Jakie gatunki gier wideo cieszą się w Polsce największą popularnością? W jakie tytuły zagrała większość z nas? Ile wydajemy na gry? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie, przeglądając wyniki badań przeprowadzonych z okazji festiwalu Digital Dragons 2014. Zapraszamy do lektury!
Łukasz Szliselman

Szczegóły badania
Dane przedstawiają wyniki w grupie 3383 internautów w wieku 15–55 lat, w tym podgrupy 1500 internautów, którzy grają w gry na przynajmniej jednej z następujących platform: gry instalowane na komputerze, gry online w przeglądarkach internetowych, gry na konsoli do gier wideo i gry na smartfonach lub tabletach. Badanie online było przeprowadzone między 10 a 17 kwietnia 2014 z użyciem techniki RTS (Real Time Sampling).
Krakowski festiwal Digital Dragons trwa w najlepsze, my natomiast mamy okazję ponownie rzucić okiem na wyniki badań przeprowadzonych w dniach 10-17 kwietnia 2014 roku przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Dotyczą one profilu polskiego gracza i gier przez niego wybieranych. Za grupę testową posłużyli internauci w wieku od 15 do 55 lat – bardzo dziękujemy osobom, które poświęciły chwilę na wypełnienie ankiety!
Wczoraj skupiliśmy się na graczach i ich zwyczajach. Dziś odpowiadamy na pytania dotyczące gier wybieranych przez Polaków, ich źródeł oraz wydatków z nimi związanych.

Gry logiczne (51%) i zręcznościowe gry akcji (43%) to dwa najpopularniejsze rodzaje gier w Polsce. Za nimi na „podium” uplasowały się strategie (36%). Zaskakujący może być fakt, że tak wychwalane w naszym kraju RPG-i, będące bodaj ulubionym gatunkiem „hardcorowego” gracza, znalazły się dopiero na siódmym miejscu – gra w nie niecała 1/3 ankietowanych. Gry sportowe trafiły na dziewiątą pozycję – sięga po nie 1/4 grających. Niezbyt dużo osób grywa w produkcje typu MMO, bo tylko 1/5 respondentów. Być może dzieje się tak dlatego, że stosunkowo niewiele z nich tłumaczy się na nasz ojczysty język.
Najbardziej popularną grą spośród tytułów zawartych w kwestionariuszu okazał się Pasjans – zarówno jeśli chodzi o produkcje, w które respondenci grali kiedykolwiek (68%), jak i te najczęściej wymieniane spośród gier, w jakie gra się przynajmniej od czasu do czasu (38%).
Drugim pod względem popularności tytułem, w który grano kiedykolwiek, jest seria Angry Birds – prawie połowa respondentów na własnej skórze poznała Wściekłe Ptaki. Zaraz za nią w rankingu pojawia się cykl FIFA, który jednocześnie jest drugim najbardziej popularnym tytułem, w który gra się przynajmniej od czasu do czasu (1/5 graczy).
39% polskich graczy grało kiedykolwiek w którąś z odsłon Call of Duty, ale tylko 14% powraca do tej serii przynajmniej od czasu do czasu. W Battlefield zagrało 30% odpowiadających, a 12% robi to raz na jakiś czas.
Uspokajamy – większość graczy pecetowych w Polsce ma ten sam problem (tudzież zwyczaj), jakim jest sięganie po parę gier naraz. 56% ankietowanych gra na przemian w kilka lub wiele różnych tytułów w tym samym okresie. Zaledwie 1/3 grających skupia się na jednej produkcji w danym czasie.
Gracze konsolowi rzadziej niż użytkownicy innych platform grają w wiele gier w tym samym czasie. Prawdopodobnie wynika to z wysokiej ceny tytułów wydawanych na konsole i mniejszej dostępności gier darmowych.
Polski gracz to samotnik. Zazwyczaj odwiedzamy wirtualne światy w pojedynkę – 44% ankietowanych nigdy nie grała z innymi, a 32% robi to tylko czasem. Razem daje to aż 76% graczy, którzy preferują tryb single player.

Gracze zazwyczaj korzystają z wielu różnych metod zdobywania informacji o nowych produkcjach. Najpopularniejszą z nich jest zasięganie opinii znajomych lub rodziny. O grach rozmawiamy i polecamy je sobie nawzajem – nie ma nic dziwnego w tym, że 40% grających właśnie w taki sposób dowiaduje się o nowościach.
Popularne są również drogi internetowe, szczególnie reklamy wyświetlane na różnych stronach. Natomiast czasopisma branżowe, jako jedno ze źródeł informacji o grach, wskazało tylko 15% badanych.
Prawie połowa graczy (46%) ściąga darmowe produkcje z internetu – jest to najpopularniejsze źródło nowych gier. Dwóch na pięciu ankietowanych kupuje je w sklepach lub supermarketach. Pożyczanie gier od rodziny i przyjaciół również jest dość popularne – robi to przeszło 1/4 respondentów.
Piractwo jest znaczące wśród graczy, jednak mniej powszechne od większości innych metod nabywania gier. Do pobierania płatnych produkcji z internetu z „nieoficjalnych” źródeł przyznało się 18% badanych. Kto zazwyczaj piraci? Najczęściej robią to mężczyźni z miast powyżej 500 000 mieszkańców lub większych, z podstawowym wykształceniem, znajdujący się w przedziale wiekowym 19-24 lata. Osoby te przeważnie należą do grupy zaangażowanych graczy wieloplatformowych.
Gry instalowane na komputerze to typ gier, za które gracze płacą najczęściej. Opłata za nie waha się najczęściej pomiędzy 50 a 99 zł, przy czym 39% graczy płaci mniej niż 50 zł (a więc kupuje na promocjach lub w tanich seriach). Średnia miesięcznych wydatków na gry instalowane na komputerze pokazuje, że nie są one dobrem kupowanym zbyt często – jedynie 16% graczy przeznacza na ten cel powyżej 50 zł miesięcznie, a 41% wydaje mniej niż 10 zł miesięcznie.
Jednorazowe wydatki na gry konsolowe są wysokie. 1/3 ankietowanych wskazała, że płaci w przedziale między 100 a 200 zł, a 14% wydaje większe kwoty. Niskie miesięczne średnie wydatki i wysoki odsetek odpowiedzi „nie wiem” wskazują na niską częstotliwość zakupów, co najprawdopodobniej wynika z wysokich cen tytułów konsolowych w porównaniu do gier na innych platformach sprzętowych.

Dystrybucja cyfrowa coraz bardziej dominuje na świecie, jednak w Polsce gry pecetowe instalowane z płyt (61% ankietowanych) są nadal bardziej popularne niż te pobierane z internetu (47%). Mimo to pecetowcy najczęściej grają w produkcje przeglądarkowe niewymagające instalowania dodatkowych aplikacji – około 3/5 robi to co najmniej kilka razy w tygodniu.
Ogólnie rzecz biorąc, większość osób, które kiedykolwiek zapłaciły za grę, zrobiło to w tradycyjnym sklepie (59%), chociaż płatności polegające na przelewie internetowym lub przelewie ekspresowym (PayU, DotPay lub PayPal) są również dość popularne (41%).
Więcej:Wyszła w październiku i pobiła wszystkich. Strzelanka ARC Raiders numerem 1 w Google