Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 maja 2019, 14:46

autor: Michał Wysocki

Steam – wszystko, co musisz wiedzieć o regulaminie platformy

Kto czyta regulaminy wszystkich usług, z którzy korzysta? Mało kto. Dlatego przyjrzeliśmy się regulaminowi Steama i tłumaczymy co i jak.

Spis treści

Licencje, czyli jakie w sumie mamy prawa?

Licencja to, w bardzo dużym skrócie, zakres uprawnień do korzystania z konkretnego utworu. Ze wszystkiego, co udostępnia Steam, możemy korzystać wyłącznie jako osoby prywatne i w sposób niekomercyjny, chyba że co innego wynika z regulaminu określonego produktu.

Po wygaśnięciu umowy użytkownika lub anulowaniu subskrypcji (np. w wyniku usunięcia konta) nieodwracalnie tracimy dostęp do wszystkich rzeczy kupionych lub otrzymanych za pośrednictwem omawianej platformy. Steam zastrzega sobie prawo do modyfikowania dostarczanych treści, np. z powodów bezpieczeństwa.

Jeśli z jakichś powodów nasza umowa z Valve wygaśnie, nie możemy liczyć na zwrot pieniędzy za zakupione gry. - 2019-05-23
Jeśli z jakichś powodów nasza umowa z Valve wygaśnie, nie możemy liczyć na zwrot pieniędzy za zakupione gry.

STEAM WALCZY Z TERRORYZMEM

Valve w swoim regulaminie umieściło zapisy dotyczące walki z terroryzmem. Rejestrując się na Steamie, składamy oświadczenie, że nie będziemy udostępniać treści z platformy osobom z krajów wspierających terroryzm, objętych zakazem przez rząd federalny USA. Z samego Steama także nie możemy korzystać, jeśli mieszkamy lub pracujemy w takim kraju albo z niego pochodzimy.

Obecnie na liście Departamentu Stanu znajdują się cztery kraje: Iran, Korea Północna, Sudan i Syria. Co ciekawe, zakaz ten wydaje się być faktycznie respektowany. Według statystyk geograficznych Steama w ciągu ostatnich siedmiu dni nikt w tych krajach nie pobrał z serwerów firmy nawet jednego kilobajta danych. Dla porównania w tym samym czasie na terenie Grenlandii pobrano 3,9 terabajta danych.

Valve zezwala na użycie materiałów ze swoich gier w twórczości fanowskiej, takiej jak mody, jeśli nie ma ona charakteru komercyjnego. Jeśli jednak chcemy skorzystać z gier innych producentów, każdorazowo musimy mieć na to odrębną zgodę. Komercyjne używanie gier Valve możliwe jest na podstawie innych regulaminów, np. dotyczących usług Steam Workshop lub Steam Subscription Marketplace. W związku z wykorzystaniem materiałów wideo przewidziano dodatkowe warunki.

Umowa użytkownika wprowadza oczywiście także ograniczenia w korzystaniu z materiałów udostępnianych przez Steam. Oprócz zakazu (poza wyjątkami) komercyjnego ich używania Valve zakazuje także ingerowania w kod produktów, ich tłumaczenia, kopiowania lub usuwania z nich oznaczeń. Do tego wszystkiego potrzebna jest pisemna zgoda uprawnionego podmiotu. W sposób wyraźnie wskazany Valve zabrania:

  1. sprzedaży, zabezpieczania (np. w trakcie postępowania sądowego), wydzierżawiania, wynajmowania lub udzielania dalszej licencji na zawartość lub usługi – jest to przykładowe wyliczenie sposobów udostępnienia zawartości Steama osobom nieuprawnionym, do których zaliczają się wszelkie oferty na serwisach aukcyjnych, propozycje współdzielenia kont itp.;
  2. hostowania lub dostarczania kopii uzyskanej za pomocą Steama zawartości, w tym także jej emulacji, przekierowywania ruchu sieciowego i jakiegokolwiek ingerowania w jej treść – ten punkt dotyczy m.in. tworzenia nieautoryzowanych serwerów dla gier sieciowych z platformy i udostępniania kopii oprogramowania, np. za pomocą torrentów;
  3. czerpania jakiegokolwiek dochodu z wykorzystywania steamowej zawartości w sposób sprzeczny z regulaminem – zapis przewijający się przez cały regulamin, uniemożliwiający komercyjne wykorzystanie czegokolwiek związanego ze Steamem bez odpowiedniej zgody.

Płatności, Portfel i Rynek Społeczności Steama

Zgodnie z regulaminem wszelkie płatności na rzecz Valve wykonywane są z góry (tzn. przed otrzymaniem produktu). Dokonując zapłaty, oświadczamy jednocześnie, że jesteśmy uprawnionym podmiotem do posługiwania się daną kartą kredytową, rachunkiem bankowym lub inną formą płatności. Valve może wymagać od nas dodatkowych informacji, np. miejsca zamieszkania – z uwagi na prawo podatkowe poszczególnych krajów. Z powodu tego prawa ceny poszczególnych produktów mogą być dodatkowo opodatkowane (dla Polski będzie to VAT). Spółka zabrania jakiegokolwiek ukrywania prawdziwego miejsca naszego zamieszkania – gdy wyjdzie to na jaw, konto może zostać permanentnie usunięte.

Środki, które raz trafiły do Portfela Steama, wypłacić możemy jedynie w przypadkach przewidzianych przez regulamin. - 2019-05-23
Środki, które raz trafiły do Portfela Steama, wypłacić możemy jedynie w przypadkach przewidzianych przez regulamin.

Steam nakłada na użytkownika odpowiedzialność za wszelkie płatności dokonane za pośrednictwem konta – niezależnie od tego, kto ich dokonał (odpowiedzialność dotyczy także rodziny i znajomych). Jeśli zechcemy usunąć swoje konto, Valve może zażądać od nas zaległych płatności – bez ich uregulowania nie będzie możliwe ponowne korzystanie ze Steama.

Valve udostępnia użytkownikom usługę tzw. Portfela Steama (Steam Wallet), który nie powinien być traktowany ani jako rachunek bankowy, ani inny instrument finansowy. W trakcie jednej doby środki w Portfelu nie mogą przekroczyć limitu dwóch tysięcy dolarów (lub ich równowartości w naszej walucie), wliczając w to pieniądze wydane już tego dnia. Valve zastrzegło sobie prawo do dowolnego modyfikowania tej zasady, ale po uprzednim mailowym poinformowaniu o nadchodzących zmianach. Jeśli nie zgodzimy się ze zmianami, mamy do wyboru albo usunąć konto ze Steama, albo przestać korzystać z Portfela – nie liczmy jednak na jakiekolwiek zwroty ze strony platformy. Zwrotów lub przenoszenia środków na inne platformy Valve nie dopuszcza w żadnym przypadku, poza tymi wynikającymi z regulaminu.

JAK DOŁADOWAĆ KONTO NA STEAMIE?

Jak dodać środki do Portfela Steama? Trzeba skierować się na właściwą stronę, wybrać kwotę doładowania, zalogować się, a potem dokonać płatności przy użyciu wybranego systemu płatności online.

Steam umożliwia handel poszczególnymi rodzajami subskrypcji (np. prawami do wirtualnych przedmiotów za pośrednictwem Rynku Społeczności Steama) pomiędzy użytkownikami. Spółka ma prawo pobierania prowizji od transakcji. Odpowiedzialność podatkowa w całości spoczywa na użytkowniku. Valve ma prawo zatrzymać poszczególne transakcje, zmienić prowizję lub zmodyfikować zasady handlu. Jak zwykle spółka wyzbyła się odpowiedzialności za jakiekolwiek kłopoty wynikające z wyżej wymienionego handlu. Valve nie uznaje sprzedaży subskrypcji poza dedykowaną do tego platformą.

Nie zdziwi nikogo fakt, że regulamin Steama dopuszcza istnienie pudełkowych wersji gier, które zawierają jedynie kod subskrypcyjny. W związku z tym, nawet jeśli kupimy produkt w tradycyjnym sklepie, i tak stajemy się tylko użytkownikiem gry, a nie właścicielem jej egzemplarza. Valve umożliwia także sprzedaż subskrypcji przez inne podmioty, ale muszą one zostać autoryzowane przez spółkę.

Amerykanie zastrzegają sobie możliwość udostępniania linków do stron innych podmiotów, za które nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności, nawet jeśli podmioty te oferują produkty związane z platformą Steam.

TWOIM ZDANIEM

Czytasz regulaminy, zanim je zaakceptujesz?

Tak
3,7%
Zdarza mi się, jeśli to ważne
40,8%
Nie
55,5%
Zobacz inne ankiety
Gry na PC niemal za darmo – 30 ofert ze Steam Summer Sale do 10 zł
Gry na PC niemal za darmo – 30 ofert ze Steam Summer Sale do 10 zł

Specjalne zestawienie gier, przez które nie zbankrutujecie, a równocześnie zapewnicie sobie kilka godzin dobrej zabawy. Po co przepłacać, skoro można mieć za pół darmo?

Czy Steam jest monopolistą na rynku PC?
Czy Steam jest monopolistą na rynku PC?

W ostatnich tygodniach nie milkną dyskusje o rywalizacji Steama z Epic Games Store, a na głowę tego ostatniego lecą gromy za dążenie do stworzenia monopolu. Pytanie brzmi: czy sklep Valve na pewno jest lepszy?

Czy gry kupione na Steam, GOG lub PSN naprawdę są twoje? Możesz się zdziwić
Czy gry kupione na Steam, GOG lub PSN naprawdę są twoje? Możesz się zdziwić

Większość z nas ochoczo kolekcjonuje cyfrowe wydania gier, ale mało kto czyta regulaminy i wie, co posiadamy, a co jedynie wynajmujemy od sklepów. Przeczytaliśmy je za Was i nie mamy dobrych wiadomości.