Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Blizzard Entertainment / Bethesda Softworks
i
Publicystyka 28 maja 2023, 11:30

Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku

Jak o grach pisała prasa ponad ćwierć wieku temu? Ile ponadczasowych hitów ukazało się tylko w jednym, 1997 roku? Zapraszamy Was na niezwykłą podróż w czasie do ery narodzin Diablo, Fallouta i GTA!

Spis treści

Grand Theft Auto – „nawet z 3Dfx GTA wygląda surowo”

  1. Data premiery: 28 listopada (UE)
  2. Producent: DMA Design
  3. Gatunek: gra akcji
  4. Platformy: PC, PlayStation (początkowo)

Na pierwszy rzut oka GTA nie wygląda zbyt obiecująco. (...) Z postaci, które są do wyboru, możemy skusić się na tłustego białasa, twardego Murzyna, parę ładnych lasek i jeszcze kilka innych osób, ale brakuje elementu, który spowodowałby gorące przyjęcie GTA w naszym kraju. Otóż ani jedna z postaci nie ma grubej i potężnej szyi, małej, wystrzyżonej główki i dołączonego do tego kompletu „pana steryda”, wciśniętego w kreszowe wdzianko czy owiniętego w skórkę z barankiem i piramidki.

(...) Co tu dużo mówić – Grand Theft Auto to bardzo miodna gra. Wynika to z kilku czynników – przede wszystkim jest to pierwsza gra poważnie zajmująca się tematem przestępczości. (...) Cała oprawa gry nie jest zbyt atrakcyjna; nawet przy wykorzystaniu 3Dfx-a GTA wygląda surowo, jednak kompensuje to wciągająca rozgrywka. Jej rozmaitość powoduje, że z ekranu nigdy nie wieje nudą.

Recenzja gry Grand Theft Auto, „Secret Service” nr 52, ocena 8/10

Grand Theft Auto, BMG Interactive, 1997 - Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku - dokument - 2023-05-27
Grand Theft Auto, BMG Interactive, 1997

Pogratulować recenzentowi odwagi... Ocenić GTA na 8/10 to jak dać Wiedźminowi 3 8,5/10 – ryzyko zawodowe. Ale zaraz, to nie ta era. Wtedy GTA było tylko kolejną nową marką wśród innych, dużo większych hitów, jak chociażby Diablo – i jeszcze wcale nie taką przebojową. Recenzenci przyjęli grę z mieszanymi odczuciami. Krytykowano brzydką, przestarzałą grafikę oraz toporne wykonanie. Wyzywano twórców od „fastfoodowych programistów”, m.in. w związku z problematycznym, niedbale wykonanym sterowaniem. GTA broniło się jednak kapitalną grywalnością i swobodą, którą porwało rzesze graczy.

Może nie było więc „zeldowej” średniej w ocenach, ale za to po roku sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy. Pierwsze Grand Theft Auto osiągnęło komercyjny sukces, który z czasem przekuto w niedościgniony fenomen, jakim ta marka jest teraz. I aż trudno uwierzyć, że wszystko zaczęło się od pomysłu na symulator policjanta, którego przez nudny gameplay przerobiono na gangstera, inspirując się klasycznym Pac-Manem. Obserwowana z góry postać gracza umykającego policji ulicami miasta wyglądała właśnie tak, jak słynny „kropkojad” unikający duszków w labiryncie. Nikt chyba wtedy nie przypuszczał, do czego wyewoluuje taka wersja Pac-Mana.

  1. Więcej o grze Grand Theft Auto

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku
Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.