

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-920 2.67 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 1050 Ti lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 10 64-bit.

Dodatki

Lista dodatków do gry Pathfinder: Wrath of the Righteous:

Pathfinder: Wrath of the Righteous - A Dance of Masks

Pathfinder: Wrath of the Righteous - A Dance of Masks

PCPlayStationXboxNintendo

Dodatek

13 czerwca 2024

RPG

Szósty dodatek do gry RPG z 2021 roku. Pathfinder: Wrath of the Righteous - A Dance of Masks pozwala nam odwiedzić miasto Kenabres podczas festiwalu, wziąć udział w nowych wydarzeniach, a także zawalczyć na specjalnej arenie oraz wypróbować nową broń i archetypy postaci.

5.5

Gracze

Pathfinder: Wrath of the Righteous - A Dance of Masks
Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Lord of Nothing

Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Lord of Nothing

PCPlayStationXboxNintendo

Dodatek

21 listopada 2023

RPG

Piąty duży dodatek do gry RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous. Rozszerzenie The Lord of Nothing stanowi bezpośrednią kontynuację DLC o tytule Through the Ashes. Poza nowym wątkiem fabularnym wprowadza ono dwójkę towarzyszy, a także unikalne cechy i zaklęcia.

4.8

Gracze

Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Lord of Nothing
Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Last Sarkorians

Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Last Sarkorians

PCPlayStationXboxNintendo

Dodatek

7 marca 2023

RPG

The Last Sarkorians to rozszerzenie do RPG-a Pathfinder: Wrath of the Righteous. DLC wzbogaca grę m.in. o dodatkowy region do eksploracji oraz nowego towarzysza. Oferuje również nową klasę postaci oraz nieznane wcześniej zaklęcia.

8.0

Gracze

Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Last Sarkorians
Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Treasure of the Midnight Isles

Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Treasure of the Midnight Isles

PCPlayStationXboxNintendo

Dodatek

30 sierpnia 2022

RPG

Trzecie „duże” rozszerzenie fabularne do klasycznej gry RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous od studia Owlcat Games. Dodatek wprowadza roguelike'owy tryb oraz nową kampanię osadzoną na mrocznym archipelagu, który przemierzamy na pokładzie przeklętego statku.

Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Treasure of the Midnight Isles
Pathfinder: Wrath of the Righteous - Through the Ashes

Pathfinder: Wrath of the Righteous - Through the Ashes

PCPlayStationXboxNintendo

Dodatek

21 kwietnia 2022

RPG

Rozszerzenie fabularne do izometrycznego RPG z 2021 roku. Pathfinder: Wrath of the Righteous - Through the Ashes oferuje kampanię dla postaci na niskim poziomie, w której obserwujemy wojnę z perspektywy zwykłych mieszkańców miasta.

Pathfinder: Wrath of the Righteous - Through the Ashes
Pathfinder: Wrath of the Righteous - Inevitable Excess

Pathfinder: Wrath of the Righteous - Inevitable Excess

PCPlayStationXboxNintendo

Dodatek

3 marca 2022

RPG

Inevitable Excess to pierwsze duże rozszerzenie do klasycznego izometrycznego RPG Pathfinder: Wrath of the Righteous. Wprowadza nowy wątek fabularny, niezależny od głównej kampanii i rozgrywający się przed nią.

Pathfinder: Wrath of the Righteous - Inevitable Excess

Małe dodatki

Lista małych dodatków do gry Pathfinder: Wrath of the Righteous:

Oceny gry

Średnie Oceny:

9.1

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 7 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
7.5

Ocena Graczy

Średnia z 256 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

8.4

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 30699 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

10
pan martin
PC

pan martin

Ekspert

2025.08.18

Absolutnie najlepsze izometryczne rpg w jakie grałem. Do tej pory gry Lariana były u mnie na topie ale wotr je przebił. Dlugość gry, mnogość decyzji, klas, ilość towarzyszy. Po prostu ogrom. Skala niespotykana dotąd. Gre przeszedłem dwa razy - za pierwszym razem grając po swojemu a za drugim celując w secret ending, które tak łatwo zepsuc ze bez poradnika na ślepo zwyczajnie nie da sie go zdobyć w ponad 150 godzinnej grze. Zaraz zabieram sie za Warhammera od owlcatów bo wybitnie mi gry tego studia podeszły i zobaczymy czy również bede zachwycony :)

10
xandon
PC

xandon

Ekspert

2024.07.24

Gra, która ma na początku same "wady", związane ze sporym progiem wejścia, jeżeli ktoś dobrze nie zna starych systemów cRPG:* Wybierz sobie poziom trudności - z 10 możliwych i 100 różnych opcji custom. Proste, prawda?* Stwórz postać - z 200! różnych klas i podklas, i potem jeszcze tylko rasę, staty i skille (są sugerowane)* Lubisz czytać? Po angielsku? To wspaniale. Najlepsza interaktywna książka na rynku.* Mechaniki i walka? Dobrze mieć doktorat z fizyki lub matematyki stosowanej.* Czym się różni Pathfinder 1E od 2E od D&D 3.5 od D&D 5 ? Nie wiem, ale ogólnie ciekawe.* Wbiłeś nowy level? Oj, to co teraz. Jaki tu wybrać jeden feat/treat/srit/skill z 200 możliwych?* Czegoś nie wiesz lub zapominałeś - jest encyklopedia, wróć do czytania.* Zrobiłeś sensowny build i drużynę, walczysz, a tu ciągle ta kostka RNG 1d20.* Miss, miss, miss, miss, miss, miss, miss, miss - 100 x miss, no hit vs AC przeciwnika. Coś nie tak, ale jak?* Mapa - jak się po tym poruszać, ostatni raz widziałem coś takiego w starym Puzzle Quest 20 lat temu.* Krucjaty? O co w ogóle chodzi? Jak dowodzić, rekrutować, jak łączyć, jak odnawiać?A potem jak już zaskoczy i się ogarnie to najlepsze cRPG ever:* Wszystko powyższe to zalety* Świetna fabuła, dialogi, czytanko, wybory, postaci, towarzysze* Super rozwinięte możliwości wyboru i rozwoju postaci* 20 tradycyjnych poziomów i dodatkowe ścieżki mityczne (game changer, 10 poziomów)* Głębokie i zaawansowane mechaniki dla fanów RPG* Świetne, różnorodne, wymagające i satysfakcjonujące walki, duuuużo walk* Tryb turowy i RT z aktywną pauzą - można przełączać w dowolnym momencie, to powinien być standard* Bardzo dobra encyklopedia z opisem wszystkich terminów, konceptów i mechanik* Bardzo rozbudowany i różnorodny świat* Super ciekawe i momentami rozbudowane dungeony* Mega przyjemny jak dla mnie równoległy tryb z armiami, bitwami, budowaniem a'la M&M* Końcówka aktu 2 i Drezen to absolutne arcydzieło - genialne* Drezen, Drezen - o samym Drezen można by książkę napisaćJednym słowem genialna, dopracowana, głęboka, wymagająca gra. Mógłbym się przyczepić jedynie do ekranów ładowania częstszych niż w Starfield, czasami niespodziewanych skoków trudności i mnożących się przeciwników w walkach. Ale co tam. Jeszcze nie skończyłem, a to już moje cRPG dekady, oj setki godzin tu zleci jak nic i DLC na pewno :-)

10
Iselor
PC

Iselor

Ekspert

2023.02.05

Od razu muszę zaznaczyć dwie rzeczy. Po pierwsze: nie grałem w Pathfinder: Kingmaker, tak więc nie będzie porównań obu tytułów (na szczęście z tego co wiem, nie są ze sobą mocno powiązane fabularnie i granie w WoR nie wymaga znajomości Kingmakera). Po drugie. Gra posiada dodatkowy, opcjonalny tryb strategiczny, przypominający serię Heroes of Might and Magic. Jednak ludzie mówili żeby to wyłączyć bo raz że bardzo wydłuża to rozgrywkę, dwa że lepiej zagrać w Herosa a nie jego „upośledzoną wersję” a trzy, że w sumie....Niewiele ów tryb w rozgrywkę/fabułę wnosi i ogólnie nie wiadomo po co jest. Tak więc zanim rozpocząłem grę wyłączyłem ów tryb i nie będzie jego opisu. Tyle słowem wstępu. WoR (tak będę określał grę w tym tekście) to erpeg klasyczny i powiedzmy że izometryczny (kamerkę można sobie przybliżać/oddalać/obracać). I nie ma żadnej niespodzianki w tym, jeśli powiem, że nawiązuje (siłą rzeczy) do takich tytułów jak saga Baldur''s Gate, saga Icewind Dale, Planescape: Torment, Świątynia Pierwotnego Zła czy Pillars of Eternity. Rosjanom z Owlcat Games pomagał zaś Chris Avellone, człowiek w mniejszym lub większym stopniu odpowiedzialny za sagę Icewind Dale, Fallout 2, Star Wars: Knights of the Old Republic II, Planescape: Torment i gry Obsidianu. Akcja gry przenosi nas do świata Golarionu, gdzie w wyniku istnienia czegoś w rodzaju portalu zwanego Raną Świata, demony z Otchłani nawiedzają świat ludzi z zamiarem jego podbicia. Jako że gra bazuje na systemie Dungeons & Dragons, ludzie z nim obeznani poczują się jak w domu: Otchłań to domena Chaotycznych Złych demonów (ze sławnymi Balorami na czele), które walczą nie tylko ze śmiertelnikami ale też ze wszelkiej maści Niebianami a także z Praworządnymi Złymi diabłami z Piekła. Na początku może się wydawać, „meh, kolejna prosta fabuła o walce Dobra i Zła”. Tak jednak nie jest. Twórcy wycisnęli z tego powierzchownie sztampowego konceptu fabularnego maksimum. Demony posiadają swój własny świat i coś na kształt społeczeństwa, każdy (a przynajmniej ci bardziej znaczący) nieco inaczej podchodzi do kwestii moralnych, Chaosu, Zła czy Praworządności. Mają swoje racje i potrafią skutecznie przekabacić na swoją stronę śmiertelników różnych ras: ludzi, krasnoludy, niziołki i innych. O wiele, wiele rzadziej zdarzają się też ci, którzy mają swoje powody by trzymać stronę przeciwną (niekoniecznie ze względów moralnych, co raczej wizji społeczeństwa). Gracz, który od początku znajduje się w złym miejscu, w złym czasie, będzie musiał poradzić sobie w świecie wiecznej wojny, często podróżując z ludźmi (i nie tylko) o wątpliwej reputacji i podejmować decyzje, które sprawią, że gracz wystawi na próbę swój tzw. kompas moralny. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie by grać osobą o naprawdę złym charakterze. I tu należą się twórcom gry wielkie brawa. Każdy kto grał w stare klasyki jak Baldur''s Gate czy Icewind Dale wie, że granie złym (anty)bohaterem było albo nieopłacalne albo wręcz niezbyt możliwe. Tutaj jest inaczej. Gracz co chwila będzie podejmował decyzje, które będą determinować jego pozycję na planszy Dobra, Zła, Chaosu i Praworządności. A że niby walczymy z Demonami, które są złe? Cóż, zło rzadko ze sobą współpracuje, więc grając złym, nie trzeba od razu klękać przed władcami Otchłani ;) jak mówiłem, gra czerpie z uniwersów i bestiariusza D&D ile tylko się da, więc nie inaczej jest z mechaniką. To zmodyfikowane D&D w wersji 3.5 (patrz: Świątynia Pierwotnego Zła; Neverwinter Nights 2), więc kto zna system będzie miał NIECO łatwiej. Nieco, bo twórcy zafundowali nam nowe, nieznane rasy, klasy i klasy prestiżowe. Pewne atuty, umiejętności czy zaklęcia też działają ciut inaczej, mamy też ich zaawansowane wersje no i oczywiście są też nowe. Trzeba się więc liczyć z tym, że sam proces tworzenia naszego bohatera będzie bardzo długi. I jeszcze jedna rzecz. W trakcie gry nasza postać będzie musiała wybrać jedną z 10 tzw. klas mitycznych. Są one odblokowywane na różnych etapach gry i wymagają od gracza różnych działań i wyborów. Poziomy zdobywane w mitycznych klasach (tzw. Mityczne Ścieżki) są zdobywane oddzielnie od właściwej klasy postaci. I dają nam masę unikalnych zdolności (boskich mocy wręcz) a ich wybór ma KOLOSALNY wpływ na fabułę, relacje z postaciami, o walce nie wspominając. Możemy więc wybrać ścieżkę np. Anioła, specjalisty w leczeniu i walce z nieumarłymi; Demona, który wpada w szał i może przybrać postać różnych typów demonów; Lisza, który dowodzi armią umarlaków i ma dostęp do inaczej niedostępnych towarzyszy czy Psotnika (Trickstera), który przyzywa na pomoc Żywiołaka Piwa, strzela rakietą w kształcie ryby i robi sobie jaja ze wszystkich wokół, nawet w samym środku Otchłani. A to tylko kilka z mitycznych ścieżek jakie możemy wybrać :) Tutaj przejdę do walki. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ludzie z Owlcat postawili nacisk na walkę turową, jak żywo przypominającą tę ze Świątyni Pierwotnego Zła, która pozwala wszystko dobrze zaplanować, a kolejność poruszania się postaci zależy od testów inicjatywy. Trzeba się oczywiście liczyć z wszelkimi atakami okazyjnymi, szarżami i innymi podcięciami :) Można jednak przejść na tryb z aktywną pauzą jak np. w Tyranny czy Pillars of Eternity jeżeli komuś tak wygodniej (między trybami można przeskakiwać literką T, jeśli mnie pamięć nie myli). Inna kwestia, że ze względu na typy przeciwników, ukształtowanie terenu, wielkość pomieszczeń, w których walczymy, ilość wrogów, są walki które bez względu na nasze predyspozycje tak czy owak lepiej rozegrać turowo a inne zdecydowanie lepiej w czasie rzeczywistym.W walce ze szkaradami z Otchłani pomogą nam towarzysze. Pathfinder: Wrath of Righteous kontynuuje tradycję znaną z serii Pillars of Eternity i podzielił nam kompanów na dwie kategorie. Pierwsza to towarzysze, których możemy wynająć w karczmie. Czyli tworzymy własną, kolejną postać, możemy nawet całą drużynę, jeśli ktoś lubi zabawę a la Icewind Dale. Z takimi bohaterami oczywiście nie porozmawiamy, ale pozwolą nam na stworzenie „drużyny idealnej”. Mamy też oczywiście towarzyszy fabularnych, napotkanych w trakcie przygody, z którymi wejdziemy (lub nie) w różne relacje. Takich postaci jest 15 (w tym jeden to „gadająca broń”). I od razu mówię: to najlepiej napisani towarzysze w historii komputerowego RPG. Każda z tych postaci jest napisana świetnie, każda zapada w pamięć i wobec nikogo nie pozostaniecie obojętni, bo często towarzysze zmuszą was do dokonywania wyborów, których w prawdziwym życiu nie chcielibyście dokonywać. Jednych będzie lubić, innych nienawidzić, innymi gardzić. Każdy da wam możliwość wykonania „zadań towarzyszy” (łatwiejszych lub trudniejszych, w jednym przypadku absurdalnie irytującego), które pozwoli lepiej poznać naszych kompanów. Jedni będą pasować do drużyny anielskiej, inni szybciej odnajdą się po stronie Zła. Jeszcze innych to wy nakierujecie na odpowiednią stronę. Do tego dochodzą świetnie napisane romanse (niestety, są też dostępne polityczno – poprawne romanse homo w przypadku niektórych postaci, ale trzeba się bardzo postarać by je „uaktywnić”). Oczywiście, tak jak w grach Obsidianu, możemy mieć drużynę złożoną tylko z najemników karczmy, tylko fabularnych lub i takich i takich, w zależności od potrzeb.Rewelacyjni są także NPCe, tak samo dobrze napisani jak nasi towarzysze, a to w erpegach rzadkość. Zapamiętacie na długo ich imiona. Staunton Vhane, Nocticula, Minagho, Gawędziarz (i inni) – to postacie, które sprawiają że świat gry jest tak ciekawy, na długo pozostanie w waszej pamięci.Świat gry jest całkiem spory, chociaż na początku – to wynik takiej a nie innej fabuły – nasza podróż jest dosyć liniowa. Później jednak będziemy mieć więcej swobody i podróżując po mapie świata odkryjemy nowe lokacje: zapomniane świątynie, ruiny, gaje i ciche wioski, żyjące gdzieś z boku wielkiej wojny.Wrócę jeszcze do walk. Walki potrafią być długie i ciężkie. Nawet ktoś zaznajomiony z systemem może w niektórych sytuacjach walić głową w biurko. Twórcy niejako narzucają nam by drużyna przed walką była magicznie dopakowana: grupowe wersje zaklęć takich jak Przyspieszenie, Kamienna Skóra, Niewidzialność, Zręczność Kota, Prawdziwe Widzenie i inne to podstawa (a Przyspieszenie to wręcz podstawa podstaw!). Autorzy gry otwarcie mówią, żeby w niektórych sytuacjach po prostu zmniejszyć poziom trudności. Ja sam zrobiłem tak w ostatniej lokacji, w finale, bo tu już moja ekipa na normalnym poziomie trudności po prostu „wymiękała”.Graficznie jest bardzo ładnie i chyba tyle mogę tu napisać :) Muzyka jest....pompatyczna, epicka, bardzo pasuje do gry, choć może brak tu tak zapadających w ucho utworów jak z w np. sadze Icewind Dale. I ostrzegam. Gra jest piekielnie długa. Myślę że dłuższa niż drugi Baldur''s Gate z dodatkiem. To jednak tytuł wybitny, w mojej (nie)skromnej opinii mamy do czynienia z arcydziełem i ścisłą czołówką cRPG, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo że to najlepszy cRPG w historii gatunku. A ci, którzy angielskim operują tak jak ja (czyli bardzo mizernie) niech się nie martwią: jest nieoficjalna polonizacja, cały czas aktualizowana z kolejnymi wydawanymi patchami do gry. Są jakieś tam drobne błędy, ale to nic w takim natłoku tekstu. Polecam Pathfinder: Wrath of the Righteous wszystkim fanom gatunku i fanom klasycznego fantasy z całego serca. Nie będziecie żałować zakupu.

