Aktorzy coraz mocniej sprzeciwiają się generatorom AI, które pozwalają dowolnie wykorzystywać ich głos. Niedawno zrobiło się głośno o przypadku Victorii Atkin, której głos znalazł się w modzie do Skyrima.
W ostatnim czasie sztuczna inteligencja zyskała sporą popularność – za jej pomocą użytkownicy tworzą m.in. filmy z wykorzystaniem głosów kultowych postaci z gier. Praktyka ta budzi jednak ogromny sprzeciw w środowisku aktorów głosowych, co potwierdza również ostatni przypadek Victorii Atkin, wcielającej się w Evie Frye w grze Assassin’s Creed: Syndicate.
Aktorka Victoria Atkin dowiedziała się o wykorzystaniu swojego głosu przez przypadek. Odpowiedni materiał podesłał jej znajomy, który trafił na stworzonego w kwietniu moda.
Serwis Nexus Mods pokrzyżował plany rozwoju moda i usunął pracę moddera po zgłoszeniu zastrzeżeń przez aktorkę i Ubisoft. Victoria Atkin powiedziała w rozmowie z portalem Axios, że usłyszenie własnego głosu bez wyrażenia na to zgody było dla niej smutne i dezorientujące.
Jeśli mój głos może zostać zabrany i wykorzystany w dowolnej grze, a ludzie mogą zmusić moje postacie do mówienia wszystkiego, co chcą, to jest to bardzo przerażające… dla mnie i mojej pracy – powiedziała Atkin.
Mod możecie sprawdzić w 3:03 minucie poniższego filmu.
Coraz więcej aktorów zgłasza swoje uwagi co do korzystania z generatorów AI, pozwalających na dowolne użycie ich głosu. Ostatnio tę kwestię poruszył między innymi Roger Clark, najbardziej znany z roli Arthura Morgana w Red Read Redemption 2.
W następnych latach prawdopodobnie powstaną odpowiednie zapisy prawne, które będą regulowały korzystanie z generatorów AI. Jak wspomina Patricia Summersett w artykule Axiosa (grająca księżniczkę Zeldę w angielskiej wersji The Legend of Zelda): „AI nie zniknie – wcześniej musi odbyć się bardzo ludzka rozmowa na temat tego, jak sztuczna inteligencja i ludzie mogą współpracować, aby uczynić jej wykorzystanie sprawiedliwym i zapewnić aktorom godziwe płace”.
GRYOnline
Gracze
Steam
5

Autor: Maciej Gaffke
W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.