Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Hyde Park 6 listopada 2001, 17:22

autor: Archangel

Anarchy Online - wywiad

Wywiad z Tor Andre Wigmostad’em, pracownikiem firmy Funcom zatrudnionym na stanowisku Community Manager, którego tematem jest najnowsza gra z gatunku MMOcRPG tej firmy – Anarchy Online.
Poniższy tekst został nadesłany przez naszego czytelnika i został opublikowany w oryginalnej formie.

Anarchy Online – wywiad

by Branko „Archangel” Norwisz

1) Czy mógłbyś się przedstawić i powiedzieć czym się zajmujesz ?

Nazywam się Tor Andre Wigmostad i pracuję na stanowisku Community Managera w firmie Funcom. Jakkolwiek wielu ludzi – innych członków Community Team, programistów i koderów pomogło mi w znalezieniu odpowiedzi na dalsze pytania.

2) Jak powstała idea Anarchy Online ?

Funcom zaczął prace nad technologią gier internetowych w 1996 mając na celu wykorzystanie jej w grze online. Pierwszym pomysłem było wykorzystanie jej w grze typu MUD (Multi-User Dungeon) o dwuwymiarowej grafice. Od tamtego czasu idea ewoluowała poprzez kilka etapów jak np. zmiana grafiki na trójwymiarową.

Kiedy zaczęliśmy tworzyć grę zdecydowaliśmy się na wybór świata w klimatach science fiction. Było to zanim inne gry MMORPG miały swoje premiery. Podczas trwania prac nad AO utwierdziliśmy się w przekonaniu, iż był to dobry wybór, ponieważ wszyscy inni tworzyli gry w klimacie fantasy.

3) Co miało główny wpływ na grę podczas jej tworzenia ?

Twórców AO inspirowały filmy, książki gry MUD i inne gry RPG. Często byliśmy porównywani do światów z Diuny F. Herberta, cyberpunku oraz ShadowRun. Znamy te światy. Wielu ludzi pracujących nad grą czyta dużo SF i fantasy.

4) Jak długo trwała produkcja gry i ile kosztowała?

Wszystkie prace związane z AO trwały pięć lat i kosztowały ok. 120 mln. koron norweskich (prawie 60 mln PLN – przyp. tłum).

5) Ile osób pracowało nad Anarchy, a ile jest obecnie w zespole obsługującym grę ?

Jeśli przeczyta się listę osób pracujących jest ona całkiem długa. Nad grą w różnych fazach jej powstawania pracowało 70 osób. Jednak liczba osób która pracowała nad projektem od samego jego początku i zajmuje się nim obecnie jest dużo mniejsza.

6) Wiemy, iż praca to nie wszystko ? Co robiliście podczas przerw w pracy? W jakie gry komputerowa graliście ? Jakie filmy oglądaliście ?

Rzeczą oczywistą jest, że wiele czasu spędziliśmy grając w Anarchy Online. Nawet po wielu latach spędzonych nad grą fajną rzeczą było spotkać innych w świecie gry i przeżyć wspólne przygody. Podczas gry jako zwyczajni gracze przysłuchiwaliśmy się reakcjom innych.

Dodatkowo do moich ulubionych książek należą książki Neala Stephensona – Snow Crash (polski tytuł: Zamieć – przyp. tłum) oraz Cryptonomicon. Zaczytuję się również w książkach Tada Williamsa.

Do moich ulubionych filmów tego lata należało Memento – film w klimacie noir opowiedziany wstecz.

7) Czy planujecie specjalne wydarzenia w świecie gry w nadchodzącej przyszłości ?

Wkrótce ruszy otoczka fabularna gry i wiemy, że wiele osób czeka na to wydarzenie. My jesteśmy jednymi z nich. Do tej pory miało miejsce klika wydarzeń zarówno po stronie korporacji Omni-Tek jak i Klanów. Doświadczenia zdobyte podczas nich zostaną wykorzystane w przyszłości. A sama fabuła będzie obfitować w wiele wydarzeń.

8) Czy jest już mowa o dodatkach do gry ?

Obecnie koncentrujemy na zwiększeniu ilości lochów w grze oraz wzbogaceniu już istniejących terenów, ale możemy dodać kolejne obszary w przyszłości.