Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 2 maja 2018, 11:30

autor: Przemysław Zamęcki

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Recenzja gry BattleTech – mecha dobra gra

Jak dobrze wykorzystać licencję popularnej marki pokazuje BattleTech. Jeszcze nigdy tak niewielu nie zrobiło tak wiele dla tak wielu fanów taktycznych starć wielkich mechów.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

BattleTech to niezła gra. Obowiązkowa pozycja dla fanów marki, ale jeśli kochacie inne taktyczne strategie turowe, jesteście weteranami Laser Squadu, Sabre Teamu, XCOM-ów, a Jagged Alliance macie w małym palcu, nowe dzieło Harebrained Schemes po prostu musi się Wam spodobać. Odpalcie Steama lub GOG-a, rozgrzejcie silniki maszyn i udajcie się w kilkudziesięciogodzinną podróż po galaktyce pełnej szlacheckich rodów walczących o strefy wpływów przy pomocy najemników wyposażonych w najpotężniejszą broń przyszłości – pancerne kolosy zwane mechami.

BattleTech to uniwersum, w którym zakazano używania broni jądrowej i bombardowań orbitalnych. To świat, w którym w stalowym potworze stajemy oko w oko z wrogiem. No chyba że zdecydujemy posłać się w jego kierunku salwę rakiet, „kitrając” się gdzieś za wzgórzem, jedynie naprowadzani przez jednostkę zwiadowczą. To gra wielu wyborów, strategii, niekończących się zleceń i konieczności ciągłego dbania o pełny portfel. Innymi słowy – kapitalny kawałek softu.

Recenzja gry BattleTech – mecha dobra gra - ilustracja #1
Na ekranie dowodzenia sporo się dzieje, ale połapanie się w zawiłościach interfejsu nie jest trudne i po kilku pierwszych misjach gracz całkowicie się z nim oswaja.

Każda saga ma swój początek

PLUSY:
  1. bardzo dobrze rozwiązana mechanika kierowania własnym oddziałem najemników;
  2. uwzględnienie całego dobrodziejstwa BattleTecha przy konstrukcji i uzbrajaniu mechów;
  3. pełnoekranowe grafiki będące głównym elementem scenek przerywnikowych;
  4. kapitalny klimat towarzyszący potyczkom;
  5. muzyka.
MINUSY:
  1. dość sztampowa fabuła kampanii dla jednego gracza;
  2. niepowalające jakością grafiki lokacje, w których toczą się zmagania mechów;
  3. długie loadingi.

Wyznam, że okres zapoznawania się z BattleTechem był dla mnie dość ciężki. Pierwsze godziny rozgrywki niespecjalnie wciągają – są w zasadzie jedynie nudnawym, a obowiązkowym, bo jednocześnie uczącym podstaw mechaniki, wstępem do sztampowej opowieści o zdradach wielkich rodów i walce o powrót na należny tron. Podobny schemat wykorzystywany był wiele, wiele razy i ewentualne zwroty akcji mało kogo są w stanie zaskoczyć. A szkoda, bo potencjał na interesującą opowieść na pewno był, tym bardziej że scenarzystom klawiatura nie przeszkadzała w napisaniu dosłownie ton tekstu, przez który trzeba przebrnąć. Gdyby fabuła porywała, nie byłoby to problemem, ale w tym przypadku... trochę się irytowałem i chyba po raz pierwszy zabrakło mi w grze dubbingu. Przy ciekawie dobranych głosach i porządnym aktorstwie mógłbym uniknąć umierania z nudów.

Warto jednak mozolnie przedzierać się przez ramki tekstu dotyczące zależności w przedstawionym świecie i jego historii. Ta solidna dawka wiedzy pozwala lepiej zrozumieć oglądane na ekranie wydarzenia, a także poczuć klimat uniwersum bez potrzeby wertowania dziesiątków papierowych podręczników, które wychodziły przez lata do stołowej wersji gry.

Nie chciałbym być źle zrozumianym. Dobrze, że w ogóle w grze jest jakakolwiek kampania i fabularyzowana historia, bo znając dzisiejszą branżę, nie zdziwiłbym się, gdyby autorzy zadowolili się stworzeniem platformy do starć multiplayerowych. Zapewne BattleTech znalazłby wtedy sobie jakąś niszę, skutecznie ją wypełniając, natomiast w obecnym kształcie stanowi ogromne pole do popisu dla społeczności moderskiej.

Recenzja gry BattleTech – mecha dobra gra - ilustracja #2
Kolejność działania zależy od inicjatywy danej jednostki. Mniejsze mechy są bardziej mobilne i szybsze, wobec czego zazwyczaj działają jako pierwsze.

Nie(dola) najemnika

Po przebrnięciu przez otwarcie kampanii i misję korporacyjną zaczynamy kierować własnym zespołem najemników. Dość szybko jesteśmy rzuceni, póki co, na płycizny wojennych działań, motywowani dodatkowo bankowymi długami. Odniosłem wrażenie, że oto przede mną kolejna hardcorowa gra, która zamierza skopać mi cztery litery, pokazując, gdzie jest miejsce początkującego, jednak... nie. BattleTech został oszczędnie wyposażony w samouczki, ale stopień trudności kolejnych starć jest wyważony i ewidentnie przerżniemy tylko wtedy, kiedy całkowicie zignorujemy zagrożenie ze strony wroga. Poza tym poziom skomplikowania każdego zlecenia symbolizowany jest liczbą głów Atlasa (to olbrzymi, stutonowy mech), więc z góry wiemy, na co się piszemy. Początkowe zlecenia to ledwie połówka głowy, ale w miarę dysponowania przez nas coraz lepszymi maszynami i bronią wyzwania stają się trudniejsze.

Recenzja gry BattleTech – mecha dobra gra - ilustracja #3
Lokacje w grze są bardzo zróżnicowane, a wpływ na przegrzewanie się systemów mechów ma lokalna temperatura otoczenia.

Obejmując dowodzenie nad grupą najemników, musimy zadbać nie tylko o wyposażenie mechów. BattleTech, wzorując się na popularnych grach taktycznych, zawiera również moduł ekonomiczny, wymagający utrzymania balansu pomiędzy przeznaczaniem pieniędzy na rekrutów i ich miesięczne zarobki, na naprawy mechów i na zakupy nowych modułów lub broni. Nasz budżet zależy od negocjowanych kontraktów – możemy zarobić maksimum oferowanej kasy, ale zapłacimy za to mniejszą liczbą fantów pozbieranych z pobojowiska oraz wolniej rosnącym prestiżem. Graty oczywiście uzupełniają nasze straty i pozwalają budować następne maszyny, prestiż to z kolei lepiej płatne zlecenia. Sztuką jest operowanie tą mechaniką w taki sposób, aby na wszystko starczyło nam środków.

Recenzja gry RimWorld – największa wada? Wciąga jak bagno!
Recenzja gry RimWorld – największa wada? Wciąga jak bagno!

Recenzja gry

Po ponad pięciu latach we wczesnym dostępie RimWorld doczekał się oficjalnej premiery w wersji 1.0. Tym samym w nasze ręce trafia jedna z najbardziej dopracowanych i wciągających gier niezależnych ostatnich lat.

Recenzja gry Two Point Hospital – zwariowana strategia w kitlu
Recenzja gry Two Point Hospital – zwariowana strategia w kitlu

Recenzja gry

Hej dinozaury, pamiętacie Theme Hospital? Zgadza się, już 21 lat minęło od wydania tej kultowej gry. Dziś legendarna strategia powraca w nowych, współczesnych szatach. Zakładajcie fartuchy oraz rękawiczki i do dzieła!

Recenzja gry Phantom Doctrine – polski XCOM ze szpiegami
Recenzja gry Phantom Doctrine – polski XCOM ze szpiegami

Recenzja gry

Tajemnicza gra wywiadów, akcje szpiegowskie i analiza tajnych dokumentów podlane sosem taktycznej rozgrywki wzorowanej na mistrzach gatunku. Phantom Doctrine przenosi nas w czasy zimnej wojny i stawia na czele siatki bezwzględnych agentów.

Komentarze Czytelników (27)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
02.05.2018 12:11
👍
6
T_bone
190
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Gra spełniła oczekiwania, wciąga jak diabli. Szkoda że wydawca (Paradox) nie pokusił się o inne wersje językowe niż angielska na premierę i tym samym oddał pole Frostpunkowi w niektórych krajach.

02.05.2018 12:11
👍
6
T_bone
190
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Gra spełniła oczekiwania, wciąga jak diabli. Szkoda że wydawca (Paradox) nie pokusił się o inne wersje językowe niż angielska na premierę i tym samym oddał pole Frostpunkowi w niektórych krajach.

02.05.2018 12:31
👍
odpowiedz
zanonimizowany1254536
7
Pretorianin

Ostatnie tygodnie obfitują w znakomite premiery więc musiałem wybierać. Padło na Frostpunka i nowego Total Wara ale BT jest następny w kolejce.

02.05.2018 13:05
1
odpowiedz
1 odpowiedź
D.a.r.k.ELF
11
Pretorianin
9.0

Ja czekam na spolszczenie.. ponoć ma być ale nie wiadomo kiedy.

06.05.2018 20:32
Rotation
5
Legionista

Ja także czekam na znaki na niebie mówiące o spolszczeniu. Co prawda płakać nie będę jak nie wyjdzie no ale... Battletech'a zakupiłem na razie nie odpalam, poczekam na patche w miedzy czasie odpaliłem dawno zakupiony XCOM2 czekający w kolejce. tymczasem może wyjdzie spolszczenie...a gdzie była jakaś wzmianka o lokalizacji POLAND ?

02.05.2018 13:10
odpowiedz
2 odpowiedzi
meelosh
52
I use arch btw

Czy skoro wydawcą jest Paadox to należy spodziewać się miliarda DLC?

02.05.2018 19:23
zabujca72
17
Legionista

1500 sto dziewięcset,a na serio jak twórcy nie mają w planach Battletecha 2 to raczej przez wiele wiele lat dostaniemy zawartość,która powinna być w grze

03.05.2018 11:35
zarith
193

nie, miliardy dlc do gier paradoxu to decyzja developera a nie wydawcy.

02.05.2018 14:10
1
odpowiedz
radekplug
86
Generał

1. mody są bo każdy może je zrobić wszystkie dane gry łatwo można otworzyć w notatniku więc jeśli chodzi mody zmieniające statystyki mechów broni to już takie mody są, teraz ludzie czekają na graficzne mody albo dodające nowe maszyny ale ze zwględu na pewne ograniczenie islości typów maszyn narzuconych przez twórców, to będą mody w stylu zmiany czyli jak ktoś zrobi mecha madcat to on będzie dodany na zmiane na innego istniejącego już. 2. Co do dlc to już jest planowane clan mech pack czyli mechy jakie były podczas invazji klanów więc kampania będzie inna możliwe że to dlc będzie samodzielne jak jak było to przy shadow run. Bo sama invazja jest 3049 a podstawka to 3025.

post wyedytowany przez radekplug 2018-05-02 14:12:23
02.05.2018 15:34
😍
1
odpowiedz
A.l.e.X
116
Alekde
9.5

na pewno najlepsza gra kwietnia ! i jedna z najlepszych gier od początku roku ! Wybacz God of War ;)

02.05.2018 15:49
odpowiedz
2 odpowiedzi
Nerka
94
Generał

Cholera,gdzie znajdę czas na te wszystkie gry!?

02.05.2018 23:55
Demilisz
131
Generał

Też nie wiem, a mam i Battletech i Frostpunk. Do tego za 6 dni Pillars of Eternity 2.

03.05.2018 14:35
😜
D.a.r.k.ELF
11
Pretorianin

Haha dokładnie :P Frostpunka kupiłem i jeszcze nawet nie zagrałem :))) Battletech chętnie ale jak będzie w PL no i tak samo najbardziej oczekiwana to Pillarsy 2 :D A teraz olałem wszystkie inne i przechodzę sobie Tomb Raidera z 2013 i potem chce Rise of the Tomb Raider.

02.05.2018 17:53
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
Marvin
19
Common z loot boxa

Gra jest absolutnie fantastyczna. Jak dla mnie, to kandydat na grę roku.

Jedyna rzecz, która mnie trochę irytuje, to odrobinę zbyt wolne tempo rozgrywki, a zwłaszcza te 1 - 2-sekundowe przerwy po wykonaniu każdej akcji, co daje się we znaki zwłaszcza w trakcie bitwy z wieloma jednostkami przeciwnika i, okazjonalnie, sprzymierzeńca.

Poza tym gra niemalże idealna. Polecam.

post wyedytowany przez Marvin 2018-05-02 17:54:12
03.05.2018 00:43
2
radekplug
86
Generał

da się animacje przypieszyć jest plik który daje dostęp debug menu jakie mieli devsi jak tworzyli grę jest tam właśnie opcja przyśpieszenia animacji dla mechów.

03.05.2018 07:05
Marvin
19
Common z loot boxa

Tak, widziałem posty na Reddicie. Niemniej dzięki!

Dodatkowo przeczytałem właśnie w mejlu kickstarterowym, że twórcy niedługo dodadzą opcje przyśpieszenia rozgrywki do ustawień w samej grze.

03.05.2018 20:07
szejk18
22
Pretorianin
9.0

to przyspieszenie animacji psuje caly klimat. mam nadzieje ze wyeliminuja te przerwy i przyspiesza loadingi, bo jak dla mnie ta gra jest po prostu strasznie marnie zoptymalizowana.
poza ty genialna :)

02.05.2018 18:06
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
Fabryc
2
Junior
9.0

Fajna recenzja, w zasadzie mam takie same pozytywne i negatywne odczucia. Gra rzeczywiście nieco jest przywolna, trochę kampania taka sobie, ale każda walka, przygotowanie do niej, buszowanie po kosmosie w celu zarabiania kasty to jest to na co czekałem. Mam nadzieję, że będą DLC, że będą to kampanie (samo dołożenie mechów to moim zdaniem za mało gdy już ukończysz kampanię). Mam nadzieję, że gra będzie się rozwijać, z tym kojarzy mi się Paradox :)

03.05.2018 14:36
D.a.r.k.ELF
11
Pretorianin

Tyle że już było tutaj mówione że Paradox jest tylko wydawcą :)

04.05.2018 14:05
Fabryc
2
Junior

Racja. Trochę zaklinam rzeczywistość. Po prostu mam dużą nadzieję, że gra będzie rozwijana :) Nie prędko doczekamy się następnej....

03.05.2018 09:50
1
odpowiedz
Naczelnyk
139
Witch Hunter

Cudowna gra. Drobne rysy nie przeszkadzają, żeby Battletech kradł mój czas godzinami.

03.05.2018 11:35
odpowiedz
zarith
193

świetna gra. jedyny minus jaki widzę to fakt że dowodzimy tylko jedną lancą, więc na akcje bierze się tylko najcięższe mechy.

03.05.2018 15:08
👍
1
odpowiedz
D.a.r.k.ELF
11
Pretorianin

Kilka osób pytało o dalsze plany to tutaj info :)

BATTLETECH: What's Next?
First of all, to our Backers and new players alike - thank you for your incredible outpouring of love and support last week following the launch of BATTLETECH, and for sharing so many of your amazing game experiences with us. As a small developer, these stories mean the world to us. It's why we do this.

From the heartfelt reactions of our Backers, to the kind words from reviewers, to the epic marathons on YouTube, to the hysterical reactions on Twitch, to the goofy memes floating through social media, this week has been a whirlwind and we are thrilled to be on this ride with you.

Extra kind words and fun clip links:
Waypoint[waypoint.vice.com]
Polygon[www.polygon.com]
GameWatcher[www.gamewatcher.com]
Twitch Clip 1[clips.twitch.tv]
Twitch Clip 2[clips.twitch.tv]
Twitch Clip 3[clips.twitch.tv]
We could easily fill this entire post and more just rounding up press and fan reactions to the game - but we'd rather talk about what's next. From the start of this project, we've viewed launch not as the end of the road, but as the birth of a living product. Over the course of development, you might recall that we often answered speculative questions about post-launch features or content with, "in success, all things are possible."

Well - thanks to you, this is the success we hoped for. And many things are now possible! We're working with Paradox on a roadmap for the next year of BATTLETECH development. This will include regular bugfixing, quality-of-life improvements, and free Updates adding new features to the game. Here's a look at the next few months of that roadmap.

