Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV poradnik Hearts of Iron IV

Budynki

W tej części rozdziału znajdziesz szczegółowe informacje o każdym budynku dostępnym w grze. Pamiętaj, żeby nie podejmować decyzji w tym zakresie zbyt pochopnie, bo sam proces jest ostatecznie długotrwały a korzyści związane z właściwym dysponowaniem slotami będziesz mógł zauważyć niemal natychmiast. Ważne jest też, żeby zachować odpowiednie proporcje pomiędzy wykorzystaniem slotów. Jeśli np. region oferuje 10 slotów do zagospodarowania dla budynków ogólnych, to nie przekraczaj 60% dostępnych miejsc na fabryki. W dalszym toku rozgrywki może się okazać, że przez nadmierne eksploatowanie miejsc pod budowę nie masz gdzie umieścić baterii rakietowej albo reaktora jądrowego.

Poniżej znajdziesz poszczególne budynki.

Budynki w regionach

Poniższe budowle mają własny poziom rozwoju, który został odgórnie ustalony przez twórców gry. W każdym regionie możesz zbudować określoną ilość tych struktur bez oglądania się na miejsca pod budowę.

Ikona

Opis

Komentarz

Infrastruktura - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Infrastruktura

Koszt: 3000

Limit: 10

Struktura istotna dla wszystkich działań, które chcesz prowadzić na własnym terytorium. Dzięki odpowiedniemu rozbudowaniu infrastruktury możesz szybciej przerzucać wojska w granicach własnego terytorium i masz pewność, że armii nie zabraknie podstawowego zaopatrzenia. Rozwój w tym zakresie nie będzie bardzo istotny na początku rozgrywki, ale na dłuższą metę powinieneś wykorzystać maksymalny limit w regionach. Czas potrzebny do zorganizowania struktury jest niewielki a w przypadku agresji możesz szybko przenosić wojska na kilka frontów.

Baza lotnicza - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Baza lotnicza

Koszt: 1250

Limit: 10

Dzięki wykorzystaniu kilku baz lotniczych możesz zdecydowanie powiększyć limit jednostek, które możesz wyprodukować. Jest to o tyle istotne, że mała ilość baz lotniczych szybko prowadzi do ich przepełnienia co zdecydowanie zmniejsza skuteczność prowadzonych działań i sprzyja wypadkom w bazie przez co tracisz sporo jednostek. Najlepiej zwrócić uwagę na tą strukturę na początku wojny gdy wzrośnie zapotrzebowanie na lotnictwo.

Bateria przeciwlotnicza - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Bateria przeciwlotnicza

Koszt: 2500

Limit: 5

W tym przypadku jest tylko 5 slotów, które możesz przeznaczyć pod budowę. Pełne wykorzystanie limitu zdecydowanie zwiększy właściwości obronne twojego terytorium i pozwoli na skuteczną obronę przestrzeni powietrznej kraju. Ma to kolosalne znaczenie w trakcie wojny, ponieważ wszystkie jednostki, których nie uda się zestrzelić mogą zdominować przestrzeń nad twoim krajem niszcząc budynki i blokując poszczególne regiony przez co zapanuje nieopisany chaos w działaniach piechoty.

Stacja radarowa - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Stacja radarowa

Koszt: 3375

Limit: max 6

Stacje dostępne są dopiero po opracowaniu stosownych technologii i wraz z ich rozwojem maksymalny limit dostępnych stacji zostaje zwiększony. Radary dają ci możliwość szpiegowania działań sąsiednich państw, a przede wszystkim działają w połączeniu z artylerią przeciwlotniczą. Dzięki odpowiedniemu zasięgowi radarów jesteś w stanie szybciej wychwycić zagrożenie powietrzne i przeciwdziałać.

Uwagi: Powyższe struktury są ważne, więc ich rozbudowę powinieneś rozpocząć zaraz po spełnieniu celów związanych z budynkami wspólnymi. Nie musisz oczywiście realizować ich od pierwszych minut gry ale po wybuchu globalnego konfliktu i osiągnięciu pokaźnej liczby dywizji warto zadbać o ich obronę i odpowiednio zabezpieczyć swoje terytorium. Armie, które nie otrzymają zaopatrzenia w odpowiednim czasie będą nieprzygotowane do walki i ich skuteczność bojowa będzie zdecydowanie niższa. Ważne jest, że dzięki stosunkowo małym wydatkom na materiały, powyższe struktury nie wymagają dużo czasu pod budowę.

Budynki wspólne

Z rozwojem poniższych budynków szczególnie uważać. Poniższe struktury są najważniejsze dla gospodarki kraju i jego siły ogólnej więc musisz dobrze rozplanować swoje działania w tym zakresie.

Ikona

Opis

Komentarz

Fabryka cywilna - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Fabryka cywilna

Koszt: 7200

Podstawowa jednostka rozwoju gospodarczego. Dzięki odpowiedniej ilości fabryk cywilnych możesz konstruować pozostałe budynki. Stosunkowo duży koszt pojedynczego budynku uzasadniony jest jego wszechstronnością. Wszelkie prace w zakresie rozwoju należy rozpocząć od tego budynku.

Fabryka wojskowa - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Fabryka wojskowa

Koszt: 3600

Fabryka wojskowa służy uruchamianiu linii montażowych dla wyposażenia armii. Koszt wzniesienia budynku jest dwukrotnie niższy w porównaniu z cywilnym odpowiednikiem. Duża ilość fabryk gwarantuje stałą produkcję wszystkich jednostek lądowych i powietrznych. Każda fabryka wojskowa może być przekształcona w cywilną w zależności od zapotrzebowania na produkcję.

Stocznia - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Stocznia

Koszt: 3250

Jedynym, ale bardzo ważnym zadaniem tego budynku jest produkcja wszystkich rodzajów statków dostępnych w grze. Duża ilość stoczni dla jednej linii montażowych znacznie przyśpiesza prace nad zwodowaniem okrętów i zapewnia stały rozwój floty. Warto wspomnieć, że w pierwszych minutach gry stocznie będą potrzebne do tworzenia konwojów, które możesz wykorzystać w handlu lub na wojnie.

Rafineria - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Rafineria

Koszt: 8750

Budynek dostępny dopiero po opracowaniu przypisanej do niego technologii. Po zakończeniu konstrukcji, budynek przynosi bierny dochód w postaci 5 jednostek ropy i 2 jednostek gumy. Duża ilość rafinerii znacznie zwiększa zasoby kraju i pozwala na uniknięcie wielu kontaktów handlowych na powyższe surowce. Jeśli zyski z budynków przekroczą zapotrzebowanie, to możesz przeznaczyć je na handel.

Wyrzutnia rakiet - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Wyrzutnia rakiet

Koszt: 3250

Skonstruowanie wyrzutni dla rakiet znacznie rozwija wachlarz możliwości dla ataku na inny kraj lub obrony. W zależności od tego jak bardzo zależy ci na wykorzystaniu tego typu uzbrojenia możesz zarządzić budowę wyrzutni w kilku regionach.

Reaktor nuklearny - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Reaktor nuklearny

Koszt: 15000

Budowa reaktora to bardzo długotrwały proces, który ma sens dopiero wtedy, gdy posiadasz co najmniej 10 wolnych fabryk cywilnych. W przeciwnym wypadku budowa może trwale zablokować kolejkę na długie lata i przez to stracisz dużo czasu potrzebnego na rozwój. Budynek jest oczywiście dostępny dopiero po opracowaniu poszczególnych technologii więc będziesz miał dużo czasu na przygotowanie kraju pod jego budowę. Dzięki wzbogacaniu atomów w interfejsie pojawia się dodatkowy wskaźnik, pokazujący czas potrzebny do skonstruowania bomby atomowej. W zależności od liczby budynków ten proces będzie przebiegał w różnym czasie, ale ważne jest, że nie możesz konstruować kilku bomb jednocześnie.

Uwagi: Pierwsze trzy pozycje z powyższej tabeli są podstawą wszelkiego rozwoju w grze ze szczególnym wskazaniem na fabryki cywilne. Budowa pozostałych struktur nie będzie możliwa na początku rozgrywki, ale powinieneś zainteresować się nimi dosyć szybko, przynajmniej na gruncie rozwoju technologii. Dzięki temu będziesz w stanie dotrzymać kroku innym nacją i zyskasz kilka kluczowych argumentów niezbędnych do zwycięstwa.

Budynki w prowincjach

Poniższe budynki mogą powstać tylko w poszczególnych prowincjach w zależności od ich zastosowania.

Ikona

Opis

Komentarz

Baza morska - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Baza morska

Koszt: 3000

Limit: 10

Wskazana budowla, poza oczywistym zastosowaniem, które sprowadza się do utrzymywania okrętów, służy jeszcze do ich naprawy. Duża ilość baz morskich będzie miała decydujące znaczenie dla utrzymania kontroli na morzach i krótkiego czasu naprawy uszkodzonych jednostek. Ważne jest to, że baza morska służy też do desantu wojsk i tylko z regionów wyposażonych w tego typu struktury możemy tego dokonywać. Dla ukazania kluczowej roli baz w tym zakresie dodam, że z każdej bazy może być wykonany desant jednej armii, więc dla zmasowanego i skoordynowanego przerzutu wojsk będzie potrzebne nawet kilkanaście budynków.

Fortyfikacje lądowe - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Fortyfikacje lądowe

Koszt: 1375

Limit: 10

Jedne z najtańszych budynków w grze. Każdy poziom z dziesięciu dostępnych obniża skuteczność wrogiego natarcia w regionie o 15%. Oznacza to, że wykorzystanie pełnego limitu dla fortyfikacji daje przeciwnikowi o 150% mniejszą szansę na powodzenie w natarciu na twoje pozycje. Powinieneś szczególnie skupić się na rozbudowie tego typu budynków w prowincjach graniczących z potencjalnymi wrogami.

Fort - Budynki | Gospodarka w Hearts of Iron IV - Hearts of Iron IV - poradnik do gry

Fort. brzegowe

Koszt: 1375

Limit: 10

Podobnie jak w przypadku lądowego odpowiednika, możesz rozwinąć strukturę maksymalnie do dziesięciu poziomów. Fortyfikacje brzegowe mogą być utworzone tylko w prowincjach posiadających dostęp do morza. Istotne jest to, że desant morski jest długotrwałą i kosztowną operacją, a powstrzymane natarcie znacznie zwiększa szanse na całkowite odparcie agresora i przesadne zmęczenie jego wojsk. Ten typ linii obronnej będzie wymagany jeśli zamierzasz pójść na wojnę z całą frakcją.

Uwagi: Powyższe struktury mają znaczenie czysto strategiczne. Nie możesz ich pomijać w rozwoju swojego społeczeństwa i cały czas powinieneś pogłębiać zakres obrony. Ważne są szczególnie bazy morskie, ponieważ tylko z nich możesz prowadzić desant. Na początku gry rozbudowa powyższych budynków raczej nie będzie priorytetem. W miarę wzrostu światowego napięcia powinieneś coraz częściej myśleć nad uzupełnieniem zaległości w tym zakresie, tym bardziej, że skonstruowanie ich nie jest przesadnie czasochłonne.

Reorganizacja fabryk

Zmiana przeznaczenia dla fabryk jest jednym z głównych motorów napędowych gospodarki i narzędziem, które pozwoli ci go kontrolować. Zmiana zastosowania nie jest procesem czasochłonnym ale możesz dodatkowo próbować obniżyć jego koszt. Jeśli masz dostępne fabryki cywilne, a wszystkie sloty na budynki są zapełnione, to najlepszych rozwiązaniem jest zamiana części z nich na wojskowe.

Pamiętaj, że zamiana odbywa się z wykorzystaniem fabryk cywilnych, więc nie możesz zamienić wszystkich. Dodatkowo musisz brać pod uwagę fakt, ze dodatkowe fabryki wojskowe pozwolą na otwarcie dodatkowych linii montażowych. Niesie to za sobą większe zapotrzebowanie na surowce, więc musisz zabezpieczyć odpowiednią ilość fabryk cywilnych również na wzmożony import dóbr. Zasadniczo decyzję o zamianie powinieneś podjąć gdy potrzebna będzie zmasowana modernizacja armii lub zmienisz szablon dywizji, z którego korzysta zdecydowana większość twoich jednostek.