Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 11 maja 2019, 11:30

Czy Sekiro było za trudne? Sprawdziliśmy to

Od chwili swego debiutu, Sekiro: Shadows Die Twice wywołuje tyleż zachwytów, co frustracji. Część graczy uważa je przy tym za najtrudniejszą grę From Software, podczas gdy inni sądzą, że jest ona łatwiejsza od poprzedniczek. Sprawdziliśmy, kto ma rację.

Spis treści

Sekiro: Shadows Die Twice, najnowsza produkcja From Software, okazało się grą nie mniej udaną od poprzednich dzieł ekipy kierowanej przez Hidetakę Miyazakiego. Przygody Jednorękiego Wilka porwały graczy równie mocno jak światy wykreowane w Bloodbornie czy serii Dark Souls, przyciągając zarówno nowymi pomysłami na rozgrywkę, jak i zachowaniem charakterystycznego dla tego studia, bezkompromisowo wysokiego poziomu trudności.

Zdaniem niektórych graczy tym razem nawet zbyt wysokiego. Po premierze Sekiro dało się słyszeć zewsząd głosy, że jest to zdecydowanie najtrudniejsza produkcja From Software, potężną debatę w branży wywołał także artykuł „Forbesa”, którego autor uznał, że „Sekiro powinno szanować swoich graczy i zaoferować łatwy poziom trudności”.

Na wszystkie głosy mówiące, że gra jest bardzo trudna, przypada jednak równie wiele twierdzeń, że jest ona... najłatwiejszym dziełem Miyazakiego. Wedle sporej grupy osób wszelkie problemy z zabawą wynikają z działających na niekorzyść graczy przyzwyczajeń z Dark Souls – po ich zwalczeniu i przestawieniu się na odmienny system walki gra rzekomo staje się banalna.

Jeden rabin powie „łatwe”, a inny rabin powie „trudne”. - 2019-05-11
Jeden rabin powie „łatwe”, a inny rabin powie „trudne”.

Postanowiliśmy ostatecznie odpowiedzieć na pytanie, czy Sekiro rzeczywiście jest najtrudniejszą grą twórców Dark Souls. Wykorzystaliśmy do tego królową wszystkich nauk (albo królową kłamstw – zależy, kogo spytać) – statystykę. Porównaliśmy dane dotyczące procentowej liczby osób, które zdobywały określone trofea w tytułach From Software na konsolach Sony. To pozwoliło zestawić ze sobą odsetki graczy, którzy pokonywali pierwszych bossów, docierali do środka gry i wreszcie kończyli poszczególne odsłony Dark Souls, a także Bloodborne’a oraz Sekiro.

Początek drogi

W naszych rozważaniach zestawiliśmy Sekiro z pięcioma grami From Software uznawanymi za część podgatunku „soulslike” – z Demon’s Souls, Dark Souls, Dark Souls 2: Scholar of the First Sin, Dark Souls 3 oraz Bloodborne’em. Nie braliśmy pod uwagę trofeów z serii Armored Core czy innych dzieł tego dewelopera, gdyż albo były one z samych założeń łatwiejsze, albo nastawione na inny rodzaj zabawy, albo zwyczajnie nie wspierały trofeów.

Najpierw porównajmy, jak wielu graczy nie zostało odrzuconych przez poszczególne gry już na początku przygody. W przypadku Sekiro: Shadows Die Twice odsetek osób, które ukończyły prolog, zdobywając trofeum „Shinobi Prosthetic”, jest bardzo wysoki i wynosi 97,82%. Znacznie mniej graczy miało dość nerwów, by dotrzeć i poradzić sobie z pierwszym bossem – trofeum „Gyoubu Masataka Oniwa” otrzymało 76,04% osób, które odpaliły grę.

Z tym panem poradziło sobie 3/4 graczy, którzy uruchomili Sekiro. - 2019-05-11
Z tym panem poradziło sobie 3/4 graczy, którzy uruchomili Sekiro.

Demon’s Souls niestety nie posiada trofeum wpadającego za ukończenie tutorialu, więc możemy jedynie sprawdzić, ile osób dało sobie radę z pierwszym bossem. I okazuje się, że w przypadku pierwszego podejścia do tego gatunku cierpliwością wykazało się zaledwie 60,9% graczy. W tym wypadku może to być jednak efekt nowości – jako że były to pierwsze Soulsy, wielu graczy nie wiedziało jeszcze, w co się pakuje, i dlatego mogło się szybko zrazić.