****BATTLETECH Post-Launch Roadmap****

1. Compatibility / Performance Investigations
Our launch last week wasn't perfect. A subset of players are experiencing hardware/system compatibility and performance issues that our team is working hard to investigate. Solutions for critical issues are always our top priority, and will be released as soon as they're available and tested. Typically, we will release patches to our public_beta branch on Steam for a few days for testing before we push them to the default branch.

On that note - last Friday we released our first patch to the public_beta branch for testing. Today, that 1.0.1 Patch went live - you can read the full changelog here. We expect to release more patches to public_beta in the coming days and weeks.

2. General Bugfix (Late May)
We expect to release at least one general bugfix/improvements patch later in May.

3. Localization (French, German, Russian) and Linux support
These are both Kickstarter commitments and high priorities for our post-launch roadmap. (Along with a couple other Kickstarter commitments that didn't make it in for launch.) We don't have a more precise ETA yet for these items but will update you as soon as we do.

4. Update #1: Customization & Player Options (June/July)
We're already beginning work on our first larger free Update to BATTLETECH. This Update is all about customization and reacting to common pieces of feedback that we've received from you on the game. Here's a list of items we're currently looking at for Update 1 this summer:
Accelerated combat options - We're working on options for players who would like to accelerate the pace of combat missions.

MechWarrior customization - We know that many players would like to change the appearance, callsign, name, and voice of all their MechWarriors, not just their Commander. This didn't make it in for launch but we'll be adding it in Update 1.

Granular difficulty settings - A set of discrete options for players to customize the challenge level of the game in different areas.

MechLab / Store / Salvage quality-of-life improvements - Interface additions to reduce friction when buying and salvaging new items.

Tutorial-skip option - Allowing players who have already played the prologue missions to skip those missions when starting a new campaign, and get right to the Leopard.

Addressing difficulty spikes - We'll be working on smoothing out some issues with unexpectedly hard (or easy) content. Not to remove all difficulty variance, but to address clear outliers.

Live-streaming quality-of-life improvements - Audio persisting when alt-tabbed, for example.
It's important to note that the exact contents of Update 1 may shift during development. Please consider these general directions and priorities. We'll post a more detailed and updated list of what's in the Update closer to its release.

5. More BATTLETECH!
The above is just the beginning! We'll be continuing with more free Updates after Update 1, and we'd also love to release a larger paid content Expansion or two - but right now we're staying focused on bugfixes and immediate reactions to launch feedback. With your support, we could not be more excited to continue making BATTLETECH even bigger and better.

Thank you,
HBS

post wyedytowany przez D.a.r.k.ELF 2018-05-03 15:08:48
03.05.2018 20:18
odpowiedz
SpecShadow
62
Silence of the LAMs

Jak to jest z dodatkową zawartością do gry? Niby wymaga konta Paradoxu i konieczność stałego połączenia (odłączysz w trakcie gry i dodatki znikają), nawet wersja na GOGu to wymaga?

04.05.2018 10:07
odpowiedz
3 odpowiedzi
pieterkov
78
Konsul

Mnie gra odrzuciła na etapie kreowania postaci. Nienawidzę wybierać czegokolwiek nie mając pojęcia na czym polega gra i co mi się przyda.

04.05.2018 15:00
😁
A.l.e.X
116
Alekde

wszystko tam jest dokładnie opisane, co więcej pogrubione wyrazy mają dodatkowo całe pokłady informacji i historii / ta gra to rasowa strategia jak chciałeś pograć w coś bez większego zagłębiania się w treść to -> doom :)

05.05.2018 14:35
szejk18
22
Pretorianin

na chama to tam nawet nie trzeba zaglebiac sie w tresc, wybrac tylko bonusy (nie wazne jakie potem mozna spersonalizowac).
cala otoczke rpg mozna przeklikac i tylko robic misje.
ale gra nabiera wiekszej glebi jak sie zrozumie swiat

07.05.2018 18:24
👍
D.a.r.k.ELF
11
Pretorianin

Trzeba czekać najlepiej na wersję PL bo ma być..

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze