Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Nieoficjalny poradnik do Uncharted 4 Kres Złodzieja zawiera wszystkie informacje potrzebne do ukończenia gry w 100 procentach i zdobycia platynowego trofeum. W niniejszym poradniku znalazł się przede wszystkim bardzo szczegółowy opis przejścia wszystkich rozdziałów gry, na który składają się między innymi podpowiedzi odnośnie sposobów omijania lub eliminowania przeciwników (w tym bossów), objaśnienia najlepszych dróg do celów misji czy dokładne omówienia bardziej skomplikowanych zagadek. Solucja wzbogacona jest wysokiej jakości obrazkami, na których zaznaczone zostały m.in. miejsca wykonywania skoków, czy półki, do których trzeba dotrzeć.

Dużą część poradnika zajmuje rozdział poświęcony sekretom - znajdźkom, w którym przedstawione zostały przede wszystkim dokładne lokalizacje wszystkich 109 skarbów. Rozdział na temat sekretów wyjawia także miejsca pozyskiwania wpisów do dziennika, notatek i opcjonalnych rozmów. Ponadto na osobnych stronach zamieściliśmy rozwiązania najtrudniejszych zagadek oraz informacje o sposobach zdobywania rzadkich broni.

Ostatni większy rozdział to poradnik trofeowy, w którym szczegółowo wyjaśniamy jak odblokować 100% osiągnięć i jak zdobyć platynę. Każde trofeum gry Uncharted 4 posiada dokładny opis i bardziej skomplikowane trofea dokładniej omówiliśmy na osobnych stronach poradnika trofeowego.

Uncharted 4 Kres Złodzieja jest kolejną odsłoną niezwykle popularnej serii przygodowych gier akcji, w których śledzimy losy poszukiwacza przygód Nathana Drake'a. W nowej grze znaczącą rolę odgrywa również jego brat Sam, który pojawia się w wielu etapach oraz scenkach przerywnikowych. Mechanika rozgrywki nie uległa większym zmianom w stosunku do poprzednich części serii, aczkolwiek w określonych momentach gry dysponujemy teraz większą swobodą działania i niekiedy musimy też podejmować decyzje mające wpływ na dalszy przebieg kampanii (ich konsekwencje omówione zostały oczywiście w poradniku).

Uwaga - Opis przejścia w naszym poradniku przygotowany został na najwyższym domyślnie dostępnym poziomie trudności Miażdżący. W przypadku wybrania niższego poziomu trudności niektóre z omówionych w poradniku scen mogą okazać się prostsze do ukończenia (mniej przeciwników, większy margines błędu itp.).

Garść szybkich porad na start

Poniżej znajdziesz kilka szybkich porad na start do gry Uncharted 4. Zapoznanie się z nimi może ci się przydać szczególnie w początkowych rozdziałach kampanii.

