Volkswagen wraca do przycisków na desce rozdzielczej, panele dotykowe nie zdały egzaminu
W najnowszym koncepcie Id.2All VW powraca do stosowania klasycznych przycisków na desce rozdzielczej. Obsługa polegająca w całości na dotykowych panelach spotyka się z krytyką posiadaczy aut.

Po kilku latach szturmującej ekspansji wielkich, dotykowych ekranów we wnętrzach samochodów zanosi się na powrót fizycznych przycisków. Volkswagen uważa, że przyszłe generacje najpopularniejszych modeli powinny być wyposażone w większą ilość tradycyjnych kontrolek. Powodem jest dość powszechnie wyrażana dezaprobata dla dotykowych paneli posiadaczy modeli Golf (ósmej generacji) i Id.4.
Wracają przyciski
Projektant wnętrz VW, Darius Watola, mówi o stopniowym zwiększaniu ilości tradycyjnych przycisków we wnętrzach aut producenta. Jak widać narzekania klientów dotarły do Thomasa Schäfera, dyrektora generalnego VW. Jaskółka co prawda wiosny nie czyni, ale za znak zmian można uznać wnętrze koncepcyjnego ID.2All, w którym część funkcji powróciła pod jurysdykcję staroświeckiego guzika.

Oczywiście duże ekrany pozostały, ale pod nimi zostały przyciski, które lepiej i bezwzrokowo komunikują swoje zadziałanie kierowcy. Chyba najwięcej krytyki zebrały dotykowe panele na kierownicy niektórych wersji Golfa i elektrycznych modeli. Ich strefy aktywne można było przypadkowo dotknąć podczas obracania kierownicy, co skutkowało włączeniem funkcji. To także ma zostać zmienione, zamiast paneli powrócą przyciski lub obrotowe rolki.

Dlaczego przyciski są lepsze od paneli dotykowych?
Miejsce pracy kierowcy cechują specyficzne warunki i prawidła, które sprawiają, że nie wszystkie nowinki technologiczne są pożądane. Podczas jazdy musimy pozostać skupieni na drodze, a starsze cockpity w pewnym stopniu pozwalały na obsługę bez odrywana wzroku od jezdni. Przyciski i pokrętła o różnych kształtach dały się po prostu wyczuć ręką, a ich odpowiedni skok lub kliknięcie sygnalizowało prawidłową aktywację. Można to było wykonać nawet po ciemku, podczas nocnej jazdy, cały czas obserwując otoczenie.
Dotykowe wyświetlacze mają wiele zalet, lecz ich wadą jest konieczność zerknięcia na ekran, aby znaleźć właściwą kontrolkę. Niektóre auta posiadają dodatkowe elementy, np. wypukłe slidery, ale bywają one niepodświetlone, przez co trudno znaleźć je w ciemności. Dlatego wielu kierowców uważa, że deska rozdzielcza wyposażone w konwencjonalne przyciski ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ obsługa mniej angażuje uwagę kierowcy.