Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 15 stycznia 2015, 16:00

autor: Jakub Mirowski

Miłośnik gier dla jednego gracza – niby przez lepszy klimat, ale tak naprawdę jest słaby w multi.

Proszę czekać, Twoja gra jest naprawiana – najdłużej łatane tytuły w historii

Przy dzisiejszej skali wydawania gier komputerowych nietrudno zrozumieć, że każdemu deweloperowi od czasu do czasu przydarzy się błąd. Gorzej, gdy podobne wpadki liczy się w setkach, a ich naprawianie zajmuje lata.

W czasach, kiedy nad jedną grą pracuje 1000 osób, stworzenie dzieła bezbłędnego jest zwyczajnie niemożliwe. Gdzieś zawsze zapodzieje się brzydka tekstura, gdzie indziej zobaczymy dziwaczną animację, która wywołałaby koszmary u każdego z minimalną znajomością ludzkiej anatomii – wszak deweloper też człowiek i przy tak potężnej ilości danych może zdarzyć mu się wpadka. Czasem jednak ich liczba przekracza wszelkie dopuszczalne normy. Na szczęście nawet najbardziej kulawe produkcje mogą stać się grywalne po paru łatkach. Gorzej, gdy naprawy zajmują twórcom miesiące, skutecznie frustrując każdego, kto danego tytułu wyczekiwał z wypiekami na twarzy. Przyglądamy się liście gier, których usprawnianie trwało zdecydowanie zbyt długo... lub trwa nadal.

Patch patchem, ale kiedy wreszcie będę mógł spokojnie zasnąć po zobaczeniu takiego obrazka? - 2015-01-15
Patch patchem, ale kiedy wreszcie będę mógł spokojnie zasnąć po zobaczeniu takiego obrazka?

Nie oznacza to oczywiście, że wymienione tutaj produkcje są w naszym odczuciu słabe. Większość z nich uzyskała wysokie oceny i może się poszczycić komercyjnym sukcesem. Zresztą, kto poświęcałby miesiące ciężkiej pracy, by naprawić coś, co i tak nie ma większych szans na uznanie? Dlatego też w poniższym zestawieniu znalazły się tytuły zazwyczaj co najmniej dobre, ale których wydawcy „nieco” pośpieszyli się z premierą.

Lista nie dotyczy najdłużej wspieranych gier – naprawianie różni się przecież od ulepszania produktu po premierze. Uwzględniliśmy tytuły, które faktycznie w dniu premiery pozostawiały sporo do życzenia.

Komentarze Czytelników (27)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
15.01.2015 16:46
dirnis1
27
Chorąży

Fallout, Gothic, Vampire, KoTOR- mimo że miały tak wiele błędów to i tak grało się w nie wyśmienicie
te gry które obecnie wychodzą, nie mają wcale mniej błędów, a poziomem znacznie odstają od tych starszych tytułów

chciałbym żeby obecnie powstawały takie gry, nieważne z jaką ilością bugów :D

15.01.2015 18:42
odpowiedz
jampa
31
Pretorianin

Fallout New Vegas wciśnięty na siłę, żeby podtrzymać stereotyp Obsidiana który robi zabugowane gry. Zapomnieliście wspomnieć, że Bethesda dała im na stworzenie owej gry zaledwie półtora roku (Fallout 3 powstawał 4 lata) Półtora roku na rozbudowanego erpega z wieloma kombinacjami zakończeń, czy chocażby rekordową wówczas ilością nagranych linii dialogowych. Na ilość bugów złożyło się kilka czynników, nieznajomość archaicznego i zbugowanego samego w sobie silnika Gamebryo, nałożone ramy czasowe i przede wszystkim ograniczona moc konsol.

co najmniej cztery lata
Po kilku stronach zabrakło wam pomysłów i jednak postanowiliście dać gry najdłużej wspierane z problemami na początku. Sugerowanie jakoby dopiero po 4 latach FNV nadawało się do komfortowego grania jest nie na miejscu. Owszem znajdą się jeszcze jakieś bugi, ale jaka gra ich nie ma? Nawet po wielu latach wsparcia moderów/developerów coś się znajdzie. Brak gier Bethesdy w artykule to kolejny żart z waszej strony

15.01.2015 18:44
odpowiedz
Kamook
57
Konsul

Jak się nazywa ten nieoficjalny pach do Knights of the Old Republic II i gdzie go można pobrać ?

15.01.2015 19:32
odpowiedz
Mitsukai
177
Internet is for Porn

Powaznie, Diablo 3 na liscie, a jako argument to balansowanie i dodawanie nowej zawartosci? Jedyny faktyczny wspomniany blad to 37, ktorego nie bylo tydzien po premierze jak ustabilizowaly sie serwery.

15.01.2015 19:32
odpowiedz
facebookToScierwo
1
Pretorianin

a co 10 lat chciales dogonic ? xD

15.01.2015 19:37
odpowiedz
snopek9
173
Pogrubiony stopień

Twórcy wydali pierwszą łatkę już w dzień premiery (!)

Teraz to sukces producenta, ze juz na starcie da latke...wtedy to byl zarzut/

15.01.2015 19:37
😊
odpowiedz
gacekkacek
17
Legionista

Mam nadzieje, że EA nie spieprzy Hardline'a tak jak 4 BF'a.

15.01.2015 20:43
odpowiedz
Tuminure
90
Senator

Bzdurna lista. Skoro znajduje się na niej Fallout NV to gdzie są poprzednie gry Bethesdy?

15.01.2015 22:38
odpowiedz
mateo91g
87
Konsul

A Gdzie The Elder Scrolls II Daggerfall? Gra wyszła w czerwcu 1997 i otrzymała finalnego, oficjalnego patcha który naprawił większość błędów w październiku 1998, czyli została z grubsza załatana po półtorej roku od premiery, a i tak nigdy nie została w pełni naprawiona i otrzymała jeszcze sporo fanowskich patchy (ostatni w 2012 roku). Gra nawet otrzymała przydomek Buggerfall w związku z przerażającą ilością błędów.

15.01.2015 22:55
odpowiedz
mateo91g
87
Konsul

@Mitsukai - autor felietonu ma rację, Diablo III zostało naprawione dopiero z łatką poprzedzającą dodatek Reaper of Souls, wcześniej gra była totalnie zepsuta przez Dom Aukcyjny. Cały balans gry i cała grywalność poszła się grzać przez ten DA (Dom Aukcyjny). Niestety ja kupiłem grę przed tym patchem i nie mam z niej pozytywnych wspomnień, grę sprzedałem wraz z kontem, bo nie czułem potrzeby grania dłużej w ten wtedy gniot. W grze sensu nie miało: lutowanie i kompletowanie ekwipunku, zbieranie klejnotów, zabawa w crafting, czyli jedne z podstawowych zalet Diablo 2, przez DA; nawet nie opłacało się podnosić przedmiotów z ziemi bo były one śmieciami w porównaniu z tymi z DA, które zresztą można było kupić za grosze, "dzięki" chińskim farmerom. Klejnoty kupowane w DA były tak potężne, że łączenie słabszych w lepsze było bardziej kosztowne niż kupienie nowych w DA! Powiesz - po co korzystałeś z DA? Cały balans gry wręcz wymuszał korzystanie z niego.

16.01.2015 00:39
odpowiedz
Raiden
84
Generał

@Kamook
Zasadniczo to mod - TSLRCM 1.8.3 http://www.moddb.com/mods/the-sith-lords-restored-content-mod-tslrcm/downloads
Możesz pobrać jeszcze M4-78EP (Patched), jednak jest to dość uboga przygoda (z całym szacunkiem dla twórców).
TSLRCM 1.8.3 najlepiej zainstalować na angielską wersję Kotora, w dodatku po patchach - patch v.1.0a UK, a później dograć trzeba patch v.1.0a – v.1.0b UK. Oba tu https://www.gry-online.pl/pliki-do-gry.asp?ID=561

16.01.2015 06:47
odpowiedz
Sir Xan
90
Legend

Mam tylko nadzieję, że Wiedźmin 3 (bo jest zbyt wielki i ambitny projekt), Pillars of Eternity i nowy Torment nie trafią do tego listu. :/

16.01.2015 07:17
odpowiedz
TobiAlex
131
Senator

jampa pieprzenie. Dostaliby i 10 lat to i tak byłaby kupa błędów. W końcu to Bugsidian. A nowy PoE wcale nie będzie lepszy...

16.01.2015 07:44
odpowiedz
Sir Xan
90
Legend

@TobiAlex -> Cytat: "A nowy PoE wcale nie będzie lepszy..." -> Radzę Ci powstrzymać takiej pochopne opinie, bo PoE jeszcze nie ukazał się w dniu premiery.

16.01.2015 08:34
odpowiedz
zanonimizowany812566
62
Generał

Trochę bez sensu ten artykuł. KOTOR 2, Fallout New Vegas, Vampire to genialne gry, które nie miały farta. Kotor 2 był pod presją czasu (11 miesięcy), Fallout i Vampire również. Zgodzić mogę się z Battlefieldem 4 Uważam również że Diablo 3 już było wyśmienite w lutym 2012, a kolejne Patche i Reaper Of Souls pokazały wielkość Blizzarda.

16.01.2015 08:45
odpowiedz
Lothers
134
Senator

Zawsze się dziwiłem legendom o błędach w Gothicu 3, bo przeszedłem zaraz po premierze i to na słabym kompie i jakoś ich nie uświadczyłem, a jeśli faktycznie były, to nie utrudniały rozgrywki. Widocznie niektórzy mieli pecha, co do Fallouta, to w porównaniu do dzisiejszych gier to był prawie bezbłędny.

16.01.2015 09:23
odpowiedz
Mr.Kalgan
185
Gold Dragon

Do najdłużej naprawianych gier należą gry spolszczane przez Cenegę (często NIGDY nie doczekują się patcha). I tak żle naprawiona (i nigdy do końca) była gra Might andMagic VII. Dopiero przejecie gry przez CDP spowodowało poprawne działanie (chyba z 4 lata po wydaniu). Ostatnią "perełką" jest DLC do Kings Bounty - warriors of the North, które spolszczone nie działa z polską wersją. A to już rok uleciał i nie widać nawet zapowiedzi prac nad UDOSTĘPNIENIEM POLSKIEJ WERSJI. Inne gry Cenegi jak np. Sacred wydane pod 98 nie działało z tym systemem operacyjnym etc.

16.01.2015 21:57
odpowiedz
Ledarg
15
Chorąży

Redakcjo! "Bohaterzy" gry? Bohaterowie, na Boga, bohaterowie...

17.01.2015 09:57
odpowiedz
Mellygion
92
Generał

A gdzie Skyrim? Gra jest łatana od premiery do 13.12.2014r. (ostatnia aktualizacja Unofficial Skyrim Patch). Gdy się przegląda changelog tej fanowskiej poprawki można ujrzeć jak bardzo ta gra była "niedorobiona". Oczywiście nie przeszkodziło mi to spędzić w grze nieprawdopodobną ilość czasu :)

17.01.2015 11:35
odpowiedz
Kallos
18
Legionista

Trudno mi się zgodzić z tym słynnym zabugowaniem gier Obsidianu. Wiem, że tak jest, ale mnie nigdy nie przeszkadzało (W KotORa i New Vegas grałem w zupełnie gołe wersje i jakoś przeżyłem, ba, Sith Lords przeszedłem bez patchy wielokrotnie, a z nimi może raz). To nie wina studia, tylko wydawców, którzy naciskają na nie z terminami. PoE błędów mieć nie powinno z racji tego, że to gra Obsidianu, a nie żadnego wydawcy, więc to od studia zależy, kiedy wyjdzie ;)

17.01.2015 13:02
odpowiedz
zanonimizowany166638
152
Legend

A gdzie Skyrim?

Nie ma. W takich zestawieniach nigdy nie wspomina się o Bethesdzie. Podobnie jak w recenzjach nie wypomina im się bugów. Waniliowy Fallout 3 to jeden wielki bugfest z koszmarną mechaniką i obrzydliwą oprawą "artystyczną", ale dopiero Obsidianowi dostało się za to przy okazji New Vegas, mimo że większość wad została odziedziczona po F3. Zresztą to ciągłe ujadanie na błędy Obsidianu, było od zawsze mocno przesadzone. Ale ponieważ są tylko wykonawcami, a nie wydawcami, to można sobie z nich robić chłopca do bicia.

17.01.2015 18:22
odpowiedz
speedy72
16
Chorąży

Rekord i tak pobije jebany Assassyn Unity. Na BANK !!

17.01.2015 18:48
odpowiedz
Blackart
28
Legionista

Brakuje Rome II: Total War i innych gier CA.

Naprawienie kampanii co-op w Shogunie 2, żeby nie ulegała ciągłej desynchronizacji zajęło im ponad półtora roku.

17.01.2015 23:33
odpowiedz
Raiden
84
Generał

@Mephistopheles
Zgadzam się.
Słowem w tekście nie jest wspomniane o tym, że Obsidian był zawsze popędzany przez wydawców. Kotor 2? 14 miesięcy na grę, a na początku pracowało przy niej zaledwie siedem osób.
Z Fallout: NV jest już lepiej, bo o ile dobrze pamiętam to Obsidian dostał 18 miesięcy, a miał już zdecydowanie liczniejszą drużynę.
Mógłbym, oczywiście, uprościć sprawę i napisać, że to zawsze wina wydawcy, który popędza, któremu zależy wyłącznie na pieniądzach, ale to byłoby przekłamanie w drugą stronę. Mniejsze, ale jednak. O ile w przypadku Obsidian sprawa jest prosta - winny jest wydawca a nie niezależny producent, to zastanowiłbym się, co przytrafiło się Unity, czy BF4, tworzonym przez studia wewnętrzne. Mieli mnóstwo czasu na te gry, wpompowano w niej dziesiątki milionów, pracowały przy nich setki osób (często po kilkanaście godziny na dobę), a jednak są niedopracowane, są półproduktami. Więcej, więcej, więcej. No przecież chcemy większych światów, lepszej grafiki, wszystkiego więcej. Co się dzieje z Wiedźminem 3? Czemu nie został jeszcze wydany? Konkurencja daje więcej, to i my musimy? No tak, bo inaczej się nie sprzeda... Pętla funkcji debilizmu i pieniądza.
Nic to - takie dziś są media growe. Zamiast krytykować, ostrzegać i zwalczać, stały się częścią marketingowej machiny.

18.01.2015 07:40
😉
odpowiedz
szympek1818
49
Generał

Tak to jest jak deweloperzy chcą w szybki sposób zarobić kasę na produkcji nie zważając na wszystko a potem muszą przepraszać graczy i łatać całą grę

19.01.2015 16:49
odpowiedz
matiko13PL
2
Junior

Najbardziej podobała mi się mapa - "Kanały Nouszahr" - Czekam na kluczyk ^^

03.02.2015 19:51
😃
odpowiedz
ErtyWorld
37
ErtYwek

niestety za 5 lat gdy powstanie znowu taki artykuł
będzie tam na X Rebirth

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze