Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 czerwca 2025, 18:56

autor: Kamil Kleszyk

Ważna mechanika mrocznej polskiej strzelanki RPG wreszcie rozwinie swój pełen potencjał. Legendarna cyberpunkowa strategia zainspirowała twórców Witchfire

W najnowszym dzienniku deweloperskim Adrian Chmielarz zdradza szczegóły aktualizacji Witchfire, która przyniesie odświeżony system warsztatu, inspirowany klasyką lat 90.

Źródło fot. The Astronauts
i

Polskie studio The Astronauts, znane z Zaginięcia Ethana Cartera oraz klimatycznego shootera Witchfire, który od 2023 roku jest rozwijany w ramach wczesnego dostępu, udostępniło kolejny (w poprzednim omówiono nowy typ wroga) wpis z dziennika deweloperskiego. Tym razem założyciel „Astronautów”, Adrian Chmielarz, skupił się na nadchodzących zmianach w warsztacie – jednym z kluczowych elementów gry.

Jak zdradza deweloper, Warsztat 2.0 to jedna z głównych nowości w planowanej aktualizacji Webgrave. Główny nacisk położono na system badań, który został znacząco rozbudowany. Chmielarz nie ukrywa, że inspiracją była legendarna cyberpunkowa strategia Syndicate z 1993 roku od studia Bullfrog – tytuł, który mocno zapadł mu w pamięć.

Syndicate miało wiele genialnych mechanizmów, a jednym z nich był system badań. Można było zlecić badania nad bronią lub sprzętem, które zajmowały sporo czasu. Dało się to przyspieszyć za pomocą gotówki, ale pieniądze były również potrzebne do innych ważnych rzeczy. Ach, ta ekscytacja towarzysząca oczekiwaniu na ukończenie badań nad cybernetycznymi nogami wyższego poziomu... – wspominał twórca.

W nowej wersji warsztatu gracze zyskają większą kontrolę – zamiast losowego efektu w ramach wybranej kategorii będzie można samodzielnie wybrać konkretny projekt do zbadania.

Skąd taka zmiana? Chmielarz tłumaczy to powrotem do czterech filarów projektowania świetnej gry: autonomii, mistrzostwa, kompetencji i powiązań. Wszystkie te elementy jego zdaniem znakomicie zrealizowano w Syndicate.

W Witchfire dążymy do osiągnięcia tej samej magii, a większa kontrola nad badaniami wzmacnia filar autonomii – dodał.

Nowy system ma jednak nie oznaczać całkowitej swobody – dostęp do projektów będzie bowiem zależał od poziomu Gnosis oraz różnych wydarzeń w grze. Zmiana mocno wpłynie na gameplay, który wcześniej przypominał automat do gry – badania odbywały się raczej „dla samego badania” i nie miały większego wpływu na strategię gracza.

Chociaż Chmielarz przyznał, że stary-nowy system wyraźnie zdeterminuje rozgrywkę, podkreślił też, że Warsztat 2.0 to zaledwie „najlżejsza” część większych zmian. Jakich? O kolejnych nowościach w aktualizacji Webgrave dowiemy się wkrótce.

Twórca dorzucił do wpisu krótki materiał wideo prezentujący nowy region, który trafi do gry wraz z update’em. Chociaż lokacja wygląda imponująco, Chmielarz zaznaczył, iż nie jest to jeszcze jej finalna wersja – prace nad patchem wciąż trwają, więc jej wygląd z pewnością jeszcze się zmieni.

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej