Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Endless Legend - poradnik do gry

Endless Legend - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Eksploracja | Podstawy Endless Legend poradnik Endless Legend

Ostatnia aktualizacja: 3 września 2019

Przykład zasięgu widzenia. Klif blokuje widoczność, łagodne wzgórze nie. Gdyby jednostka stała na klifie, widziałaby cały teren poniżej. - Eksploracja | Podstawy Endless Legend - Endless Legend - poradnik do gry
Przykład zasięgu widzenia. Klif blokuje widoczność, łagodne wzgórze nie. Gdyby jednostka stała na klifie, widziałaby cały teren poniżej.

Klify i wysokie wzgórza ograniczają widoczność. Jeśli maszerujesz od ich podnóża, nie zauważysz, co znajduje się na górze. Podczas eksploracji lepiej więc wędrować po wzgórzach i stamtąd obserwować najbliższą okolicę. Tym bardziej, że wzgórza mogą tworzyć naturalny labirynt, utrudniając eksplorację regionu.

Istnieją dwa rodzaje mgły wojny. Pierwsza zakrywa nieodkryte rejony, a druga już zbadane, gdzie nie ma żadnych twoich jednostek i budynków. Przy wyznaczaniu długiej trasy przemarszu dla pierwszego rodzaju mgły gra porusza się na oślep. Oznacza to, że po drodze możesz trafić na morze, o czym gra poinformuje cię tuż przed faktem. Dlatego lepiej badać mapę małymi kroczkami, tak by w razie potrzeby móc skręcić albo cofnąć się. Przy wędrowaniu po już odkrytym terenie gra będzie wybierała najbardziej optymalną ścieżkę.

Gra podświetla granice regionu, na który najedziesz kursorem. Robi to również, gdy część terytorium jest ukryta pod mgłą wojny. Dzięki temu można mniej więcej określić kształt i wielkość regionu. Weź to pod uwagę przy ustalaniu tras przemarszu. Unikniesz wtedy marnowania punktów ruchu.

Kierując armiami używaj podwójnego kliknięcia. Kiedy jednostka zacznie się poruszać na wybrane przez ciebie pole, najedź na to pole i kliknij dwukrotnie prawym klawiszem myszy. Jeśli zrobiłeś to odpowiednio szybko, animacja jednostki przyspieszy.

Staraj się samodzielnie badać teren. Opcja automatycznego zwiadu jest dobra, jeśli posiadasz dużo małych grup zwiadowczych i nie chcesz się nimi zajmować osobiście. W innym wypadku lepiej samodzielnie wysyłać oddziały na zwiad. Dzięki temu będziesz w stanie unikać kłopotów, uciekać w razie zagrożenia, szybciej przeszukiwać ruiny i pacyfikować neutralne wioski.

Nazwę regionu poznasz dopiero w momencie, gdy zbadasz jego większą część. Większa oznacza obszar o przynajmniej kilku heksach wysokości i szerokości. Przykładowo, jeśli region składa się z rozległej równiny i wąskiego przesmyku, to nazwę poznasz po odkryciu równiny. Po prostu nazwa musi się zmieścić na mapie i gra wybiera takie miejsca, gdzie jest to możliwe. Oddal planszę i przyjrzyj się, jak rozmieszczone są nazwy regionów, a zrozumiesz zależność.

Zwróć uwagę na kształt terenu pod mgłą wojny. Szybko zauważysz, że woda jest inaczej zaznaczona od lądu. Wzgórza i inne wyniosłości też powinny być łatwe do rozpoznania, podobnie jak wyspy. To również pozwoli ci określić kształt regionu bez potrzeby jego pełnej eksploracji oraz ocenić, jak wiele pól dzieli cię od najbliższej wyspy.

Zawsze zapisuj grę przed przeszukaniem ruin. Bardzo rzadko, ale może się zdarzyć, że zamiast Pyłu (Dust) albo zasobów luksusowych (Luxury Resources) znajdziesz w ruinach dużą grupę przeciwników, z którą będziesz musiał od razu walczyć. Dla bezpieczeństwa warto przeszukiwać je armią złożoną z przynajmniej dwóch jednostek. Innym razem badając ruiny otrzymasz bardzo czasochłonne albo niemożliwe do wykonania w danej chwili zadanie. Przykładowo, gdy grasz na wyspach, możesz otrzymać zadanie zbadania kolejnych ruin, które znajdują się wyspę dalej. Bez wejścia na II erę i wynalezienia Stocznia (Shipyard, technologia) nie będziesz mógł tam dotrzeć, co oznacza opóźnienie kilkudziesięciu nawet tur i szansę na uznanie zadania za niewykonane.

Pacyfikuj wioski. Badając nowy region staraj się tak wędrować, by zahaczać o neutralne wioski. Uporaj się z nimi przed zajęciem regionu, dzięki czemu oszczędzisz sobie kłopotów w przyszłości.

Przekupstwo jest lepsze od negocjacji, a te lepsze od walki. Atakowanie wioski oznacza konieczność walki z obrońcami i późniejszej odbudowy, a to zabiera czas i miejsce w kolejce budowy miasta. Dlatego walczyć powinno się w ostateczności, a częściej korzystać z opcji Przekup (Bribe). Najtańsze przekupienie wioski kosztuje 40 Pyłu (Dust), co nawet na początku jest niewielką kwotą. Będzie rosło wraz z liczbą obrońców, ale twój budżet również nie będzie stał w miejscu. Pertraktuj (Parley) jest z kolei bardzo losowe. Czasem gra zleci ci proste zadanie, innym razem nie będziesz w stanie go wykonać nawet w setnej turze. Co więcej, nie możesz negocjować z dwiema wioskami z jednego regionu naraz, więc zdarzyć się może, że utkniesz ze zbyt trudnym zadaniem. Na szczęście pertraktacje zawsze mogą być zerwane, więc jeśli otrzymałeś zbyt trudne zadanie, skorzystaj z przekupstwa albo zaatakuj. Akcje Przekup oraz Pertraktuj wymagają technologii Placu Poliglotów (Language Square, I era). Jeśli masz ją na starcie, korzystaj z niej jak najczęściej. Jeśli nie, postaraj się jak najszybciej wynaleźć. Wyjątkiem Nekrofagi (Necrophages), które powinno jak najczęściej walczyć oraz Kultystów (Cultists), którzy jako jedyni posiadają akcję Konwersja (Conversion).

Staraj się nie rozdzielać żołnierzy. Samotne oddziały łatwo mogą paść łupem wędrownych band. Armia zwiadowcza powinna liczyć przynajmniej dwa oddziały, dla bezpieczeństwa.

Badaj ruiny. Co prawda znajdujące się w nich nagrody są losowe, ale dodatkowe 30 Pyłu albo 10 sztuk Szkłostali (Glassteel) to na początku gry majątek. W późniejszej fazie gry nagrody z ruin przestają być tak przydatne, więc możesz darować sobie ich przeszukiwanie.

Jeśli w grze znajdują się Drakkeny (Drakken), wymień się z nimi mapami. Drakkeny od początku gry widzą stolice innych graczy. Mając dostatecznie dużo wpływu oraz technologię Zguba dyplomaty (Diplomat's Manse, II era), możesz spróbować wymienić się z nimi mapami. Dzięki temu dowiesz się, gdzie znajdują się inni gracze. To bardzo cenna wiedza.