8.5
Messerschmitt
PC

Messerschmitt

Ekspert

2021.12.03

Świetny, staro-szkolny RPG z olbrzymią liczbą opcji, wysokim poziomem trudności i mało odkrywczą, ale znakomicie podaną fabułą. Bardzo przypadło mi do gustu, że towarzysze są bardzo dobrze napisani i z ciekawością poznawałem ich historie, co dawno nie zdarzyło się w komputerowym RPGuMuzyka w Path of the Righteous jest wręcz obłędna - uzmysłowiła mi jak wielkie znaczenie w tego typu grach ma dobra ścieżka dźwiękowa. Kiedy trzeba jest epicka, innym razem tajemnicza, świetnie pompuje krew podczas dużych starć. Co najważniejsze nadaje unikalny charakter rozgrywce (każdy kto zagrywał się w baldury pamięta zapewne jak mocno muzyka kreowała tam klimat). Grafika może nie robi szału, ale wygląda ładnie i po prostu pasuje, niestety trochę kuleje optymalizacja.Z minusów, gra ma sporo bugów (choć ich tempo naprawiania jest bardzo wysokie), a tryb krucjaty potrafi zamulić. Ponadto za dużo jest w nowym pathfinderze nieistotnych walk (wypełniaczy), jak ktoś preferuje tryb turowy, to spokojnie można 200h utopić na 1 przejście - gra sprawia przez to czasem wrażenie rozciągniętej niczym jelita ;)Ogólnie polecam z całego serca. Gra ma mnóstwo klimatu i czystej grywalności. Jak dla mnie znacznie lepsza niż seria original sin.

8.5
Toril
PC

Toril

Ekspert

2021.09.30

Sukces poprzedniej części pathfindera to nie był żaden przypadek, jest równie dobrze jeśli nie lepiej.Zalety:1. Wciągający i podzielony na kilka etapów wątek główny, pełen zwrotów akcji i dobrze zaprojektowany. Dosłownie od samego początku bardzo dużo się dzieje. To nie jest jedna z tych gier w których wątek główny niby sobie jest ale tak naprawdę możemy przez większość czasu go ignorować i skupiać się na czymś innym. Tutaj też oczywiście nie brakuje pobocznych aktywności ale jednak ani na moment nie miałem wrażenia bym stracił go z oczu.2. Bardzo dużo bardzo ciekawych postaci pobocznych. Gra jest ogromna i trudno było mi nie zżyć się z osobami które przewijają się przez te ponad sto godzin. Z wieloma NPCkami możemy pogadać, poznać ich przeszłość, spotykamy ich w różnych okolicznościach, czasem mamy wpływ na to jak potoczą się ich losy. Nie wiem czy to zasługa właśnie wspomnianej długości gry czy tego, że te postaci są dobrze napisane ale wyjątkowo przypadły mi do gustu. Również antagoniści są niczego sobie. Zwłaszcza ten którego można nazwać chyba pierwszym bossem. Nie chcę pisać nic konkretnego bo byłby to duży spoiler ale jego historia jest jedną z lepszych z jakimi się spotkałem w grach komputerowych i mocno mnie poruszyła.3. Skoro już o postaciach mowa to towarzysze również są oczywiście plusem choć nie wiem czy są ciekawsi od tych z poprzedniej części. Na pewno sprawiają wrażenie bardziej aktywnych, częściej też dostrzegani są przed NPCków. A są to dla mnie niezmiernie ważne rzeczy. Poza tym jest ich dużo a niektórych możemy przyłączyć tylko jeśli podejmiemy odpowiednie decyzje fabularne i nie chodzi mi o przeprowadzenie poprawnie rozmowy ale wybór czegoś na kształt dodatkowej klasy postaci co musimy zrobić w trakcie gry. Jednak paru towarzyszy mi się nie spodobało a nawet ci których polubiłem miałem wrażenie, że mogliby zostać napisani trochę inaczej. Ale żeby ktoś mnie źle nie zrozumiał, na pewno nie jest pod tym względem źle. Do tego mamy duży wpływ na to jak potoczą się losy towarzyszy, z każdym wiąże się jakieś zadanie które kontynuujemy na kolejnych etapach rozgrywki. Możemy zostać zdradzeni, sami możemy kogoś zdradzić, nawet odzywki niektórych towarzyszy zmieniają się w zależności od naszych decyzji ( nie bądźcie niemili dla Ember bo bidulka zacznie pochlipywać od czasu do czasu po kliknięciu na jej avatar ). Ogólnie rzecz biorąc towarzysze zostali mocno dopieszczeni.4. Mechanika. Prawdziwy potop klas, ras, cyferek, numerków, rzutów i innych atrakcji. Skomplikowane to wszystko jak diabli. Walki są bardzo trudne, wymagające odpowiedniej taktyki, podejścia, zrozumienia zachowania przeciwnika a czasem po prostu szczęścia. A ponieważ gram nie tylko dla fabuły ale i taktycznych starć to byłem zadowolony. Choć mimo wszystko trochę prostsze pillarsowe czy divinitowe systemy bardziej przypadły mi do gustu.5. Porządne dialogi. Nie wspomniałem o tym pisząc o kingmakerze ale tam dialogi w większości były raczej średniej jakości, tutaj natomiast wydaje mi się, że zostały lepiej napisane. Nie są aż tak dobre bym w normalnych okolicznościach uznawałem je za warte wyróżnienia ale chciałem zaznaczyć postęp względem poprzedniej części.6. Bardzo dużo decyzji do podejmowania, niektóre wpływają tylko na historię jednej postaci, inne na niewidoczne dla nas losy odległych osób ale niektóre zmieniają zupełnie to co dzieje się na ekranie. Podążałem Ścieżką Azaty i podejmowałem raczej dobre i chaotyczne decyzje ale rozmawiałem z kolegą który zdecydował się na Ścieżkę Licha. Byłem pod wrażeniem tego jak wiele rzeczy wyglądało u niego inaczej. Poza tym nie tylko o wybrane Ścieżki chodzi. Czy to w wątku głównym czy zadaniach pobocznych prawie nigdy nie jesteśmy zmuszani do tego by podążać jedną, ustaloną przez twórców drogą. Cały czas decydujemy czy kogoś oszczędzić czy puścić wolno, czy się z kimś sprzymierzyć czy nie, czy komuś zaufać, czy komuś coś oddać czy zachować dla siebie, czy wyznać komuś gorzką prawdę czy pozwolić prowadzić szczęśliwe choć zakłamane życie i tak dalej. Najwyższy poziom, można bez problemu odgrywać taką postać jaką się chce.7. Muzyka. Pamiętam, że w paru momentach dostałem gęsiej skórki, połączenie epickości tego co właśnie się działo z podniosłą muzyką po prostu wgniotło mnie w fotel. Niestety były to dość krótkie momenty ale swoje zrobiły. 8. Trochę smaczków dla tych do grali w kingmakera, czasem mniej a czasem bardziej oczywistych. Nie trzeba grać w poprzednią część i można bez problemu zacząć od tej ale zdarzają się wzmianki o wydarzeniach z jedynki, spotykamy paru starych znajomych, dowiadujemy się czegoś o występujących tam postaciach.9. Długość gry. W moim przypadku było to jakieś 110 godzin z czego jedynie w ostatnich 10-20 czułem już pewne zmęczenie. Naprawdę świetny wynik choć przy tak długiej grze twórcy naprawdę mogliby już darować sobie te krucjatowe sprawunki, przecież nie musieli przedłużać na siłę rozgrywki.Wady:1. Albo polskie napisy albo pełny voice acting, jedna z tych dwóch rzeczy musi być! Oczywiście trochę żartuję ale fakt faktem bardzo bym chciał by nowsze izometryki miały w pełni czytane dialogi i opisy. Dla mnie takie divinity orginal sin 2 lub nawet pilllarsy 2, choć te ostatnie nie mają narratora, są dużo lepsze dzięki temu. Tutaj pojawiają się tylko czasami choć nieco częściej niż w starych izometrykach w rodzaju icewind dale.2. Duża ilość błędów wszelkiego rodzaju. Są te raczej niegroźne np problem z wejściem do pomieszczenia czy strzelanie przez ściany. Są te uniemożliwiające przejście gry i wykonywanie zadań np nie pojawiające się postaci lub spamujące przyzwanymi jednostkami w takiej ilości, że gra się właściwie zawiesza. Są takie które zupełnie wybijają z immersji i sprawiają, że momentalnie odechciewa mi się grać. Przy jednym z tych ostatnich nawet nie byłem pewien czy to błąd czy twórcy po prostu zapomnieli lub nie potrafili czegoś dobrze zaprojektować ale patrząc na listę rzeczy poprawianych w kolejnych patchach okazało się, że to był jednak błąd. A bo właśnie, większość tych błędów jest naprawiana więc jak ktoś zagra za pół roku to pewnie nie zauważy już tylu problemów.3. Elementy strategiczne czyli głównie krucjatowe walki. Podejrzewałem, że może mi to nie przypaść do gustu i sprawdziło się. Dziwny balans, niezbyt skomplikowane, jakbym miał na coś takiego ochotę to odpaliłbym inną grę. Na szczęście można to zignorować i ustawić by odbywało się automatycznie a nawet jeśli tego nie zrobimy to nie zajmuje to aż tak wiele czasu. Fakt, niektórzy wrogowie są dość wytrzymali ale o ile nie zapomina się o rekrutacji łuczników to te 500 turowe walki o których słyszałem nigdy mi się nie trafiły. Ani nawet nie było blisko. Tak samo budowanie i rozbudowa miast i posterunków jak w jedynce, nic szczególnie ciekawego. Z tego całego zarządzania krucjatą podobało mi się tylko podejmowanie decyzji przy stole narad.4. O ile w jedynce uwielbiałem ten lekki i ciepły humor to tutaj choć też występował to jednak mniej mi pasował. Może dlatego, że gra jest nieco poważniejsza, w końcu nie zakładamy a potem nie walczymy o pomyślność własnego królestwa a próbujemy ocalić świat, lub przynajmniej pewną jego część, przed straszliwą inwazją demonów.

10
Diabeł z Caroc
PC

Diabeł z Caroc

Gracz

2025.07.10

Mokry sen każdego fana RPG. Zyliard klas i podklas, kwadrylion ścieżek fabularnych, ciekawi towarzysze, gigatony lootu, świetne plot twisty, umiejętny storytelling - cudo. Gdyby tylko wywalili randomowe walki (na cholerę to?) i dodali trochę treści zaniedbanym ścieżkom mitycznym (grając jako Swarm-That-Walks miałem wrażenie, że rozdział V jest prawie pusty...) to mielibyśmy najlepszy RPG, jakiego widziały pecety. Ukłon dla grupy spolszczającej; angielski mnie nużył.

7.5
Przemysław Dygas
PC

Przemysław Dygas

GRYOnline.pl Team

2025.10.15

Ocena STEAM

8.4

Bardzo pozytywne (30 699)

[title]

Główne zalety gry

  • Głęboka fabuła i lore: Wielu graczy docenia bogatą narrację i rozwój postaci, z angażującą główną fabułą i dobrze napisanymi zadaniami pobocznymi.
  • Wysoka regrywalność: Włączenie Ścieżek Mitologicznych i różnorodnych klas postaci zachęca do wielokrotnych rozgrywek, pozwalając graczom doświadczyć różnych wątków fabularnych i budowy postaci.
  • Złożona personalizacja postaci: Gra oferuje rozbudowane opcje tworzenia postaci, z licznymi klasami, podklasami i możliwościami budowy, co przyciąga graczy, którzy cenią sobie szczegółowe mechaniki RPG.
  • Immersywny świat: Gra przedstawia żywy i rozległy świat wypełniony interesującymi lokalizacjami, postaciami i lore.
  • Agencja gracza: Wybory mają rzeczywisty wpływ na fabułę, co sprawia, że gracze czują, że ich decyzje mają znaczenie.

Główne wady gry

  • Problemy z projektowaniem starć: Wiele recenzji krytykuje projektowanie starć jako powtarzalne i niezrównoważone, z niektórymi walkami, które wydają się nużące i zbyt trudne, co prowadzi do frustracji zamiast przyjemności.
  • Złożoność i dostępność: Nowi gracze mogą uznać grę za przytłaczającą z powodu jej skomplikowanych mechanik i stromej krzywej uczenia się związanej z systemem Pathfinder.
  • Krytyka trybu krucjaty: Mechaniki krucjaty są często postrzegane jako nużące i źle wykonane, z niektórymi graczami decydującymi się na pominięcie lub zautomatyzowanie tego aspektu gry.
  • Problemy techniczne: Niektórzy użytkownicy zgłaszają błędy i problemy z wydajnością, w tym długie czasy ładowania i błędy, które zakłócają rozgrywkę.
  • Jakość dubbingu: Chociaż niektóre postacie mają doskonałe wykonanie głosowe, inne są zauważane jako mające poniżej oczekiwań występy, co prowadzi do nierównego doświadczenia.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Poprawiona różnorodność starć: Gracze wyrażają chęć posiadania bardziej zróżnicowanych i angażujących scenariuszy walki, zamiast powtarzalnych typów wrogów i mechanik.
  • Lepsze zbalansowanie trudności: Wiele recenzji sugeruje, że gra mogłaby skorzystać na poprawie równowagi poziomów trudności, co uczyniłoby ją bardziej dostępną dla szerszego kręgu graczy.
  • Bardziej intuicyjna rozgrywka: Niektórzy użytkownicy pragną bardziej uproszczonego doświadczenia, z jaśniejszymi informacjami i elementami interfejsu użytkownika, które pomogą w podejmowaniu decyzji taktycznych.
  • Ulepszona prezentacja narracyjna: Gracze zauważyli brak przerywników filmowych i momentów kinowych, które mogłyby wzbogacić doświadczenie opowiadania historii.
  • Ulepszenia jakości życia: Sugestie obejmują lepsze zarządzanie budowami postaci, jaśniejsze mechaniki i mniej skomplikowane systemy, aby zwiększyć ogólną przyjemność.

Podsumowanie

  • Podsumowując, *Pathfinder: Wrath of the Righteous* jest chwalony za swoją głębię, fabułę i regrywalność, ale krytykowany za swoją złożoność, projektowanie starć i problemy techniczne. Gracze szukający bogatego doświadczenia RPG mogą uznać to za satysfakcjonujące, ale nowicjusze mogą napotkać trudności w nawigacji po jego systemach.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2025-07-10
11:19

Diabeł z Caroc Legionista

Diabeł z Caroc

Mokry sen każdego fana RPG. Zyliard klas i podklas, kwadrylion ścieżek fabularnych, ciekawi towarzysze, gigatony lootu, świetne plot twisty, umiejętny storytelling - cudo. Gdyby tylko wywalili randomowe walki (na cholerę to?) i dodali trochę treści zaniedbanym ścieżkom mitycznym (grając jako Swarm-That-Walks miałem wrażenie, że rozdział V jest prawie pusty...) to mielibyśmy najlepszy RPG, jakiego widziały pecety. Ukłon dla grupy spolszczającej; angielski mnie nużył.

Komentarz: Diabeł z Caroc
2025-08-08
05:01

Redi Legionista

Redi

Kwintesencja zajebistości jeśli chodzi o CRPG - przypominają się czasy Baldurów, Falloutów oraz innych perełek. Widać kto maczał w tej grze palce...
Chyba najlepszy CRPG ostatniej dekady.

Komentarz: Redi
2025-08-18
09:31

pan martin Pretorianin

pan martin

Absolutnie najlepsze izometryczne rpg w jakie grałem. Do tej pory gry Lariana były u mnie na topie ale wotr je przebił. Dlugość gry, mnogość decyzji, klas, ilość towarzyszy. Po prostu ogrom. Skala niespotykana dotąd. Gre przeszedłem dwa razy - za pierwszym razem grając po swojemu a za drugim celując w secret ending, które tak łatwo zepsuc ze bez poradnika na ślepo zwyczajnie nie da sie go zdobyć w ponad 150 godzinnej grze. Zaraz zabieram sie za Warhammera od owlcatów bo wybitnie mi gry tego studia podeszły i zobaczymy czy również bede zachwycony :)

Komentarz: pan martin
2025-08-18
09:32

Admin Senator

Admin

Pathfinder: Wrath of the Righteous - recenzje graczy

Komentarz: Admin
2025-10-01
22:09

[Gammorin] Generał

[Gammorin]

Takie pytanie, czy jak w 5 akcie z Azaty przeszedłem na Legendę to Aivu dalej będzie się rozwijała, czy już nie?
Widziałem, że na innych ścieżkach odchodzi, ale Legenda stanowi wyjątek. Jak ktoś grał najpierw ścieżką Azaty, a potem przeszedł na Legendę to prosiłbym o odpowiedź jak to będzie z tym.

Komentarz: [Gammorin]

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl