Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 9 maja 2002, 10:51

autor: Krzysztof Żołyński

Sudden Strike 2 - zapowiedź

Sequel strategii czasu rzeczywistego Sudden Strike. Akcja Sudden Strike 2 nadal toczy się w czasie II Wojny Światowej lecz tym razem zarówno w Europie (Niemcy kontra Alianci) jak i na Pacyfiku oraz w Azji (Japonia kontra Alianci).

Niedawno CDV Software i Fireglow zapowiedziały kontynuację swojego wielkiego hitu, jakim niewątpliwie jest strategia czasu rzeczywistego Sudden Strike. Sequel tego tytułu będzie się nazywał po prostu Sudden Strike 2, ale to wcale nie oznacza, że twórcy nazwali go tak, bo nie mieli nowych pomysłów. Jak się za chwilę przekonacie w grze pojawi się bardzo wiele nowości.

Przede wszystkim rozszerzony zostanie obszar działań wojennych i poza Europą walki odbędą się w Azji, a co za tym idzie gracz będzie miał możliwość dowodzenia jednostkami rosyjskimi, angielskimi, niemieckimi, amerykańskimi i japońskimi. Sudden Strike 2 ma być wierny prawdziwym wydarzeniom historycznym II Wojny Światowej, a będzie to szczególnie widoczne w realistycznym odtworzeniu umundurowania, uzbrojenia i pojazdów biorących udział w grze. Oczywiście wszystkie kampanie i misje, jakie przyjdzie nam rozegrać też będą mocno związane z faktami historycznymi.

Najciekawsze jest pojawienie się nowej strony konfliktu, czyli Japonii. Dzięki temu gra zostanie wzbogacona o wiele nowych jednostek bojowych, łącznie około 50. Tym razem pojawią się także okręty wojenne, a nawet samoloty z pilotami kamikadze na pokładzie. Możecie być pewni, że poczujecie atmosferę walk na Pacyfiku i rozrzuconych na nim wysp, bo fauna i flora tego regionu zostanie odtworzona w najdrobniejszych szczegółach.

Jednak to nie wszystko!

Podobnie jak w poprzedniej części każdy obiekt może ulec zniszczeniu bądź uszkodzeniu. Dotyczy to zarówno budynków, mostów, drzew, umocnień jak i pojazdów i ludzi. Tym razem zadbano, aby stworzony model uszkodzeń był wierniejszy realizmowi niż poprzedni. Jest przecież zasadnicza różnica między wybuchem granatu ręcznego, a eksplozją pocisku armatniego. Ma to wyglądać tak, że działko przeciwlotnicze nie zada najmniejszych uszkodzeń ciężkiemu czołgowi, piechota ukryta za czołgiem jest osłonięta od strzałów z karabinu umieszczonego przed nim, a snajperzy nie próbują wykończyć czołgów i bezskutecznie do nich strzelać. Zasadniczą nowością będzie natomiast przejmowanie pojazdów wroga i używanie ich do walki. W Sudden Strike 2 można zlikwidować załogę pojazdu bez jego uszkadzania i całkowicie przejąć go do swych celów.

W grze pojawi się rozbudowane morale naszych żołnierzy i będzie ono miało wielki, żeby nie powiedzieć decydujący wpływ na skuteczność ich działania. Ponadto znacznie wzrośnie rola doświadczenia i jego wpływ na przebieg gry. Dla przykładu: czołg może być prowadzony tylko przez żołnierza, który ma minimum 500 punktów doświadczenia. Zaznaczę tylko, że doświadczenie będzie punktowane w skali od 0 do 1000, więc żołnierze z najwyższą liczbą punktów to prawdziwe wygi i można się po nich spodziewać wspaniałej skuteczności na polu walki.

Walka będzie się rozgrywać na olbrzymich mapach, o urozmaiconym ukształtowaniu terenu, zmiennych warunkach pogodowych i klimatycznych. Jednorazowo w walkach może brać udział bardzo wiele jednostek. Podobnie jak w pierwszej części możliwe będzie wznoszenie umocnień, wykorzystywanie naturalnego ukształtowania terenu, a także przejmowanie budynków, wież wartowniczych i uzbrojenia (także wspomnianych wyżej pojazdów wroga). Wielkim atutem gry będzie olbrzymia ilość dostępnych jednostek i pojazdów. Wśród piechurów na pewno nie zabraknie snajperów i ekspertów od materiałów wybuchowych, a także załóg ciężkich karabinów maszynowych, czy wyrzutni granatów, no i oczywiście komenderujących oficerów. Reprezentacja pojazdów naziemnych też ma być liczna, a będą to np.: znakomicie znane czołgi, jak choćby Tygrys, Pantera, T-34, T-70, ciesząca się ponurą sławą radziecka wyrzutnia rakiet Katiusza i wszelkiej maści pojazdy transportowe i rozpoznawcze. Siły powietrzne nie pozostaną w tyle i w Sudden Strike 2 będziemy dysponować pełnym wachlarzem samolotów przeznaczonych do wykonywania rozmaitych zadań, jak: rozpoznanie, desant, czy bombardowania. Absolutną nowością będą jednostki nawodne, w postaci masy różnych okrętów, jak również samoloty pilotowane przez samobójczych lotników Kamikadze.

Pozwolę sobie zaprezentować kilka smakołyków, które czekają na nas w zapowiadanej grze. Przy okazji zaznaczam, że jest to tylko maluteńki urywek tego, co zobaczycie w Sudden Strike 2.

Średni czołg T-34 (wersja z 1942 roku)

Kraj produkcji: ZSRR

Waga: 28,5 tony

Załoga: 4 osoby

Maksymalna prędkość: 55 km/h

Czołg V Pantera

Kraj produkcji: Niemcy

Waga: 44,8 tony

Załoga: 5 osób

Maksymalna prędkość: 45 km/h

Motocykl BMW R-75

Kraj produkcji: Niemcy

Waga: 0,41 tony

Załoga: 2 osoby

Maksymalna prędkość: 92 km/h

Czołg MK IV "Churchill" (A22)

Kraj produkcji: Wielka Brytania

Waga: 39,5 tony

Załoga: 5 osób

Maksymalna prędkość: 24 km/h

Średni czołg M4A4 "Sherman V"

Kraj produkcji: USA

Waga: 32,2 tony

Załoga: 6 osób

Maksymalna prędkość: 41 km/h

Jeep Willys MB

Kraj produkcji: USA

Waga: 1,2 tony

Załoga: 2 osoby

Maksymalna prędkość: 104 km/h

Na razie producenci gry uparcie milczą na temat konkretów związanych z jednostkami Japońskimi. Nie wiadomo, jakie będą i jak mają wyglądać, ale podejrzewam, że tuż przed premierą przynajmniej część tajemnic zostanie zdradzona. Pewnych rzeczy można się domyślać po obejrzeniu screenów z gry, a w związku z tym życzę Wam miłego śledztwa.

Nie zrezygnowano z izometrycznego rzutu i cała grafika wciąż jest na nim oparta. Oczywiście większość elementów zostało zmodernizowanych, a przy okazji położono ogromny nacisk na drobiazgowe odtworzenie detali i staranne oddanie wyglądu poszczególnych jednostek i pojazdów, jak również warunków gry uzależnionych od pogody i klimatu.

Z Sudden Strike 2 usunięto kilka nienajlepszych rozwiązań, jakie pojawiały się w pierwszej części gry. Najlepszym przykładem jest chyba sprawa samolotów, które pojawiały się niewiadomo skąd i po prostu wlatywały na teren działań spoza planszy. Teraz wprowadzono lotniska i to właśnie z nich będą korzystać siły powietrzne.

CDV Software podchodzi do swej nowej produkcji z wielką nadzieją, a jednocześnie jest bardzo pewna sukcesu, jaki odniesie. Twierdzi otwarcie, że Sudden Strike 2 będzie pod każdym względem lepszy od swego poprzednika i stanie się kolejnym kamieniem milowym w historii swego producenta. Jak będzie pokaże czas i opinie graczy, a ja chciałbym tylko przypomnieć, że jest, z czym konkurować, bo pierwsza część gry odniosła niekwestionowany sukces. Od momentu wydania na całym świecie sprzedano 600 mln kopii tej gry, a w 2001 uhonorowano ją nagrodą niemieckich producentów oprogramowania. Sudden Strike był prawdziwym przebojem i przez wiele tygodni spokojnie utrzymywał się na czołowych miejscach list przebojów. Zobaczymy jak na tym tle wypadnie druga część gry, której premierę zapowiedziano na czerwiec 2002 roku.

Krzysztof „Hitman” Żołyński

Sudden Strike 2

Sudden Strike 2