Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 1 października 2004, 11:54

autor: Piotr Szczerbowski

Sterowniki - opcje zaawansowane. Karty graficzne ATI – konfiguracja sterownków

Spis treści

Sterowniki - opcje zaawansowane

Wracamy po raz kolejny do zakładki 3D w panelu Zaawansowane. Klikamy na Użyj ustawień użytkownika i dalej w przycisk Użytkownika, by pojawił się panel kontrolny sterowników. Czas na zapoznanie się z zaawansowanymi opcjami:

Direct3D oraz OpenGL

Antyaliasing

Antyaliasing to sławne wygładzanie „schodków” (inaczej FSAA – Full Screen Anti-Aliasing). Jego włączenie znacznie wpływa na jakość wyświetlanego obrazu, co jest szczególnie widoczne przy przejściach różnych barw (wystarczy spojrzeć, jak wygląda cienka lina bez i z AA). Niestety tylko najnowsze karty radzą sobie z antyaliasingem na tyle dobrze, że da się po jego włączeniu w ogóle grać.

Zalecane: ustawienie maksymalnie opcji 4x, jednak przy nowszych grach będzie to możliwe tylko na najnowocześniejszych kartach graficznych.

Filtrowanie anizotropowe

Filtrowanie anizotropowe to kolejny znaczący krok w podniesieniu jakości obrazu. Jego jakość zauważymy, patrząc np. na podłogę w grach FPP. Przy standardowym filtrowaniu tekstur, podłoga oddalona od gracza będzie coraz bardziej rozmyta (brak widocznych szczegółów). Tyczy się to nie tylko podłóg, ale wszystkich powierzchni, na które patrzymy pod niewielkim kątem. By podnieść jakość obrazu, należy włączyć filtrowanie anizotropowe, dzięki czemu wszystkie tekstury będą ostre i szczegółowe.

Zalecane: zależnie od posiadanej konfiguracji, zaleca się używanie filtrowania 16x lub 8x, jeżeli natomiast zależy nam na szybkości, trzeba je zupełnie wyłączyć.

Uwaga!

Ustawienia powyższych opcji w tym menu są globalne, tj. działają w każdej grze wykorzystującej moduł Direct3D. Mamy wtedy pewność, że jakość obrazu będzie najwyższa. Jeśli chcemy te opcje dostroić w samej grze, to należy wybrać pole Zależne od aplikacji i właśnie je zaznaczyć.

Ustawienia tekstury

Opcje wpływające na jakość tekstury: jej ostrość oraz szczegółowość. Im wyższa jakość, tym tekstury w grach są ładniejsze, ale wymagając mocniejszej karty graficznej, z odpowiednią ilością pamięci na pokładzie.

Zalecane: ustawienie najwyższej jakości, chyba że zależy nam na prędkości działania gier.

Poziom szczegółów mipmapy

Mipmapy to różnej wielkości wersje jednej tekstury. Gdy podchodzimy do ściany, widzimy powiększona teksturę, gdy obserwujemy ja z oddali, widzimy mipmapę silnie pomniejszoną. Od ustawienia tego elementu zależeć więc będzie poziom szczegółów na teksturach, w tym wypadku tych o innej rozdzielczości, niż źródłowa.

Zalecane: ustawienie najwyższej jakości, chyba że chcemy zyskać na prędkości kosztem silnej degradacji jakości obrazu.

Czekaj na synchronizację pionową

Jeżeli nasz monitor odświeża ekran z częstotliwością 60 Hz (60 razy na sekundę), to oznacza, że fizycznie nie może wyświetlić więcej niż 60 ramek na sekundę (fps). Jeżeli mamy silny akcelerator i generuje on większą ilość ramek, będziemy mieli do czynienia z efektem „rozpływania się” obrazu (coś jak patrzenie na fale na morzu). By tego uniknąć, należy przełączyć suwak na opcje Zawsze włączona. Wtedy karta graficzna dostosuje się do częstotliwości monitora.

Zalecane: wyłączenie dla podniesienia wydajności, aktywacja zmniejsza ilość klatek, nawet jeśli znajdują się w przedziale mniejszym niż częstotliwość odświeżania.

TRUFORM

Niektóre gry mogą wykorzystywać technologie TRUFORM, przez co jakość trójwymiarowych obiektów może być znacznie polepszona (robią się bardziej okrągłe). Opcja niestety mało popularna i wykorzystywana w wybranych produkcjach.

Zalecane: włączenie tej opcji, chyba że zależy nam na wydajności. Nie wszystkie karty są w stanie ją obsłużyć.

Powyższe opcje należy ustawić ODDZIELNIE dla Direct3D i OpenGL. Po kliknięciu na zastosuj większość wchodzi w życie, jednak dla pewności warto restartować system.

nVidia vs ATi

Która karta jest lepsza? Co jest ważniejsze? Ilość wyświetlanych klatek na sekundę, jakość generowanego obrazu, a może cena? Kupowanie odpowiedniej karty graficznej przyprawić może o ból głowy nawet największego specjalistę w tej dziedzinie.