Stellaris - poradnik do gry

Stellaris - poradnik do gry

Stellaris - poradnik do gry

Gwiezdny poradnik. Poradnik do gry Stellaris opisuje wszystkie najważniejsze elementy tego rozbudowanego tytułu. Dowiesz się z niego m.in. jak kierować każdą z dostępnych frakcji, w jakie technologie inwestować czy jak stworzyć własny okręt.

Poniższy, nieoficjalny poradnik do gry Stellaris studia Paradox Interactive, zawiera wszelkie niezbędne informacje dotyczące zarządzania i rozwoju galaktycznego imperium. Znajdziesz tutaj szczegółowe porady dotyczące rozpoczęcia gry, jej podstawowych założeń i mechanizmów, które pomogą w uzyskaniu przewagi w kosmosie. Poradnik wyjaśni również wszystkie elementy interfejsu i wskaże aspekty, które pomogą w płynniejszej rozgrywce.

Stellaris jest kosmiczną strategią czasu rzeczywistego, w której możesz przemierzać gigantyczną, proceduralnie generowaną galaktykę. Cechą wyróżniającą tę produkcję jest ogromna swoboda rozgrywki. Możemy grać różnymi cywilizacjami oraz na różnych zasadach i np. dążyć do unicestwienia wszystkich pozostałych ras albo do pokojowego rozwoju kładącego nacisk na dyplomację i nowe technologie. Unikalną cechą Stellaris jest też to, że jest to projekt dalej wspierany przez jej twórców, którzy nieprzerwanie dodają do niej nową zawartość oraz usprawniają aktualne mechanizmy rozgrywki.

Najważniejsze informacje dla nowicjuszy Stellaris

  1. Koniecznie rozegraj samouczek, dzięki któremu będziesz mógł zapoznać się z interfejsem użytkownika, ze sterowaniem oraz przede wszystkim z tym jak prowadzić rozgrywkę. Pominięcie samouczka nie jest wskazane nawet jeśli miałeś styczność z wieloma podobnymi strategiami. Niektóre z mechanik w Stellaris są unikatowe i poprawne ich zrozumienie może uchronić Cię przed porażką.
  2. Nie ignoruj wiadomości pojawiających się na ekranie. Mogą one zawierać bardzo ważne informacje, których zignorowanie może spowodować, że nagle znajdziesz się w jakiejś niekorzystnej sytuacji (jak choćby w sytuacji konfliktu zbrojnego z inną cywilizację) albo że nastąpią jakieś niezrozumiałe zmiany.
  3. Stellaris pomimo bycia strategią czasu rzeczywistego pozwala na zatrzymywanie upływu czasu. Jest to przydatne szczególnie w początkowej fazie każdej rozgrywki, jak również w napiętych momentach kiedy otrzymujesz dużą ilość wiadomości albo prowadzisz działania wojenne. Pauza pozwoli na spokojnie odczytać ważne informacje czy zaplanować dalsze działania.
  4. Zapamiętaj wszystkie najważniejsze skróty klawiszowe (jeśli grasz na PC) lub obłożenie przycisków na padzie (jeśli grasz na konsoli). Może ci to umożliwić o wiele szybsze wykonywanie poleceń i jest to szczególnie pomocne jeśli czeka Cię dużo mikrozarządzania swoim imperium. Sterowanie PC dokładnie opisaliśmy na osobnej stronie poradnika.
  5. Nie wybieraj na początek zbyt wysokiego poziomu trudności. Sztuczna inteligencja na niższych poziomach trudności gra stosunkowo pasywnie, ale może ci to znacząco ułatwić rozeznanie się w najważniejszych mechanizmach gry, takich jak rozwój technologiczny czy wojskowość. Dopiero w miarę poznawania zasad gry radzimy stopniowo zwiększać poziom trudności żeby móc czerpać większą przyjemność z rozgrywki.
  6. Nie wdawaj się w działania wojenne na wczesnym stadium gry. Na potrzeby poznawania gry powinieneś zdecydować się na spokojny rozwój. Wypowiedzenie wojen innym cywilizacjom może wpędzić Cię w spore kłopoty. Na taki plan działania radzimy decydować się tylko po dostatecznym poznaniu zasad gry oraz podczas kontrolowania cywilizacji pod kątem bardzo agresywnej ekspansji.
  7. Nie bój się badać kosmosu. Jest to uniwersalna porada, aczkolwiek szczególnie zyskuje ona znaczeniu podczas procesu zapoznawania się z grą. Możesz dzięki temu poznać i zrozumieć możliwie jak największą liczbę wydarzeń i atrakcji, do których może dochodzić w trakcie gry. Niektóre z nich (np. badanie anomalii) obarczone są ryzykiem, ale wyciągniesz przynajmniej jakieś wnioski ze swoich decyzji.

Więcej uniwersalnych porad do gry Stellaris znajdziesz na stronie Porady ogólne w naszym poradniku.

Mam problem i szukam odpowiedzi

Nasz poradnik do gry Stellaris omawia wiele kwestii, którą mogą ci wydać się problematyczne w trakcie rozgrywania kampanii. Poniżej zestawiliśmy najważniejsze tego typu tematy oraz odwołania do stron naszego poradnika gdzie znajdują się rozwiązania potencjalnych problemów:

  1. Jakie wybrać założenia kampanii? - Zajrzyj na stronę Ustawienia kampanii. Podczas początkowych jej przejść warto ustawić mniejszą galaktykę, wybrać mniej innych ras, które się w niej pojawią, oraz ustawić jeden z niższych poziomów trudności. Nie polecamy również ustawienia Ironman, które blokuje możliwość manualnych sejwów i pozwala jedynie na automatcyzne zapisy.
  2. Jakie najważniejsze kroki wykonać po rozpoczęciu gry? - Zajrzyj na stronę Tworzenie fundamentów imperium. Rekomendowane przez nas działania to między innymi skorzystanie z wbudowanego samouczka (jeśli do rozgrywki przystępujesz po raz pierwszy), dokładna eksploracja układu macierzystego, wybudowanie kopalni zapewniającej dostawę surowców, przystąpienie do badań naukowych oraz skonstruowanie startowej floty.
  3. Jak przystąpić do kolonizacji galaktyki? - Zajrzyj na stronę Zajmowanie układów i kolonizacja planet. Dobrym pomysłem jest szybkie zajęcie jednego z sąsiednich układów. Nie jest to bardzo skomplikowany proces, a pomoże w dalszym rozwoju.
  4. Jak zachować się po napotkaniu innej cywilizacji? - Zajrzyj do rozdziału Dyplomacja. Odradzamy natychmiastowego wypowiadania wojny w przypadku napotkania innej cywilizacji. Może to spowodować niepotrzebne problemy jeśli nie dysponujesz dostatecznym zapleczem do działań militarnych. Warto nawiązać stosunki dyplomatyczne nawet jeśli masz w planach zaatakowanie w późniejszym czasie danej cywilizacji.
  5. Jakimi technologiami dobrze jest się zainteresować? - Zajrzyj na stronę Przełomowe technologie. Rozwój technologiczny w Stellaris oferuje duże polu do popisu. Zwracaj jednak uwagę na rzadkie, przełomowe technologie, które mogą pomóc ci w wykonaniu znaczącego przeskoku technologicznego.

Jakie duże dodatki oferuje Stellaris?

Gra Stellaris do lutego 2019 roku doczekała się sześciu dużych rozszerzeń. Jeśli tylko masz taką możliwość radzimy je wszystkie zakupić oraz zainstalować. Pozwoli ci to cieszyć się z możliwie jak największej liczby dodatkowych atrakcji, które opracowane zostały od momentu wydania gry.

  1. Leviathans - To dodatek z października 2016 roku. Oferuje on zupełnie nową kampanię, w której bierze się udział w konflikcie Upadłych Imperiów. W grze pojawia się nowa rasa Strażników oraz możliwe jest odwiedzanie Enklaw pozwalających na handlowanie rozmaitymi towarami.
  2. Utopia - To dodatek z kwietnia 2017 roku. Dodaje on opcję budowania megastruktur otaczających gwiazdy oraz zdolnych do wykozystywania produkowanej przez nie energii. Inne nowości to m.in. tworzenie stacji kosmicznych zwanych habitatami oraz wprowadzenie systemu tradycji.
  3. Synthetic Dawn - To dodatek z września 2017 roku. Wprowadza on możliwość pokierowania jedną z czterech nowych frakcji i w skład każdej z nich wchodzą wyłącznie roboty. Oprócz tego w grze pojawia się nowe Upadłe Imperium w postaci prastarej mechanicznej rasy.
  4. Apocalypse - To dodatek z lutego 2018 roku. Wprowadza on do rozgrywki ogromne jednostki, w tym również gigantyczne Kolosy zdolne do niszczenia całych planet. Odblokowuje on też kosmicznych piratów oraz nowe bardziej pokojowe ścieżki rozwoju.
  5. Distant Stars - To dodatek z maja 2018 roku. Rozszerzenie to skupia się na temacie odkrycia starożytnych bram, które pozwalają przedostać się w najodleglejsze zakątki galaktyki. Na graczy czekają nowe odmiany planet, nowe typy surowców i nieznane wcześniej technologie.
  6. MegaCorp - To dodatek z grudnia 2018 roku. Umożliwia on kontrolowanie tytułową międzygalaktyczną korporacją, której wpływy sukcesywnie mogą się rozrastać. Rozszerzenie pozwala też m.in. na handel niewolnikami, zdobywanie nowych atutów czy na nieznane wcześniej opcje handlu.

Osiągnięcia i trofea w Stellaris

Poniżej zestawiliśmy najważniejsze informacje na temat zdobywania osiągnięć w grze Stellaris.

  1. Zdobywaniem osiągnięć możesz zajmować się wyłącznie po załączeniu modyfikatora Ironman. Wymóg ten dotyczy wersji na PC oraz wersji na konsole. Tryb Ironman możesz wybrać podczas rozpoczynania nowej kampanii (nie jest on dostępny już podczas jej rozgrywania). Blokuje on możliwość wykonywania manualnych zapisów stanu gry i możesz polegać jedynie na automatycznych zapisach. Oznacza to, że nie możesz np. powrócić do wcześniejszego stadium kampanii jeśli popełnisz jakieś błędy i będziesz chciał je poprawić.
  2. Wersja na PC oferuje 95 osiągnięć w ramach klienta Steam. Zdobycie niektórych z nich może wymagać posiadania któregoś z dużych rozszerzeń do gry.
  3. Wersje na PlayStation 4 i na Xboksa One oferują inne zestawy osiągnieć. Na XONE możesz odblokować 28 osiągnięć. Na PS4 możesz odblokować 29 trofeów (jedno z nich to platynowe trofeum).
  4. Wersje na konsole nie wymagają dysponowania edycją Deluxe, w skład której wchodzą dodatki Leviathans i Utopia. Komplet trofeów możesz pozyskać także w przypadku grania w standardową wersję gry.

Informacje o Stellaris - poradnik do gry

Autor : Łukasz Keczup Wiśniewski

Ostatnia aktualizacja : 1 sierpnia 2016

Poradnik zawiera : strony: 45, ilustracje: 404 .

Popularne strony w Stellaris - poradnik do gry

Stellaris - screen - 2017-08-07 - 351978Stellaris - screen - 2017-08-07 - 351977Stellaris - screen - 2017-08-07 - 351976Stellaris - screen - 2017-08-07 - 351975Stellaris - screen - 2017-08-07 - 351974Stellaris - screen - 2017-08-07 - 351973Stellaris - screen - 2017-08-07 - 351972Stellaris - screen - 2016-08-05 - 327514Stellaris - screen - 2016-08-05 - 327513

Komentarze Czytelników (29)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
18.05.2016 12:16
😜
KRollMasta
21
Chorąży

Wolno wam idzie z tym poradnikiem, a szkoda, bo jest o czym pisać, np. o tym, że w "kampanii" najlepiej sprawdzają się statki z torpedami, które są extreme OP

18.05.2016 14:36
👍
odpowiedz
5 odpowiedzi
kwiść
107
Generał

GRYOnline.plRedakcja

Niestety gra mocno rozbudowana, więc opisanie wszystkiego i dodanie praktycznych porad trochę czasu zajmuje ;) Planujemy kończyć poradnik w piątek.

Wczoraj właśnie zajęliśmy się rozpracowywaniem uzbrojenia okrętów, więc niedługo powinno się coś pojawić na ten temat. Dzięki za tip z torpedami :)

19.05.2016 15:21
2
KRollMasta
21
Chorąży

Dodam jeszcze, że najszybciej przechodzi się daną kampanię w trybie totalnego niewolnictwa + odpowiednie skille.
Przez zwiększoną produkcję, można produkować szybko i ponad normę (jeżeli ma się limit floty np. 200 to można śmiało wycisnąć 300 bez obawy o niedobór surowców).
Dzięki temu łatwo przeskakuje się limit planet 5/5, do np. 15/5 - nie martwią się o minerały i energię.

Kolejną rzeczą jest kwestia budowa floty. W większości floty (85%) warto budować najtańsze korwety, tyle że trzeba opracować konkretne badania dające jak najwięcej uniku (tak by było co najmniej 50% szansy uniku). Reszta to krążowniki/pancerniki z wymaxowanym pancerzem.
Wszędzie tylko torpedy (przeciwnik jest źle zaprogramowany i w głównej mierze decyduje się na obronę vs lasery etc).

Efekt: podczas walki armady 40k (moja) vs 75k (dwie przeciwnika), połowa padła zanim doleciała, reszta została dobita na miękko. Bilans: 33k vs 0.

Najważniejszy element to projektowanie samemu statków - nigdy nie pozostawiajcie tej kwestii komputerowi z auto-mode.

20.05.2016 13:14
😊
kwiść
107
Generał

GRYOnline.plRedakcja

Dzięki za przydatne porady. Weźmiemy je pod uwagę. Dodałem do twojego konta mały bonus za pomoc w ulepszaniu poradnika :)

20.05.2016 15:31
KRollMasta
21
Chorąży

hehe, dzięki, nie wiem co za bonus mi wpadł, ale pewnie rank +1 ;)

20.05.2016 16:52
1
kwiść
107
Generał

GRYOnline.plRedakcja

Kilka dodatkowych dni abonamentu. Może się przydadzą ;)

21.05.2016 01:44
👍
KRollMasta
21
Chorąży

Podziękował, niedawno zastanawiałem się czy warto, to teraz ocenię ;)

20.05.2016 14:47
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Buli
149
Konsul

Co do OP korwet to już o tym wiedzą i pisali, że to poprawią.
Torpedy to pewno też kwestia czasu i to załatają.
Imo pisanie w poradniku takich tipów nie ma sensu, ponieważ za jakiś czas balans gry będzie zupełnie inny.

20.05.2016 16:50
👍
kwiść
107
Generał

GRYOnline.plRedakcja

Niestety taki problem tworzenia poradnika w dzisiejszych czasach. Co chwilę coś zmieniają ;) Poczekamy z opisem do poniedziałku. Jak nadal nic się nie zmieni, to zaznaczymy jakiej wersji gry dotyczy porada :)

21.05.2016 20:37
😡
odpowiedz
4 odpowiedzi
KORTEZO
1
Junior

Jak zwiększyć limit kontrolowanych planet ???
Piszę ze przez technologie ale nie ma, konkurencja ma po 17 planet a ja nie mogę bo koszty wzrastają a po długiej grze mam 5/5 planet i nie mogę zwiekszyć

21.05.2016 21:17
Ragn'or
167
mortificator minoris

Na przykład zmieniając ustrój.

21.05.2016 23:24
😱
Keczupp
10
Chorąży

Te planety które widzisz u konkurencji to planety głównego sektora + planety w sektorach automatycznych. Jeśli masz 5/5 to pozostałe planety musisz wrzucić w auto sektory. Co jakiś czas pojawia się technologia zwiększająca limit planet głównego sektora. Możesz też zmienić ustrój ale to usunie Ci inne modyfikatory, wszystko zależy iloma planetami chcesz faktycznie zarządzać tak bezpośrednio a którymi może bawić się komputer pod Twoje dyktando.

22.05.2016 16:00
😜
KRollMasta
21
Chorąży

Zmieniając ustrój, można dodać dodatkowe 4 planety (łącznie 9).
Dodatkowo wynajdując odpowiednie ulepszenia, można dodatkowo mieć +2.

Potem nie warto przejmować się limitem planet, np mając 15/11 i przez to karę -20 do surowców mineralnych/energetycznych wystarczy po prostu robić "nadprodukcję".

13.01.2017 16:48
Sousibo
4
Junior

1 Po to , żeby niebyło za łatwo.
2 Zakładaj sektory to wtedy będziesz miał mnóstwo planet , które również dają bonusy.
3 Inne cywilizacje też zakładają sektory.

22.05.2016 02:06
odpowiedz
Keczupp
10
Chorąży

Jeżeli pojawią się jakieś pytania odnośnie treści poradnika albo czegoś w nim zabraknie to dajcie znać. W tygodniu dorzucę jakiś rozdział FAQ ;)

post wyedytowany przez Keczupp 2016-05-22 04:03:32
22.05.2016 04:45
😃
odpowiedz
KORTEZO
1
Junior

Dzięki za odpowiedz, ale z tymi technologiami to jakiś błąd bo przykładowo u mnie nie było tych technologi do planet i nie ma a silnik drugiego stopnia mam w roku 2332 dopiero, i nie mogłem się doczekać kiedy będzie.

22.05.2016 05:00
odpowiedz
2 odpowiedzi
KORTEZO
1
Junior

I znowu kłopot, sektor oddaje tylko 75% surowców 25% gdzieś przepada, o co tu chodzi, da sie aby oddawał 100% bo więcej nie mogę ustawić

22.05.2016 14:13
1
vargvinter
4
Junior

Wydaje mi się, że sektor musi się też z czegoś utrzymywać.

22.05.2016 16:02
KRollMasta
21
Chorąży

Pamiętaj, że istotnym czynnikiem produkcji na planetach jest zadowolenie. Przy mojej aktualnej flocie 120k, przy założeniach, że mam +200 energii, to w jednej chwili może stać się tak, że na 2 planetach spadnie zadowolenie, plus czasem dochodzi do tego migracja i nagle mam -180 ;)
Na szczęście reagując odpowiednio szybko, szybko się pozbywasz problemu.

22.05.2016 14:18
odpowiedz
1 odpowiedź
Bezi2598
91
Legend

KRollMasta
Dałeś masę dobrych informacji na temat gry tylko jest jeden problem. Gry Paradoxu szybko się zmieniają. Za miesiąć znerfią torpedy, niewolnictwo, a poradnik pozostanie bez zmian, bo GOL nie aktualizuje poradników. Wystarczy zobaczyć na inne tego typu gry i GOLowe poradniki, jedyne co można z nich wyciągnąć to jakieś ogólne tipy, a wszystko związane z balansem zawsze jest już nieaktualne.

22.05.2016 16:04
KRollMasta
21
Chorąży

Niby tak (np. torpedy i niewolnictwo).
Ale same ogólne tipy (manualne robienie statków etc) jak najbardziej są ok.
Poza tym jestem pewny, że w co najmniej 30% odwiedzający ten poradnik mają grę zdobytą z zatoki piratów - więc nie muszą martwić się o autoupdate ;)

19.09.2016 22:48
odpowiedz
deringeR
1
Junior

"Skolonizowane planety mają trochę większy zasięg niż posterunki graniczne i również rozwijają twoją strefę wpływów."

nie prawda nie jest większy
usuwanie nie ma sensu

post wyedytowany przez deringeR 2016-09-19 22:48:45
14.12.2016 07:55
odpowiedz
scorpionq997
33
Chorąży

wytłumaczy ktoś jak działają "wpływy" ?

08.01.2018 23:15
odpowiedz
1 odpowiedź
majama
16
Chorąży

Hejka, mam problem z małymi cywilizacjami ktorym przyspieszyłem rozwój do epoki kosmicznej i sa moimi wasalami. Powstając rozpirzyli mi imperium bo dokonali cięc moich wplywów i podzielili sektory. Chce ich anektowac jak najszybciej, al episze że nie da sie anektowac wasala. Wiec zrobiłem ich wolnymi imperiami, ale dalej siedzą razem ze mną w tych samych układach i nawet prosza mnie o wasalizacje bo sami nie dadza rady a anektowac dalej nie mozna. Do fedefacji tez ich nie moge przyjac bo to wymaga ogromu punktow wpływów i nie pozwala ich zaufanie, musiałbym tam zainwestowac morze punktow wpływow których nie mam. Zepsuły mi gre te male cywilizacje, cos tu jest źle albo mało czytelnie zrobione.
Jak ich moge właczyc do imperium? Jak anektować innych w sposób pokojowy?

05.06.2018 14:59
Ragn'or
167
mortificator minoris

Trzeba było użyć indoktrynacji (placówka obserwacyjna) w odpowiednim momencie, zamiast normalnych badań, to byś ich przejął i nie byłoby problemu.

post wyedytowany przez Ragn'or 2018-06-05 15:05:56
11.01.2018 23:14
odpowiedz
majama
16
Chorąży

Juz rozwiązalem, jest mod co to przerabia na bardziej normalne.

05.06.2018 12:48
odpowiedz
kRz222
10
Legionista

Poradnik po update do wersji 2.0 jest kompletnie nieaktualny. Prawie nic z tego poradnika nie ma miejsca w grze teraz.

05.06.2018 13:22
odpowiedz
gro_oby
168
Senator

Ale brednie:) prawie nic tzn ile? 10 20 50.proc treści? Ile?

05.06.2018 15:14
odpowiedz
Ragn'or
167
mortificator minoris

Mam wrażenie , że Distant Stars posiada znacznie więcej bugów niż poprzednie dodatki. Po pierwsze, najbardziej rzuca się w oczy częsta obecność freezów w grze. Gra potrafi przyciąć na kilkanaście sekund. Następnie zdarzają się błędne wskazania na interfejsie informacyjnym z prawej strony ekranu. Na przykład strzałka informująca, że stacja ma platformy obronne gotowe do upgrade, kiedy w rzeczywistości stacja nie posiada platform. I trzecia rzecz, w dyplomacji na ekranie kontaktu, kilka cywilizacji potrafi mieć tą samą grafikę rasy. Ogólnie dodatek nie wnosi wiele nowego.

post wyedytowany przez Ragn'or 2018-06-05 15:16:28