Wyznania współtwórcy Forzy Motorsport wskazują, że Microsoft sam jest sobie winny stanu gry

Adrian Campos, jeden ze współtwórców Forzy Motorsport, podzielił się swoją historią współpracy z Turn 10 Studios. Jego opowieść wskazuje, że kiepski stan gry na premierę mógł w dużej mierze wynikać z tego, iż Microsoft zatrudnia deweloperów na krótkoterminowe umowy, wymuszając rotację kadr.

Krzysztof Mysiak

Wyznania współtwórcy Forzy Motorsport wskazują, że Microsoft sam jest sobie winny stanu gry, źródło grafiki: Turn 10 Studios..
Wyznania współtwórcy Forzy Motorsport wskazują, że Microsoft sam jest sobie winny stanu gry Źródło: Turn 10 Studios..

„Jak ta gra mogła wyjść w takim stanie, jeśli powstawała aż sześć lat?” – to pytanie, które często pada w kontekście Forzy Motorsport i wszelkich jej bolączek (licznych notabene) z dnia premiery. Bogiem a prawdą były to raczej cztery lata (właściwe prace ruszyły w 2019 roku), ale tak czy inaczej można było liczyć na więcej po grze, która powstawała tak długo w porównaniu ze swoimi poprzedniczkami i była tak hucznie zapowiadana. Jeden z jej współtwórców niedawno rzucił trochę światła na to, jak do tego doszło, w filmie opublikowanym na YouTube (poniżej; via The Drive).

Symptomatyczna historia Adriana Camposa

Adrian Campos pracował w studiu Turn 10 od czerwca 2022 do października 2023 roku jako artysta środowiskowy. Odszedł praktycznie w ostatnich dniach przed debiutem gry – chciał zostać znacznie dłużej, ale uniemożliwił mu to kontrakt zawarty z firmą.

Microsoft zwykł zatrudniać na umowy w systemie zwanym 18/6. Oznacza to maksymalnie osiemnaście miesięcy pracy, a potem sześć miesięcy bez wynagrodzenia (lub zwolnienie). W ten sposób korporacja unika opłacania opieki zdrowotnej pracowników i innych wydatków z nimi związanych.

Campos wiedział o tym, gdy rozpoczynał pracę, ale liczył, że zostanie mu zaoferowany pełny etat, zanim upłynie czas. Mimo pochwał od kierownictwa za dobrze wykonywane obowiązki, nie wywalczył tego „zaszczytu” i musiał odejść – choć wówczas kierował zespołem odpowiedzialnym za modelowanie otoczenia tras i nie zdążył nawet zostawić swojemu następcy dokumentacji czy jakichkolwiek wskazówek, bo ciągle miał na głowie kolejne lokacje (również te dodawane co miesiąc w aktualizacjach).

Awans na szefa teamu spadł zresztą na Camposa bardzo szybko. Już po kilku tygodniach pracy dowiedział się, że ludziom, którzy go wdrażali, kończy się analogiczna umowa, i nagle został sam z perspektywą stworzenia i/lub dopieszczenia środowiska dla wszystkich 20 tras zapowiedzianych na premierę gry. Wprawdzie Turn 10 po niedługim czasie dało mu do pomocy jeszcze trzy osoby, ale Adrian musiał w dużej mierze własnoręcznie rozgryźć, jak działa silnik produkcji i jak korzystać z dostępnych narzędzi, by efektywnie pokierować zespołem.

Część większego problemu

Na marginesie: Adrian Campos zdradził, że jako wielbiciel anime Initial D bardzo chciał pracować nad trasą do driftu, ale nie było mu to dane. Można z tego wnioskować, iż nieprędko doczekamy się powrotu takiego trybu gry do Forzy Motorsport, jak i nadejścia spadkobiercy wielbionej przez fanów trasy Fujimi Kaido, o którym spekulowano jeszcze przed premierą.

Nie jest to pierwszy raz, gdy słyszymy o systemie 18/6 w Microsofcie. Pochylał się nad nim chociażby znany dziennikarz Jason Schreier, analizując równie kontrowersyjną premierę Halo Infinite w 2021 roku.

I jakkolwiek przytoczona tu historia dotyczy tylko jednego stanowiska w Turn 10, niewątpliwie taka sama sytuacja musiała dotknąć też inne części studia, odpowiedzialne np. za modele samochodów czy programowanie sztucznej inteligencji i fizyki jazdy. Zważywszy nieustanną rotację deweloperów i luki w kształceniu nowych kadr, duża liczba błędów i innych niedoróbek przestaje aż tak mocno dziwić, podobnie jak pozorna opieszałość w ich naprawianiu.

Zdumiewa również fakt, że równie mały zespół zajmował się modelowaniem otoczenia wokół tras – zadaniem tym ważniejszym, iż mówimy o grze AAA reklamowanej lekkomyślnym sloganem „zbudowana od podstaw”, w której grafika miała odgrywać pierwszorzędną rolę, przekonując graczy zwłaszcza atrakcyjnymi krajobrazami, że obcują z produkcją nowej generacji. Jak już wiemy, to hasło w wielu aspektach gry nie znajduje pokrycia w rzeczywistości – teraz lepiej rozumiemy dlaczego. To samo dotyczy skromnej liczby tras oferowanych przez Forzę Motorsport na premierę.

Oczywiście wypada zauważyć, że system 18/6 nie tłumaczy wszystkich problemów tej pozycji, a pod skrzydłami Microsoftu w innych studiach powstają też bardzo udane gry, które są rozwijane z powodzeniem od lat – ot, choćby pokrewna Forza Horizon 5. Z drugiej strony: można gdybać, jak wiele twórcy tych tytułów byliby w stanie osiągnąć, gdyby korporacyjny system zatrudniania pracowników nie wchodził im w drogę…

  1. Recenzja gry Forza Motorsport

Forza Motorsport jest dostępna w Game Passie, który kupisz tutaj

ZASTRZEŻENIE

Firma GRY-OnLine S.A. otrzymuje prowizję od wybranych sklepów, których oferty prezentowane są powyżej. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, żeby wybrać tylko ciekawe promocje – przede wszystkim chcemy publikować najlepsze oferty na sprzęt, gadżety i gry.

Forza Motorsport

Forza Motorsport

PC Xbox
po premierze

Data wydania: 10 października 2023

Informacje o Grze
8.0

GRYOnline

7.7

Gracze

5.0

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

15

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Demo Final Fantasy VII Rebirth otrzymało sporą aktualizację. Przyniosła nową zawartość i lepszą grafikę

Następny
Demo Final Fantasy VII Rebirth otrzymało sporą aktualizację. Przyniosła nową zawartość i lepszą grafikę

Reżyser Bloodborne dostrzega sens powstania remake’u. „Cieszę się, że ta gra wciąż pasjonuje wiele osób”

Poprzedni
Reżyser Bloodborne dostrzega sens powstania remake’u. „Cieszę się, że ta gra wciąż pasjonuje wiele osób”

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl