Mass Effect 3: Priorytet, Thessia - solucja, opis przejścia
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika do gry Mass Effect 3 znajdziesz opis przejścia głównego questu Priorytet - Thessia. Nasza solucja wyjaśnia m.in. kiedy Thessia zostanie zaatakowana przez Żniwiarzy, jak radzić sobie z banshee, jak rozwiązać zagadkę z proteańskim nadajnikiem i jak pokonać bossa Kai Lenga.
- Wylądowania na planecie Thessia
- Spotkanie z porucznik Kurin
- Walki ze Żniwiarzami
- Pokonanie pierwszej banshee i kolejne walki w świątyni
- Zagadka z proteańskim nadajnikiem
- Rozmowy z proteańskim WI i Człowiekiem Iluzją
- Kai Leng - pojedynek z bossem
- Powrót na Normandię
Wylądowania na planecie Thessia
Zleceniodawca questu: Radna asari [Cytadela: Ambasady na Cytadeli]
Sposób odblokowania questu: Zadanie to otrzymasz automatycznie po zaliczeniu questu Priorytet: Cytadela #3.

Powróć na pokład Normandii, otwórz mapę galaktyki i wybierz się do Mgławicy Ateny. Po dotarciu do celu (system Parnitha) podleć do planety Thessia (powyższy screen) i zdecyduj się na wylądowanie na jej powierzchni.
Obejrzyj nową cut-scenkę, z której dowiesz się, że ojczysta planeta asari została zaatakowana przez Żniwiarzy i zauważ, że w nadchodzącej misji będzie musiała wziąć udział Liara (jej moce biotyczne okażą się zresztą bardzo przydatne). Zaczekaj aż zostaniesz przetransportowany do lokacji [Thessia: Podejście do świątyni], wysłuchując w trakcie lotu rozmowy z Liarą.
Spotkanie z porucznik Kurin
![Po wylądowaniu zbliż się do broniących asari i zacznij od rozejrzenia się po okolicy, odnajdując fragment pancerza [Osłona Umbra] i zaopatrzenie [4500 kredytów] - Mass Effect 3: Priorytet, Thessia - solucja, opis przejścia - Mass Effect 3 - poradnik do gry](https://cdn.gracza.pl/galeria/Html/Poradniki/1222/160909625.jpg)
Po wylądowaniu zbliż się do broniących asari i zacznij od rozejrzenia się po okolicy, odnajdując fragment pancerza [Osłona Umbra] i zaopatrzenie [4500 kredytów].
Dopiero teraz podejdź do porucznik Kurin celem zainicjowania z nią rozmowy. Scena ta zbiegnie się w czasie z przerwaniem bariery, w rezultacie czego zostaniesz poproszony o pomoc w obronie tego miejsca. Podbiegnij do znajdującego się po prawej stronie stacjonarnego działka.
Walki ze Żniwiarzami

Tuż po przejęciu kontroli nad działkiem zacznij od zniszczenia widocznego w oddali generatora bariery (powyższy screen). W tym samym miejscu będą pojawiali się brutale i warto prowadzić ciągły ostrzał, przeładowując broń w przerwami między ich atakami. Nie ignoruj też części mostu zlokalizowanej po Twojej lewej stronie, bo zaczną się za niedługo w tym miejscu pojawiać zombie i jeżeli ich nie będziesz likwidował, to w łatwy sposób będą mogły podbiegać do ochranianej bariery.
Prowadź walki do momentu zlikwidowania wszystkich potworów i wysłuchaj dłuższej rozmowy z porucznik Kurin, na przebieg której nie ma się dużego wpływu [450 PD].

Skorzystaj z nowo odblokowanego przejścia po moście, kierując się prosto. Nie przejmuj się widocznymi w oddali kosiarzami, bo nie są oni Ci w stanie zagrozić. Bądź natomiast gotowy do rozprawienia się z grupą kanibali i grasantów, którzy pojawią się w dużej odległości od drużyny. Ich wyeliminowanie jest na szczęście bardzo łatwe. Ruszaj dalej. Przed Tobą kilka liniowych korytarzy związanych z przemieszczaniem się wśród zgliszczy.

Do kolejnej bitwy dojdzie po dotarciu do znacznie większego i częściowo zniszczonego placu. Także i tu początkowo nie czekają Cię żadne wymagające potyczki. Pamiętaj o korzystaniu z zasłon i regularnie rozprawiaj się z kanibalami oraz grasantami, którzy będą lądowali w okolicy. Z racji tego, że walki rozgrywane są na dużej powierzchni warto pamiętać o pilnowaniu swoich flank, nie pozwalając potworom na wyprowadzanie ataków z zaskoczenia.
Stopniowo przesuwaj się w stronę oznaczonego przez grę punktu, niszcząc z bezpiecznej odległości napotykane zarodniki, dzięki czemu nie będą się z nich wykluwały wyrojone stwory.
Pokonanie pierwszej banshee i kolejne walki w świątyni

Nieco trudniejszy pojedynek czeka Cię po zbliżeniu się do jedynego wyjścia z tego obszaru, albowiem do walk oprócz grasantów dołączy także banshee. Do wyeliminowania tej bestii nie musisz na szczęście używać konwencjonalnych broni (choć jest to oczywiście możliwe), albowiem po lewej stronie odnajdziesz leżącą na ziemi wyrzutnię rakiet [M-560 Hydra] (powyższy screen). Jedno celne trafienie z wyrzutni powinno załatwić sprawę.
Po zakończonych walkach rozejrzyj się za dwoma zestawami medycznymi [100 PD] [100 PD].

Możesz już udać się w stronę odblokowanego przejścia, przy którym wcześniej pojawiła się banshee. Kontynuuj przeprawę przez zniszczone budynki, rozglądając się po drodze za terminalem [7500 kredytów].
Po dotarciu do zamkniętych drzwi użyj omni-klucza do obejścia ich zabezpieczeń. Zignoruj Żniwiarza i zajmij się kilkoma kanibalami okupującymi okoliczny plac. Po ich zabiciu odszukaj zepsutą strzelbę [3000 kredytów] i zwróć uwagę na broniące się tu snajperki asari, ignorując fakt, że zostały zaatakowane (nie można zapobiec śmierci części z nich).

Skieruj się w stronę balkoniku, na którym bronią się ocalałe asari. Na początek rozejrzyj się za ulepszeniem broni [Moduł koncentracji III (karabin snajperski)], zestawem medycznym [100 PD] i karabinem snajperskim [M-98 Wdowa I].
Ustaw się teraz przy jednej z balustrad, zniszcz widoczny w oddali generator bariery i następnie przystąp do atakowania przebywających na dole oddziałów Żniwiarzy (bardzo może się tu przydać odnaleziona przed chwilą snajperka). Nie radzę opuszczać balkoniku dopóki nie zabezpieczysz całej okolicy.

Zjedź po drabinie i wznów podróż do posterunku Kyris. Gra po dotarciu na miejsce wyświetli dłuższą scenkę przerywnikową [450 PD]. Tuż po jej zakończeniu proponuję zniszczyć generator bariery (lewa ściana), a także zainteresować się leżącą na ziemi wyrzutnią rakiet [M-560 Hydra] i użyć jej do zabicia zbliżającej się banshee. Jeżeli sztuka ta Ci się nie powiedzie, to szybko się wycofaj, tak by banshee nagle nie znalazła się tuż przy drużynie.
Pozostałymi potworami (w tym pustoszycielem) nie musisz się natomiast zbytnio przejmować, bo w ich wyeliminowaniu w bardzo dużym stopniu pomoże Ci pilotowany przez jedną z asari śmigłowiec bojowy Szpon.

Możesz już kontynuować przeprawę, skręcając po kilku chwilach w prawo. Pamiętaj o niszczeniu odnajdywanych zarodników i rozglądaj się też po drodze za ulepszeniem broni [Wydłużona lufa III (karabin szturmowy)]. Bądź gotowy do rozprawienia się z nadbiegającymi zombie, w miarę możliwości trzymając je na dystans.
Radzę też zapisać stan gry przed zbliżeniem się do świątyni, albowiem wejście do niej jest bronione przez liczne i elitarne oddziały Żniwiarzy.

Koniecznie schowaj się za zasłonami i to najlepiej za takimi, które nie znajdują się w niewielkiej odległości od jednostek wroga. Podobnie jak w poprzednich bitwach, proponuję rozpocząć od zniszczenia generatora bariery (powyższy screen).
Samymi potworami (w szczególności mowa tu o dwóch kosiarzach oraz o pustoszycielu) nie musisz się z kolei martwić, bo do walk dołączy śmigłowiec Szpon, przystępując do ich sprawnej eksterminacji. Ogranicz się w rezultacie do zabijania mniejszych potworów, które będą starały się zbliżyć do drużyny. Niezmiernie istotne jest też to żeby cały czas korzystać z zasłon i nie narażać się tym samym na zmasowany ostrzał.

Drugi ze śmigłowców Szpon zostanie za kilka chwil trafiony, ale wbrew pozorom nie oznacza to kłopotów, bo wraz z nim obszar ten opuszczą też kosiarze.
Zajmij się ewentualnymi niedobitkami, a następnie udaj się w stronę wejścia do świątyni, odnajdując ulepszenie broni [Odprowadzacz ciepła III (pistolet maszynowy)]. Po zbadaniu okolicy wejdź w interakcję z terminalem sterowania barierą i zaczekaj aż Liara odblokowuje wejście do świątyni [900 PD].
Zagadka z proteańskim nadajnikiem

Po znalezieniu się w świątyni możesz się trochę rozejrzeć, wysłuchując komentarzy na temat poszczególnych artefaktów i odnajdując ciała zamordowanych badaczek asari, bądź też od razu udać się na wprost od miejsca startu z zamiarem zbadania płyty znajdującej się u podstawy dużej statuy (powyższy screen).
Na sam koniec cut-scenki wytworzy się pierwsze połączenie pomiędzy prawym manuskryptem i statuą, a Twoim zadaniem będzie odnalezienie kolejnych połączeń, tak by odsłonić proteański nadajnik - jest to swego rodzaju zagadka. Listę obiektów, z którymi musisz wejść w interakcję przedstawia poniższa tabela:
![]() | 1. Manuskrypt na lewo od statuy. |
![]() | 2. Tarcza niedaleko wejścia do świątyni. |
![]() | 3. Popiersie na prawo od statuy. |
![]() | 4. Terminal pod odsłoniętym nadajnikiem (poprzednio była to duża statua). |
Rozmowy z proteańskim WI i Człowiekiem Iluzją

Uwaga! Zdecydowanie radzę zapisać stan gry przed zbadaniem nadajnika!
Przed Tobą kilka ważnych scenek. Pierwsza z nich to rozmowa z proteańskim WI, która zostanie przerwana wraz z pojawieniem Kai Lenga.
W tym przypadku zmuszony zostaniesz do odbycia rozmowy z Człowiekiem Iluzją. Analogicznie do misji na Marsie z początku kampanii gra pozwoli Ci na wybór specjalnej opcji dialogowej prawości (lewa górna) lub egoizmu (lewa dolna), aczkolwiek nie doprowadzi to odblokowania żadnego alternatywnego zakończenia misji. Przygotuj się, bo tuż po wyświetleniu ostatniej cut-scenki rozpocznie się pojedynek z Kai Lengiem [1200 PD].
Kai Leng - pojedynek z bossem

Najważniejsza informacja dotycząca tego pojedynku jest taka, że nie będziesz musiał ostatecznie pokonać Kai Lenga, a "jedynie" pozbawić go bardzo wytrzymałego i odnawiającego się paska tarcz technologicznych. Dobrze jest w rezultacie korzystać z amunicji, granatów oraz mocy (polecam Przeciążenie), które są pomocne w osłabianiu tarcz.
Uważaj oczywiście na ataki w wykonaniu bossa, unikając wypuszczanych przez niego pocisków i starając się go trzymać na dystans. Radzę szczególnie pilnować się w tym drugim przypadku i często zmieniać swoją pozycję na polu bitwy, gdyż boss analogicznie chociażby do stworów banshee jest w stanie "teleportować się" po całym polu walk.

Za każdym razem gdy w wystarczającym stopniu osłabisz tarcze Kai Lenga powinien się on automatycznie wycofać w okolice wejścia do świątyni i nakazać maszynie latającej by ta przystąpiła do ostrzału. KONIECZNIE przeczekuj takie momenty za zasłonami.
Opisane powyżej czynności (atakowanie Kai Lenga, unikanie ostrzału maszyny latającej) wykonuj na zmianę do momentu aż uda Ci się całkowicie wyczerpać tarcze bossa.
Powrót na Normandię

Pozostało Ci już tylko obejrzeć kilka długich scen przerywnikowych. Nie przejmuj się jednocześnie tym, że Kai Leng uciekł, bo nie można go było w żaden sposób zatrzymać.
Już po powrocie na pokład Normandii wysłuchaj narady na temat kolejnego kroku. Specjalistka Traynor poinformuje wszystkich zgromadzonych o zlokalizowaniu potencjalnej placówki Cerberusa na Horyzoncie, którą warto byłoby zbadać. Dodatkowo możesz zdecydować się na odbycie rozmowy z admirałem Andersonem, choć jest to oczywiście w pełni opcjonalne.
Nagrody za ukończenie questu:
- Odblokowanie questu Priorytet: Horyzont
- [15000 kredytów]
- Mass Effect 3 - poradnik do gry
- Mass Effect 3: Opis przejścia gry
- Mass Effect 3: Zadania główne
- Mass Effect 3: Priorytet, Ziemia - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Mars - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Cytadela - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Palaven - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Sur'Kesh - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Trawers Attykański, Oddział krogan - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Trawers Attykański, Raknii - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Tuchanka, Pluton turian - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Tuchanka - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet - Cytadela #2 - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Mgławica Persuesza - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Pancernik gethów - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Rannoch, Admirał Koris - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Rannoch, Eskadry myśliwskie gethów - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Rannoch - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Cytadela #3 - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Thessia - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Horyzont - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet, Kwatera główna Cerberusa - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Priorytet - Ziemia #2 - solucja, opis przejścia
- Mass Effect 3: Zakończenia gry - wybory, import postaci
- Mass Effect 3: Finał kampanii - jak się przygotować?
- Mass Effect 3: Zadania główne
- Mass Effect 3: Opis przejścia gry
Komentarze czytelników
Co do ostatniej misji, zakończenie to jest jeszcze 4 opcja, nie wybranie żadnej z tych opcji, wtedy cykl trwa.
Natomiast jeśli chodzi o sam poradnik był bardzo pomocny, jedynie czego mi brakowało to określenia ile trzeba mieć reputacji żeby odblokować dodatkowe opcje wyboru. Miałem sytuacje gdzie w poradniku było że powinny pojawić się dodatkowe opcje dialogowe a ich nie miałem.
Czy ktoś wie jak zdobyć grupę OZS Salarian bo wykonuję zadanie z krogankami i nic.
Mam problem. Nie mogę uzyskać 100 pkt za surowce mineralnych w Mass Effect 3. Uzebrałem po 100 jednostek z każdego surowca.
Można mieć 10, 25, 100 w zależności od ilości pod koniec ME2. 100k każdego surowca daje tylko 25 pkt. Mam jeszcze jakieś stare sejwy i nieodinstalowaną 2 i 3, może później będę w stanie powiedzieć więcej.
Ciekawe czy trzeba mieć ogólnie liczbę surowców czy każdą oddzielnie
Gra ktoś jeszcze multi na PS3? Chętnie pograłbym wspólnie ;-)
Quest "Sabotaż Medi-gelu" można zacząć po wykonaniu "Priorytet: Cytadela", a nie po tym z Gethami. Przed chwilą go zrobiłam, a dopiero co skończyłam wyżej wymieniony główny.
Serio, twórcy serwisu Gry-Online? Trzeba kupić u Was abonament premium aby zobaczyć dalszą część artykułu lub poradnika do gry? Żałosne, zwłaszcza, że właśnie sobie wygoglowałem kompletny poradnik do szukanej misji w grze na innym serwisie.
Ocena Waszego serwisu leci w dół. Rozumiem chęć zarobienia na utrzymanie strony, ale od tego macie sklep i oferty specjalne. Brak pakietu premium nie powinien blokować prozaicznych treści jak poradniki do gier, których jest w internecie mnóstwo.
a czy ktos ci broni googlowac nie chcesz placic ty twoja sprawa takie maja zasady a jako sie komus nie podoba to trudno
Uwaga SPOILER chce tylko zauważyć że nie trzeba przechodzić misji związanej z wyłączeniem serwera gethów. Wystarczy ze przejdziemy misję z baza żniwiarzy i tam po walce ze żniwiarzem pozwolimy aby W przesłał kod ALE są konsekwencje mianowicie cała flota quarian zostaje zniszczona a Tali popełnia samobójstwo
Dlaczego nie mam opcji ( niebieskiej i czerwonej ) tylko "zabij Legiona " lub "wyślij kod " w misji na Rannoch ? gram postacią idealisty mam sporo reputacji i : 1.uratowałem Korisa 2. zniszczyłem baze heretyków w poprzedniej części 3. Tali nie została wygnana z floty 4. ukończona misja z serwerem gethow
JÓZEK2, w ME2 mogłeś nie mieć wszystkich ulepszeń broni, jaką posługuje się Legion lub Tali. Mi brakowało jednego ulepszenia siły rażenia karabinu szturmowego, którego używa Legion. Nie brakowało mi za to żadnego ulepszenia do broni, którą posługuje się Tali. Także kiedy poszedł Legion, zginął. Kiedy poszła Tali, przeżyła. Nie mam pewności, czy to od tego zależy, ale na zagranicznych forach twierdzą, że tak.
[146] Mimo starań, też mi nie wyszło. Dlaczego ? Otóż Legion MUSI przeżyć misję samobójczą w ME2 jak też Tali, w procesie o zdradę, MUSI zostać uniewinniona /tak zrobiłem/. W ME3 dowiadujemy się, że została komandorem. Należy też doprowadzić do zgody między nimi na Normandii co udało mi się. Nie wiem czemu ale Legion lub Tali, wybrani przeze mnie do "wędrówki" kanałem, mimo że są lojalni, giną przy zacinających się drzwiach /ME2/. Tak straciłem Legiona. Nie otworzyła mi się też opcja pogodzenia Mirandy i Jack. W ME2 straciłem Mirandę i getha. Na razie, nie mam już siły grać ponownie. Może za x miesięcy.
P.S. Stranger, podziwiam ale i zastanawiam się jak to możliwe, że odkryłeś WSZYSTKIE OPCJE trylogii ME. Bez żadnych "tajnych" materiałów zdaje się to wręcz nie możliwe ;) Nie chciałem korzystać z poradnika lecz w końcu go zaliczyłem, z ciekawości czystej i... zgłupiałem. Powiązanie ze sobą wszystkich części gry jest "przerażające" i szkoda, że twórcy gry tak drastycznie uwarunkowali optymistyczne zakończenie serii. Ale przynajmniej miałem "środkową" wersję finału. Pozdrawiam.
Ale numer!Mimo,że zrobiłem wszystko zgodnie z opisem (nie pamiętam tylko czy zniszczyłem bazę heretyków czy ich przeprogramowałem),to nie odpala mi się opcja mogąca doprowadzić do sojuszu quarian z gethami.Jestem załamany bo nie po to gimnastykowałem się w "dwójce" a teraz i w "trójce" nad łagodzeniem konfliktów między oboma rasami,
żeby mi teraz jedna wybiła drugą do nogi.Czytałem dokładnie opis i Wasze powyższe posty ale nic mi to nie dało.Może na x-boxa jest jakaś zubożona wersja i pokoju zaprowadzić się nie da ;) ?
Miał ktoś z was może taki problem, iż w misji z Konsensusem gethów problem z niszczeniem tych pomarańczowych bloczków na skupiskach? Ja przez ładnych parę chwil strzelam i nie ma absolutnie żadnej reakcji. Wcale nie znikają, tyle że sobie eksplodują do momentu aż mi się amunicja nie skończy.
Po skończeniu zadania Priorytet-Sur'Kesh nie otrzymałam Salariańskiego Oddziału do Zadań Specjalnych. Czy ktoś wie czemu?
Póki co skończyłem Priorytet Cytadela 2 (i wszystkie poboczne questy pojawiające się do tego czasu).
Zauważyłem dwie sprawy.
1- ważna - na Tuchance uratujemy Mordnia (czyli opcja 2 w poradniku) tylko jeżeli na czele Krogan stoi Wreav i jeżeli mamy wystarczające punkty reputacji - i to było podane w poradniku. Ale także ważne jest to czy w ME2 zniszczyliśmy dane Maelona!!! Ja je ocaliłem i mimo spełnienia warunków (wreav, reputacja) opcji nakłonienia Mordina do wpuszczenia fałszywej szczepionki nie ma. Zresztą czy Mordin ginie nie wiemy. Jest tylko wybuch. Według mnie w ME4 będzie jakimś szamanem na Tuchance :D
2- mniej ważna - quest Normandia - Rura termiczna GX12 - u mnie pojawiła się dopiero przed samą Cytadelą 2. Traynor nic o tym nie mówiła (na początku), schodziłem do Maszynownii co jakiś czas (czyli po skończonych zadaniach) aż zastałem Adamsa przy konsoli. Wtedy mi powiedział o tej rurze. I teraz uwaga! Nie musimy lecieć na Cytadelę ponieważ oferty sklepów pojawiają się u nas w Hangarze!!! Idziemy tam, kupujemy rurę i do Adamsa. Dostajemy reputację +. Ale to nie koniec :D poszedłem do Traynor i dopiero powiedziała, że Adams chce się spotkać (już po skończonym quescie), więc zszedłem znowu, Adams potwierdził, że rurę ma i się przyda i ponownie punkty do reputacji :) taki mały glitch
powiem wam, że nie rozumiem tutaj podniet zawarciem pokoju. Bezproblemowo, kierując się tylko i wyłącznie sumieniem zawarłem pokój dla wszystkich ras.
Dlatego tym bardziej wkurwia mnie połączenie multi z singlem konieczne dla osiągnięcia najlepszega zakończenia
Drobne uzupełnienie odnośnie warunków zawarcia pokoju - z tego co mi wiadomo żaden z wymienionych czynników nie jest wymagany, tj. jego nie spełnienie (nawet jeśli wszystko inne się porobiło) blokuje cały wariant zachowania. Natomiast spotkałem się z (niepotwierdzonymi) informacjami, że musi to być większość (czyli więcej spełnionych czyników niż niespełnionych).
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.




