4 rzeczy, których GTA 6 może nauczyć się od Cyberpunka 2077

Wielkie miasto, samochody, strzelaniny – te rzeczy na pewno łączą Cyberpunka i GTA. W prawie ośmioletniej już grze Rockstara widać oznaki starości, co więc mogłoby podpatrzeć GTA 6 od produkcji RED-ów?

Dariusz Matusiak

Uprzedzając wszelkie oburzenie, jakie się pewnie pojawia na widok tytułu – tak, równie dobrze można by zadać odwrotne pytanie: czego Cyberpunk mógł się nauczyć od GTA? Bo na pewno trzeba by wtedy wymienić tak oczywisty punkt, jak chociażby „poprawne działanie na konsolach”. Zdajemy sobie też sprawę, że to nieco odmienne gatunki gier i nie wszystko da się tak łatwo porównać. Gdy spojrzy się jednak na strzelaniny, ogromne, otwarte do eksploracji miasto i możliwość poruszania się po nim dowolnym samochodem lub pieszo – skojarzenia nasuwają się same. Zresztą trochę już o tych podobieństwach wspominaliśmy w artykule Drauga.

Poza tym po tak oczekiwanej premierze Cyberpunka 2077 teraz zapewne najbardziej będziemy wypatrywać wieści o GTAVI. Z nową generacją konsol na rynku studio Rockstar chyba nie ma już wyjścia i w końcu wymieni grę z Xboksa 360 na coś świeżego. Spróbujmy więc wypunktować rzeczy, które w Cyberpunku 2077 wyszły szczególnie dobrze i albo uzupełniłby serię GTA o ciekawe dodatki, albo poprawiły te elementy, które w niej do tej pory nieco kulały.

Wertykalność miasta

To chyba najbardziej rzucająca się w oczy różnica, jeśli chodzi o główną wspólną cechę obu gier, czyli osadzenie akcji w dużej metropolii. Pomimo drapaczy chmur prosto z Los Angeles czy Nowego Jorku miasto w GTA jest generalnie płaskie jak stół. Nie licząc sporadycznych piętrowych estakad, możemy wejść do niektórych budynków na parter lub ewentualnie wspiąć się po schodach na następny poziom.

Wieżowce w GTA są tylko dekoracją, pustymi wydmuszkami. Wszelkie wędrówki w górę da się odbyć, wyłącznie teleportując się z jednego punktu na dach wieżowca, by skoczyć na spadochronie. Tak, jest jeszcze latanie samolotami, wjazd do dzielnic położonych na wzgórzach, ale to już chyba nie za bardzo podpada pod wertykalność miasta.

W GTA wszystko dzieje się na poziomie ulicy. - 4 rzeczy, których GTA 6 może nauczyć się od Cyberpunka 2077 - dokument - 2021-01-20
W GTA wszystko dzieje się na poziomie ulicy.

Cyberpunk 2077 wprowadza pod tym względem zupełnie nową jakość. Night City wydaje się rozległe i dostępne tak samo wszerz, jak i w górę. Drapacze chmur, do których możemy wejść, są same w sobie takimi minimiastami. Mają funkcjonalne windy, które nie teleportują nas magicznie na wybrane piętro, tylko pozwalają oglądać pokonywane poziomy. Czasem można też wybrać wejście po schodach i obserwować, jak na piętrach tętni życie. Kręcą się tam mieszkańcy, są sklepiki, stragany lub dzieje się właśnie jakaś akcja.

Równie „pionowe” okazują się także chociażby wielopoziomowe parkingi – co ciekawe, w wielu miejscach nie musimy nawet szukać schodów czy wind. Korzystając ze zdolności V do zwinnych skoków (warto kupić sobie cybernetyczne nogi) i pokonywania przeszkód, możemy wspinać się na różne obiekty i budowle zupełnie inną drogą. A najlepsze jest to, że gdzie byśmy się nie udali, nie znajdziemy tam zapomnianej, niewykorzystanej przestrzeni. Night City jest zabudowane i wypełnione detalami lub przynajmniej śmieciami.

W Cyberpunku wertykalność miasta jest nie tylko widoczna, ale i odczuwalna. - 4 rzeczy, których GTA 6 może nauczyć się od Cyberpunka 2077 - dokument - 2021-01-20
W Cyberpunku wertykalność miasta jest nie tylko widoczna, ale i odczuwalna.

Zacofanie GTA pod tym względem widać nie tylko w zestawieniu z Cyberpunkiem 2077. Wcześniej już obie części Tom Clancy’s The Division oferowały znacznie lepszą wertykalność swoich miast. Albo wbiegaliśmy po schodach niższych budynków na kolejne kondygnacje, albo gdzieniegdzie można było za pomocą lin dostać się na dach i przemierzać tak spore odległości. Niezależnie od tego, jakie miasto odwiedzimy w GTAVI, powinno być zdecydowanie bardziej otwarte i pnące się w górę.

PO CICHU I BEZ ŚLADÓW

Omijanie i dezaktywacja kamer, chowanie ciał, obezwładnianie – Cyberpunk postarał się o tego typu elementy mechaniki skradania się i bezkrwawego przechodzenia misji. Wprawdzie bycie gangsterem oznacza zwykle niecackanie się ze swoimi przeciwnikami, ale porządnie wykonane skradanie mogłoby znacznie wzbogacić misje w nowym GTA. Nietrudno przecież wymyślić scenariusze, w których podstawą byłoby przeniknięcie gdzieś lub kradzież bez alarmowania całego miasta, bez pozostawienia śladu swojej obecności. Nie ma potrzeby od razu robić z GTA Hitmana czy dawać nam możliwości wyboru przy każdym zadaniu, ale skradanie się mogłoby być po prostu wpisane w mechanikę poruszania się po świecie gry.

Grand Theft Auto VI

Grand Theft Auto VI

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 maja 2026

Informacje o Grze
Przed premierą
1635
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

82

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-01-22
09:08

jasonxxx Legend

jasonxxx

GTA może się nauczyć od CBP jednej podstawowej rzeczy: jak zrobić i skontruować miasto :)

Po przejściu dzieła od CD P odpaliłem back-to-back GTA5. Ja wiem, ze ta gra ma 7 lat. Ale to lata świetlne. Nie wiem w ogóle o czym niektórzy w ogóle rozmawiają :P

Komentarz: jasonxxx
2021-01-22
10:54

d2mariusz Legionista

Niczego? A jest jedno, jak zepsuć sobie reputację i wizerunek na lata.

Komentarz: d2mariusz
2021-01-23
11:45

miki6195 Junior

Nie mogę się doczekać nowej części gta, kiedy pod każdym artykułem będę mógł wstawiać bugi i glicze

Komentarz: miki6195
2021-01-25
08:22

Kajzerken Konsul

Kajzerken

Gdyby tak zrobić listę czego cyberpunk mógłby się nauczyć od gta prawdopodobnie zabrakłoby redaktorów do napisania takowej.

Komentarz: Kajzerken
2021-01-26
23:18

Dajzel Chorąży

Porownywanie gry z 2013 i 2020 i pisanie sie ze ta starsza nie ma jakis tam funcji ktore ma ta z 2020 to po prostu smieszne.

Swoja droga, ktos to czyta przed publikacja?
"Żaden wątek z GTA chyba nie zapadł nam tak głęboko w pamięć jak ten dotyczący Krwawego Barona,
Źródło: https://www.gry-online.pl/opinie/4-rzeczy-ktorych-gta-6-moze-nauczyc-sie-od-cyberpunka-2077/zaad5&STR=2"

edit; tak boli mnie robienie z cyberpunka gwiazdy na sile, bo przeciez polska gra! Zanim gra wyszla byl hype. Gra wyszla okazala sie zabugowana ze szok, nadal lataja ponoć srednio im idzie.

Komentarz: Dajzel

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl