Zapoznanie i porady ogólne | Faza Ryzyka | Divinity Dragon Commander
Aktualizacja:
Zapoznanie i porady ogólne

Ryzyko swoją nazwę bierze od znanej gry planszowej o tej samej nazwie. Na tym etapie, w turach, kolejni gracze przesuwają swoje wojska, stawiają budynki oraz wykorzystują karty oferujące szereg usprawnień i ulepszeń. Mapa świata podzielona jest na szereg sektorów, krajów. Każdy kraj charakteryzuje się zyskiem złota, punktów badań, ogólną populacją i rasą, która go zamieszkuje. Wartości te są zaznaczone na każdej prowincji. Przesuwając armię do neutralnego kraju zdobędziesz nad nim kontrolę od kolejnej tury. Przesuwając armię do regionu, w którym znajduje się armia wroga zainicjujesz bitwę, którą możesz rozegrać sam, lub automatycznie, przy użyciu generała lub bez. Pamiętaj jednak, że kontrolę nad prowincją mogą zdobyć tylko jednostki lądowe. Statki i samoloty rzucone w bój na wrogi teren, rozegrają bitwę, ale nawet po jej wygraniu, nie przejmą kontroli nad regionem. Jednocześnie jednostki lądowe nie są w stanie przeprawiać się przez morze. Najpierw trzeba je załadować na transportowce. Każda jednostka na określną liczbę pól, które może przebyć w czasie jednej tury. Docelowo jednostki lądowe przesuwają się o jedno pole, morskie o 2/3, a lotnicze o 3/4.

Najważniejszym punktem mapy jest stolica. Jest to kluczowy kraj, którego utrata będzie równoznaczna z przegraną. Po utraceniu stolicy, gracz który stanie na krawędzi porażki będzie miał jeszcze jedną turę, by odbić swoje miasto. Jeśli mu się to nie uda - gra będzie przegrana. Stolicy nie powinno się zostawiać bez zabezpieczenia, zwłaszcza jeśli znajduje się blisko wrogich regionów, np. zaraz za rzeką.
Jest to najważniejszy etap gry, który w głównej mierze decyduje o sukcesie, lub porażce. Od samego początku wymaga długofalowego planowania i określenia planu postępów. Poniżej znajdziesz listę ogólnych porad przydatnych w każdej rozgrywce:
- Zaraz po starcie gry dokładnie zapoznaj się z mapą i wyszukaj odpowiednie regiony, które wygodnie rozdzielają od siebie duże połacie mapy. Ideałem jest jeden kraj graniczący z wieloma po lewej i prawej. Są to idealne miejsca strategiczne, których kontrola zapewni bezpieczeństwo reszcie imperium. Robiąc postępy zawsze staraj się formować front tak, by jak najmniejszą liczbą swoich krajów graniczyć z jak największą liczbą krajów wroga. Wymusi to na przeciwniku rozrzucenie wojsk na długiej linii, a tobie umożliwi koncentrację większych sił w jednym miejscu.
- Po rozpoczęciu rozgrywki przyjrzyj się neutralnym krajom i wojskom w nich stacjonującym. Takie armie dołączą do pierwszego, kto zdobędzie dany kraj. Nie pozwól, by zasiliły szeregi przeciwnika.
- Nigdy nie zostawiaj nieobsadzonych regionów graniczących bezpośrednio z liniami wroga. Jeśli posiadasz jeden kraj graniczący z dwoma przeciwnika, to pamiętaj by nie przesuwać naraz całej armii w jedno miejsce. Z drugiego regionu przeciwnik od razu wejdzie w powstałą lukę odcinając wojska od reszty imperium.
- Staraj się nie atakować wszystkimi siłami i zawsze trzymać rezerwy. Jeśli atak się nie powiedzie, powstrzymają oni ewentualny kontratak wroga, który w innym wypadku miałby otwartą drogę.
- Graj ofensywnie. Celem gry jest światowa dominacja. Zwlekanie da możliwość zbudowania przeciwnikowi większej armii i zdobycia lepszych kart. Dodatkowo nie zapominaj, że wrogie kraje graniczące ze sobą wraz z każdą turą mają coraz mniejsze umocnienia. Nie czekaj, tylko atakuj, nawet jeśli procentowo szansa nie jest zbyt duża, to może będziesz miał szczęście w rzutach kostką. A nawet jeśli nie, to przynajmniej osłabisz wroga przed kolejnym atakiem.
- Gra ofensywna nie jest równoznaczna z szaleńczymi atakami na każdym froncie! Atak z trzech regionów w trzy regiony przeciwnika w jednej turze wiąże się z dużym niebezpieczeństwem. Nawet jeśli masz dużą przewagę liczebną, to bitwa automatyczna dalej jest w rękach losu. Możesz ją przegrać, a przeciwnik wykorzysta lukę, by rozdzielić od siebie twoje armie! Graj ofensywnie, ale zarazem logicznie i spkojnie.
- Pamiętaj, że gdzie trzech się bije, tam trzeci korzysta. Jeśli dwie strony są związane w krwawą walkę, nie wtrącaj się, a spokojnie czekaj na rozwój sytuacji. Jeśli jedna strona będzie blisko przejęcia wrogiej stolicy, spróbuj wtedy się wbić w ich region dzieląc inwazyjne wojska i samemu zdobywając stolicę przegrywającego.
- Umiejętnie wykorzystuj bitwę automatyczną. Jeśli szanse procentowe wynoszą 25% do 75% na korzyść przeciwnika, to niemal na pewno przegrasz taką potyczkę w trybie rzeczywistym. Z drugiej strony w bitwie automatycznej takie szanse matematycznie dadzą zwycięstwo w jednej z czterech takich bitew.
- Wykorzystuj statki i morza! Jeśli przeciwnik lekceważy obronę mórz, a dysponujesz np. kartą zwiększającą liczbę ruchów na turę, to możesz nagle kompletnie go zaskoczyć desantem z drugiej strony kontynentu i zmuszeniem go do walki na dwóch frontach! Naturalnie, sam również pamiętaj o osłonie swoich wód.
- Umiejętnie stawiaj budynki. Postawienie fabryki wojennej czy kopalni złota w zagrożonym regionie, który lada moment może wpaść w ręce wroga, może sprawić, że nie tylko wydasz pieniądze w błoto, ale także wzmocnisz gospodarkę przeciwnika. Jeśli region jest nie do obrony, lepiej zniszczyć budynek przed końcem tury, by odzyskać, choć trochę złota i nie dać struktury w spadku wrogowi. Wymieniaj też budynki, jeśli uznasz to za stosowne. Nie używasz, lub używasz niezwykle sporadycznie, smoka w czasie bitwy? W takim razie wieża czarodzieja będzie całkowicie bezużyteczna. Postaw w jej miejsce tawernę, by zyskać dostęp do kart z najemnikami.
- Nie zapominaj o opcji odwrotu! Ucieczka nie musi być hańbą. Jeśli bitwa jest przegrana, lepiej ratować co się da, niż pozwolić zginąć całej armii.
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany737571 Pretorianin
wszedzie o tej grze trąbią, a nikt w nią nie chce grać.
antoniio Pretorianin
Czy nikt nie chcę w nią grać?No nie powiedziałbym, ale każdy ma swój gust i niektórym ( mi także) nie pasuję takie połączenie jak myśleli że nawalą wszystkiego dobrego po trochu to dobra grę bd mieli...jak chleb z bułką.
Killarun Chorąży
Większość poradników to poradniki na zamówienie - działają jako reklama. Poradnik powstał dlatego, że wydawca za to zapłacił, prosta sprawa ;) Inaczej nigdy by takie coś nie powstało, gra jest zbyt niszowa.
MiszczCzarny Pretorianin
@Killarun
Mogę wiedzieć, skąd czerpiesz takie informacje?
ROGI Chorąży
Jakim cudem w poradniku już jest spolszczenie a reszta wciąż czeka ( a przynajmniej mi nie pobrało się do tej pory spolszczenie)?
ROGI Chorąży
znalazłem błąd w poradniku - przebieg zdarzeń w zadaniach księżniczki nieumarłych nie przebiega tak jak opisują w poradniku oraz drugie zadanie generał Catherina pojawia się tylko jeśli nie daliśmy jej podwyżki.
Znalazł ktoś jakieś inne różnice?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
