Tony Hawk’s Pro Skater 2. Gry, w które chcemy zagrać na PlayStation Classic

Michał Grygorcewicz

24

Tony Hawk’s Pro Skater 2

  1. Gatunek: sportowa
  2. Rok wydania: 2000

W czasach PlayStation raczej nikt nie wyobrażał sobie, że budząca wówczas powszechny entuzjazm seria Tony Hawk’s Pro Skater w ciągu ledwie dekady rozmieni się na drobne, a kilkanaście lat później jej najnowsza odsłona stanie się tanim żartem, o którym będziemy chcieli zapomnieć. No bo niby jak? Tony Hawk rządził, przyciągając do wirtualnej symulacji deskorolki nawet osoby, które na żywo deski z czterema kółkami nie widziały na oczy.

Mimo silnej konkurencji to drugą odsłonę cyklu stawiam na sentymentalnym piedestale. Mechanika zabawy doczekała się tutaj istotnych ulepszeń względem „jedynki”, z wprowadzeniem manuali oraz zbieraniem gotówki na czele. To tu mogliśmy poszaleć w tak ikonicznych lokacjach jak szkoła, Filadelfia czy Nowy Jork, a najwięksi wymiatacze odblokowywali sobie możliwość jazdy jako Spider-Man. Szczerze mówiąc, odpalanie gry współcześnie bywa zdradliwe – pięciominutowe sesje wciąż potrafią niepostrzeżenie zmienić się w zarwaną nockę.

JEŚLI NIE TONY HAWK’S PRO SKATER 2, TO MOŻE... ISS PRO EVOLUTION

Przodek Pro Evolution Soccera wprowadził sporo rozwiązań, które na wiele lat zepchnęły konkurencję na drugi plan i ugruntowały pozycję Konami jako twórców może niekoniecznie posiadających najlepsze licencje, ale za to robiących najbardziej miodne gry piłkarskie. Podczas gdy ówczesne FIF-y raziły schematycznością, w ISS Pro Evolution mecze pokazywały nieprzewidywalny urok tego sportu. Warto cofnąć się w przeszłość i zobaczyć, jak rodziła się legenda wirtualnej piłki nożnej.

Soul Blade

  1. Gatunek: bijatyka
  2. Rok wydania w Japonii: 1996

Choć Tekken 3 jest niekwestionowanym królem bijatyk z pierwszego PlayStation, na konsoli tej nie brakowało wielu innych pretendentów do tronu – a wśród nich najbliżej lidera znalazło się Soul Blade, które zaczęło popularny po dziś dzień cykl Soulcalibur. Produkcja ta w znacznie większym stopniu niż gros trójwymiarowych bijatyk wykorzystywała głębię obrazu, kładąc duży nacisk na poruszanie się po wszystkich trzech osiach, a nie tylko w prawo i w lewo. Oferowała też ekstremalnie dynamiczne starcia, a do tego poszczególni wojownicy walczyli nie za pomocą samych pięści, jak to zazwyczaj bywało, ale korzystając z szerokiego asortymentu broni białej.

Tym jednak, co naprawdę ujmuje w Soul Blade, jest wyjątkowy klimat – mimo prostej oprawy i mało skomplikowanego zarysu fabularnego twórcy w fenomenalny sposób wykreowali epickie uniwersum fantasy. Poczynając od niesamowitego filmiku otwierającego, przez świetną ścieżkę dźwiękową towarzyszącą walkom i zapadający w pamięć, pompatyczny głos lektora, po zaskakująco rozbudowany tryb fabularny – gra porywa do swojego świata i udowadnia, że lore potrafi być równie wielką zaletą bijatyki co jej system walki.

JEŚLI NIE SOUL BLADE, TO MOŻE... BUSHIDO BLADE

Bijatyka, której założenia brzmią szalenie odważnie i ciekawie nawet dzisiaj. W Bushido Blade toczymy pojedynki za pomocą broni białej, bohaterowie nie posiadają jednak pasków zdrowia – całe starcie może zakończyć pojedynczy, dobrze wymierzony cios. Możemy także ucinać przeciwnikowi kończyny, nawet doprowadzając do sytuacji, w której nie będzie mógł on chodzić.

Silent Hill (1999)

Silent Hill (1999)

PlayStation
Data wydania: 31 stycznia 1999
Silent Hill (1999) - Encyklopedia Gier
8.4

GRYOnline

8.7

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

28

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl