Krowy wyszły z obór. RTS po polsku: jak studenci AGH stworzyli grę, która zapisała się w historii

Piotr Wasiak

Krowy wyszły z obór

Mirosław Dymek, jeden z twórców Polan, grał zarówno w Diunę 2, jak i Warcrafta. I to głównie na tej drugiej pozycji oparł swoje dzieło, kodując podczas studiów na krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. Zatem od ojców RTS-ów wzięto masę rozwiązań. Było sterowanie myszką, było produkowanie jednostek i znane z Diuny żniwiarki, które w polskiej produkcji przybrały formę krów zjadających trawę. Zamiast przyprawy z Diuny lub drewna i złota z Warcrafta w Polanach mieliśmy mleko. Jak Mirosław Dymek powiedział w wywiadzie:

Skończyłem grać w Warcrafta i stwierdziłem, że podoba mi się to, w jaki sposób chodzi się bohaterami. Usiadłem i wymyśliłem algorytm, jak to zrobić, żeby wysłać jednostkę z jednego końca na drugi koniec planszy.

Siadłem [...], wkodowałem [mleko – przyp. red.]. To było strasznie fajne wizualne. Kątem oka cały czas widziałeś pasek mleka. Nie było cyferki, nie wiedziałeś, czy coś kosztowało sto [jednostek – dop.red.] mleka, czy tysiąc, po prostu kosztowało odcinek mleka.

Polanie, MDF, 1996.
Polanie, MDF, 1996.

Mleko było jednym z ciekawszych pomysłów w Polanach. Poza tym znaleźli się tam łucznicy, topornicy, rycerze, którzy zdobywali doświadczenie w boju – co było nowością w RTS-ach. Były też elementy magiczne – wiedźmy i magiczne kręgi, które leczyły nasze jednostki. Misje też wzorowano na Warcrafcie. W niektórych rozbudowywaliśmy bazę, produkowaliśmy jednostki i musieliśmy zabić wszystkich przeciwników oraz zniszczyć ich wioskę, a w innych dawano nam do dyspozycji określoną liczbę wojaków i wyznaczano cel do osiągnięcia. Nic, co wykraczałoby poza RTS-owy standard. Przyznaję, niektóre z tych misji były faktycznie trudne i trzeba było klikać oraz podejmować decyzje w odpowiedniej kolejności, bo inaczej widzieliśmy napis „game over”. Ale nie od początku tak było. Jak wspomina Dymek:

Zrobiłem RTS-a, w którym był jeden budynek, trzy jednostki, był tam jakiś rycerz, łucznik, krowa i smok. [...]

Polanie

Polanie

PC

Data wydania: 21 marca 1996

Informacje o Grze
7.8

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

12

Piotr Wasiak

Autor: Piotr Wasiak

Gra w gry, promuje gry i robi gry, a teraz jeszcze czasami pisze o technologii. Zdecydowany Millenials, który coraz częściej łapie się na stwierdzeniu “za moich czasów to było…”. Pewnie dlatego lubi retro, technologię i ciekawostki świata naukowego. Poza tym, jego pasją są Gwiezdne wojny o których może długo opowiadać i spierać się, który myśliwiec jest lepszy. Pewnie dlatego prowadzi dwa kanały na YouTube - Bibliotekę Ossus o uniwersum Lucasa i Bibliotekę Wyobraźni… O wszystkich innych uniwersach. W internecie i na konwentach czy PGA lub Digital Dragons ukrywa się pod nickiem “Yako”.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl