Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 29 lipca 2022, 16:09

Nie tylko Heroesi - wielkie marki, o których zapomniał Ubisoft

Ubisoft zasypuje nas nowymi markami i coraz bardziej różnorodnym katalogiem gier. Tylko, że zamiast takich pozycji, jak XDefiant czy Hyper Scape wolelibyśmy chyba wrócić do Heroes czy Raymana. Oto 10 tytułów, które mógłby wskrzesić Ubisoft.

Ubisoft kojarzy się dziś głównie z seriami Assassin’s Creed i Far Cry, sukcesem sieciowej strzelanki Rainbow Six oraz paroma innymi tytułami, które okazały się całkiem udane. Firma ta słynie też z uporu i konsekwencji w naprawianiu wydanych w niezbyt satysfakcjonującym stanie produkcji, nieprzekonujących wcześniej do siebie ani recenzentów, ani odpowiedniej liczby graczy. Takie misje ratunkowe powiodły się w przypadku wspomnianego Rainbow Six: Siege’a, Tom Clancy’s The Division, a do pewnego stopnia nawet Ghost Recona: Breakpointa.

Tyle że przy tworzeniu lub wydawaniu gier nie o to chodzi. Wszyscy liczymy na to, iż dostaniemy wciągający i dopracowany projekt w dniu premiery, a nie po paru miesiącach patchowania. Ubisoft mocno eksperymentuje też z nowymi markami, co z jednej strony jest godne uznania, jednak wiele z tych produkcji okazuje się drogą donikąd. Wystarczy wspomnieć takie tytuły jak Hyper Scape, Roller Champions, Ghost Recon: Frontlines czy XDefiant.

A przecież Ubisoft posiada niezwykle bogatą historię oraz szereg kultowych marek, do dziś tęsknie wspominanych. Zamiast tracić zasoby na nowe, kontrowersyjne pomysły, można by wskrzesić któryś z dawnych, kultowych tytułów. Oczywiście zakładając, że nadal ma się do nich prawa autorskie – chodzi tu o produkcje, których firma ta była twórcą lub wydawcą. Przypomnijmy więc niektóre gry Ubisoftu i pomarzmy głośno o ich powrocie!

Driver

  1. Gatunek: samochodowa gra akcji
  2. Jak długo już czekamy: 7 lat

Dawno temu seria Grand Theft Auto miała konkurencję w postaci Drivera – gry, w której główną atrakcją były iście filmowe pościgi policyjne, przypominające te znane z takich arcydzieł jak chociażby Bullitt. Nawet brak opcji chodzenia pieszo po mieście nie wydawał się wadą, tylko raczej wyjątkową cechą, pozwalającą bardziej skupić się na samej jeździe i mechanikach dostępnych wyłącznie za kółkiem. Seria wystartowała w 1999 roku, a Driver: San Francisco z 2011 roku był jej piątą dużą odsłoną.

Co prawda fabuła wydawała się nieco naciągana, bo twórcy wymyślili sprytną mechanikę o nazwie „shift”, polegającą na opuszczaniu własnego ciała, leżącego zresztą w szpitalu, by usprawiedliwić dowolną zmianę samochodu na każdy z jadących ulicami San Francisco. Ale w Drivera pełnego nawiązań do znanych filmów grało się zaskakująco dobrze. Co więcej, w 2011 roku oferował on tętniące życiem miasto, po którym swobodnie poruszali się piesi, czyli technologię dziś wydającą się kompletnie poza zasięgiem współczesnego sprzętu czy twórców Forzy Horizon i podobnych gier. W naszej recenzji pisaliśmy:

Driver: San Francisco to dla mnie spora niespodzianka – nie oczekiwałem, że ekipa Ubisoft Reflections zdoła jeszcze cokolwiek wykrzesać z podupadłej marki, a efekt zaskakuje naprawdę pozytywnie. Choć momentami pojawia się przesyt powtarzającymi się co jakiś czas zadaniami, a pod względem technicznym jest jeszcze trochę do poprawienia, powrót Tannera należy zaliczyć do udanych. Okazuje się, że nawet nie wysiadając z samochodu, można uczestniczyć w międzynarodowej intrydze, spektakularnych pościgach i zwariowanych misjach. Najnowszy Driver na pewno zwróci na siebie uwagę graczy – czekamy na więcej.

Amadeusz „ElMundo” Cyganekrecenzja gry Driver: San Francisco

Właśnie – „więcej”... To „więcej” okazało się poboczną odsłoną na 3DS-a oraz (w 2014) darmową mobilką z mikropłatnościami. Nie takiej przyszłości życzył sobie John Tanner, zwłaszcza że Driver: San Francisco zebrał świetne recenzje i bardzo dobrze się sprzedał. I Ubisoft rzeczywiście pociągnął dalej temat gry z samochodami, ale wyszło z tego The Crew! Jak pamiętamy, w pierwszej części była jeszcze fabuła rodem z sensacyjnego filmu akcji i misje skrytego śledzenia innych wozów, jednak środek ciężkości przesunięto z samych pościgów na otwarty świat, obejmujący dosłownie całe USA.

W „dwójce” po filmowych pościgach i tajnych akcjach nie było już śladu. Seria zboczyła w kierunku Forzy Horizon, starając się konkurować w gatunku zręcznościowych wyścigów z otwartym światem. Szkoda, bo biorąc pod uwagę przeciągające się oczekiwanie na kolejną odsłonę GTA, gracze przyjęliby z otwartymi ramionami pozycję, w której można bujać się po mieście w ulubionej bryce i kluczyć ulicami z wyjącymi radiowozami na ogonie.

  1. Więcej o serii Driver

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą z tych firm lubisz najmniej?

Activision Blizzard
22,9%
Electronic Arts
63,1%
Ubisoft
14%
Zobacz inne ankiety
Might & Magic: Heroes VII

Might & Magic: Heroes VII

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Silent Hunter 5: Bitwa o Atlantyk

Silent Hunter 5: Bitwa o Atlantyk

Rayman Legends Definitive Edition

Rayman Legends Definitive Edition

Nie gram w swoje gry. Z wyjątkiem Heroes 3 - rozmawiamy z twórcą HoMM3
Nie gram w swoje gry. Z wyjątkiem Heroes 3 - rozmawiamy z twórcą HoMM3

David Mullich, reżyser tak kultowych gier jak Heroes of Might and Magic 3 czy producent Vampire: The Masquerade - Bloodlines, spotkał się z nami i porozmawiał o wszelkich sukcesach i błędach przeszłości dotyczących jego kariery w gamedevie.

Dlaczego Ubisoft ma nas wszystkich za kretynów?
Dlaczego Ubisoft ma nas wszystkich za kretynów?

Far Cry 6 przypomniał mi pewną ważną rzecz o Ubisofcie, z której zdaję sobie sprawę od dłuższego czasu. Ta firma ma nas wszystkich za naiwnych głupków. Obiecuje złote góry, a daje… sami wiecie co.

Najlepsze serie gier wszech czasów - wybór redakcji
Najlepsze serie gier wszech czasów - wybór redakcji

Są doskonałe gry, ale są i serie które do dziś wspominamy jako całość, które przez lata nas nie zawiodły i którym miejsce na tej liście się po prostu należało. Oto nasz, redakcyjny wybór najlepszych serii gier.