Na kanale Motor 1 pojawiła się lista 11 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych, ułożona zgodnie z ich zasięgiem. Lider wyprzedził drugi na podium pojazd o blisko 100 kilometrów.
Na kanale Motor 1 pojawiła się lista 11 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych, ułożona zgodnie z ich zasięgiem. Lider wyprzedził drugi na podium pojazd o blisko 100 kilometrów.
Przy wyborze odpowiedniego samochodu elektrycznego, jednym z podstawowych parametrów, jakie powinno się sprawdzić, jest to, ile kilometrów jest on w stanie przejechać na jednym ładowaniu. Oficjalne podawane dane, otrzymane podczas procedury testowej WLTP, nie zawsze muszą być jednak precyzyjne. Dlatego też przydają się niezależne testy. Relacja z jednego z nich pojawiła się na niemieckojęzycznym kanale Motor 1. Oto materiał filmowy.
Redakcja Motor 1 wykorzystała do testu 11 najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych, dostępnych na rynku. Są to BMW i5, BYD Seal, Fiat 600e, Hyundai Ioniq 6, Jeep Avenger, Kia EV9, Lexus RZ, Lucid Air, Tesla Model 3, Toyota bZ4X i Volskwagen ID.7. Wszystkie zostały naładowane do 100% i wyprowadzone w tym samym czasie wzdłuż Autostrada del Grande Raccordo Anulare – obwodnicy otaczającej Rzym we Włoszech, która dobrze symuluje trudności, z jakimi muszą zmagać się kierowcy na co dzień. Jeżdżono nimi aż do momentu, gdy poziom energii spadł do 5% (po części stąd duże rozbieżności w rankingu w porównaniu z danymi WLTP, jednakże jest to podejście praktyczniejsze, gdyż niewiele osób faktycznie wyczerpuje baterię całkowicie między ładowaniami). Temperatura wynosiła około 13 stopni Celsjusza, zatem warunki do jazdy były optymalne. Kto zatem wyszedł z tego całego starcia zwycięsko?
Niekwestionowanym liderem został Lucid Air GT. Dzięki akumulatorowi o pojemności 112 kWh udało mu się osiągnąć 571 kilometrów na rzymskiej obwodnicy. To blisko o 100 kilometrów więcej, niż laureat drugiego miejsca, Tesla Model 3. Najsłabiej wypadł Lexus RZ, który przejechał jedynie 243 km, a zużycie energii oscylowało na poziomie 26,3 kWh/100km.
Aby ułatwić Wam rozeznanie w wynikach, zapaszmy Was do zapoznania się z poniższą tabelką. W wersji oryginalnej została ona przygotowana przez redaktorów serwisu ArenaEV.
Model | Zasięg | Wynik WLTP | Zużycie energii | Pojemność baterii |
Lucid Air | 571 km | 839 km | 19.6 kWh/100km | 112 kWh |
Tesla Model 3 | 498 km | 629 km | 15.1 kWh/100km | 75 kWh |
BMW i5 | 489 km | 582 km | 16.6 kWh/100km | 81.2 kWh |
Hyundai Ioniq 6 | 476 km | 614 km | 18.1 kWh/100km | 74 kWh |
BYD Seal | 452 km | 570 km | 18.3 kWh/100km | 82.5 kWh |
Kia EV9 | 448 km | 563 km | 18.5 kWh/100km | 96 kWh |
Volkswagen ID.7 | 400 km | 621 km | 19.3 kWh/100km | 77 kWh |
Fiat 600e | 282 km | 409 km | 19.6 kWh/100km | 51 kWh |
Jeep Avenger | 275 km | 401 km | 21.4 kWh/100km | 51 kWh |
Toyota bZ4X | 249 km | 419 km | 25.7 kWh/100km | 64 kWh |
Lexus RZ | 243 km | 406 km | 26.3 kWh/100km | 64 kWh |
Rzecz jasna twórcy elektryków cały czas pracują nad zwiększeniem na różne sposoby zasięgów swoich pojazdów. Dziś informowaliśmy Was o nowym projekcie Hyundaya i Kii, mającym za zadanie zmniejszenie oporu powietrza, jaki wpływa na pojazd, i wydłużenie tym samym dystansu jazdy o około 6 kilometrów w testowanym modelu. Więcej szczegółów znajdziecie w tym miejscu.

Autor: Miłosz Szubert
Filmoznawca z wykształcenia. W GRYOnline.pl pracuje od stycznia 2017 roku. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek, historii oraz gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle). Przez parę lat montował filmy na kanale Notatnik Kinomana na YouTube.