  1. Nie radzimy od razu wybierać miażdżącego poziomu trudności. Granie na bardzo wysokim poziomie trudności może ci przede wszystkim utrudniać wygrywanie walk, w których pojawiają się większe grupy przeciwników oraz "elitarni wrogowie". Oprócz tego trudniej będzie ci docierać do znajdziek czy wypełniać założenia trofeów dotyczących staczania walk. Polecamy ukończyć grę 2 razy - najpierw na normalnym poziomie trudności i dopiero później na miażdżącym.
  2. Nie wszystkie etapy pozwalają na korzystanie z broni. Nie próbuj za wszelką cenę odnajdywać w nich broni, bo może to być po prostu niemożliwe z uwagi na specyfikę etapu. Zamiast tego w zależności od potrzeb skupiaj się na eksploracji, skradaniu czy wspinaczce.
  3. Rozglądaj się po drodze za błyszczącymi obiektami. W taki właśnie sposób oznaczane są skarby możliwe do odnalezienia. Ich pobłyskiwanie może ci znacząco ułatwić ich odnajdywanie, szczególnie jeśli leżą w ciemnych miejscach czy na oddalonych półkach.
  4. Polegaj na zasłonach w trakcie walk, ale uważaj na podrzucane przez wrogów granaty. Stanie na otwartej przestrzeni jest bardzo złym pomysłem nawet podczas gry na niższych poziomach trudności. Szybko reaguj też w tych sytuacjach, w których wrogowie postanowią obrzucić Drake'a granatami.
  5. Nie musisz martwić się o zdrowie partnera AI. W niektórych misjach Drake'owi może towarzyszyć druga osoba. Nie musisz na szczęście ochraniać za wszelką cenę partnera sterowanego przez sztuczną inteligencję. Skup się wyłącznie na dbaniu o dobry stan zdrowia sterowanej postaci.
  6. W miarę możliwości celuj w głowy przeciwników. Jeśli masz z tym problemy, to skorzystaj z asystenta celowania. Headshoty mogą o wiele szybciej zabijać atakujących wrogów, szczególnie tych, którzy mają założone ciężkie pancerze.
  7. Do wielu przeciwników możesz się zakradać. Korzystanie z opcji skradania się ma wiele zalet - możesz wyeliminować daną postać bez zużywania zapasów i bez alarmowania okolicy. Mechaniki skradania się możesz też używać do planowania zasadzek i łatwego docierania do miejsc, z których będzie można skutecznie atakować przeciwników.
  8. Uważaj na snajperów. Rozpoznasz ich po czerwonych wiązkach laserów. W lokacjach ze snajperami przywiązuj jeszcze większą uwagę do ustawiania się za zasłonami. Szukaj też okazji do tego żeby ich zastrzelić - czy to na odległość czy po zbliżeniu się do nich dzięki przebieganiu pomiędzy sąsiednimi zasłonami.

Wszystkie etapy gry Uncharted 4

Nasz opis przejścia gry Uncharted 4 uwzględnia wszystkie 24 etapy kampanii. Są to 22 główne rozdziały, prolog oraz epilog.

  1. Rozdział 0 - Prolog
  2. Rozdział 1 - Zew przygody
  3. Rozdział 2 - Piekło
  4. Rozdział 3 - Malezyjska fucha
  5. Rozdział 4 - Zwyczajne życie
  6. Rozdział 5 - Hector Alcazar
  7. Rozdział 6 - Złodziejska krew
  8. Rozdział 7 - Zgaszone światła
  9. Rozdział 8 - Grób Henry'ego Avery'ego
  10. Rozdział 9 - Ci, którzy zasłużą...
  11. Rozdział 10 - Dwanaście wież
  12. Rozdział 11 - Najciemniej pod latarnią
  13. Rozdział 12 - Na morzu
  14. Rozdział 13 - Rozbitkowie
  15. Rozdział 14 - Dołączcie do mnie w raju
  16. Rozdział 15 - Łupieżcy Libertalii
  17. Rozdział 16 - Bracia Drake'owie
  18. Rozdział 17 - Na dobre i na złe
  19. Rozdział 18 - New Devon
  20. Rozdział 19 - Upadek Avery'ego
  21. Rozdział 20 - W potrzasku
  22. Rozdział 21 - Stróż brata mojego
  23. Rozdział 22 - Kres złodzieja
  24. Rozdział 23 - Epilog

Czy gra Uncharted 4 posiada wybory i różne zakończenia?

Nie, Uncharted 4 jest w pełni liniową produkcją. Główne cele misji zalicza się na odgórnie narzucone sposoby, choć niektóre etapy (np. rozdział 12 - Na morzu) oferują większą swobodę w kwestii eksploracji otoczenia. Główny wątek fabularny Uncharted 4 ma też tylko jedno zakończenie, które wyświetlane jest niezależnie od tego jak zachowywałeś się w trakcie przechodzenia gry.

Ile czasu zajmuje przejście gry Uncharted 4?

Ukończenie samego głównego wątku fabularnego powinno ci zająć około 15 godzin - Uncharted 4 to najdłuższa gra spośród wszystkich z tej serii. Zajęcie się znajdźkami może wydłużyć rozgrywkę o około 2-3 godziny. Na potrzeby zdobycia platynowego trofeum powinieneś ukończyć grę co najmniej dwa razy - licz się wtedy z tym, że spędzisz przy niej łącznie co najmniej 30 godzin.

Uncharted 4 posiada również tryb multiplayer, który jest w stanie przyciągnąć do siebie na długie godziny. Na szczęście na potrzeby pozyskania "platyny" nie musisz spędzić dużej ilości czasu w rozgrywkach online.

Wszystkie skarby w Uncharted 4

Skarby są główną odmianą znajdziek - sekretów w grze Uncharted 4. W naszym poradniku podzieliliśmy ich opisy według rozdziałów, w których są odnajdywane. W większości misji w grze można odnaleźć od jednego do kilku skarbów.

  1. Wszystkie skarby w rozdziale 2: Piekło
  2. Wszystkie skarby w rozdziale 3: Malezyjska fucha
  3. Wszystkie skarby w rozdziale 6: Złodziejska krew
  4. Wszystkie skarby w rozdziale 8: Grób Henry'ego Avery'ego
  5. Wszystkie skarby w rozdziale 9: Ci, którzy zasłużą...
  6. Wszystkie skarby w rozdziale 10: Dwanaście wież
  7. Wszystkie skarby w rozdziale 11: Najciemniej pod latarnią
  8. Wszystkie skarby w rozdziale 12: Na morzu
  9. Wszystkie skarby w rozdziale 13: Rozbitkowie
  10. Wszystkie skarby w rozdziale 14: Dołączcie do mnie w raju
  11. Wszystkie skarby w rozdziale 15: Łupieżcy Libertalii
  12. Wszystkie skarby w rozdziale 16: Bracia Drake'owie
  13. Wszystkie skarby w rozdziale 17: Na dobre i na złe
  14. Wszystkie skarby w rozdziale 18: New Devon
  15. Wszystkie skarby w rozdziale 19: Upadek Avery'ego
  16. Wszystkie skarby w rozdziale 20: W potrzasku
  17. Wszystkie skarby w rozdziale 21: Stróż mojego brata
  18. Wszystkie skarby w rozdziale 22: Kres złodzieja

Czy muszę znaleźć wszystkie skarby za jednym przejściem gry?

Nie, możesz bezproblemowo powracać do tych etapów, w których nie znalazłeś 100% sekretów. Opcja powtarzania misji znajduje się w menu głównym gry. Podczas wybierania etapu zostaniesz poinformowany ile skarbów już odnalazłeś oraz ile skarbów czeka jeszcze na odkrycie. Możesz też grać na dowolnym poziomie trudności, np. na najniższym po to żeby szybciej dotrzeć do przegapionych znajdziek.

Inne ważne sekrety i znajdźki w Uncharted 4

Skarby nie są jedyną kategorią sekretów w grze Uncharted 4. Do odnalezienia są też inne znajdźki i miejsca ich odnajdywania opisaliśmy na osobnych stronach poradnika.

  1. Wszystkie znajdźki - wpisy do dziennika w Uncharted 4
  2. Wszystkie znajdźki - notatki w Uncharted 4
  3. Wszystkie znajdźki - opcjonalne rozmowy w Uncharted 4 - Uwaga: Sekrety te można najłatwiej przegapić jeśli nie zareagujesz na pojawienie się ikony rozmowy nad głową innej postaci.

Mam problem z rozwiązaniem zagadki

W trakcie przechodzenia gry Uncharted 4 możesz natrafić na trudniejsze zagadki, których zaliczenie może być obowiązkowe w celu awansowania w głównej fabule gry - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

W trakcie przechodzenia gry Uncharted 4 możesz natrafić na trudniejsze zagadki, których zaliczenie może być obowiązkowe w celu awansowania w głównej fabule gry. Najtrudniejsze zagadki w Uncharted 4 to:

  1. Zagadka z krzyżami w grobowcu Avery'ego z rozdziału 8,
  2. Zagadka z obrotowymi mechanizmami z rozdziału 9,
  3. Zagadka z Kołem Założycieli z rozdziału 11,
  4. Zagadka z kołem sternika i sferami z rozdziału 12,
  5. Zagadka z przejściem po zaminowanej kładce z rozdziału 19.

Rozwiązania wszystkich łamigłówek znajdziesz w naszym opisie przejścia gry oraz na osobnej stronie Trudne zagadki.

Czy w Uncharted 4 można zdobyć unikalne bronie?

Tak, w grze Uncharted 4 oprócz zdobywania standardowych broni możesz też pozyskać unikalny oręż - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Tak, w grze Uncharted 4 oprócz zdobywania standardowych broni możesz też pozyskać unikalny oręż. Są to:

  1. Rewolwer Barok .44,
  2. Pistolet skałkowy Flintlock,
  3. Granatnik China Lake GL,
  4. Ciężki karabin maszynowy DShK,
  5. Wyrzutnia rakiet RPG.

Informacje o miejscach odnajdywania specjalnych broni znajdziesz w rozdziale Rzadkie bronie.

Czy w grze jest tryb fotograficzny?

Tak, Uncharted 4 posiada tryb fotograficzny - Photo Mode. Musisz go najpierw załączyć w opcjach gry i następnie w trakcie właściwej rozgrywki wcisnąć obie gałki analogowe (L3 + R3). Gra może tymczasowo zablokować tryb fotograficzny np. na czas wyświetlania cut-scenki. Photo Mode pozwala na swobodne manipulowanie kamerą, poprawianie ostrości, nakładanie filtrów na ekran itp.

Czy Uncharted 4 ma trudną platynę?

Zdobycie platynowego trofeum w Uncharted 4 może okazać się dość wymagające, choć na konsolę PS4 ukazało się wiele gier, w których pozyskanie "platyny" jest znacznie trudniejsze.

Najbardziej problematyczne są trofea dotyczące przejścia gry na miażdżącym poziomie trudności, w określonym czasie (speedrun) oraz z wysoką celnością. Licz się z koniecznością ukończenia gry co najmniej dwa razy. Nie brakuje też trofeów dotyczących staczania walk i zbierania znajdziek. Do wymagań platynowego trofeum zaliczanych jest również kilka trofeów multiplayer, ale nie powinny one być bardzo trudne. Komplet informacji o trofeach gry Uncharted 4 znajdziesz w naszym poradniku trofeowym.

Mam problem ze zdobyciem trofeum w grze Uncharted 4

Niektóre trofea w Uncharted 4 mają skomplikowane lub trudne wymagania. Najważniejsze z nich opisaliśmy na osobnych stronach naszego poradnika trofeowego:

  1. Jak łatwo zdobyć trofeum A mi to wisi? - Jest ono przyznawane za zrzucanie przeciwników w przepaść podczas zwisania przy krawędzi.
  2. Jak łatwo zdobyć trofeum Coś mi się przesłyszało? - Jest ono przyznawane za pokonywanie przeciwników cichymi atakami z powietrza.
  3. Jak spełnić wymagania trofeum Pogromca kopczyków? - Otrzymuje się je za zburzenie 16 różnych kopczyków. Nasz opis przejścia pokazuje dokładnie gdzie można odnajdywać kopczyki.

Jak pobić rekord w grze Crash Bandicoot?

Pierwsza okazja do zagrania w klasyczną wersję gry Crash Bandicoot pojawia się w czwartym rozdziale kampanii (Zwyczajne życie) - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Pierwsza okazja do zagrania w klasyczną wersję gry Crash Bandicoot pojawia się w czwartym rozdziale kampanii (Zwyczajne życie). Nie możesz już wtedy pobić rekordu (najlepszego wyniku) w grze.

Zamiast tego musisz aż do momentu odblokowania epilogu. Dopiero wtedy możliwe będzie zawalczenie o najlepszy rezultat - trzeba po prostu bezbłędnie ukończyć etap. Zdobędziesz w ten sposób ukryte trofeum Najlepszy wynik!.

Czy muszę mieć opłacony abonament PS+?

Abonament PlayStation Plus nie jest wymagany do ukończenia głównej kampanii. Została ona w całości przygotowana z myślą o pojedynczym graczu. Uncharted 4 posiada natomiast osobny tryb multiplayer. W tym przypadku abonament PS+ jest już obowiązkowy na potrzeby przystępowania do rozgrywek.

Warto też zaznaczyć, że subskrypcja PS+ jest wymagana do zdobycia platyny w Uncharted 4. Oprócz trofeów singleplayer w grze znajdują się też trofea online, które opisaliśmy w naszym poradniku trofeowym.

Czy muszę zagrać w poprzednie części serii?

Nie jest to wymagane, aczkolwiek mimo wszystko radzimy wcześniej ukończyć pierwsze trzy części Uncharted. Czwarta odsłona cyklu opowiada nową historię, ale pojawia się w niej wiele postaci znanych z poprzednich części serii. Brak znajomości części 1-3 może zaowocować tym, że np. nie zrozumiesz relacji łączących niektórych głównych bohaterów opowieści.

Trzy pierwsze części Uncharted zostały na szczęście wydane na konsolę PS4 w ramach zestawu Uncharted Kolekcja Nathana Drake'a. Kolekcja ta została udostępniona za darmo subskrybentom usługi PS+ w styczniu 2020 roku.

Czy do Uncharted 4 dostępne są dodatki fabularne?

Uncharted 4 nie posiada fabularnych dodatków DLC, ale ukazało się duże samodzielne rozszerzenie - mowa tu grze o Uncharted: Zaginione Dziedzictwo - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Uncharted 4 nie posiada fabularnych dodatków DLC, ale ukazało się duże samodzielne rozszerzenie - mowa tu grze o Uncharted: Zaginione Dziedzictwo. Produkcja ta oferuje zupełnie nową historię. Grywalną bohaterką Zaginionego Dziedzictwa jest Chloe Frazer znana z głównych odsłon serii Uncharted. Towarzyszą jej także dwie inne postacie - Nadine Cross oraz Sam Drake (brat Nathana Drake'a).

Czy Uncharted 4 ładniej wygląda na konsoli PS4 Pro?

Tak, autorzy gry Uncharted 4 przygotowali specjalną aktualizację z myślą o posiadaczach konsoli PlayStation 4 Pro. W wersji na PS4 Pro zwiększeniu ulega rozdzielczość - jest to 1440p/30fps (zamiast 1080p/30fps) dla kampanii singleplayer oraz 1080p/60fps (zamiast 900p/60fps) dla rozgrywek multiplayer.

Czy ukaże się Uncharted 5?

W momencie aktualizowania niniejszego poradnika nie było niestety żadnych informacji na temat planów przygotowania piątej odsłony serii Uncharted. Studio Naughty Dog, które było związane z serią od samego początku jej istnienia, nie jest zainteresowane tworzeniem kolejnych części. Nie jest jednak wykluczone, że inny deweloper podległy Sony przygotuje kolejną odsłonę Uncharted i że zostanie ona wydana na konsolę PS5.

Najważniejsze przyciski sterowania

Poniższa tabela prezentuje najważniejsze przyciski sterowania w grze Uncharted 4. Pełną klawiszologię znajdziesz na osobnej stronie Sterowanie.

Poruszanie się - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Poruszanie się

Rozglądanie się - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Rozglądanie się

Przybliżenie widoku - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Przybliżenie widoku

Użycie linki z hakiem - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Użycie linki z hakiem

Celowanie, Hamulec podczas jazdy - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Celowanie, Hamulec podczas jazdy

Unik, Ukrycie się za zasłoną, Przewrót - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Unik, Ukrycie się za zasłoną, Przewrót

Walka wręcz - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Walka wręcz

Przeładowanie broni - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Przeładowanie broni

Skok, Wspinaczka - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Skok, Wspinaczka

Oddanie strzału, Gaz podczas jazdy - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Oddanie strzału, Gaz podczas jazdy

Rzut granatem - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Rzut granatem

Zmiana broni - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Zmiana broni

Zmiana broni - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Zmiana broni

Dziennik Drakea - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Dziennik Drake'a

Menu pauzy - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Menu pauzy

Czy Uncharted 4 oferowany jest w specjalnych edycjach?

Tak, oprócz standardowej wersji gry przygotowane zostały także dwie specjalne edycje:

Uncharted 4 A Thiefs End Special Edition - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Uncharted 4 A Thief's End Special Edition. Jej zawartość to:

  1. Gra Uncharted 4 Kres Złodzieja
  2. Steelbook zaprojektowany przez Alexandra Iaccarino (ilustrator współpracujący z takimi firmami jak: Sony Entertainment, Naughty Dog, AMC czy stacją telewizyjną NBC)
  3. Artbook zawierający 48 stron grafik koncepcyjnych
  4. Punkty potrzebne do odblokowania dodatkowej zawartości trybu multiplayer oraz ulepszeń postaci
  5. Specjalne naklejki
Uncharted 4 A Thiefs End Libertalia Collectors Edition - Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Uncharted 4 A Thief's End Libertalia Collector's Edition. Jej zawartość to:

  1. Gra Uncharted 4 Kres Złodzieja
  2. Steelbook zaprojektowany przez Alexandra Iaccarino (ilustrator współpracujący z takimi firmami jak: Sony Entertainment, Naughty Dog, AMC czy stacją telewizyjną NBC)
  3. Artbook zawierający 48 stron grafik koncepcyjnych
  4. Punkty potrzebne do odblokowania dodatkowej zawartości trybu multiplayer oraz ulepszeń postaci
  5. Specjalne naklejki
  6. 30 centymetrowa figurka głównego bohatera Nathana Drake'a
  7. Trzy stroje dla postaci do trybu wieloosobowego: Uncharted: Drake's Fortune, Heist Drake oraz Desert Drake
  8. Trzy skórki na bronie: Golden Weapon Skin, Snow Weapon Skin i Desert Weapon Skin
  9. Trzy czapki z daszkiem, które wzbogacą ubiór postaci: Henry Avery, Thomas Tew oraz Adam Baldrige Sigil Ball
  10. Strój Madagascar Sidekick
  11. Phurba Dagger - drwina
  12. Motyw wykorzystywany w systemie PlayStation 4

Uncharted 4 jest również oferowany w dwóch wersjach cyfrowych - standardowej i Digital Deluxe Edition. Dodatkowa zawartość wersji Digital Deluxe to:

  1. Strój Desert Drake
  2. Skórka na broń Desert Weapon
  3. Bohaterowie: Thomas Tew i Adam Baldridge
  4. Uncharted 4 Triple Pack - przepustka sezonowa
  5. Odblokowanie dwóch przedmiotów dostępnych w trybie wieloosobowym

Informacje o Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Autorzy : Jacek Stranger Hałas, Grzegorz Alban3k Misztal

Ostatnia aktualizacja : 1 sierpnia 2016

Poradnik zawiera : strony: 62, ilustracje: 664 .

Popularne strony w Uncharted 4: Kres Złodzieja - poradnik do gry

Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-11-22 - 334345Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-11-22 - 334344Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-11-22 - 334343Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-11-14 - 333980Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-11-14 - 333979Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-05-17 - 321689Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-05-17 - 321688Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-05-17 - 321687Uncharted 4: Kres Złodzieja - screen - 2016-05-17 - 321686