Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Stellaris - poradnik do gry

Stellaris - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Nauka w Stellaris poradnik Stellaris

Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019

Rozwój nowych technologii w grze Stellaris będzie podstawowym czynnikiem odnoszenia sukcesów na każdym polu zarządzania własnym imperium. Ważne jest, żebyś nie ustawał w badaniach i monitorował ich przebieg.

Badania w grze Stellaris dzielą się na dwa zadania:

  1. Sprawdzanie nowych układów, badanie anomalii i wypełnianie zadań związanych z rejestrem sytuacyjnym
  2. Praca nad nowymi technologiami w instytutach: fizyki, socjologi i techniki.

Każde z zadań ma taką samą wagę i musisz sprawnie zarządzać każdym z nich. W przypadku pracy nad nowymi technologiami jest to łatwiejsze, ponieważ wystarczy wybrać odpowiedniego naukowca i co jakiś czas wyznaczać nowe badania. Inaczej wygląda sytuacja dotycząca pozostałych działań. Musisz rekrutować statki badawcze, rekrutować do nich naukowców i wydawać jasno określone rozkazy dotyczące badania konkretnego układu lub obiektu oznaczonego za pomocą rejestru sytuacyjnego.

Warto zaznaczyć, ze każdy z naukowców może mieć maksymalnie pięć poziomów doświadczenia a za każdy poziom otrzymuje bonus do tempa prowadzonych badań o 2%.

Badanie galaktyki

Badanie nowych układów

Badanie nowych układów to jedna z podstawowych czynności, którą będziesz wykonywał od początku gry w miarę regularnie przez cały czas jej trwania. Szczegółowa instrukcja dotycząca badań znajduje się w pierwszych rozdziałach poradnika. Pamiętaj, że stopień poznania układów najlepiej sprawdzać na mapie galaktyki. Za jej pośrednictwem możesz też wydawać rozkazy dotyczące badania konkretnego układu.

Nazwy układów, które zostały przez ciebie zbadane będą na mapie galaktyki oznaczone białym kolorem. W ich przypadku stopień informacji o układzie jest wysoki. Jeśli układ został pominięty, nie dotarłeś do niego lub przerwałeś badania w połowie zbierania informacji to nazwa układu będzie widocznie wyświetlona w szarym kolorze. Do tego układu należy powrócić z ekspedycją badawczą, żeby w pełni poznać potencjał nowego terytorium i w przyszłości odpowiednio go wykorzystać.

Na początku rozgrywki najważniejsze jest rozmieszczenie stacji górniczych i badawczych na poszczególnych planetach bogatych w surowce. W późniejszych etapach gry ekspedycje będziesz prowadził w celu wyszukania zasobów strategicznych i planet nadających się do zamieszkania.

Na tempo badania nowych układów mają wpływ dodatkowe modyfikatory związane z odkryciami naukowymi, modyfikatorami ustroju lub naukowca. Dla tego typu czynności warto mieć przewidziane trzy załogi badawcze. Dla pierwszej z nich wybierz naukowca o modyfikatorze przyspieszającym badanie nowych światów, dla drugiego z nich wybierz modyfikator zmniejszający ryzyko porażki podczas badania anomalii a ostatnia załoga powinna być dowodzona przez naukowca, który szybko gromadzi doświadczenie. Dzięki takiemu zestawieniu nie tylko szybko zbadasz nowe obszary galaktyki ale też nie będziesz miał problemu z realizowaniem zadań z rejestru sytuacyjnego.

Badanie anomalii

Może się zdarzyć, że podczas badania nowych układów grupa naukowców natrafi na anomalię. Jej uwarunkowania i wynikające z niej profity są bardzo różne. Po natrafieniu na anomalię możesz natychmiast przystąpić do jej zbadania lub wrócić do niej w późniejszym czasie z inną ekipą lub po zebraniu doświadczenia na innych polach nauki. Każda anomalia charakteryzuje się jasno określonym stopniem ryzyka, który będzie ci znany w chwili podejmowania decyzji o prowadzeniu badań. W tej sytuacji przydatna jest załoga, której dowódca dysponuje cechą, która zmniejsza jego szansę na porażkę podczas badań.

Anomalia "blokuje" określone ciało niebieskie. Dopóki nie zostanie zbadania to obiekt na którym została wykryta nie jest uznany za zbadany w pełni. Przez to możesz mieć problem z wybudowaniem w miejscu jej występowania stacji górniczej albo nie będziesz miał możliwości zasiedlenia planety. Warto dysponować naukowcem, który może przebadać anomalię bez podejmowania nadmiernego ryzyka.

Przebadane obiekty są często źródłem jednorazowej dawki surowców, które zostaną doliczone do twoich zasobów. Czasami za pośrednictwem anomalii możesz zdobyć cząstkowe dane o odkryciach naukowych co skróci czas i koszt badań.

Rejestr sytuacyjny

Zadania dostępne poprzez rejestr sytuacyjny będą pojawiać się w całym toku rozgrywki tworząc otoczkę fabularną gry. Za pośrednictwem rejestru możesz uzyskać szczegółowe informacje dotyczące badania takie jak: czas na wykonanie badań, ewentualne korzyści i dział naukowy, który jest z nimi powiązany.

Panel umożliwia oznaczenie lokacji poszczególnych elementów zadania - Nauka w Stellaris - Stellaris - poradnik do gry

Panel umożliwia oznaczenie lokacji poszczególnych elementów zadania. W tej sytuacji na mapie galaktyki zobaczysz znacznik wyglądający jak ten na powyższym zdjęciu. Znacznik będzie pojawiał się cały czas pulsacyjnie, więc raczej go nie przeoczysz. W każdej chwili za pośrednictwem panelu możesz przestać śledzić obiekt a znacznik zniknie. Jeśli skończy się czas przeznaczony na projekt to znacznik również zniknie z mapy, podobnie jak wpis w rejestrze.

Działania zlecane przez rejestr sytuacyjny często mają określone wymagania np. do badania może przystąpić naukowiec mający konkretny poziom doświadczenia lub wyższy. Jako efekt działań zazwyczaj uruchamiasz dodatkowe sekwencje i uzyskujesz nagrody w postaci surowców lub zmniejszenia kosztu niektórych technologii.

Odkrycia naukowe

Rozwój nowych technologii odbywa się na trzech głównych polach: fizyka, socjologia i technika - Nauka w Stellaris - Stellaris - poradnik do gry

Rozwój nowych technologii odbywa się na trzech głównych polach: fizyka, socjologia i technika. Dla każdej z dziedzin przypasane są osobne sekcje, które zostaną omówione w dalszej części poradnika. Na powyższym obrazku został zaznaczony najważniejszy element panelu badań, czyli tempo odkrywania nowych technologii. Jest to parametr ściśle związany z osobą naukowca oraz z kondycją naukową imperium.

Po najechaniu myszą na wskazany na obrazku obszar zobaczysz dodatkowe pole na którym będą wyszczególnione wszystkie elementy składające się na bieżący wynik modyfikatora. Na tempo badań wpływ mają następujące czynniki:

  1. Poziom naukowca - od +2% do maksymalnie +10%
  2. Modyfikatory uzyskane za pośrednictwem budynków - maksymalnie +10%
  3. Modyfikatory wynikające z wcześniejszych odkryć - maksymalnie +20%
  4. Modyfikatory ustroju politycznego - maksymalnie +10%
  5. Modyfikatory nałożone przez edykty imperialne - maksymalnie +30%

Dodatkowo podczas rekrutacji osoby do danego działu zwróć uwagę na jego predyspozycje. Jeśli naukowiec ma biegłość w dziedzinie, która często pojawia się w danym dziale to możesz przyśpieszyć badania o dodatkowe 10%. Jeśli potrzebujesz naukowca a żaden z proponowanych nie specjalizuje się w dziedzinie, która cię interesuje to zatrudnij jednego z naukowców biegłego w innej dziedzinie i chwilowo nie przydzielaj do żadnej z jednostek.

Pamiętaj, żeby rekrutować za pomocą zakładki imperium (F2). Wtedy masz gwarancję, że po zatrudnieniu naukowca nie zostanie on automatycznie przydzielony do jednostki do której nie chciałeś go przydzielić. Dzięki wskaźnikowi "limit przywódców imperium" możesz rekrutować wielu naukowców, którzy są biegli w konkretnych dziedzinach i przydzielać ich do jednostek dopiero po śmierci aktualnych naukowców. Pamiętaj, że zatrudnieni naukowcy będą się starzeć i jeśli długo nie przydzielisz im jednostki to mogą umrzeć zanim zwolni się ich przydział.

Drugą istotną kwestią w przypadku badań jest ich koszt. Każde z badań ma koszt bazowy, który jest podnoszony wraz ze wzrostem ilości populacji. Za każdą populację cena badania jest podnoszona o 1.81%. Warto mieć na uwadze to, żeby najważniejsze odkrycia technologiczne zostały opracowane zanim twoje imperium stanie się gigantyczne. Będzie miało to wpływ nie tylko na kwestie związane z surowcami ale też wydłuży prowadzenie badań. Za każdą placówkę naukową otrzymujesz fundusze na badania w skali miesięcznej. Jeśli dysponujesz nadwyżką "surowca" to czas badania będzie skalował się do rozmiarów nadwyżki i brakujących funduszy. Warto jest dysponować ograniczoną liczbą planet, szczególnie na początku gry kiedy każdy miesiąc może pozostawić twoje imperium daleko w tyle za pozostałymi.