Przemoc i zepsucie. Analiza trailera Cyberpunka 2077

Jakub Mirowski

Przemoc i zepsucie

Pomimo jaskrawej kolorystyki zwiastun Cyberpunka 2077 jest pełen przemocy. - 2018-06-11
Pomimo jaskrawej kolorystyki zwiastun Cyberpunka 2077 jest pełen przemocy.

O klimacie decyduje przede wszystkim przedstawiony świat, a nie krajobraz z ciemnymi alejkami i jarzącymi się neonami. A Night City w Cyberpunku 2077 zdecydowanie ma potencjał, by stać się nie tylko tłem dla solidnego miksu RPG i gry akcji, ale wręcz pełnoprawnym bohaterem całej historii. Spójrzcie tylko, jak wiele ciekawych sytuacji pokazuje ten zwiastun. Hakerkę, zdalnie przepalającą cybernetyczne ulepszenia przedsiębiorcy w trakcie ważnych obrad (na biurku widać logo korporacji Arasaka). Wojny policji z technologicznie zaawansowanymi gangami. Wszechobecne augmentacje. Może nie jest to ten sam ponury cyberpunk, do jakiego przyzwyczaiły nas Łowca androidów, seria Deus Ex i sam system RPG Cyberpunk 2020, ale w kolorowym na pierwszy rzut oka trailerze kryje się to samo zepsucie.

Zwróciliście uwagę na scenę podczas podróży suborbitalnej? Uśmiech człowieka na pierwszym planie wyraźnie sugeruje, że to on zabił pasażera na fotelu obok. Wydaje się, że ta mroczna postać może odegrać ważną rolę w fabule. Dodatkowo sama obecność podróży suborbitalnych pokazuje, że CD Projekt RED poważnie traktuje oryginalne uniwersum i czerpie z niego pełnymi garściami.

Technologia może i poszła naprzód, ale gangi zbuntowanych nastolatków dalej przesiadują na ulicach. - 2018-06-11
Technologia może i poszła naprzód, ale gangi zbuntowanych nastolatków dalej przesiadują na ulicach.

A przy okazji – CD Projektowi należą się brawa za to, jak wiele informacji, poza samymi ujęciami Night City, zostało zawartych w zwiastunie. Oglądając nowy materiał po raz pierwszy, można uznać, że znowu nie otrzymaliśmy żadnych konkretów. Jeśli jednak zatrzymać odtwarzanie w odpowiednim momencie, parę szczegółów na pewno się znajdzie. Warszawscy deweloperzy w ukrytej wiadomości wytłumaczyli się graczom, dlaczego tak długo nie było żadnych nowych wieści na temat gry, zdradzili, co oznaczał wpis o treści „*beep*”, opublikowany w styczniu na Twitterze, a nawet posłali parę docinków w stronę konkurencji, wyśmiewając ideę mikrotransakcji i loot boksów w tytułach single player.

Mało? Dodajcie do tego informację, że choć imię i profesja głównego bohatera (który ma się nazywać V i być początkującym najemnikiem – w świecie Cyberpunka takich ludzi określa się jako „solo”) będą zawsze takie same, jego wygląd ma już zależeć od nas. CD Projekt RED uspokoił też osoby, które zmartwiły pogłoski o rozgrywce wieloosobowej i zmianie kamery na FPP – to nadal RPG akcji, w którym główny nacisk położony jest na fabułę i eksplorację otwartego świata (zarys jego mapy mogliśmy zresztą zobaczyć podczas sceny w metrze). Ponadto deweloperzy zapewnili, że w Cyberpunku 2077 nie uświadczymy systemu zabezpieczeń DRM, a wszelkie dodatki i aktualizacje zostaną wprowadzone na modłę tych do Wiedźmina 3. Są też i złe wieści – skala gry jest podobno tak duża, że sami twórcy nie są jeszcze w stanie jej określić, co sugeruje, że na premierę długo sobie poczekamy.

Samuraj na kurtce

Główny bohater gry ma na sobie kurtkę z napisem „Samurai”. W świecie Cyberpunka 2020 istniała kapela o tej nazwie. Jej wokalistą był Johnny Silverhand, muzyk z chromowaną protezą ręki, skonfliktowany z korporacją Arasaka.

Gangi zabójczych androidów do wynajęcia są w Night City chyba dość powszechnym widokiem. - 2018-06-11
Gangi zabójczych androidów do wynajęcia są w Night City chyba dość powszechnym widokiem.

Kuloodporna głowa

Bardzo ważną rolę w dziele Mike’a Pondsmitha odgrywały cybernetyczne wszczepy najróżniejszego rodzaju. Co jednak ważne, instalowanie kolejnych ulepszeń wiązało się z cyberpsychozą. Zbyt duża liczba wszczepów prowadziła do utraty empatii, a potem do szaleństwa, kończącego się często napadami szału o zabójczych dla otoczenia skutkach.

Sam przyznaję – nie takiego zwiastuna Cyberpunka 2077 spodziewałem się po konferencji Microsoftu i sam początkowo krzywiłem się na wizję futurystycznej antyutopii w tak barwnym wydaniu. Jeśli natomiast obejrzy się ten materiał klika razy, zaczyna się dostrzegać niby nieistotne elementy, które jednak tworzą ułudę żyjącego i bardzo zepsutego świata. Gdy pomyśleć nad zaprezentowanymi tu realiami Night City – staje się jasne, że w tej historii nie zabraknie brutalności, mroku i wyzysku. Ostatecznie pokazany podczas tegorocznego E3 trailer spełnił swoją rolę – ludzie ponownie zaczęli dyskutować i fascynować się powstającym dziełem CD Projektu RED. Teraz piłeczka jest po stronie warszawskiego studia – bo niezależnie od tego, czy przekonał nas ten klimat, chyba wszyscy z wypiekami na twarzy oczekujemy, co nowego pokażą twórcy Wiedźmina w Cyberpunku 2077.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 10 grudnia 2020

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.6

Gracze

8.6

Steam

7.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

62

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Jak oceniasz zwiastun Cyberpunk 2077 (w skali szkolnej):

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2018-06-13
08:32

wonsiaty Centurion

wonsiaty
👍

Czekam na gameplay

Komentarz: wonsiaty
2018-06-13
15:02

beatnick Junior

No dobra, kolorowy czy nie, TPP czy FPP to faktycznie nie ma takiego znaczenia.

Znaczenie ma natomiast FAKT, że trailer ROZCZAROWAŁ
kogo z ręką na sercu nie rozczarował niech wyjdzie i uczciwie przed samym sobą to przyzna. Fanboje biją w klawiatury ale :

To nie był poziom AAA. modele postaci, animacja, który to mamy rok?

Komentarz: beatnick
2018-06-13
22:37

Jango Kane Generał

Jak będzie możliwość korzystania z warsztatu steam to kolorowość straci na znaczeniu, bo każdy zrobi sobie grę jak będzie chciał. Tylko konsolowcy obejdą się smakiem i co najwyżej będą mogli pooglądać YT ;)

Komentarz: Jango Kane
2018-06-13
23:02

Jango Kane Generał

Ja np. przerobiłbym sobie na coś w ten deseń, bo kojarzy mi się z przyszłością :)

Komentarz: Jango Kane
2018-06-16
07:51

Colidace Pretorianin

Trailer jak trailer. Mi się podobał - graficznie nie ma nic wspólnego z grą jak sądzę.
Będzie downgrade, ale wszyscy tak robią więc nie ma problemu.
To nie ma znaczenia, ale jeżeli znowu CD Projekt RED zrobi interaktywny film fabularny z elementami gry to ja na zawsze im podziękuję.

Wszystko musi się kręcić u nich wokół fabuły. Ja nie mam 17-tu lat żeby się 5000 fabułą podniecać przez całe życie, wszystko już widziałem i słyszałem co było wymyślane przez lata całe, ma się grać fajnie, nie chcę żadnych wymyślonych historii przez jakiegoś studenta informatyki czy starszego pana po 50-tce. Mam to gdzieś co mają w głowie obcy ludzie, bajki mnie nie interesują aż w takich szczegółach. Byle był gameplay fajny, nieliniowy z prawdziwym dynamicznym AI a nie skryptami jakimiś.

Niech będzie fabuła, ale nie kosztem innych rzeczy. Zbyt dużej ilości fabularnych skryptów nie zniosę. Ma być tyle ile musi a reszta to granie, a nie oglądanie.

Komentarz: Colidace

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl