Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 30 maja 2018, 15:00

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy? - Strona 2

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Na graficznych dopalaczach

Możliwe, że tak właśnie wyglądałby S.T.A.L.K.E.R. 2, gdyby problemy finansowe nie zmusiły twórców do zamknięcia studia. Co natomiast wiemy o kontynuacji, która aktualnie powstaje w GSC Game World? Niemalże nic. Gra ma trafić do sprzedaży w 2021 roku, jednak by ostudzić ekscytację tych ślepo wierzących, że najpóźniej za trzy lata ponownie odwiedzą Zonę, przygotowaliśmy kubeł zimnej wody – ukraiński zespół bardzo swobodnie traktuje ustalone daty premier.

Cień Czarnobyla początkowo miał przecież wyjść jeszcze w 2003 roku! Ostatecznie na półki sklepowe trafił z czteroletnim opóźnieniem, w międzyczasie ulegając tylu poślizgom, że wiele osób w ogóle przestało wierzyć, iż kiedykolwiek zostanie ukończony. Oczywiście trzymamy kciuki, by ten scenariusz nie powtórzył się w przypadku świeżo zapowiedzianego tytułu, ale pewien sceptycyzm jest jak najbardziej uzasadniony.

Czy tak właśnie miał wyglądać drugi S.T.A.L.K.E.R.? Tego już nigdy się nie dowiemy. (Źródło: galeria grafik Nikolaja Gatilova). - 2018-05-30
Czy tak właśnie miał wyglądać drugi S.T.A.L.K.E.R.? Tego już nigdy się nie dowiemy. (Źródło: galeria grafik Nikolaja Gatilova).

Tyle wiemy od samych deweloperów. Dodatkowa garść informacji pochodzi od Sergieja Galonkina, znanego przede wszystkim jako twórca serwisu Steam Spy. Poza tym pracuje on w firmie Epic Games, toteż gdy jako jedna z pierwszych osób poinformował o istnieniu gry S.T.A.L.K.E.R. 2 z dopiskiem: „Zgadnijcie, na jakim silniku powstaje?”, powszechnie zaczęto sądzić, iż GSC Game World wykorzysta Unreal Engine 4. Byłoby to zdecydowanie bardziej sensowne rozwiązanie od ponownego postawienia na autorską technologię, co oznaczałoby dodatkowe koszty i na pewno sprawiłoby więcej kłopotów. Przypomnijmy bowiem, że dotychczasowe trzy odsłony cyklu działały na kolejnych wersjach silnika X-Ray, oferującego klimatyczną oprawę, ale i generującego mnóstwo błędów.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy? - ilustracja #2

Gry z serii S.T.A.L.K.E.R. przedstawiają bardzo ponurą wizję Strefy Wykluczenia wokół Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Oczywiście rzeczywistość jest znacznie mniej interesująca. Obecnie Zona to teren przyciągający turystów, chcących zobaczyć Prypeć lub Oko Moskwy. W niektórych regionach promieniowanie nadal jest bardzo wysokie (tzw. „Czerwony Las” po dziś dzień jest jednym z najmocniej skażonych miejsc na świecie), ale jednodniowa wycieczka na pewno Wam nie zaszkodzi.

Ponadto w Strefie rozkwitła przyroda – dziki, lisy, wilki radzą sobie zdecydowanie lepiej, odkąd aktywność człowieka na tamtych terenach spadła do zera, ryby osiągają większe rozmiary, odżyły też drzewa. To trochę smutne, że nawet jedna z największych katastrof ekologicznych w historii nie przyniosła gorszych efektów niż stała ludzka działalność.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.