Przy Dark Souls gracze dokonywali już bardziej świadomej decyzji i widać to w trofeach. Z lokacją i bossem tutorialowym uporało się 92,89% osób (trofeum „Reach Lordran”), zaś zabić w dzwon w Undead Church – czyli zaliczyć pierwszy istotniejszy akt fabularny, wymagający pokonania po drodze dziewiczego „prawdziwego” bossa – zdołało 72,16% graczy. Nieco mniej śmiałków poradziło sobie z pierwszym bossem w Dark Souls II: Scholar of the First Sin – ostatniego giganta powaliło 67,3% użytkowników.

Choć Cleric Beast dla większości osób był pierwszym bossem spotykanym w Bloodbornie, pokonało go tylko 49% graczy. - 2019-05-11
Choć Cleric Beast dla większości osób był pierwszym bossem spotykanym w Bloodbornie, pokonało go tylko 49% graczy.

W Dark Souls 3 z bossem samouczkowym mierzyliśmy się już na samym początku zabawy i starcie z nim przetrwało 94,96% wojowników i wojowniczek. W pojedynku z kolejnym oponentem zwycięstwo odniosło 70,2% graczy. Prawdziwą przeprawą okazał się natomiast początek Bloodborne’a. Mniej niż połowa osób przetrwała potyczkę z pierwszym bossem w grze – trofeum „Cleric Beast” zdobyło tylko 49% graczy. Jest on co prawda opcjonalny, ale struktura gry w zasadzie wszystkich nowych graczy do niego prowadzi, a pierwszego obowiązkowego bossa zabiło jeszcze mniej osób (45,8%).

Procent graczy, którzy dotarli i pokonali pierwszego „normalnego” bossa w poszczególnych grach typu „soulslike” autorstwa From Software. - 2019-05-11
Procent graczy, którzy dotarli i pokonali pierwszego „normalnego” bossa w poszczególnych grach typu „soulslike” autorstwa From Software.

O ile początek nie jest reprezentatywny dla całej gry, tak pozwala powiedzieć co nieco o barierze wejścia do danego tytułu. Z powyższego porównania trofeów wynika, że w tym aspekcie Sekiro jest łatwiejsze od poprzednich dzieł studia – z pierwszym prawdziwym bossem w Shadows Die Twice wygrał nieco większy odsetek osób niż w Soulsach i o wiele większy niż w Bloodbornie.

A PLATYNY?

Platynowanie gier z tej serii to już zajęcie dla największych fanów i uznaliśmy, że nie jest ono tak reprezentatywne dla poziomu trudności jak pozostałe omawiane trofea – to, czy po ujrzeniu zakończenia ktoś decyduje się na podjęcie tego typu wyzwania, zależy bardziej od jego własnych preferencji niż tego, czy gra jest trudna. Niemniej ciekawscy mogą poniżej sprawdzić, jaki procent graczy zdobył platynę w poszczególnych tytułach:

  1. Demon’s Souls – 3,7%
  2. Dark Souls – 6,2%
  3. Dark Souls II: Scholar of the First Sin – 4,5%
  4. Dark Souls III – 4,9%
  5. Bloodborne – 5,7%
  6. Sekiro – 6,2%

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Sekiro: Shadows Die Twice jest najtrudniejszą grą FromSoftware?

Tak
38,4%
Nie
61,6%
Zobacz inne ankiety
Dark Souls i gry soulslike - nasz ranking od najłatwiejszej do najtrudniejszej
Dark Souls i gry soulslike - nasz ranking od najłatwiejszej do najtrudniejszej

Seria Dark Souls wsławiła się wysokim poziomem trudności, uczącym pokory i cierpliwości. Inspirowane nią gry soulslike starają się również nie dawać taryfy ulgowej, czasem stanowiąc większe, a czasem mniejsze wyzwanie od dzieł FromSoftware.

From Software to najważniejsze studio ubiegłego dziesięciolecia
From Software to najważniejsze studio ubiegłego dziesięciolecia

W tym artykule uzasadniamy, dlaczego FromSoftware to najważniejsze studio całej ostatniej dekady i dlaczego ciągle ktoś porównuje kolejne gry do Dark Souls.

Najtrudniejsze platyny – maksowanie pewnych gier na PlayStation to wyzwanie dla... szaleńców
Najtrudniejsze platyny – maksowanie pewnych gier na PlayStation to wyzwanie dla... szaleńców

Trofea i osiągnięcia w grach potrafią zarówno wydłużyć przyjemność obcowania z danym tytułem, jak i skutecznie uprzykrzyć życie. Oto lista najtrudniejszych platyn do zdobycia.