Współtworzył Call of Duty, a spytany o najoryginalniejszy FPS - wybrał polską grę

Immortals of Aveum jest czymś wyjątkowym w morzu FPS-ów. Reżyser tego magicznego shootera na tyle inaczej patrzy na gatunek, że za najoryginalniejszą strzelankę uważa pewien polski tytuł.

Paweł Musiolik

Współtworzył Call of Duty, a spytany o najoryginalniejszy FPS - wybrał polską grę, źródło grafiki: Activision Blizzard / SUPERHOT Team.
Współtworzył Call of Duty, a spytany o najoryginalniejszy FPS - wybrał polską grę Źródło: Activision Blizzard / SUPERHOT Team.

Kilka dni temu w sprzedaży pojawiło się Immortals of Aveum, najnowsza produkcja wydana pod szyldem EA Originals. W tej dosyć unikatowej strzelance rolę broni przyjmuje magia, leżąca u podstaw świata Aveum. Założyciel studia Ascendant Studios i współtwórca kampanii fabularnych do kilku odsłon Call of Duty, Bret Robbins, w rozmowie z naszą redakcją zdradza, że w pamięci najbardziej zapadły mu dwa polskie FPS-y.

GOL: Historyczne czy militarne FPS-y to coś, co przychodzi do głowy niemal od razu. Po drodze mieliśmy jednak eksperymenty science fiction pokroju Tribes czy też polskiego, wykorzystującego demoniczny arsenał Painkillera. A Wam jakie najoryginalniejsze FPS-y zapadły w pamięć?

BR: Świetne pytanie. Uwielbiam Painkillera. A graliście w Superhot?

GOL: Tak, te grę również stworzyło polskie studio.

BR: Och, OK. Nie powiedziałem tego dlatego, że jesteście Polakami. [śmiech] Pierwsza część była naprawdę innowacyjna. Grałem tylko w pierwszą wersję i okazała się świetna. Jeśli chodzi o AAA, powiedziałbym, że BioShock. Cały ten świat, moce i to, jak się to łączyło ze sobą, wszystko to dość mocno mnie zainspirowało. Stawiam więc na BioShocka albo Superhota.

Ciężko nie podzielać uwielbienia do demonicznego Painkillera. Tytuł leciwy, jednak nadal pozostający w pamięci wielu graczy. Produkcja polskiego studia People Can Fly postawiła na prostotę w kwestii rozgrywki, urozmaicając ją przede wszystkim unikatowym arsenałem i demonicznym klimatem.

Superhot też raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Jedna z najbardziej unikatowych strzelanek, w której czas porusza się wyłącznie wtedy, gdy robi to główny bohater. Przez co jesteśmy w stanie tworzyć niesamowicie wyglądające wymiany ognia, uników i walki wręcz w iście hollywoodzkim stylu.

Immortals of Aveum znacznie bliżej segmentowi gier wysokobudżetowych, aniżeli wcześniej wspomnianym polskim produkcjom. Nawet jeśli nie zostałoby to wprost powiedziane, to czuć w tej produkcji pewne inspiracje polskimi tytułami. Painkiller objawia się w killroomowym podejściu do kolejnych starć z falami wrogów oraz wykorzystaniu wielu rodzajów magii do wymyślnej eliminacji adwersarzy (co w sumie kieruje nas trochę w stronę Bulletstorma).

Produkcja studia Ascendant Studios jest w sprzedaży od wtorku, więc sami możecie się przekonać, ile Superhot i Painkillera jest w „Nieśmiertelnych z Aveum”. Grę możecie kupić na PC, PS5 i Xboksie Series X/S.

  1. Między strzelanką fantastyczną a realistyczną - wywiad z twórcą Immortals of Aveum
Painkiller

Painkiller

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 21 października 2025

Informacje o Grze
5.0

GRYOnline

4.0

Gracze

5.9

Steam

6.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

11

Paweł Musiolik

Autor: Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

„Najlepsza rzecz, jaką widziałem w życiu”. Pochwała dla nowego serialu sci-fi Netflixa od twórców Gry o tron

Następny
„Najlepsza rzecz, jaką widziałem w życiu”. Pochwała dla nowego serialu sci-fi Netflixa od twórców Gry o tron

Assassin's Creed Jade zaciera granice. To dla mnie prawie konsolowe doświadczenie

Poprzedni
Assassin's Creed Jade zaciera granice. To dla mnie prawie konsolowe doświadczenie

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl