Zachwycające grafiką RPG ma przynieść małą rewolucję dla turowych systemów walki. Twórca Clair Obscur: Expedition 33 wyjaśnił niezbyt chwytliwy tytuł gry

Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 zamierzają wnieść powiew świeżości do turowych systemów walki. Wytłumaczyli również genezę niezbyt chwytnego tytułu produkcji.

Marcin Bukowski

Zachwycające grafiką RPG ma przynieść małą rewolucję dla turowych systemów walki. Twórca Clair Obscur: Expedition 33 wyjaśnił niezbyt chwytliwy tytuł gry, źródło grafiki: Sandfall Interactive.
Zachwycające grafiką RPG ma przynieść małą rewolucję dla turowych systemów walki. Twórca Clair Obscur: Expedition 33 wyjaśnił niezbyt chwytliwy tytuł gry Źródło: Sandfall Interactive.

Clair Obscur: Expedition 33 to nadchodząca gra RPG od debiutującego francuskiego studia Sandfall Interactive. Produkcja została zapowiedziana podczas tegorocznego Xbox Games Showcase, gdzie przykuła uwagę wysoką jakością grafiki, nietypową mieszanką fantasy i francuskiego okresu belle époque, a także systemem walki łączącym tury z rozgrywką w czasie rzeczywistym. Dzisiaj na blogu PlayStation opublikowano wpis, w którym twórca – Guillaume Broche – opowiedział nieco więcej o swojej produkcji.

Skąd pomysł na tytuł?

Tytuł gry składa się z dwóch części. Pierwsza – Clair Obscur – odnosi się do prawdziwego ruchu artystycznego i kulturowego we Francji w XVII i XVIII wieku, który miał wpływ na artystyczny kierunek gry. Druga – Expedition 33 – oznacza grupę ekspedycyjną dowodzoną przez głównego bohatera, Gustave’a, mającą za zadanie zniszczyć tzw. „Malarkę”.

Członkowie ekspedycji 33 są protagonistami, a gracze podczas podróży poznają każdą postać. Przez lata Malarka malowała liczbę na swoim monolicie i wymazywała istnienie wszystkich osób w tym wieku, w wydarzeniu znanym jako Gommage. Każdego roku nowa ekspedycja wyrusza, aby spróbować ją zniszczyć i zatrzymać przeklęty cykl.

Reaktywny system turowy

Systemy walki w grach stale ewoluują, a twórcy starają się odkrywać coraz to nowe rozwiązania. Nie inaczej jest w przypadku, mogłoby się wydawać, dość sztywnych systemów turowych. Dla przykładu: Final Fantasy VII Remake wykorzystuje stary system ATB (active time battle) i dodaje do niego walkę w czasie rzeczywistym. Nie inaczej będzie w przypadku Clair Obscur: Expedition 33, którego twórcy uwielbiają turowe walki z klasycznych serii jRPG, takich jak Final Fantasy czy Persona, ale chcą dodać do nich coś nowego.

Inspiracją były dla nas gry akcji, takie serie, jak Souls, Devil May Cry i NieR, a ich satysfakcjonująca rozgrywka jest czymś, co chcemy przenieść do turowego świata gry. Kiedy w nie grasz, musisz nauczyć się ataków, wyczucia czasu i słabych punktów każdego wroga, a my chcieliśmy przełożyć to wyzwanie na nowy gatunek.

Broche nazwał to „reaktywnym systemem turowym”. Podczas bitew da się na spokojnie przemyśleć każdy ruch, ale gdy nadejdzie kolej przeciwnika, trzeba będzie reagować w czasie rzeczywistym, aby wykonać unik lub sparować cios. Istotne ma być również wyczucie rytmu ataków, które znacznie zwiększy skuteczność umiejętności postaci. Zdaniem twórcy możliwe będzie nawet przejście gry bez otrzymania ani jednego uderzenia.

Do rąk graczy oddana zostanie także broń palna, z której będziemy mogli strzelać w słabe punkty przeciwników. Nie zabraknie również potężnych bossów oraz obowiązkowego w każdej grze RPG systemu rozwoju postaci.

Clair Obscur: Expedition 33 zmierza na PC oraz konsole XSX/S i PS5. Premiera planowana jest na przyszły rok.

Clair Obscur: Expedition 33

Clair Obscur: Expedition 33

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 24 kwietnia 2025

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.9

Gracze

9.6

Steam

9.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
6
7
13
14
20
21
28

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-07-30
14:31

PawKowal Konsul

Wujek Face S. Nie wiem, nie gram w mario

Komentarz: PawKowal
2024-07-30
13:16

Metaverse Senator

Metaverse

Jaka tam rewolucja przeciez blokowanie w czasie rzeczywistym jest juz w Yakuza Like a Dragon.

Komentarz: Metaverse
2024-07-30
12:17

elathir Legend

elathir

Z tego rodzaju systemów korzystały też choćby gry RPG osadzone w uniwersum Southpark, też przecież bardzo wysoko oceniane, zwłaszcza jedynka.

I to mi w nich najbardziej przeszkadzało. Choć bawiłem się dobrze wolałbym tego systemu tam nie mieć.

Dla mnie też pomysł bez sensu. Jak chcę RPG z akcją to odpalę aRPG, jak coś spokojniejszego to turowe. A jak pomiędzy to RTwP.

Komentarz: elathir
2024-07-30
12:08

zanonimizowany1402792 Legionista

Tam to fajnie wyszło, może tutaj będzie podobnie.

Komentarz: zanonimizowany1402792
2024-07-30
12:06

zanonimizowany1402640 Centurion

czy kultowe już dziś Lost Odyssey - że co?

Komentarz: zanonimizowany1402640

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl