Twórca Dragon Age: The Veilguard przyznaje: nie było szans, by ich gra dorównała Dragon Age 4 z marzeń graczy

Dragon Age: The Veilguard nie mogło dorównać marzeniom o DA4, które gracze snuli przez dekadę od wydania Inkwizycji.

Jakub Błażewicz

Twórca Dragon Age: The Veilguard przyznaje: nie było szans, by ich gra dorównała Dragon Age 4 z marzeń graczy, źródło grafiki: BioWare / Electronic Arts..
Twórca Dragon Age: The Veilguard przyznaje: nie było szans, by ich gra dorównała Dragon Age 4 z marzeń graczy Źródło: BioWare / Electronic Arts..

Twórcy gry Dragon Age: Straż Zasłony wierzą w przyszłość serii, mimo że zdają sobie sprawą z krytyki. Deweloperzy ze studia BioWare wyrazili swoje zdanie na temat tego, co może czekać ich serię fantasy po jej powrocie po prawie 10 latach.

Marzenia fanów i tajemnice Dragon Age’a

Reżyser kreatywny John Epler stwierdził w wywiadzie dla serwisu Eurogamer, że zespół deweloperski był świadom oczekiwań graczy. Sęk w tym, że przez dziesięć lat, które minęły od premiery poprzedniej odsłony serii, fani zdążyli wyobrazić sobie wiele wersji Dragon Age’a 4 (zapewne czasem zupełnie sprzecznych). Dlatego, zdaniem Eplera, BioWare nie miało szans dorównać takiej „czwórce” (czy raczej „czwórkom”), jakie gracze wyobrażali sobie przez dekadę.

Minęła dekada od wydania ostatniego Dragon Age’a i wiele osób spędziło ją, wyobrażając sobie różne wersje tego, czym ta gra miała być. Prawda jest taka, że cokolwiek byśmy nie wymyślili, nigdy nie dorównałoby to Dragon Age 4 w umysłach i wyobraźni ludzi.

Niemniej BioWare ma być zadowolone z tego, co udało im się osiągnąć w Straży Zasłony. Po burzliwym procesie produkcji, w tym rezygnacji z DA w formie gry-usługi, Corrine Busche (reżyserka The Veilguard) i jej zespół są zadowoleni, że mimo tego udało im się stworzyć tytuł ciepło przyjęty przez krytyków. Nie mogła za to nic powiedzieć na temat sprzedaży Straży Zasłony.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z odbioru gry przez krytyków. Nieczęsto zdarza się, by po tak trudnym cyklu deweloperskim, zespół mógł spotkać się z tak pozytywnym przyjęciem krytyków, jak miało to miejsce w tym przypadku. Prawdę mówiąc pod wieloma względami jest to trudniejsza droga. Więc tak, jesteśmy dumni z krytycznego odbioru [Dragon Age: The Veilguard – przyp. red.]. Niestety, jeśli chodzi o sprzedaż, nie jest to coś, o czym możemy dyskutować. Ale oczywiście, jak wiemy po sytuacji z Inkwizycją, osiągnięcie tych całkowitych liczb sprzedaży było długim procesem [więcej o sprzedaży Inkwizycji mówił niedawno Mark Darrah].

Epler stwierdził też w rozmowie z serwisem GamesRadar, że choć sporo „ujawnili” w Straży Zasłony, to świat Dragon Age’a nadal jest pełen tajemnic. Niemniej The Veilguard zamknął na tyle wiele dużych wątków, że przy następnym DA BioWare mogłoby „opowiedzieć dowolną historię” i stworzyć grę „bardzo typową” dla serii, lecz zarazem pełną „nowych elementów i postaci”. Zwłaszcza że sporo zmieniło się na kontynencie Thedas po zwieńczeniu historii czwartej odsłony serii.

Uwielbiam to, jak wiele pokazujemy, ale uwielbiam też to, jak wiele pytań zadajemy w trakcie gry. I myślę, że to, co jest ekscytujące w tej grze w kontekście, powiedzmy, że kiedyś zrobimy Dragon Age 5 lub cokolwiek innego, myślę, że jest to po prostu poczucie nowych możliwości. Czujemy, że możemy opowiedzieć dowolną historię. I myślę, że będzie wiele okazji do opowiedzenia czegoś, co będzie bardzo charakterystyczne dla Dragon Age, ale wprowadzi nowe elementy i nowe postacie.

Wybory od Początku

Straż Zasłony może i spotkała się z „pozytywnym przyjęciem przez krytyków” czy nawet graczy, ale nie da się ukryć, że fani mają pewne zastrzeżenia co do powrotu Dragon Age’a. Część z nich była rozczarowana tym, jak niewiele decyzji można przenieść z poprzednich odsłon serii, a w zasadzie są to tylko wybory z Inkwizycji i jej dodatku. W dodatku fani kwestionują faktyczny wpływ tych decyzji na rozgrywkę (via Cooldown.pl).

Jednakże nie oznacza to całkowitego porzucenia alternatywnych ścieżek z dwóch pierwszych części cyklu. W wywiadzie dla serwisu IGN Epler przypomniał, że brak wzmianki o tych czy innych decyzjach w samej grze nie oznacza, że twórcy „negują” ich istnienie. Więcej, reżyser kreatywny jest przekonany, że wybory aż do pierwszego Dragon Age’a będą miały znaczenie w przyszłości.

Jestem w pełni przekonany, że te wybory w Dragon Age: Origins znów będą miały znaczenie. Chciałem to tylko oficjalnie zaznaczyć. Każdy z waszych wyborów, których ludzie dokonali podczas swojej podróży w Dragon Age, nadal jest waszym wyborem.

Oczywiście nie jest to wiążąca obietnica. Nawet jeśli BioWare może już mysleć nad następną odsłoną serii, to raczej nie jest ona nawet na etapie preprodukcji. Studio ma na głowie powrót innej kultowej serii RPG, a do tego wciąż otwarte pozostaje pytanie o sprzedaż Straży Zasłony, co może zadecydować o przyszłości marki Dragon Age. Ostatnie doniesienia nie napawały optymizmem, a niechęć twórców do komentowania tej kwestii zapewne podsyci niepokój fanów.

  1. Recenzja gry Dragon Age: Straż Zasłony – w Veilguard są emocje, ale dziś to trochę za mało
  2. Dragon Age: The Veilguard – poradnik do gry
Dragon Age: The Veilguard

Dragon Age: Straż Zasłony

Dragon Age: The Veilguard

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 31 października 2024

Informacje o Grze
6.2

GRYOnline

3.6

Gracze

6.9

Steam

8.0

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-12-06
02:24

Jastabek Junior

Oczywiście w artykule brak jakichkolwiek informacji na temat wsickanej propagandy politycznej... brak informacji na temat dennych dialogów oraz brak informacji na temat traktowania graczy jak rozwydrzonych dzieciaków przez studio.

Kiedy gryonline wróci do pisania Prawdy?

Komentarz: Jastabek
2024-12-06
17:19

Jaq87 Centurion

Jaq87

Co to za pitolenie?

Jasne, dosłownie wszystkim nie dogodzisz, ale jednak nie da się ukryć, że DAV ma swoje wyraźne niedociągnięcia, które zasadniczo każdy recenzent nie będący na pasku EA wskazuje na te same bolączki, które dla tego gatunku są dość istotne jak mało znaczące wybory, słabo poprowadzone dialogi, postacie bez pazura, w wielu miejscach przewidywalny scenariusz itd. A całość po naprawdę drobnych zmianach to by spokojnie weszło w PEGI 12, a nie PEGI 17. Jakby twórcy uderzali w kompletnie inny target niż poprzednie DA. Do tego nachalność w kwestii DEI i LGBT, nachalny dydaktyzm i absolutny brak wyboru bycia w opozycji do tego, nawet kosztem nieprzychylności towarzyszy, przesadzona inkluzywność gdzie dosłownie wszędzie mamy po równo wszelkie mniejszości.

Komentarz: Jaq87
2024-12-06
19:14

Terefere85 Pretorianin

Wystarczyło by gra nie była gorsza od Inkwizycji - tyle.
Serio tutaj wystarczyło dąć "tylko" dobrą fabułę, nie wpychać ideologii i poprawić kilka bolączek poprzednika typu za duże i puste lokacje, czy mało satysfakcjonująca na dłuższą metę walka.
Zamiast tego, dali tonę ideologii i ugrzecznili co się da, walka jest jeszcze nudniejsza (bardziej efekciarska), a mapy wprawdzie zmniejszyli, ale według większości recenzji są po prostu słabe i nielogiczne, tak jak i fabuła, która tylko pod sam koniec nabiera rumieńców.

Serio tutaj nie było trudno zrobić grę, która się sprzeda - w zasadzie jakby zrezygnowali z tej plastusiowej grzeczności i ideologii to sprzedaż byłaby pewnie 2-3x taka.

Komentarz: Terefere85
2024-12-06
20:55

Glikres Legionista

Gra płytka, rasistowska i z bardzo ubogą fabułą i oprawą graficzną. Szkoda czasu i pieniędzy.

Komentarz: Glikres
2024-12-10
20:38

1Fuss Chorąży

Czy tylko mi się wydaje że celowali w dzieciarnię zapominając że gierki kupują dorośli a większość oczekiwała dojrzałej historii jak w poprzednich częściach i raczej nie ogołocenia gry z większości mechanik, plus tzw krytycy którzy są w większości totalnymi ignorantami w temacie co często widać na tym portalu ??

Komentarz: 1Fuss

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl