Harpoon – „w 6 godzin uczy więcej niż rok studiowania w Naval War Collage”. 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku

Dariusz Matusiak

Harpoon – „w 6 godzin uczy więcej niż rok studiowania w Naval War Collage”

Data premiery: 1989

Producent: Three-Sixty Pacific

Gatunek: strategia

Platformy: MS-DOS, Amiga, Macintosh

Harpoon należy do tych nowych gatunków gier, które oferują coś więcej niż tylko parę godzin zabawy – to jest pełne doświadczenie. Jestem pewien, że dowódcy marynarki oraz pasjonaci gier wojennych wyniosą z niego naprawdę dużo, gra może nawet stanie się częścią szkolenia w szkołach marynarki wojennej. To świetnie skonstruowany symulator i strategia, która pozwala zwykłym ludziom spełniać swoje skryte marzenia bez konieczności zmiany stylu życia czy poświęcania poczucia bezpieczeństwa.

Recenzja gry Harpoon „Amiga User International” marzec 1991, ocena 94%

To nie jest gra dla mięczaków!

Recenzja gry Harpoon, „Games International” nr 14

Z początku lat 90. pamiętam poszczególne gry, ale niekoniecznie konkretne momenty i godziny spędzone z nimi – z wyjątkiem Harpoona i etapu przejmowania radzieckiego lotniska przez grupę uderzeniową amerykańskiego lotniskowca. Surowa grafika pokazująca głównie tekst w systemowym foncie MS-DOS-a oraz mapę północnego Atlantyku nie przeszkadzała w przekazywaniu napięcia i emocji prawdziwej bitwy. Wszystko zaczęło się od oficera marynarki Larry’ego Bonda, który po odejściu z aktywnej służby stworzył strategiczną grę planszową, skupiającą się na konflikcie na morzu pomiędzy NATO i Układem Warszawskim. Produkcja ta była przystępna dla początkujących i jednocześnie tak złożona, że wykorzystywano ją jako materiał szkoleniowy dla marynarzy.

Była to także ogromna baza danych, tych jawnych, o współczesnych okrętach i samolotach, z której chętnie korzystał słynny autor Tom Clancy, pisząc Czerwony sztorm i Polowanie na Czerwony Październik. Po pierwszych doświadczeniach z komputerową strategią przy Red Storm Risingu 3 lata później na ekrany monitorów przeniesiono też Harpoona. Recenzje były ogólnie entuzjastyczne, choć nie brakowało bardziej trzeźwych uwag mówiących o tym, że z pewnością nie jest produkt dla każdego, bo powaga i poziom realizmu przekraczają wszystko, co do tej pory pokazywały gry. Harpoon sprzedał się w liczbie 80 tysięcy kopii w ciągu 4 lat od premiery. Doczekał się wielu rozszerzeń, remasterów i sequeli.

  1. Więcej o grze Harpoon
Prince of Persia (1989)

Prince of Persia (1989)

PC

Data wydania: 3 października 1989

Informacje o Grze
8.5

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Najlepszą grą lat 1989-1990 był...

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl