Ubisoft krytykowany za outsourcing muzyki do Watch Dogs Legion
Koncern Ubisoft poinformował, że muzyka do gry Watch Dogs: Legion zostanie stworzona z wykorzystaniem HitRecord – platformy, która umożliwia amatorom opracowywanie dzieł na potrzeby danego projektu i wynagradza ich proporcjonalnie do wkładu, jeśli ich praca została wykorzystana. Decyzja Francuzów nie spodobała się wielu kompozytorom i deweloperom.
Bartosz Świątek

W SKRÓCIE:
- muzyka do Watch Dogs: Legion zostanie opracowana przez HitRecord;
- platforma umożliwia amatorom tworzenie dzieł i płaci tylko tym, których praca zostanie wykorzystana;
- decyzja francuskiego koncernu została skrytykowana przez licznych twórców.
Firma Ubisoft zapowiedziała, że ścieżka dźwiękowa do Watch Dogs: Legion zostanie opracowana przez HitRecord, czyli platformę kreatywną stworzoną przez Josepha Gordona-Levitta – aktora znanego m.in. z filmów Incepcja oraz Mroczny Rycerz Powstaje. Warto odnotować, że nie jest to tradycyjna wytwórnia, a portal zrzeszający społeczność, której członkowie wspólnie pracują nad danym dziełem, a następnie są opłacani proporcjonalnie do swojego wkładu.
Wybór francuskiego koncernu nie spodobał się wielu ekspertom i kompozytorom, którzy krytykują HitRecord za zaniżanie płac, a także tworzenie sytuacji, w której liczne osoby pracują całkowicie za darmo – zgodnie z zasadą działania HitRecord, za dzieła, które powstały w czasie prac nad daną ścieżką dźwiękową, ale nie zostały wykorzystane, nie należy się żadne wynagrodzenie.
Praca za darmo, bez żadnych gwarancji
Przeciwko decyzji producenta wypowiedzieli się m.in. Mike Bithell (twórca gier niezależnych), Danny Baranowski (kompozytor muzyki do Cadence of Hyrule), Bruno Dias (pracuje nad Neo Cab), Ryan Ike (autor ścieżki dźwiękowej do Reigns: Game of Thrones) oraz jedna z filii organizacji Game Workers Unite. Wielu krytyków wskazuje, że sam Joseph Gordon-Levitt jest członkiem związku zawodowego i nigdy nie pracuje za darmo, a umożliwia praktykowanie tego typu wyzysku potężnej korporacji. Poniżej kilka wybranych tweetów.
Joseph jest w zawodzie posiadającym związki zawodowe, dlatego nie mogę go prosić o pracę za darmo i płacić mu, jeśli to, co zrobił podoba mi się bardziej od tego, co robi pozostałych 100 aktorów, których proszę o pracę za darmo i wygranie stanowiska – czytamy.
Wiem, że trudno jest wejść w świat muzyki do gier wideo, ale proszę, zaufajcie mi - To. Nie. Jest. Sposób. Z nieuniknioną ilością zgłoszeń, to nie jest lepsze niż loteria. Tyle, że pracujesz za nic i nic z tego nie wyciągasz – czytamy w Tweecie.
Muzycy, proszę nie poddawajcie się temu. To jest praca spekulacyjna i wyzysk jak diabli. Ten model, w którym oferujesz komuś swój czas i umiejętności, by MOŻE zostać wybranym (a jeśli nawet, to w najlepszym wypadku za niewystarczające pieniądze) musi natychmiast przestać istnieć #gameaudio – przestrzega Ryan Ike.
A może szansa na rozpoczęcie kariery?
Warto odnotować, że współpraca z HitRecord nie jest dla Ubisoftu niczym nowym – firma zdecydowała się na taki ruch także tworząc materiały do Beyond Good & Evil 2. W przypadku Watch Dogs: Legion każda z dziesięciu piosenek będzie warta 2 tys. dolarów (pieniądze zostaną podzielone pomiędzy kompozytorów, wykonawców, autorów tekstu itp.).
Zdaniem koncernu praca tego typu jest dla młodych ludzi doskonałą okazją, by zaistnieć w branży – i faktycznie, możliwość zamieszczenia w CV „autor piosenek do Watch Dogs: Legion / Beyond Good & Evil 2” z pewnością ma swoją wartość na rynku. Problem w tym, że liczba osób zaangażowanych w projekt z pewnością jest bardzo duża, co redukuje szanse na zarobek i upragniony start zawodowy.
- Watch Dogs: Legion – strona oficjalna
- Graliśmy w Watch Dogs Legion – sandbox bez głównego bohatera
- Nie tylko Cyberpunk 2077 – najlepsze gry E3 2019 okiem redakcji
Więcej:Deweloper nie zmieni okładki gry po tym, jak oskarżono go o użycie AI. „Pójdę z tym statkiem na dno”

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
wooda Konsul
Dobra decyzja Ubisoftu, może więcej developerow zdecyduje się na taki krok. Mam nadzieje, ze pozwoli im to osiagnac korzystniejsze porozumienia z twórcami muzyki, a nie jak jest teraz, ze jakas gra musi być wycofana ze sprzedaży albo usuwa się utwory z tytulu, bo licencja na nie wygasla. Konkurencji nigdy za mało. Aha i jeszcze jedno, negatywne opinie kompozytorow wynikają wyłącznie z tego, ze będą musieli obnizyc cennik swych usług, a nie z troski o przyszłych kompozytorow. Taka sama sytuacja jak z komunistami, którzy piętnowali bogatych twierdzac, ze to w obronie robotnikow a przemawiala przez nich wyłącznie zawisc i nienawiść do ludzi o wyższym statusie społecznym.
AccKid Konsul

@wooda
Tak, kompozytorzy będą musieli obniżyć cennik swych usług. Wliczając tych, którzy dopiero chcą takimi zostać. Krótko mówiąc, ci nowi nigdy nawet nie doskoczą do poziomu poprzedników. Analogia kompletnie nieudana.
A konkurencja za darmo to nie konkurencja. Każdy, kto początkowo pracuje za darmo chcąc wyrobić sobie nazwisko/markę w końcu musi zacząć żądać pieniędzy za swoją pracę. Jak myślisz, będzie zadowolony, gdy dowie się, że w każdej chwili można go zastąpić kimś innym, pracującym za darmo?
TheGroch Junior
Problem z licencjami pojawia się jedynie gdy twórca sięga po gotowe już utwory (patrz: stacje radiowe w GTA). Zlecając jakiemuś twórcy stworzenie dedykowanej ścieżki dźwiękowej do gry, nabywa się do niej prawa. Krótko mówiąc, developerzy nie osiągną lepszych warunków z twórcami muzyki, przynajmniej pod tym względem, bo są to zupełnie inne sytuacje. Nikt nie zacznie im nagle oferować dożywotnich licencji, po okazyjnych cenach, na znane i lubiane hity.
A to, że w ogólnym rozrachunku takie inicjatywy wpłyną na branżę, to chyba dość oczywiste. Bo co z tego, że stworzysz jakiś niesamowity kawałek, twoje nazwisko odbije się szerokim echem w branży, skoro taki Ubisoft i tak cię nie zatrudni, bo do kolejnej gry znów skorzysta z taniej siły roboczej.
Niestety takich zjawisk żerowania na pasji ludzi jest coraz więcej (chociażby Bethesda, wydawanie dziurawych produkcji i poleganie na moderach, którzy łatają je przez następne 5 lat).