Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 24 marca 2020, 17:33

autor: Marcin Strzyżewski

Gracz od czasów pierwszego Prince of Persia. Niemal zawalił szkołę przez Settlersy II.

Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.

2A - przykład słabego wyboru moralnego

W Falloucie 2, swoją drogą świetnej grze, natrafiamy na gildię łowców niewolników. Co gorsza, w ich łapach znajduje się postać w pewnym stopniu istotna dla fabuły. Możemy teraz zabić łowców, wykupić owego NPC (ma na imię Vic, jeśli to Cię interesuje) albo dołączyć do bandy, a jeśli gramy postacią kobiecą, możemy nawet wejść z jej hersztem w intymną relację.

Uwolnić niewolników czy nimi handlować? Wydaje się, że ten spór ideologiczny został rozstrzygnięty już w 1865 roku. - Wybory moralne - jakie decyzje musi podjąć twórca, żeby gracz mógł decydować - dokument - 2020-03-24
Uwolnić niewolników czy nimi handlować? Wydaje się, że ten spór ideologiczny został rozstrzygnięty już w 1865 roku.

To świetne, że Fallout 2 oferuje taką wolność, ale wybór w warstwie moralnej jest tu banalnie prosty. Jeśli choć trochę wierzymy w przedstawiony świat, zdecydujemy się uwolnić Vica, a jeśli dodatkowo jesteśmy w tej rzeczywistości dość silni, zabijemy łowców i oswobodzimy wszystkich niewolników. Dlaczego mielibyśmy stać się jednym z nich? Żebyśmy zaczęli sami sobą gardzić?

W tym przypadku uznałem, że Twój poprzedni wybór nie musi nieść ze sobą żadnych konsekwencji. Możesz wybrać drugą z opcji albo iść dalej.

  1. Chcesz poznać przykład dobrze pomyślanego wyboru moralnego? Przejdź do części 2B na tej stronie.
  2. Chcesz iść naprzód i dowiedzieć się, jak można utrudnić graczowi podjęcie decyzji? Przejdź do części 3A na stronie 4.

PRZYPADEK SPECJALNY

Pamiętacie miasteczko Megaton z Fallouta 3? Mogliśmy je wysadzić w powietrze bombą jądrową, żeby spełnić kaprys starego Allistaira Tenpenny’ego. To dość oczywisty wybór. Czemu mielibyśmy krzywdzić tylu niewinnych z tak błahego powodu? W tym przypadku pojawia się jednak spora pokusa, która utrudnia podjęcie decyzji. W końcu w grach rzadko można zobaczyć eksplozję jądrową i całkowicie zmienić wygląd konkretnej lokacji. To nie ma jednak wiele wspólnego z moralnością.

2B - przykład dobrego wyboru moralnego

W pierwszym sezonie The Walking Dead idziemy przez miasto i widzimy nieznajomą kobietę, którą gonią zombie. Szans na jej uratowanie nie mamy żadnych. Możemy za to ją zastrzelić. Zwrócimy wtedy na siebie uwagę potworów, ale z drugiej strony oszczędzimy jej cierpienia. Bycie pożartym żywcem to wizja, która mnie osobiście przeraża.

The Walking Dead to jedna z tych gier, które zrobiły to dobrze. - Wybory moralne - jakie decyzje musi podjąć twórca, żeby gracz mógł decydować - dokument - 2020-03-24
The Walking Dead to jedna z tych gier, które zrobiły to dobrze.

Z jednej strony chodzi więc o nasze własne bezpieczeństwo – choć zombie są daleko, strzelamy z dużej odległości i raczej nic nam się nie stanie. Z drugiej mamy możliwość uchronienia człowieka od cierpienia, ale to oznacza, że musimy złamać jedną z bardzo podstawowych zasad, jaką jest „nie zabijaj”. Biorąc pod uwagę, że na wybór dano nam ograniczony czas, jest to faktycznie trudna decyzja.

W tym przypadku uznałem, że Twój poprzedni wybór nie musi nieść ze sobą żadnych konsekwencji. Możesz wybrać drugą z opcji albo iść dalej.

  1. Chcesz poznać przykład źle pomyślanego wyboru moralnego? Przejdź do części 2A na tej stronie.
  2. Chcesz iść naprzód i dowiedzieć się, jak można utrudnić graczowi podjęcie decyzji? Przejdź do części 3A na stronie 4.

PRZYPADEK SPECJALNY

W grze Metro Exodus wybory moralne mają dość nietypowy i szczególny charakter. Jest ich tam naprawdę wiele, ale jako przykład podam etap mający miejsce w tajdze. Natrafiamy tu na „plemiona” ocalałych, których wojna jądrowa zastała podczas pobytu w obozach pionierów. Skojarzenia z Władcą much są jak najbardziej na miejscu. Możemy tutaj, jak w wielu innych strzelankach, przeciwników zabijać albo omijać. W tym przypadku wybór stylu gry równa się wyborowi moralnemu. Jest nieoczywisty, bo nawet nie wiemy, że właśnie podejmujemy jakąś decyzję. Warto wspomnieć, że podobne rozwiązanie znajdziemy w Dishonored.

TWOIM ZDANIEM

Wagonik wyrwał się spod kontroli i pędzi po torach. Do szyn przed nim przywiązano pięciu ludzi. Ale możesz przestawić zwrotnicę i skierować wagonik na drugi tor, gdzie leży jeden człowiek. Co robisz?

63,6%
Przestawiam zwrotnicę
36,4%
Nie przestawiam zwrotnicy
Zobacz inne ankiety
Metro Exodus

Metro Exodus

Far Cry 3

Far Cry 3

Mass Effect

Mass Effect

Fallout 2

Fallout 2

This War of Mine

This War of Mine

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

We. the Revolution

We. the Revolution

Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?
Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?

Wiele z najlepszych historii opowiadanych przez gry jako filmy czy seriale potraktowane zostałyby jak produkcje klasy B. My jednak traktujemy kalki Indiany Jonesa czy sztampowych książek fantasy jak największe fabularne objawienia naszych czasów.

Zło łatwiejszą drogą? A gdyby wybory moralne wpływały nie tylko na fabułę
Zło łatwiejszą drogą? A gdyby wybory moralne wpływały nie tylko na fabułę

Lubimy podejmować trudne wybory moralne, od których zależą losy naszych towarzyszy, protagonisty, a czasem całego świata. Szkoda tylko, że decyzje te niemal nigdy nie wpływają na element, na który powinny mieć największy wpływ – na rozgrywkę.