Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 maja 2018, 14:35

Red Dead Redemption 2 – nowe potwierdzone informacje o rozgrywce

Firma Rockstar zorganizowała zamknięty pokaz Red Dead Redemption 2. Wybrani dziennikarze mogli zapoznać się z 45-minutową wersją demonstracyjną nadchodzącej gry, dzięki czemu w sieci zamieszczono sporo szczegółów dotyczących rozgrywki, jak również garść nowych screenów.

Rockstar wreszcie pokazał rozgrywkę z Red Dead Redemption 2, tyle że nie publicznie. - Red Dead Redemption 2 – nowe potwierdzone informacje o rozgrywce - wiadomość - 2018-05-04
Rockstar wreszcie pokazał rozgrywkę z Red Dead Redemption 2, tyle że nie publicznie.

Fani Red Dead Redemption długo czekali na ujawnienie kontynuacji, ale nawet po oficjalnej zapowiedzi musieli wykazać się niemałą cierpliwością. Od tego czasu minęło już półtora roku, tymczasem wciąż nie mieliśmy okazji zobaczyć, jak wygląda rozgrywka w Red Dead Redemption 2, a jedyne informacje na jej temat poznaliśmy z nieoficjalnych źródeł. Nie zmieniła tego niedawna prezentacja trzeciego zwiastuna, skupiającego się na warstwie fabularnej produkcji. Na szczęście to nie jedyne wieści dotyczące gry. Firma Rockstar zorganizowała zamkniętą prezentację, w trakcie której wybrani dziennikarze mogli zapoznać się z 45-minutowym demem RDR 2. Wśród zaproszonych znaleźli się m.in. przedstawiciele gazety Telegraph oraz serwisu IGN, którzy podzielili się nie tylko swoimi wrażeniami z pokazu, lecz także informacjami pozyskanymi od twórców oraz screenami.

Jeśliby chcieć streścić sprawozdania uczestników pokazu, można by ograniczyć się do jednego zdania. Red Dead Redemption 2 ma być pod każdym względem żywsze i bardziej szczegółowe niż wychwalana za to jedynka. Widać to choćby w powracającym systemie honoru, odpowiadającym za stosunek postaci niezależnych do Arthura Morgana (i vice versa) – różnym w zależności od tego, czy postępowaliśmy praworządnie, czy też po bandycku. W dwójce otrzymamy większe możliwości zmiany naszego wizerunku, na który wpłyną nawet takie szczegóły, jak chodzenie z bronią w ręku, posiadany ekwipunek czy cechy danej postaci. W trakcie pokazu bohater zabrał przedmioty należące do rybaka, który zaalarmowany przez psa wrócił do obozu. Morgan na pierwszy rzut oka wyglądał na człowieka żyjącego poza prawem, a okradany raczej nie mógł się pochwalić bojowym zacięciem. Dlatego wystarczyła jedna groźba, by rybak przeszedł do błagania o zostawienie go w spokoju. Można było spełnić jego prośbę, zastrzelić go, szantażować, by nie złożył skargi do władz i/lub oddał wszystkie swoje pieniądze, albo po prostu uciec. Niemal na każdym kroku to gracze zdecydują, jak zachować się w danej sytuacji.

Gracze będą mieli duży wpływ na poczynania Arthura Morgana. - Red Dead Redemption 2 – nowe potwierdzone informacje o rozgrywce - wiadomość - 2018-05-04
Gracze będą mieli duży wpływ na poczynania Arthura Morgana.
Red Dead Redemption 2 w skrócie:
  • producent/wydawca: Rockstar Games
  • gatunek: gra akcji TPP, sandbox
  • platformy sprzętowe: PS4, XONE
  • data premiery: 26 października 2018 roku
  • inne: kontynuacja kultowego sandboksa w świecie westernu; prequel;

W podobnym kierunku twórcy podążyli przy opracowywaniu pozostałych elementów gry. Jeśli wierzyć sprawozdaniom, na obecnym etapie świat gry ma porażać bogactwem szczegółów – w każdym miejscu znajdziemy coś interesującego, choćby postacie niezależne zajęte swoimi sprawami. Dotyczy to także obozu, będącego czymś więcej niż tylko bazą wypadową. Bohaterowie będą wchodzić w rozmaite interakcje uzależnione tak od poczynań i osiągnięć Morgana, jak i pozostałych członków gangu. Na ich zachowanie wpłynie też sytuacja grupy. Gdy pieniędzy i żywności będzie pod dostatkiem, możemy liczyć na tańce i muzykę, których nie uświadczymy, jeśli zostaną nam jedynie resztki zapasów. Sami będziemy mogli poprawić morale zespołu, dostarczając np. jedzenia czy drewna na opał. Nie znaczy to, że utrzymanie obozu spocznie wyłącznie na naszych barkach. Nasi koledzy również podejmą działania w tym kierunku.

Większy nacisk na realizm zauważymy także w dwóch pomniejszych, ale ciągle istotnych elementach RDR 2: polowaniu oraz wierzchowcach. Pomijając samo ubijanie zwierzyny, które u wielu może wywołać mieszane uczucia, ważne będzie zwrócenie uwagi na uzbrojenie. Łowy z bronią palną będą skuteczne, ale pociski poważnie uszkodzą zdobycz, co nie pozostanie bez wpływu na wartość pozyskanych z niej dóbr. Stąd warte rozważenia będzie wykorzystanie łuku, by każde polowanie było bardziej opłacalne. Trzeba też będzie pośpieszyć się ze sprzedażą trofeów, w przeciwnym razie zostaniemy ze zgnilizną, której ani nie sprzedamy z zyskiem, ani nie wykorzystamy z korzyścią dla obozu. Natomiast w kwestii wierzchowca otrzymamy więcej opcji podczas jazdy, na przykład możliwość nagłego skrętu. Co ważniejsze jednak, jego zachowanie będzie uzależnione od więzi z jeźdźcem. Jeśli zdobędziemy zaufanie konia, nie wpadnie on w panikę przy spotkaniu z drapieżnikiem lub w trakcie strzelaniny, co ułatwi nam konfrontację. Jednocześnie sprawi to, że utrata zaufanego wierzchowca będzie bardzo bolesna, zwłaszcza że będzie on dźwigał większość naszego ekwipunku.

Gra będzie promować dbanie o sytuację gangu, ale nie ma mowy o symulatorze zarządzania. - Red Dead Redemption 2 – nowe potwierdzone informacje o rozgrywce - wiadomość - 2018-05-04
Gra będzie promować dbanie o sytuację gangu, ale nie ma mowy o symulatorze zarządzania.

Już te informacje utwierdzają w przekonaniu, że twórcy mają spore ambicje, co zresztą nie dziwi. Rockstar jest niekwestionowanym liderem na rynku sandboksów dzięki serii Grand Theft Auto, a samo Red Dead Redemption to dla wielu najlepsza gra w klimatach westernu. Rockstar zdaje sobie sprawę z ogromnych oczekiwań graczy. Współprzewodzący studiu Rob Nelson dość nieskromnie oświadczył (vide Telegraph), że stawiają sobie za cel przebicie nie konkurencji, lecz samych siebie. Dlatego nie będą ślepo wzorować się na innych bestsellerowych sandboksach, o czym ma świadczyć podejście do kwestii minimapy. Zamiast rezygnować z niej całkowicie (vide Far Cry 5), deweloperzy pozwolą na dostosowanie tego oraz każdego innego elementu interfejsu do preferencji gracza. Jeśli więc zechcemy utrudnić sobie zabawę, będziemy mogli samodzielnie zdecydować o rezygnacji z celownika, mapy itd. Na marginesie – potwierdzono też obecność trybu sieciowego, ale więcej na ten temat dowiemy się w późniejszym terminie.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej