Wyszukiwarka gier
S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

PCPlayStationXbox

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chornobyl, STALKER: Shadow of Chernobyl

po premierze

Data wydania: 20 marca 2007

Akcji, FPP, Postapokalipsa, FPS, Strzelanki, Multiplayer, Singleplayer, Internet, LAN

Postapokaliptyczna gra akcji, której fabuła zainspirowana została twórczością science fiction braci Strugackich. Za powstanie gry odpowiada ukraińskie studio GSC Game World, znane z Codename: Outbreak oraz serii Cossacks i American Conquest. Na skutek eksplozji sarkofagu, chroniącego uszkodzony reaktor w Czarnobylu, radioaktywny pył rozprzestrzenił się na olbrzymim obszarze kraju.

7.3

GRYOnline

8.4

Gracze

9.5

Steam

OCEŃ
Oceny

Trójwymiarowa gra akcji z elementami RPG stworzona przez zespół GCS Game World, znany przede wszystkim z Codename: Outbreak i serii Cossacks. W roku 2006, straszliwa katastrofa spowodowała eksplozję sarkofagu stworzonego wokół uszkodzonego reaktora elektrowni atomowej w Chernobylu. Pył radioaktywny został rozniesiony na wielkie tereny i przyniósł śmierć ludziom, zwierzętom i roślinom. Obszar w promieniu trzydziestu kilometrów wokół elektrowni został otoczony przez armię, a specjalna komisja nie potrafiła ustalić przyczyn katastrofy. Radioaktywna Strefa wciąż się poszerzała, a w jej wnętrzu zauważano coraz więcej anomalii naturalnych. Tajemnicza siła dosłownie rozdzierała organizmy żywe na pół lub powodowała nie gojące się rany. Nieliczne ekspedycje do wnętrza Strefy napotykały na zwierzęta-mutanty, które nie wyglądały jak naturalne skutki skażenia. Katastrofa, mutanty, anomalie i skażenie - wszystko razem wyglądało jak dokładnie zaplanowana konspiracja...

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows 20 marca 2007

Xbox Series X/S

Xbox Series X/S 6 marca 2024

Xbox One

Xbox One 6 marca 2024

PlayStation 4

PlayStation 4 6 marca 2024

PlayStation 5

PlayStation 5 6 marca 2024

Producent: GSC Game World / Mataboo (PS4) / Mataboo (XONE) / Mataboo (PS5) / Mataboo (XSX)

Wydawca: THQ Inc.

Gry z serii

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla
S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla
S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

7GIER

Gry z serii S.T.A.L.K.E.R.

Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w klimacie postapokaliptycznego horroru. Marka została stworzona przez ukraińską firmę GSC Game World, która sprawuje pieczę nad jej rozwojem.

Gry z serii S.T.A.L.K.E.R.

Publicystyka

7.5
dobra

Recenzja GRYOnline

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

BARDZO dobra strzelanka, oferująca jednocześnie więcej od wielu innych PeCetowych shooterów. Nie jest to może megahit, ale nie mamy też do czynienia z zabugowaną kaszanką.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla - recenzja gry
Recenzujący:
Platforma:
PC Windows PC Windows
Data recenzji:
13 kwietnia 2007
S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla - poradnik do gry
Poradnik

Aktualizacja: 15 maja 2007

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla - poradnik do gry

Poradnik do gry „S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla” zawiera opis wszystkich plansz kampanii dla pojedynczego gracza z mapami najważniejszych miejsc, zestawienie wszystkich questów oraz zestawienie najczęściej odnajdywanych broni, pancerzy i artefaktów.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla - poradnik do gry
Opinie

21 listopada 2024

Najlepsze mody do gier z serii STALKER - Zona wiecznie żywa

S.T.A.L.K.E.R. to seria, która miała wielkie szczęście do moderów. Wśród najlepszych modyfikacji do kolejnych odsłon ukraińskiego cyklu znajdziecie gry większe od produkcji dużych studiów. Oto najciekawsze z nich.

Najlepsze mody do gier z serii STALKER - Zona wiecznie żywa
Najlepsze mody do gier z serii STALKER - Zona wiecznie żywa
Opinie

10 kwietnia 2023

11 naszych ukochanych frakcji z gier wideo

Jakie frakcje najmocniej zapadły nam w pamięć i dlaczego? Opisujemy najbardziej wyraziste stronnictwa z gier wideo, a przy okazji nasze redakcyjne grono dzieli się swoimi wspomnieniami i doświadczeniami z nimi związanymi.

11 naszych ukochanych frakcji z gier wideo
11 naszych ukochanych frakcji z gier wideo
Opinie

11 lipca 2021

Odświeżenie potrzebne od zaraz - remastery i remaki, na które czekamy

Wszyscy na nie psioczymy, ale i tak każdy szybko poda kilka tytułów, które przyjąłby w takiej formie z otwartymi ramionami – remastery i remaki już na dobre zadomowiły się w branży. A my wybraliśmy gry, które chcielibyśmy dostać w wersji odświeżonej.

Odświeżenie potrzebne od zaraz - remastery i remaki, na które czekamy
Odświeżenie potrzebne od zaraz - remastery i remaki, na które czekamy
Opinie

21 lutego 2021

Nie tylko Wiedźmin 3 - najciekawsze słowiańskie gry

Lubimy polskie gry - lubimy też gry, które osadzone są w znanych nam realiach. Dlatego dziś postanowiliśmy przyjrzeć się słowińskim produkcjom. A co przez nie rozumiemy - zobaczycie w tekście!

Nie tylko Wiedźmin 3 - najciekawsze słowiańskie gry
Nie tylko Wiedźmin 3 - najciekawsze słowiańskie gry
Opinie

16 października 2020

Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze

Nie każda klasyka interaktywnej rozrywki trafia na sklepowe półki w idealnym stanie technologicznym. Czasami to właśnie produkcje najmniej dopracowane zdobywają serca graczy swoją historią i klimatem, potrafiącym odwrócić uwagę od wszechobecnych błędów.

Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze
Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze

Wiadomości

Trylogia STALKER-a wyrwie się z oków PC i w końcu trafi na konsole. Oficjalna zapowiedź

Trylogia STALKER-a wyrwie się z oków PC i w końcu trafi na konsole. Oficjalna zapowiedź

Dzięki wyciekowi w japońskich sklepach dowiedzieliśmy się, że starsze odsłony cyklu STALKER wkrótce trafią na konsole.

gry

Adrian Werner

6 marca 2024

Trylogia STALKER-a wyrwie się z oków PC i w końcu trafi na konsole. Oficjalna zapowiedź
Odwiedź postapokaliptyczną Zonę, czekając na STALKER-a 2. Gry z kultowej serii dostępne od 8,99 zł

Odwiedź postapokaliptyczną Zonę, czekając na STALKER-a 2. Gry z kultowej serii dostępne od 8,99 zł

Gry z kultowej serii S.T.A.L.K.E.R. dostępne są obecnie w atrakcyjnej promocji na GOG-u. Ich ceny zaczynają się od 8,99 zł, za całą trylogię zapłacimy zaś niespełna 45 zł.

gry

Marcin Przała

17 stycznia 2024

Odwiedź postapokaliptyczną Zonę, czekając na STALKER-a 2. Gry z kultowej serii dostępne od 8,99 zł
Darmowy STALKER Gamma jest jeszcze lepszy; ciężko uwierzyć, jak odmienia kultową grę

Darmowy STALKER Gamma jest jeszcze lepszy; ciężko uwierzyć, jak odmienia kultową grę

Wyśmienity fanowski projekt S.T.A.L.K.E.R.: G.A.M.M.A doczekał się wersji 0.9. Przynosi ona wiele ulepszeń rozgrywki oraz sporo ciekawych nowości.

gry

Adrian Werner

27 kwietnia 2023

Darmowy STALKER Gamma jest jeszcze lepszy; ciężko uwierzyć, jak odmienia kultową grę
Darmowy STALKER Gamma to wspaniała rzecz dla miłośników gry

Darmowy STALKER Gamma to wspaniała rzecz dla miłośników gry

W społeczności fanów STALKER-a furorę robi obecnie projekt G.A.M.M.A., gruntownie ulepszający kultowe S.T.A.L.K.E.R. Anomaly.

Pliki do gier

Adrian Werner

16 października 2022

Darmowy STALKER Gamma to wspaniała rzecz dla miłośników gry
Rosyjski fan STALKER-a czuje się zdradzony, mści się przeciekami

Rosyjski fan STALKER-a czuje się zdradzony, mści się przeciekami

Niedawny wyciek materiałów i plików z konsolowej konwersji S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl okazał się formą zemsty (nie pierwszą zresztą) rosyjskiego fana serii na ukraińskim studiu GSC Game World.

gry

Adrian Werner

6 sierpnia 2022

Rosyjski fan STALKER-a czuje się zdradzony, mści się przeciekami
Klasyczny STALKER może dostać drugie życie na nowych platformach

Klasyczny STALKER może dostać drugie życie na nowych platformach

Przed premierą gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl posiadacze konsol mogą dostać w swoje ręce konwersje poprzednich odsłon serii studia GSC Game World.

gry

Jakub Błażewicz

3 sierpnia 2022

Klasyczny STALKER może dostać drugie życie na nowych platformach
Fan tworzy nowy remaster gry STALKER: Cień Czarnobyla; wygląda okazale

Fan tworzy nowy remaster gry STALKER: Cień Czarnobyla; wygląda okazale

Jeśli chcecie urządzić sobie piknik na skraju Zony przed premierą STALKER-a 2, to wkrótce może nadarzyć się ku temu piękna okazja – pewien moder szykuje nowy fanowski remaster gry STALKER: Cień Czarnobyla.

gry

Marek Makuła

29 czerwca 2022

Fan tworzy nowy remaster gry STALKER: Cień Czarnobyla; wygląda okazale
Seria STALKER ofiarą review bombingu po wycofaniu ze sprzedaży w Rosji [Aktualizacja]

Seria STALKER ofiarą review bombingu po wycofaniu ze sprzedaży w Rosji [Aktualizacja]

Kolejną ofiarą zjawiska review bombingu na Steamie padła seria STALKER. Jest to konsekwencja wycofania ze sprzedaży na terenach Rosji gier studia GSC.

gry

Michał Zegar

9 marca 2022

Seria STALKER ofiarą review bombingu po wycofaniu ze sprzedaży w Rosji [Aktualizacja]
Zmarł scenarzysta gry STALKER

Zmarł scenarzysta gry STALKER

Nie żyje Siergiej Iwanow, scenarzysta gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Ta smutna informacja została umieszczona na rosyjskiej stronie Gamepedia, poświęconej postapokaliptycznej serii ukraińskiego studia GSC Game World.

gry

Bartosz Woldański

7 grudnia 2020

Zmarł scenarzysta gry STALKER
STALKER Remaster - mod już do pobrania

STALKER Remaster - mod już do pobrania

S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl Remaster, czyli fanowska modyfikacja odświeżająca grafikę w popularnej produkcji studia GSC Game World, wkrótce będzie miała swoją premierę. W sieci zadebiutował jej nowy zwiastun.

gry

Miłosz Szubert

31 grudnia 2019

STALKER Remaster - mod już do pobrania

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla.

Wszystkie pliki do pobrania

Kody i triki

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Procesor Intel Core 2 Duo 2.13 GHz, 1GB RAM, karta grafiki 256MB (GeForce 7900 lub lepsza), 10 GB HDD, Windows 2000/XP.

Oceny gry

Średnie Oceny:

7.3

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 18 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
8.4

Ocena Graczy

Średnia z 8158 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.5

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 37380 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

7.5
Jacek Hałas
PC

Jacek Hałas

Recenzent GRYOnline.pl

2007.04.13

BARDZO dobra strzelanka, oferująca jednocześnie więcej od wielu innych PeCetowych shooterów. Nie jest to może megahit, ale nie mamy też do czynienia z zabugowaną kaszanką.

8.0
ereboss
PC

ereboss

Ekspert

2024.12.01

S.T.A.L.K.E.R. Cień Czarnobyla to toporność, która wciągaStalkera w Polsce chyba każdy kojarzy, jest ogromna fan-baza u nas w kraju. Jak na jakiejś imprezce zejdzie się na temat tej gry to zaraz ktoś żuci hasłem "Ta gra to jedno wielkie drewno" i to zdanie jest twierdzące. Ale jest to bardzo miękkie drewno, przyjemne na swój sposób xD. Ja po raz pierwszy o tej grze usłyszałem w gimnazjum. Mój dobry kolega zagrywał się w tą grę, zawsze ją chwalił. W okolicach 2012 postanowiłem zagrać w Zew Prypeci ale szybko się od tej gry odbiłem. Już nie pamiętam dlaczego, ale chodziło chyba o to że ta gra źle działała na moim ówczesnym PC. Jako że obecnie jesteśmy w okolicach premiery Stalkera 2, a GSC wydało porty swoich starych Stalkerów na konsole to czemu by tego nie spróbować raz jeszcze?Nie wiem czy będę oryginalny w tym co tutaj będę pisał. Podejrzewam że większość wie jakie ta gra ma problemy i czym się wyróżnia. Jest spore grono ludzi który grają na modach, ale ja grałem bez modów na XSX. Można powiedzieć że jestem świeżakiem jeśli chodzi o Stalkera.Bardzo podoba mi się świat gry. Zauważałem że polscy gracze wolą to wschodnie post-apo od zachodniego. Ja jestem fanem obu tych światów. Zona jest piękna na swój brzydki sposób. Świat gry nie jest olbrzymi, podzielony jest on na mniejsze/większe huby. W Zonie jest pełno lasów, polan, opuszczonych budynków do których można wejść. Niestety większość z nich jest w środku pusta, ale nie przeszkadzało mi to jakoś specjalnie. W Zonie jest pełno stalkerów, większość domostw została już o szabrowania, łącznie z meblami xD. Fajne jest to zróżnicowanie świata gry, nie czuć nudy jak odkrywa się kolejną lokacje. Moje ulubione miejsca w Zonie to Dzicz, Magazyny wojskowe i Prypeć. Te miejsca mają w sobie coś przyciągającego. W grze nie ma pojazdu, wszędzie dreptamy z buta. Mi to osobiście nie przeszkadzało, klimat jest jeszcze bardziej podbijany. Bardzo podoba mi się brak muzyki podczas przemierzania Zony. Słyszymy tylko jakieś dźwięki z oddali i samych siebie. Fajne jest to że cykl dnia i nocy trwa długo, doba w grze trochę trwa. Problem jaki mam z tym światem to brak szybkiej podróży. Nie jestem fanem szybkiej podróży w grach, ale czasami ta opcja by się przydała. Szczególnie gdy chcemy iść do handlarza który znajduje się na samym końcu mapy, a chcemy tylko oddać quest albo kupić jeden konkrety przedmiot. Mam problem jeszcze ze skrytkami które są zaznaczone na mapie czasami zlewają się one z terenem i ich nie widać.Sama Zona zamieszkiwana jest przez ludzi oraz mutanty. Ludzie to większości inni stalkerzy, są oni samotnikami albo należą do jakiejś frakcji. Fajne jest to że frakcje się nie lubią i często w świecie gry możemy zobaczyć jak walczą między sobą. A najfajniejsze jest to że możemy się temu przyglądać i nikt nas nie zaatakuje bo jesteśmy neutralni. Mutaty też przemierzają Zone od watah psów po zombie, skończywszy na maskujących się pijawkach. No jest tych typów przeciwników trochę. Fajne jest to że jak już natrafiamy na wrogów to przeważnie są oni w większej ekipie, rzadko kiedy trafia się pojedynczy przeciwnik. Ekipa mam na myśli sporą grupę wrogów np.: 8 psów, 6 stalkerów itd... Ogólnie jest takie wrażenie że ten świat żyje.Obecnie jesteśmy przyzwyczajeni że postać się ulepsza. Przeważnie w grach jest jakieś drzewko umiejętności a my odblokowujemy sobie je po kolej i tak nasza postać jest silniejsza. W Stalkerze tak to nie działa, bo nie ma XP. Tutaj tylko możemy zaopatrywać się w lepszy sprzęt i zdobywać artefakty. Artefakty podbijają nam statystyki postaci i tyle. Możemy je dowolnie zakładać, zdejmować. W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujemy. Stajemy się silniejsi naturalnie bo umiemy już w Stalkera grać.Sam system handlu w grze też działa fajnie. Jest drogo i trzeba zastanowić się co kupić. Oczywiście można zbierać rzeczy po poległych wrogach, ale są one mało wartę i dużo ważą. Najcenniejsze są artefakty, one dają najwięcej zarobić i nie ważą zbyt dużo. Można robić również questy które się generują w nieskończoność, ale za nie jest mało kasy. Dodam jeszcze że te questy są na czas. Same zadania to typowe przynieść/wyczyść/pokonaj, to samo tyczy się zadań fabularnych. Fabuła i zadania poboczne to nie jest nic specjalnego, ale tragedii nie ma. Za to bardzo podobał mi się lektor w grze, tutaj to naprawdę pasuję. Podbijanie klimatu +1000%.Nasza postać może być obładowana do 50kg i jest to bardzo mała wartość. Musimy się nauczyć aby na wyprawę brać tylko najpotrzebniejsze rzeczy. Przeważnie przed wyprawą załadowany byłem na 25kg więc druga połowa zostaje na znaleziska. W późniejszych etapach zaczyna być to bardzo upierdliwe i trzeba podejmować decyzje czy wziąć karabin, czy może artefakty, a może amunicje. Rozumiem ten zabieg, ma być trudniej ale udźwig naszej postaci mógłby mieć te chociaż te 80kg (Tak wiem że jest jeszcze egzoszkielet który powiększa udźwig do 70 kg ale w nim nie można szybko biegać). Z udźwigiem też się łączy nasza stamina. Nie wiem kto wpadł na tak kretyński pomysł aby zwykły chód zabierał stamine. Ja rozumiem że jak biegamy szybko ta stamina schodzi. Że jak jesteśmy przeładowani to schodzi szybciej. Ale podczas zwykłego biegu głupota. Dobrze że są artefakty na tą stamine i w późniejszych etapach ten problem zostaje rozwiązany.Przejdę teraz do mięsa tej gry czyli strzelania. No jest ono średnie... Nie czuć tych broni, często zdarza się tak że jak celujemy w przeciwnika to i tak go nie trafiamy. Broń potrafi się zaciąć i za to plus. Toporne jest to strzelanie ale z czasem jak się to ogarnie to jakoś to działa. Broń i pancerz się zużywają i nie da się tego naprawiać, kolejna głupotka. Że nikt na to nie wpadł przy produkcji gry aby można było naprawić sprzęt, serio? Jest pewien sposób który naprawia nam pancerz ale nie wiem czy jest to glith czy zamierzony efekt. Chyba każdy kto grał w Stalkera zna ten sposób z 4 bateriami.Jestem graczem który lubi grać na najwyższym poziomie trudności, ale te poziomy trudności w Stalkerze są popsute. Mam wrażenie że na najwyższym poziomie nasza broń mało co trafia przeciwników. Chyba że obrażenia które zadajemy są zmniejszone albo wrogowie mają bardzo, ale to bardzo dużo HP. Bo jak to wytłumaczyć że wróg przyjmuje magazynek z kałacha na klatę i żyje xD.Czy w grze są błędy, w brew pozorom nie ma ich dużo (w samej grze zdarzyło mi się 2-3 razy że zabity przeciwnik znikł i tyle). Gra jest stabilna tak naprawdę miałem dwa problemy. Pierwszy miałem z mapą. Mam wrażenie że niektóre znaczniki na mapie nie znikają a powinny po ukończeniu questa. Drugi problem jaki miałem to podczas uruchamiania gry (przypominam że gram na XSX). Gra podczas kliknięcia start w menu zawiesza się i trzeba resetować konsolę. Dobrze że Xbox posiada funkcje quick resume i tak obszedłem ten problem heh.Reasumując mimo toporności grało mi się w to bardzo przyjemnie. W grze spędziłem 30h i spodziewałem takiego wyniku. Polecam każdemu zagłębić się w Zone i dać szanse temu "Drewnu". Gra jest bardzo odświeżająca w 2024 mimo swoich ułomności. Na pewno jest to coś innego niż dzisiejszy mainstream. Ja zakupiłem całą trylogie i następne po co sięgnę to Czyste Niebo ale to za jakiś czas. Ode mnie 8/10.

7.0
PC

ShadyYo

Ekspert

2023.11.19

S.T.A.L.K.E.R. to gra z ogromnym potencjałym, który to przez pewne niedociągnięcia został częściowo zmarnowany. Od nich właśnie zacznę. Przede wszystkim ilość bugów, wszelkich technicznych niedoskonałości przeraża jak na oficjalny produkt. Gra sprawiała mi w pewnych momentach ogromne problemy przez crashowanie co kilkanaście sekund. Czasem crash zdarzał się też w zupełnie losowych momentach, a czasem... przy próbie zapisu gry. Niekiedy musiałem cofać się do poprzednich save’ów, żeby rozwiązać problem. Do podobnych środków musiałem uciekać się, gdy lider jednej z frakcji (Powinności) dostawał kulkę w czasie gdy ja zdejmowałem snajpera, którego kazał mi usunąć. Po wykonaniu zadania, już nieżyjący dowódca prosił mnie o powrót w celu odebrania nagrody... Z kolei pozostali stalkerzy podczas przemierzania Prypeci (końcowe fragmenty gry) wszędzie chodzili tyłem i musiałem się nieźle natrudzić żeby zrozumieć, o co im chodzi i żeby doprowadzili mnie na miejsce.Niestety fabuła tej gry przedstawiona jest w bardzo chaotyczny sposób. Rozumiem, że to część konwencji, ale zarówno narracyjny jak i graficzny sposób przedstawiania historii jest bardzo toporny, ociężały (przestrzały dziennik w celu poszukiwania notatek, bardzo pobieżne opisy zadań, nie zachęcają żeby do niego w ogóle zaglądać). Krótkie cutscenki mają klimat i wprowadzają tajemnicę, ale gameplay trochę jakby za nią nie nadążał. Koniec końców S.T.A.L.K.E.R. jest krótką grą – wątek główny niejednemu zajmie ledwie kilkanaście godzin. A zakończenie – nie każdemu przypadnie do gustu. Zacznijmy od tego, że różnych zakończeń w tej grze jest aż 7. Ale jeśli przyjrzeć się temu kanonowemu (do którego dojścia potrzebne jest jakieś 2h dodatkowego gameplayu – tak, można sporo stracić, jeśli wybierze się inną ścieżkę), to wyjaśnienie całej tej historii jest... hmm... okej, jest tajemnicze i w jakiś sposób pasuje do całej gry, ale i tak mam wrażenie, że twórcy za bardzo odpłynęli i poniosła ich wyobraźnia. Poza głównym questem jest jednak szereg misji pobocznych. Jednak, mówiąc szczerze, nie należą one do najciekawszych, poza tym są powtarzalne i po zrobieniu kilku, odechciewa się reszty. Zmuszanie nas do pokonywania ogromnych połaci terenu, by zabić kilku chłopa i wrócić tą samą drogą po odbiór nagrody nie wydaje się na dłuższą metę zachęcające. Tym bardziej, że te nagrody też wrażenia nie robią.Na szczęście, ta gra ma też kilka oczywistych, ogromnych zalet. Przede wszystkim – klimat. To on wznosi ten tytuł na wyższy poziom. To chyba jedna z najbardziej klimatycznych rzeczy, w jakie grałem, a już na pewno jeśli chodzi o taki postapokaliptyczny nastrój. Gra świetnie się sprawdza jako survival horror. Zmieniająca się pora dnia, pogoda, te noce z wyjącymi zmutowanymi psami, te zombiaki, a w tle tego wszystkiego dziwaczne anomalie... coś pięknego! Nawet po kilkunastu godzinach spędzonych w tej grze, każda nieoczekiwana konfrontacja z mutantami potrafi zjeżyć włosy na głowie. A już szczególnie wtedy, gdy nie mamy za bardzo jak się bronić, bo na przykład brakuje nam amunicji czy też jesteśmy wyczerpani. I to jest prawdziwa definicja survivalu. Twórcy wiedzieli co robili.Na uznanie zasługuje oprawa audiowizualna. Grafika wygląda, jak na swoje lata, świetnie – to niebo! Dźwięki są realistyczne, a muzyka, choć rzadko przygrywa, tworzy świetny nastrój. Mamy tu ogromne tereny, po których możemy się poruszać i zwiedzać ten świat na własną rękę. Ten postapokaliptyczny świat robi wrażenie. Wszędzie walają się porzucone pojazdy, ruiny budynków z poodklejaną farbą. Mamy to poczucie izolacji od świata zewnętrznego, momentami poczucie beznadziei. Eksploracja świata należy tu to bardzo przyjemnych, nawet jeśli szwendamy się bez celu i nie znajdujemy nic konkretnego na swojej drodze. Za to fajny pomysł z tymi poukrywanymi schowkami, które wynagradzają nas swoją zawartością. Oczywiście, co bardzo istotne, w FPS, to fakt, że strzelanie daje dużo frajdy. Mamy całkiem pokaźny arsenał broni z jakiego można skorzystać (wątpię żebym przetestował chociaż 50% broni). Gra łatwa nie jest, więc musimy sprawnie planować swoje działania (znów, survivalowy aspekt tej gry wymiata). Amunicja dość szybko się kończy, więc czasem może nie warto strzelać? Na plus oczywiście też to, że możemy wchodzić w interakcję z różnymi postaciami i handlować z nimi.Myślę, że S.T.A.L.K.E.R. pozbawiony wad, o których wspomniałem w pierwszych dwóch akapitach mógłby być spokojnie jednym z najlepszych FPS’ów ever. Tkwił w nim ogromny potencjał, bo mimo oczywistych niedoskonałości to dalej bardzo grywalny tytuł. Mam nadzieję, że w kolejnych częściach, które zamierzam ukończyć, bardziej dopracowano pewne aspekty i już nie będę miał na co narzekać.

8.0
PC

Legalizex

Ekspert

2020.11.09

Zdecydowanie jedna z najbardziej klimatycznych gier jakie powstały, świat przedstawiony w grze to majstersztyk. Fabuła jest bardzo ciekawa i ma pewien ciekawy zabieg, otóż jeśli w czasie gry nie zdecydujesz się zamiast przeć naprzód wrócić do lokacji które już odwiedziłeś i rozwiązać tam pewnego questa to nie zdobędziesz prawdziwego zakończenia gry i nawet nie dowiesz się nic o przeszłości głównego bohatera. Na minus zdecydowanie można jednak zaliczyć bieganie tam i z powrotem, podóżowanie między lokacjami zajmuje dużo czasu i przez to skutecznie zniechęca to do robienia side questów. Gra jest znana z tego, że jest zabugowana, ale polecam zainstalować sobie moda ZRP, który jest nieoficjalnym patchem i gwarantuję że przez całą grę nie uświadczycie prawie żadnego buga i żadnego crasha. Bardzo polecam grę jak i całą serię, żadna inna gra nie ma takiego feelingu kiedy nocą eksplorujesz jakieś opuszczone budynki.

8.0
ArtystaPisarz
PC

ArtystaPisarz

Ekspert

2019.11.08

Napisałem już raz, i teraz to powtórzę, że z każdą kolejną iteracją ("Pikinik na Skraju Drogi", potem film, potem gry) zona staje się mniej i mniej tajemnicza. Niemniej pozostaje faktem, że twórcom "S.T.A.L.K.E.R.-a, Cienia Czarnobyla" udało się stworzyć klimatyczną i grywalną strzelankę połączoną z RPG w sposób, który, jak na ten 2007 rok, może robić wrażenie. Gdyby tylko nagłe umieranie od wrogich kul nie było w tej grze tak niepomiernie frustrujące...

8.5
Codename 23
PC

Codename 23

Gracz

2019.10.01

Jedna z moich ulubionych gier, do której często wracam. Niestety nie zasługuje na najwyższą ocenę. Gra ma kilka mankamentów, które może nie psują zabawy, ale przeszkadzają w ogólnym tego słowa znaczeniu.Modele postaci są dziwne, jakby nie dopracowane, a broń wygląda na plastikową. Dziwne bo sam świat gry i jego szczegółowość stoi na bardzo wysokim poziomie.Co do kwestii audio, nie mogę się za wiele wypowiedzieć. Na początku leciała jakaś spoko muzyczka, ale grę postanowiłem przejść ultra realistycznie, więc powyłączałem wszystkie możliwe elementy HUD-u, muzykę i wybrałem poziom "Mistrz". I tak z całym cyklem. Za to wersja polska gry jest... tego się nie da określić. W grze nie ma dubbingu, tylko jest lektor, co nadaje grze niesamowitego klimatu. Nic dziwnego z resztą, w końcu czyta sam Pan Utta.Klimat gry jest świetny! Te opuszczone budowle, laboratoria... a sama Prypeć miażdży. Na prawdę można poczuć ducha tego opuszczonego miasta...Denerwująca była AI postaci. O ile przy mutantach to nie przeszkadza, bo ma się wrażenie, że faktycznie one żyją. Polują na siebie, napadają na innych stalkerów, nie tylko gracza, to AI ludzi jest na bardzo niskim poziomie. Niestety kilka razy trzeba było współpracować z innymi stalkerami. I takie perełki jak wchodzenie pod lufę są na porządku dziennym. Najbardziej denerwujące były jednak sytuacje tego typu: gram bardzo taktycznie, co na takim poziomie jest wymagane, więc staję przy framudze wejścia, wychylam się i ostrzeliwuję przeciwnika - stalker z twojej grupy stwierdza "yyy... Wania też tak zrobić", podbiega do ciebie i "wypycha" Cię pod ogień przeciwnika, by zająć twoje miejsce.Do tego dochodzi kilka błędów logicznych, np.: gracz zostaje znaleziony w kombinezonie, a samą grę rozpoczynasz w zwykłej kurtce. Nie wiem, wyjaśniliby to chociaż tekstem, kombinezon jest zniszczony, tu masz ciuchy.Troszkę ponarzekałem, ale gra mimo wszystko jest warta zagrania (cały cykl), ma niepowtarzalny klimat i dostarcza wielu emocji (ten kto pierwszy raz wszedł do laboratorium X - rozumie o czym piszę).

6.5
Patrick Homa
PC

Patrick Homa

GRYOnline.pl Team

2025.02.06

8.0
ereboss
PC

ereboss

Ekspert

2024.12.01

8.5
PC

MarcinB323

Ekspert

2024.08.23

5.0
Orzech
PC

Orzech

Ekspert

2024.08.17

7.5
xKoweKx [stalker.pl]
PC

xKoweKx [stalker.pl]

Ekspert

2023.02.12

8.0
Messerschmitt
PC

Messerschmitt

Ekspert

2020.11.26

6.5
Harry M
PC

Harry M

Ekspert

2018.07.27

8.0
Jakub Mirowski
PC

Jakub Mirowski

GRYOnline.pl Team

2016.09.09

7.0
MadtPL
PC

MadtPL

Ekspert

2016.05.15

8.0
Butryk89
PC

Butryk89

Ekspert

2016.03.25

7.5
Jakub Tarchała
PC

Jakub Tarchała

GRYOnline.pl Team

2016.03.22

4.5
czorny50
PC

czorny50

Ekspert

2016.03.21

Ocena STEAM

9.5

Bardzo pozytywne (37 380)

[title]

Główne zalety gry

  • Atmosfera i zanurzenie: Gra jest chwalona za swoją unikalną i fascynującą atmosferę, którą wielu uważa za jedną z najlepszych w historii gier. Świat wydaje się żywy, z dynamicznymi interakcjami i poczuciem niebezpieczeństwa zarówno ze strony otoczenia, jak i innych postaci.
  • Wciągająca fabuła i powtarzalność: Gracze doceniają intrygującą fabułę oraz wiele możliwych zakończeń, co zachęca do eksploracji i powtarzania gry, aby odkryć różne aspekty narracji.
  • Wyzwanie w rozgrywce: Gra oferuje wymagające środowisko, które zmusza graczy do dostosowywania się i strategizowania, szczególnie w kontekście przetrwania przeciwko wrogom i anomaliom.
  • Sztuczna inteligencja i strzelanie: Sztuczna inteligencja wrogów jest zauważana jako responsywna i wymagająca, podczas gdy strzelanie, mimo pewnych krytyk, opisane jest jako dynamiczne i angażujące.
  • Nostalgiczny urok: Wielu graczy ma silne nostalgiczne połączenie z grą, często przypominając sobie miłe wspomnienia z dzieciństwa.

Główne wady gry

  • Problemy techniczne: Niektórzy gracze zgłaszają sporadyczne awarie i błędy, szczególnie w systemie ekwipunku i postępie w zadaniach, co może zakłócać rozgrywkę.
  • Niezgrabne mechaniki: Mechaniki gry są uważane za przestarzałe według współczesnych standardów, co może prowadzić do frustracji, szczególnie u nowych graczy.
  • Dokładność broni i animacje: Pojawiają się skargi na słabą dokładność broni i przeciętne animacje modelu widoku, co może umniejszać ogólne wrażenia ze strzelania.
  • Trudności w niektórych obszarach: Niektóre lokalizacje, takie jak laboratoria i niektóre lasy, są zauważane jako szczególnie wymagające, co może frustrować niektórych graczy.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Osiągnięcia: Gracze wyrażają chęć wprowadzenia systemu osiągnięć, aby zwiększyć poczucie osiągnięcia.
  • Ulepszenia jakości życia: Sugestie obejmują lepsze zarządzanie ekwipunkiem i płynniejsze śledzenie zadań, aby złagodzić niektóre frustracje doświadczane podczas rozgrywki.
  • Ulepszone grafiki i mechaniki: Chociaż niektórzy gracze polecają mody dla lepszego doświadczenia, panuje zgoda, że podstawowa gra mogłaby skorzystać na nowoczesnych aktualizacjach graficznych i udoskonalonych mechanikach.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla jest uważany za klasykę z bogatą atmosferą i angażującą rozgrywką, mimo pewnych niedociągnięć technicznych i przestarzałych mechanik.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2024-12-01
13:56

Danerrr Pretorianin

Jak się gra na padzie?
Trudno mi to sobie wyobrazić, szczególnie jakieś precyzyjne strzały w głowę z dużych odległości które są dość ważne w późniejszych etapach, szybki zapis i szybkie wczytanie musi być pod ręką:)
Może kupię kiedyś z ciekawości jak będzie jakaś promocja na ps4.

Komentarz: Danerrr
2024-12-24
03:47

ArtGenerator Chorąży

To gra, która ma osobliwy, surowy klimat, który jedni pokochają, a drudzy znienawidzą. Ma przy tym swoich oddanych fanów i moderów, ale wiele osób preferujących uwspółcześnione, proste produkcje z ładną oprawą graficzną od Stalkera szybko się odbije. Poziom trudności jest tu bezwzględnie wysoki - nasza broń jest niecelna, często się zacina i szybko psuje (brak możliwości naprawy), do tego mamy braki w amunicji. Wrogowie (szczególnie doświadczeni stalkerzy i wojskowi) dla odmiany chodzą najczęściej grupami, są dobrze wyposażeni i zorganizowani, a do tego strzelają celnie. Postrzelenie może wywołać krwotok, a ten w porę niezatamowany w przyśpieszonym tempie pozbawi naszą postać sił życiowych podobnie jak anomalie czy okoliczna, zmutowana zwierzyna. Na dokładkę GSC zaserwowało nam monotonne łażenie w tę i z powrotem bo pojazdów (tych jeżdżących) w Stalkerze nie uświadczymy. Nie ma pojazdów i nie ma nawet nawet możliwości "teleportacji" z jednego punktu do drugiego z poziomu mapy i choć te do specjalnie dużych nie należą to cofanie się po odbiór nagrody za wykonanie misji bywa irytujące. Podobnie irytujące są postacie niezależne, które permanentnie potrafią zablokować nam przejście czy losowe zrzuty gry do pulpitu. Jeśli ktoś nie zapisywał stanu rozgrywki przez dłuższy czas to poziom irytacji może osiągnąć apogeum. Także wtedy, gdy nasza postać zginęła bo bandyta właśnie posłał ci serię, która w magiczny sposób dosięgła cię, gdy akurat chowałeś się za osłoną stojącej na uboczu ciężarówki. To bynajmniej nie koniec listy problemów, ale ci, co z grą mieli styczność z pewnością o tym nie zapomnieli.

Przy okazji wspomnień jakiś czas temu zadebiutowała druga część, która również nie uchroniła się od masy błędów i dopiero gigantycznej wielkości patch znamienitą większość tychże błędów naprawił. Odnośnie tego wydarzenia tj. premiery chętnie zobaczyłbym oficjalnie zapowiedziany projekt GSC dotyczący odświeżenia starszych części. Ostatnimi laty takie właśnie projekty nabrały mocno na znaczeniu, więc całkiem możliwe, iż doczekamy.

Komentarz: ArtGenerator
2025-08-05
09:49

rafalgames Centurion

😐

Gra jest dobra klimat ma, ale mi nie pasuje. Nie jestem tego typu fanem gier. Gra posiada dużo błędów które utrudniają przejście gry i zniechęcają do dalszego grania. Stalkera każdy zna, do oceny pozostawiam dla was.

Komentarz: rafalgames
2025-09-24
22:19

Chevrolet Chevelle Legionista

Chevrolet Chevelle
😃

+ Grałem w stalkera z cd-action v.1.0006, NR 12/2011 (198)
+ Nie ma zabezpieczenia star-force
+ Spoko opowieść o głównym bohaterze co nie pamieta kim jest
+ Modyfikowanie broni, zdejmowanie lunet/nakładanie z menu inventora
+ Spoko eksploracja
+ Epicka marka/Oryginalność
+ Jak sie rzuca granatem to fajnie wybuch wygląda xd
+ Strzały w głowe wchodzą ok
+ Lornetka która zaznacza kolorem z daleka jak nie wiemy, kto jest wrogiem/czerwony, kto neutralny/przyjaciel/żółty
+ Na około 7 godzin grania wywaliło mnie tylko 1x, spoko, myślałem że ta gra będzie wywalała częściej
+ Fajnie nożem sie rozwala skrzynki drewniane, czy metalowe skrzyneczki
+ Lektor filmowy, szkoda że nie wszystkie teksty 100% są zlektorowane/w rozmowach normalnych też
+ Mroczne klimatyczne miejscówki/Laboratorium X-18
+ Opisy w pda postaci, klanów, i chyba mutantów?
+ Świat Fallouta czy Borderlandsa jest lepszy

- Postacie chodzace po "mieście" blokujemy sie z nimi w przejściach ciasnych
- Jak mamy broń wyciągniętą w mieście to postacie mówią by ją schować i potem można z nimi dopiero porozmawiać, serioooo?
-/+ Strzelanie z broni nie do końca jest fajne, jakby sie strzelało broniami na kapiszony xd
- Brak Kobiet w zonie? serio?
- Żyjący świat, nie da sie wybić w miejscu wrogów na zawsze, co chwile są nowe, a to psy, bandyci, potwory
-/+ Nigdy bym nie pomyślał nawet że to napisze o stalkerze ale grafika wyglądająca jak paździerz: cs 1.6 wygląda lepiej graficznie jeśli chodzi o tekstury broni, tutaj grafika wygląda jak by była surowa/brudna jak w quake1, stalkerowi t pasuje ale no nie wygląda dobrze, ale za to bardzo płynnie chodzi xd
-/+ Brak pojazdów, ale to dobrze nawet może bo musieli by zrezygnować z tych anomalii po tragedii, bo samochód by w to wjeżdżał
- Artefakty które sie kończą i znikają, nie są na zawsze
- Chaos misji, często nie wiadomo co zrobić, przez co misja może zakończyć sie niepowodzeniem/dziennik niepowiedzionych misji
- Jak sie jest przeciążonym w inventorze to bieganie/jego długość to dziadostwo jakieś, podskok i traci sie połowe paska kondycji, a jeśli sie nie przeciążymy rzeczami to biegniemy z 30 sekund na pasku, masakra jak sprinter xd
- Często nie wiadomo gdzie znaleźć przedmiot misji lub osobe: szukałem z 1 rok strzelby z misji rodowej na powierzchni, cel na zielono pokazywał że jest w tym miejscu a jej nie było, a okazało sie że w jakimś bunkrze była czy garażu pod ziemią xd, czy misja by odbić zakładnika, szukałem go z 20 minut zanim znalazłem, a musiałem w bok przejść i zejść schodami, i omijałem te miejsce cały czas, dziadostwooooooo
- Pozaznaczane na mapie secrety, kto gdzie coś ukrył z fantami, a to w rurze, a to w krzakach, tyle że to jest niepotrzebne i szkoda czasu szukać bo to są rzeczy gdzie już to mam od tak czy apteczki, co na 7 godzin gry mam już z około 60 czerwonych, z 20 niebieskich i z 7 żółtych + leków na napromieniowanie z 35 lol
Chaotyczny pda , obrazki z koło tekstem
- Na barmana w barze musi sie łaskawie czekać aż sie obróci i podejdzie do nas/zajęty oglądaniem tv co w nim leci stalker, masakra

Komentarz: Chevrolet Chevelle
2025-09-24
22:20

Admin Senator

Admin

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl