Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Stellaris - poradnik do gry

Stellaris - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Modyfikatory gospodarcze i bilans imperium | Gospodarka w Stellaris poradnik Stellaris

Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019

Wszelkie podejmowane przez ciebie czynności w Stellaris mają swoją cenę. W niewielu przypadkach twoje zasoby służą do uruchomienia budowli albo utworzenia jakiejś jednostki i w późniejszym okresie nie musisz ponosić z tego tytułu dodatkowych kosztów.

Zazwyczaj każda ze zbudowanych jednostek i budowli ma jeszcze przewidziany dodatkowy koszt w postaci surowców, które musisz poświęcić w każdym miesiącu, żeby określone obiekty nie przestały poprawnie funkcjonować. Gra przewidziała możliwość uruchomienia poszczególnych ulg na opłaty wynikające z utrzymania obiektów za pomocą określonych modyfikatorów gospodarczych. Ich źródłem może być określona technologia, budynek lub mogą wynikać z cech,którymi odznacza się przywódca sektora bądź całego imperium.

Bilans

Kredyty energetyczne

Przychody surowca są generowane głównie przez elektrownie rozmieszczone na planetach imperium oraz przez stacje górnicze zajmujące się wydobyciem surowców. Na łączne zyski składają się przychody z głównego sektora i zyski wynikające z produkcji sektorów dodatkowych. W każdej chwili możesz zwiększyć zyski z sektorów jeśli obecnie nie pobierasz 75% ich miesięcznej produkcji. Na wzrost przychodów mają wpływ także edykty planetarne. Ważne jest żebyś planety projektował w taki sposób, żeby były wyspecjalizowane w jednej dziedzinie. W taki sposób łatwiej będzie sterować przychodami i wydasz mniejsze fundusze na edykty związane z działaniem miejscowym.

Wydatki dotyczą niemal każdego urządzenia działającego w imperium. Największe wydatki ponosisz z tytułu wyprodukowanych statków - w tej sytuacji ważne jest żeby nie przekraczać limitu maksymalnej liczby jednostek. Pamiętaj, że za limit odpowiada tonaż jednostek a nie ich faktyczna ilość. Każda nadliczbowa jednostka zwiększa obciążenie energetyczne o określoną wartość procentową. Dbaj o rozwój kosmoportów na planetach żeby limit jednostek był jak największy. Ważne jest że dużo mniejsze koszty utrzymania jednostek ponosisz w czasie gdy statki są zacumowane w kosmoporcie. Rozmieszczaj siły w taki sposób, żeby zawsze miały dostęp do kosmoportu.

Pozostałych wydatków raczej nie unikniesz. Jeśli chcesz mieć duże miesięczne przychody minerałów to musisz zasilić energetycznie odpowiednie struktury. Podobnie wygląda sytuacja z pozostałymi strukturami. W późniejszych etapach gry możesz wyłączać stacje górnicze, które pobierają energię a nie przynoszą dużych przychodów z uwagi na niewystarczające źródła.

Minerały

Przychody minerałów uzależnione są głównie od wydobycia planetarnego i kosmicznego. W większości małe stacje górnicze, które budujesz na początku gry z biegiem czasu okażą się niepotrzebne ale możesz utrzymywać je tak długo jak zachowujesz dodatni bilans energetyczny. Podobnie jak w przypadku kredytów energetycznych najlepiej koncentrować wydobycie surowca na kilku wybranych planetach które możesz łatwo wzmocnić poprzez wybudowanie przetwórni minerałów i nakładanie edyktów.

Wydatki minerałów dotyczą jedynie utrzymania statków i kosztów budowy poszczególnych jednostek, instalacji lub budynków. Wydatki związane z uruchomieniem budynków są jednorazowe i po jakimś czasie przestają stanowić jakiekolwiek wyzwanie. Zupełnie inaczej wygląda kwestia utrzymania statków i ich budowy. Jednostki korzystające z nowych technologii są drogie w budowie i bardzo drogie w utrzymaniu. Podobnie jak w przypadku energetyki zwiększone koszty pojawiają się wraz z przekroczeniem limitu maksymalnej liczny jednostek. Ważne jest żeby cały czas utrzymywać jednostki w kosmoportach.

Zasoby strategiczne

Zasoby strategiczne charakteryzują się innym bilansem niż pozostałe surowce. Wskaźnik surowca pozwala sprawdzić jego maksymalne zasoby wykryte w ramach zasięgu twojego imperium. Wartość minimalna surowca wskazuje na liczę jednostek które możesz wykorzystać. Surowiec pobierany jest co miesiąc w liczbie określającej użycie w zależności od wymogów konkretnego budynku.

Modyfikatory gospodarcze

Źródłami modyfikatorów gospodarczych są nowe technologie, modyfikatory etyk i umiejętności dowódców. W przypadku premii otrzymywanych w ramach etyk są one zależne od prezentowanego ustroju i wykluczają się wzajemnie. Modyfikatory przywódców zmieniają się w zależności od panującego. Jedynie modyfikatory technologiczne możesz nakładać na siebie i łączyć je żeby obniżyć koszty ogólne.

W panelu rządu widzisz tylko główne modyfikatory - Modyfikatory gospodarcze i bilans imperium | Gospodarka w Stellaris - Stellaris - poradnik do gry
W panelu rządu widzisz tylko główne modyfikatory

Łączną ilość uzyskanych bonusów możesz sprawdzić za pośrednictwem zakładki budżet w panelu imperium. Ważne jest to, że treść zakładki wskazuje tylko na najważniejsze modyfikatory zupełnie pomijając taki mechanizmy jak zniżka na budowę wojska przy wykorzystaniu odpowiedniego modułu kosmoportu.